Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suviseuroilla väki vähenee vaikka kaikilla pitäisi olla vähintään 10 lasta-miksi?

Ihmettelijä
09.07.2022 |

Minne lestadiolaisnuoret katoavat? Jos kaikki syntyvät lapset pysyisivä lestadiolaisina, niinsuviseurojen pitäisi paisua kuin pullataikina. Miksi näin ei käy?

Kommentit (194)

Vierailija
181/194 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse arvostan ihmisiä jotka ovat kiinnostuneita maailman tapahtumista, ilmiöistä ja ajattelevat omilla aivoillaan ja sen pohjalta määrittävät omat elämänarvonsa.

Vaikea arvostaa ihmistä joka sokeana seuraa karismaattista johtajaa tai ei esim. itsenäisty vanhemmistaan tai puolisostaan.

Itse esim. mietin, että ajattelevatko lestadiolaiset että jos nyt kaikki maailman ihmiset toimisivat samoin kuin he (vaikka kiinalaiset ja intialaiset) niin mitä tälle maapallolle kävisi? Vai kokeeko he olevansa vaan oikeutettuja rajattomaan lisääntymiseen?

Ainakin itse itsenäistyin vanhemmistani, kun siirryin ns. normimaailmasta uskovaiseksi ainoana perheessäni ja suvussani ja se oli täysin oman ajattelun ja sydämen seuraamisen tulos. Ei vl:illä  ole ketään sellaista karismaattista johtajaa, jota fanitettaisiin tai seurattaisiin. 

Minä uskon, että tämä pallo ja sen vaiheet on Jumalalla hallussa siinä missä oma elämänikin. Raamatun mukaan Jumala on syntymän ja kuoleman herra. Miten voisi syntyä katastrofi, jos jokainen antaisi oman lisääntymisensä hänen käteensä? Eihän jokaisesta ovulaation aikaan tapahtuvasta yhdynnästä synny lasta. Jokainen alkava raskaus ei jatku loppuun. Jokainen syntyvä lapsi ei jää eloon jne. Lisäksi kukaan ei tiedä, minä päivänä tämä maailma loppuu olemasta. 

Niin, sehän on erikoista, että maan täyttämisen kohdalla halutaan toteuttaa Herran tahtoa pilkulleen, mutta sitten kun kysymys on sairauksien hoidoista tai jopa hedelmöityshoidoista, ollaankin kovin innokkaita peukaloimaan sitä korkeampaa tahtoa oman maun mukaan.

En tiedä, miksei sairauksia saisi hoitaa, mutta olen ehkäisy- että hedelmöityshoitovastainen vakaumukseni mukaisesti. En ole keskustellut ystävieni kanssa, mikä näkemys heillä on hoitoihin. Minä en hyväksy sitä, että tuotetaan alkioita ihmiskehon ulkopuolella ja jätetään niitä käyttämättä (hedelmöitys = ihminen). 

Raamattua lukemalla Jeesuksen tahto tulee varsin selväksi. Ihmisen tulee kokonaisuudessaan heittäytyä uskonsa varaan ja olla huolehtimatta huomisesta. Jumala pitää omistaan huolen. Paholainen puolestaan lupaa kaikenlaista kivaa: tietoa ja valtaa etenkin.

Niin että mitähän aito uskovainen tekisi Raamatun pohjalta, jos vaikka sairastuisi syöpään? Ottaisiko Herran tahdon vastaan ja hakisi apua rukouksella, vai lähtisikö leikkauksin ja kemoterapialla kapinoimaan Herran lähettämää kohtaloa vastaan?

Miten leikkaus tai kemeterapia olisi Jumalan tahtoa vastaan? Eli rokotukset, antibiootit, allergialääkkeet, insuliini, verensiirrot, kaikki tuollainen pitäisi unohtaa? 

Uskon siihen, että kuolinpäiväni on Herralla tiedossaan enkä minä omilla toimillani pysty sitä siirtämään pidemmälle. Jos sitten onnistun selättämään syövän niin enköhän sitten kuole vaikka auton alle, kun se viimeinen tarkoitettu päivä tulee kohdalle. Tai sitten ne hoidot eivät tehoa, eihän jokainen parane syövästä syöpähoidolla. 

Jos kuolinpäiväsi on päätetty, niin miksi haluat kurjilla syöpähoidoilla asiaa muuttaa?

No oisko vaikka siksi, että mun ei ole tarkoitus vielä kuolla vaan parantua siitä syövästä?

