Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei sterilisaatiota saa esim. 25-vuotiaasta lähtien?

Vierailija
09.07.2022 |

Älytön säädös, että vasta 30-vuotiaana onnistuu. Meillä lapsiluku täynnä, yhden lapsen halusin ja sainkin. Nyt sitten täytyy popsia e-pillereitä vuosikausia, ainoa ehkäisykeino joka sopii edes jollain tapaa. Mieluiten olisin kyllä ilman näitäkin! Lääkärit vauhkoo silmät punaisena miten hormoniehkäisy on tie taivaaseen ja oikein onnen huipentuma. Ugh.

Kommentit (294)

Vierailija
221/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten tähän keskusteluun liittyy jokin pakkolisääntyminen? En ole koskaan käynyt sterissä ja silti en ole koskaan synnyttänyt.

Woke-porukan on aina pakko mennä äärimmäisyyksiin. Huudetaan itsemääräämisoikeudesta, mutta silti ei tajuta, että ihan oma valinta se lisääntyminen kuitenkin näin länsimaisessa yhteiskunnassa on. Se kun olisi niin paljon helpompaa ja kivempaa, että joku muu ottaisi vastuun eikä itse tarvitsisi huolehtia. Pelkkiä oikeuksia vaan pitää saada!

Mistä nyt tuli päähän ajatus että tässä ollaan jotenkin "woke"? Onko olemassa vain woke ja pyhä muuttumattomuus?

Sitä paitsi kyllä sterin hankkimisessa nimenomaan otetaan vastuu ihan itse, nyt vain yhteiskunta on sitä jarruttamassa.

No se on helppo nähdä keskustelun sävystä, kuten jo lainaamassasi viestissä perustelinkin. 

P.S. Itsekö sen sterin itsellesi aiot tehdä, kun väität että vastuu siitä on oma?

Voi hyvää päivää. Olen aika lailla woken vastakohta.

Otatko vastuun itsestäsi jos menet sairaana lääkäriin, vai otatko vastuun vain jos itse operoit itsesi?

Vierailija
222/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kondomi on myös yksi vaihtoehto ehkäisyksi niin ei tarvitse hormoneja käyttää.

Kondomin ehkäisyteho taitaa olla kaikkein huonoin? Ja enempää lapsia en missään nimessä halua.

Ap

Kondomin laskennallista ehkäisytehoa vähentävät käyttövirheet ja suoranainen valehtelu. Ilmoitetaan, että käytettiin kondomia, vaikka tosiasiassa ei käytetty mitään.

Totta kai kondomi voi oikein käytettynäkin hajota, mutta siihen on hyvä varautua hankkimalla jälkiehkäisy valmiiksi. Todennäköisesti ei tarvitse koskaan käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten tähän keskusteluun liittyy jokin pakkolisääntyminen? En ole koskaan käynyt sterissä ja silti en ole koskaan synnyttänyt.

Woke-porukan on aina pakko mennä äärimmäisyyksiin. Huudetaan itsemääräämisoikeudesta, mutta silti ei tajuta, että ihan oma valinta se lisääntyminen kuitenkin näin länsimaisessa yhteiskunnassa on. Se kun olisi niin paljon helpompaa ja kivempaa, että joku muu ottaisi vastuun eikä itse tarvitsisi huolehtia. Pelkkiä oikeuksia vaan pitää saada!

Mistä nyt tuli päähän ajatus että tässä ollaan jotenkin "woke"? Onko olemassa vain woke ja pyhä muuttumattomuus?
Sitä paitsi kyllä sterin hankkimisessa nimenomaan otetaan vastuu ihan itse, nyt vain yhteiskunta on sitä jarruttamassa.

Jos vastuu on oma, miten yhteiskunta sitä edes voi jarruttaa? Meni nyt aika pahasti pussiin tuo sinun argumentointisi :D

Oma argumentointisi on niin luokatonta, ettei sitä voi edes nimittää argumentoinniksi.

Väännetään nyt ratakiskosta: ihminen, joka kantaa vastuun sterilisaatiosta, ottaa kannettavakseen siitä johtuvat (toivotut) seuraukset. Nimittäin sen, että biologisia lapsia ei voi saada paitsi IVF-hoidoilla. Sterilisaation purun voi ajatella olevan myös seuraus, ja vastuun ottaminen näistä tarkoittaa, että ko. henkilö vastaa taloudellisista kuluista itse.

(täysin toinen asia on operaatioon itseensä liittyvät komplikaatiot, joista luonnollisesti vastaa operaation suorittava taho, sairaala tai lääkäri itse)

Yhteiskunta ei näytä luottavan henkilön harkintakykyyn tässä asiassa vaan on asettanut 30-vuoden ikärajan. Tässäkin on tietty ristiriita, koska ikärajasta huolimatta henkilön on kannettava nuo yllä mainitut seuraukset itse.