Esim. Saan syövän 35-vuotiaana. Paranen siitä. Kuolen 78-vuotiaana, kuten oli tarkoitettu. 

Jos on tarkoitettu, että kuolet 78-vuotiaana, on ihan samantekevää, menetkö syöpähoitoihin 35-vuotiaana vai et. Predestinaatio-oppi on ihme juttu.

Ja saman opin mukaan ihminen kuitenkin voi kieltäytyä ottamasta vastaan niitä kaikkia lapsia, jotka Jumala on hänen tarkoittanut saada? Kyllähän saman predestinaation mukaan Jumala elämän ja kuoleman herrana laittaa sinut synnyttämään kaikki lapset jotka on tarkoitettu syntymään. Kyllähän tähän maailmaan lapsia syntyy joka vuosi kierukka kädessään, ja niistä lapsista voi todella ajatella että heidän oli tarkoitus syntyä.

Hedelmöityshoitojen käyttö on myös aivan samantekevää, koska Jumalahan on ennalta päättänyt tuletko raskaaksi vai et ja montako kertaa. Eihän tää nyt voi mennä rusinat pullasta -periaatteella että ehkäisy on Herran tahtoa vastaan ja hedelmöityshoidot ovat Herran tahdon mukaisia.

Hihhulit ottavat aina rusinat pullasta kun Raamatusta puhutaan. Samalla käyttävät esim.  sekoitekuituvaatteita, syövät äyriäisiä ja antavat vääriä todistuksia lähimmäisestään.

Vierailija
182/194 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl:t, mikä mielipide teillä? Jos vl-tyttö joutuu seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi isänsä tai veljensä toimesta, tekeekö tyttö syntiä jos

A) ehkäisee raskautta

B) teettää raskaudenkeskeytyksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/194 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä mikä mielipide teillä vl:t lääkärien naistentautien ja synnytysten alalle erikoistumiseen? Kyseessähän on ollut ennen hyvin suosittu vl:ien erikoistumisala, jossa sitten on kieltäydytty tekemästä keskeytyksiä oman uskon vuoksi ja muutenkin omistauduttu ehkäisemään raskauden ehkäisyä ja vaikeuttamaan keskeytystensaantia.

Nykyään kuitenkin on sairaaloissa käytäntö, ettei enää palkata alan lääkäreitä jotka eivät suostu tekemään keskeytyksiä. Onko siis kyseessä edelleen vl-uskovaiselle sopiva tai jopa suositeltava erikoistumisala? Vai pitäisikö ala nyt jättää muille?

Vierailija
184/194 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vl:t, mikä mielipide teillä? Jos vl-tyttö joutuu seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi isänsä tai veljensä toimesta, tekeekö tyttö syntiä jos

A) ehkäisee raskautta

Mun mielestä on aika outoa, että joillain on viehtymystä kehitellä mitä mielikuvituksellisimipa skenarioita ja sitten pitäisi alkaa jotenkin tosissaan perustella, miten missäkin tilanteessa pitäisi toimia. Onneksi esitetty tilanne on todella kaukana suurimman osan ihmisten elämää aina. 

Tytön mielenterveys on myös terveyttä, joten sen ehdoilla menisin itse. En alkaisi saarnata ehkäisyä tai aborttia synniksi, mutten myöskään alkaisi painostaa tyttöä kumpaankaan. 

Vierailija
185/194 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme keskustelu tämä kun etsimällä etsitään virheitä.

Huolestuneille tiedoksi, se ympäristöongelma on hoidossa

https://www.paivamies.fi/uutiset/hyva-kaytos-varmistaa-suuret-seurat-my…

Vierailija
186/194 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) ehkäisee raskautta

Mun mielestä on aika outoa, että joillain on viehtymystä kehitellä mitä mielikuvituksellisimipa skenarioita ja sitten pitäisi alkaa jotenkin tosissaan perustella, miten missäkin tilanteessa pitäisi toimia. Onneksi esitetty tilanne on todella kaukana suurimman osan ihmisten elämää aina. 

Tytön mielenterveys on myös terveyttä, joten sen ehdoilla menisin itse. En alkaisi saarnata ehkäisyä tai aborttia synniksi, mutten myöskään alkaisi painostaa tyttöä kumpaankaan. 

Tuo on monelle vl-tytölle vuosittain todellinen valinnanpaikka. Mutta kuten ketjussa on todettu, kaikki nämä asiat ovat aina liikkeen johdolle suurensuuri yllätys.