Vierailija
224/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vastuu on oma, miten yhteiskunta sitä edes voi jarruttaa? Meni nyt aika pahasti pussiin tuo sinun argumentointisi :D

Jos sinä otat pois minulta valinnan mahdollisuuden, niin silloin myös sinulla on vastuu siitä että niitä valintoja ei ole annettu ja myös niistä lopputuloksista jotka minun rajoittamiseni aiheuttaa. Jokaisen pitäisi saada päättää mitä ehkäisyä käyttää eikä minkään ehkäisymuodon saamista pitäisi rajoittaa tai vaikeuttaa. Lisäksi naisilla sterilisaatio, kun se tehdään munajohtimet poistamalla, vähentää munasarjasyövän riskiä. Joten mitään perusteita tämän terveysteon eväämiseksi ei ole.

Vierailija
225/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä pitäisi nykypäivänä jo saada hoidettua niin päin, että ihmiset ovat steriilejä, kunnes tila puretaan. Tämä purkaminen edellyttäisi ehkä jonkinlaisen vanhemmuuskurssin käymistä, mutta etenkin tulisi puntaroida henkilön mahdollisuutta antaa lapselle hyvä elämä. Ei siis lapsia päihdeongelmaisille, kodittomille tms.

Vierailija
226/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovulaatiolaskuri

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihan hyvä, ettei noin nuorena saa. Itsekin olin vielä 25v tienoilla sitä mieltä, etten ikinä halua lapsia. Kummasti se mieli muuttui ja 33-vuotiaana olinkin jo äiti. 

Entä jos on jo yhden lapsen äiti 25-vuotiaana ja tietää ettei halua enempää lapsia? Miksi pitää odotella siltikin yli 5 vuotta jotta EHKÄ pääsee operaatioon joskus?

Ei sitä varmuudella voi tietää, mitä mieltä on 5 vuoden päästä. Sitten aika ikävä, jos vauvankaipuu iskeekin ja piuhat on lopullisesti poikki. 

Oi kuule, kyllä sen voi tietää. Jos aina iskee vauvankaipuu, pitää miettiä mistä moinen tunne kumpuaa. Lapset on vauvoja vain hetken (onneksi) ja kasvavat koko ajan.. Yöheräilyt, vauvan mahavaivat pukluineen päivineen, itkukohtaukset, jne. Itse tiedän 100% varmuudella että kerran jaksan tämän, toista kertaa en.

Oi kuule, ei sitä vaan välttämättä tiedä. Sinunkin mielesi voi muuttua vielä, vaikka miten nuoruuden uhmassasi vannot, että ei enää ikinä. Siltä minustakin tuntui, kun oma lapsi oli alle 3v. Kuitenkin vielä kaksi sisarusta tuli hommattua, kun pahin vauva-ajan väsymysvaihe oli ensimmäisen osalta selätetty. 

Saat mun puolesta tehdä lapsia niin paljon kuin sielu sietää, mutta älä oleta muiden tekevän samoin. En kuulu tuohon klaaniin joka aloittaa saman ruljanssin alusta, kun vihdoinkin alkaa arki helpottamaan. Toiset tietääkin omat voimavaransa, eikä lähde muiden sanelemana "tekemään niitä sisaruksia" ainokaiselle seuraksi.

T. Ainoa lapsi itsekin

Enhän minä mitään olettanut. Kerroin vain faktan, että mieli voi muuttua. Mistä sinä tuollaisia harhoja keksit, että olisin pakottamassa sinua lisääntymään ja omanikin tehnyt vain muiden mieliksi?

t. lainaamasi

Millä perustelet sanomasi asian faktaksi? Silläkö, että sulla iski hurja vauvan kaipuu ja menit sitten sikiämään useamman kerran? :D Fakta on se, että meikäläisen lapsiluku on tässä.

Mieli ei muutu. Olen aina ollut tietoinen ja varma päätöksistäni mitä olen tehnyt.

Olen 40v. Lapsia on tasan 0 omasta halusta. Tiesin tämän jo 6-vuotiaana. Silti steriä piti odottaa vielä 24 vuotta, koska kohtuni kuuluu syntymättömille kummituslapsille eikä minulle.

Uskallan väittää, että aika harva oikeasti tietää 6-vuotiaana mitä tulevaisuudelta oikeasti haluaa. Muutenkin on ihan hyvä että noin lopullista päätöstä ei anneta tehdä ennen kuin ollaan aivan varmoja siitä että ei kaduta.

Vierailija
227/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin halunnut sterilisaation heti parikymppisenä ja koin hyvin epäoikeudenmukaisena, että pitäisi odottaa myöhempään. Syyni oli se, ettei mikään ehkäisy sopinut ja silloinen mies ilmoitti vaihtavansa naista, jos pitää kondomia käyttää (olisi kyllä oikeasti pitänyt vaihtaa miestä). Onneksi sain taisteltua itselleni kuparikierukan ja sen myötä hävisi tarve sterilisaatiolle.

Nyt 35-vuotiaana ikilapsettomiksi julistautuneiden kavereiden viime vuosien lisääntymisbuumia katsellessani olen todennut, että hyvä, ettei sitä sterilisaatiota silloin vielä saanut. Ikäraja on ihan hyvä.

Monen syy sterilisaation haluamiseen on varmasti juuri tuo sopivan ehkäisykeinon löytymättömyys ja se tilanne on kyllä kamala.

Vierailija
228/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Meillä lapsiluku täynnä mutta sterilisaatioon en pääse koska lapsia vain kaksi ja ikää vain 27v. Meillä käytössä kondomi, hormonaalista ehkäisyä en aio enää käyttää.

Mies vasektomiaan.

Sovitaanjo niin, että jokainen päättää ihan itse omasta steristään?

Vierailija
229/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25-vuotias on vielä ihan lapsi. Mieli ehtii muuttua moneen kertaan. Ei peruuttamattomia päätöksiä noin nuorena.

T. Täti55v

Entä sitten vaikka muuttuisikin? Miksi lapsipäätöstä pidetään niin pyhänä asiana ettei siinä saisi erehtyä ja pitää varmistella ettei aikuinen ihminen vain tee "väärää" päätöstä?

Moni tekee väärän päätöksen hankkimalla lisää lapsia ihan vain koska haluaa, vaikka oikeasti ei olisi edes varaa.

Alhainen syntyvyys on yksi Suomen suurimpia ongelmia, joten se "väärä päätös" koskettaa koko yhteiskuntaa.

Ihmisiä on liikaa maailman jokaisessa maassa.

Suomalaiset porsivat lähes yhtä paljon kuin kiinalaiset: https://ourworldindata.org/grapher/children-per-woman-un?tab=table

Afrikka-korttia liikakansoituksesta puhuttaessa ei ole varaa heittää kenenkään suomalaisen, joka lisääntyy saman verran kuin afrikkalaiset (4 lasta).  Suomessa on EU-maista eniten perheitä, joissa on vähintään 4 lasta: https://yle.fi/uutiset/3-10137838

En silti ole sitä mieltä että jos ylipäätään porsii, se pitäisi tehdä alle 25-vuotiaana lapsena kun vielä omienkin aivojen kehitys on kesken.

Suomen valtion kannalta muiden valtioiden hedelmällisyysluvulla ei ole mitään väliä. Meillä kantaväestön hedelmällisyysluku on jotain 1,3 ja jotta väestön koko pysyisi edes samana, sen tulisi olla 2,1. Tämä on iso ongelma, kun niitä uusia veronmaksajia ei synny.

Vierailija
230/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihan hyvä, ettei noin nuorena saa. Itsekin olin vielä 25v tienoilla sitä mieltä, etten ikinä halua lapsia. Kummasti se mieli muuttui ja 33-vuotiaana olinkin jo äiti. 

Tätä faktaa alle kolmekymppiset velat ei halua kuulla.

Hassua, kummasti tiesin jo teini-ikäisenä, että en tule ikinä hankkimaan lapsia, eikä mieli ole vieläkään muuttunut, vaikka ikää on jo 52 vuotta. Onneksi vaihdevuodet alkoivat, joten ei tarvitse enää stressata ehkäisyasioita.

Vierailija
231/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, kummasti tiesin jo teini-ikäisenä, että en tule ikinä hankkimaan lapsia, eikä mieli ole vieläkään muuttunut, vaikka ikää on jo 52 vuotta. Onneksi vaihdevuodet alkoivat, joten ei tarvitse enää stressata ehkäisyasioita.

Sinulla meni ehkä noin, mutta emme voi yleistää yhdestä naisesta. Asiaa on kuitenkin tutkittu ja huomattu, että nuoremmat naiset katuvat sterilisaatiota vanhempia naisia useammin.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35115436/

https://www.researchgate.net/publication/7358199_Regret_following_Femal…

Vierailija
232/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ja ikää jo enemmän kuin sinulla. Tiesin asian lapsena, tiesin sen teininä, tiesin sen aikuisena.

Vierailija
233/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri  ei halua  kajota  terveeseen ihmiseen , se hyöty ei ole täysin varmaa, vaikka 19 vuotias kuinka vakuutta, ettei halua lapsia (  nyt   ).