Vierailija
187/194 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

luojakin jo säätelee ei räyskälän  maastot metsät kestä enempää paskaa .järvien vettä ei saa kokeiden perusteella käyttää edes sauna vetenä. 3km päässä on tammelan forssan veden ottamo. VAROITELTU MUTTA EI OLE MENNYT PERILLE NÄÄ OLI VIIMEISET PILEET RÄYSKÄLÄSSÄ. ETSIKÖÖT MUUN SONTIMIS, ROSKAAMIS. MELUAMIS PAIKAN PIENTÄ ON LENTO MELUKIN NÄIHIN VERRATESSA

Vierailija
188/194 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A) ehkäisee raskautta

En ole ollut vastaavassa tilanteessa, mutta tilanteessa, jossa olen uhri. Kun olen keskustellut asiasta sielunhoidollisesti, on todettu, että on neuvot ja ohjeet koskevat yleensä tilanteita, joissa kaikkien osapuolten oletetaan olevan jollain tasolla riittävän terveitä henkisesti. Kun puhutaan rikoksen uhrina olosta tai muusta vakavasta häiriintyneen ihmisen tekemästä vahingosta, joudutaan tarkastelemaan asioita vähän eri tavalla ja silloin henkilökohtaiset keskustelut ovat tärkeitä.

Kaikkia mahdollisia poikkeuksia ei kuitenkaan ole järkeä sisällyttää perussaarnoihin eivätkä ne niihin oikein edes kuulu. Oleellisinta on se, että on uskonut omat synnit anteeksi. Sielu on vapaa synnistä ja mieli nauttii iloa, rauhaa ja vapautta. Se on uskon perussanoma ja ydin ja sen säilyttämiseen perustuu sitten kaikki muu. 

Vierailija
189/194 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) ehkäisee raskautta

En ole ollut vastaavassa tilanteessa, mutta tilanteessa, jossa olen uhri. Kun olen keskustellut asiasta sielunhoidollisesti, on todettu, että on neuvot ja ohjeet koskevat yleensä tilanteita, joissa kaikkien osapuolten oletetaan olevan jollain tasolla riittävän terveitä henkisesti. Kun puhutaan rikoksen uhrina olosta tai muusta vakavasta häiriintyneen ihmisen tekemästä vahingosta, joudutaan tarkastelemaan asioita vähän eri tavalla ja silloin henkilökohtaiset keskustelut ovat tärkeitä.

Kaikkia mahdollisia poikkeuksia ei kuitenkaan ole järkeä sisällyttää perussaarnoihin eivätkä ne niihin oikein edes kuulu. Oleellisinta on se, että on uskonut omat synnit anteeksi. Sielu on vapaa synnistä ja mieli nauttii iloa, rauhaa ja vapautta. Se on uskon perussanoma ja ydin ja sen säilyttämiseen perustuu sitten kaikki muu. 

Eli kun opetetaan, että vl-usko on ja pysyy samana vaikka maailma muuttuukin, niin silti voi aina tarvittaessa soveltaa?

Vierailija
190/194 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) ehkäisee raskautta

Mikä tuossa skenaariossa on mielestäsi mielikuvituksellista? Tuota tapahtuu jatkuvasti ympäri maailmaa, myös uskovaisten keskuudessa. On naiivia tuudittautua siihen, että kyseessä olisi harvinainen tapahtuma.

Vierailija
191/194 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) ehkäisee raskautta

Ja kun tämäkin asia tulee taatusti täytenä yllätyksenä, niin täältä voi lukea kuinka Oulun apulaispoliisipäällikkö kertoo viime vuosien uutena trendinä olevan sen, että rikosilmoituksia tehdään nykyään myös sisarusten välisestä hyväksikäytöstä.

https://yle.fi/uutiset/3-12285776

Vierailija
192/194 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskimpia juttuja pitkään aikaan on tuo täältä luettu väite sille, että vl-perheiden lapsiluvun pieneneminen viidestätoista viiteen johtuu hedelmällisyyden yleisestä laskusta.

Hedelmistään se puu tunnetaan, ja lestadiolaiset heikkenevistä siemenistään. 🤔😍 No mutta tässäkin Jumala kertoo teille ihan kollektiivisesti, että liian isot perheet ovat huono juttu.

Vierailija
193/194 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
194/194 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suurin osa lestalapsista ei jatka tuota kulttia. Yksilön vapaus on tärkein asia.