Tämähän se oikea syy on, mutta ei nämä lapset sitä tule koskaan tajuamaan. Hirveä huutoitku alkaa, kun edes yrittää tosiasioista tuoda esiin. 

Miksi "nämä lapset" ovat sitten sinun ja kaltaistesi mielestä valmiita vanhemmiksi ja tekemään lapsia?!

Vierailija
234/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla meni ehkä noin, mutta emme voi yleistää yhdestä naisesta. Asiaa on kuitenkin tutkittu ja huomattu, että nuoremmat naiset katuvat sterilisaatiota vanhempia naisia useammin.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35115436/

https://www.researchgate.net/publication/7358199_Regret_following_Femal…

Myös miehille tehdään vasektomioita. Herää kysymys, miksi heitä ei ole tutkimuksessa mukana..

Nuori voi tulla vanhemmaksi todella nuorenakin. Onko heiltä kysytty, katuvatko he asiaa? Tai muotoillaanko näin päin, onko sen kysyminen tabu?

Vierailija
235/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ragee yks suurperheen mutsi. Hän kun ei voi ymmärtää, miksi jotkut eivät halua käyttää koko hedelmällistä ikäänsä pikkupilttien vaippapuuhissa.

Ja velat parkuu kauhuissaan, kun joku edes yrittää kertoa, että 25-vuotiaana ei VÄLTTÄMÄTTÄ pysty tekemään lopullista päätöstä lapsiasiassa. Mistä lie kumpuaa näin suuri pelko tuota faktaa kohtaan?

Edelleen: entä sitten? Miten muiden lopullinen päätös sinua koskettaa?

Aikuisen ihmisen pitäisi voida tehdä valinta ja sitten jos se oli väärä hän kärsii seuraukset. Miksi haluatte aikuisia kohdeltavan kuin lapsia?

Ei kuule yhtään mitenkään :D Minun puolestani voit vaikka omakätisesti kaivaa sen kohtusi ulos, jos se on sinulle niin iso ongelma. Mutta sinua näyttää kovinkin isosti koskettava, että joku kertoi toisenlaisesta kokemuksestaan. Miksi näin? 

Miksi vedätte keskustelun jatkuvasti henkilökohtaiselle tasolle? Huomaa ketkä tässä keskustelussa ovat oikeasti niitä lapsellisia.

Ketkähän täällä vetävät henkilökohtaiselle tasolle? :D Hirveä huuto siitä, että MIKSI MINUN PÄÄTÖKSENI HAITTAA SINUA. No ei haitta. Oliko muuta?

Selvästi haittaa kun koko ajan selitätte kuinka sitten myöhemmin kaduttaa. Ei se teidän murheenne ole.

Ei ole ei. Mutta hyvä sekin näkökulma on tiedostaa. Miksi haluat sen sulkea pois tästä keskustelusta?

Koska se on melko huono perustelu sille miksi aikuisia pitää holhota. Aika moni katuu sitä että sai lapsen mutta sepä ei ketään sitten haittaakaan.

Vierailija
236/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ragee yks suurperheen mutsi. Hän kun ei voi ymmärtää, miksi jotkut eivät halua käyttää koko hedelmällistä ikäänsä pikkupilttien vaippapuuhissa.

Se voi olla kova pala, kun tajuaa ettei se lapsien pukkaaminen maailmaan liukuhihnavauhtia olekaan kaikkien mielestä ihailtavaa tai jokin elämän suurin saavutus.

Vierailija
237/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastatkaa nyt: mitä sitten vaikka mieli muuttuisi sterilisaation jälkeen?

Miksi se haittaa, mutta se ei jos mieli muuttuukin lapsen saamisen jälkeen?

Hyvä kysymys!

Vierailija
238/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25-vuotias on vielä ihan lapsi. Mieli ehtii muuttua moneen kertaan. Ei peruuttamattomia päätöksiä noin nuorena.

T. Täti55v

Eli lapsia ei saa tehdä alle 25-vuotiaana?

N55

Vierailija
239/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempi paha yhteiskunnalle ja yksilöille, että joku jossain katuu steriään, kuin että joku jossain katuu lapsiaan.

-> Ikäraja pitäisi olla 18v.

Vierailija
240/294 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienempi paha yhteiskunnalle ja yksilöille, että joku jossain katuu steriään, kuin että joku jossain katuu lapsiaan.

-> Ikäraja pitäisi olla 18v.

Hyvin sanottu. Jos tekee sterin ja katuu sitä, niin siinäpä sitä katuu vain yksi ihminen. Mutta jos teet lapsen ja kadut sitä, ollaan jo murheellisessa kohtalossa :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan