Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tavallista, että juhlissa keskustellaan ja kysellään ihmisten työasioista?

Vierailija
09.07.2022 |

Olin juhlissa, joissa pääasiana oli ihmisten työprojektit, siis ei mitään sen kummempia yksityiskohtia, mutta että mitä teet ja minkälaisissa projekteissa olet, mitä vastuualueita on jne. Yksi toisensa jälkeen selosti työkuvioitaan. Olivat kaikki korkeasti koulutettuja. Onko tämä tavallista?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Workworkwork... booooring. Ihmisillä ei ole muuta elämää kuin työ.

Ei oo automaattisesti, joillain ihmisillä työnkuva voi olla niin mielekäs, että työ vie mennessään tai ei edes tunnu työltä.

Joo kiva hänelle ja ihanaa niin. Mutta omista työasioistaan ja superjännistä projekteistaan pälättäminen on todella raskasta kuunneltavaa muille.

On ihan ok kertoa joku yksi huippujuttu tai hassu fakta työstään, Mutta siihen se voi jäädäkin.

Vierailija
42/54 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ovat vain niin työkeskeisiä. Minullakin on kavereissa ja sukulaisissa muutama, joka ei oikeasti halua puhua muusta kuin työstä. Itsestä se on tylsä puheenaihe vaikka en nyt työtäni inhoakaan.

Tämä just. Ihan sama kun joku puhuisi jatkuvasti golfista, neulomisesta, auton korjaamisesta tai ratsastuksesta tms muusta harrastuksesta jota muut eivät harrasta eikä kiinnosta. Sieltä tulisi tuntikaupalla selostusta ja yksityiskohtia asiasta, joka ei vois vähempää kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kävelen kaupungilla, niin valitettavan paljon ihmiset puhuu työasioista myös. Eikö heillä ole elämää?

Ja kaikki ovat KORKEASTI KOULUTETTUJA. IHAN SAATANA KAIKKI.

😂

Vierailija
44/54 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä meidän kaveripiirissä ole normaalia. On onneksi ihan muut jutut, joista riittää puhuttavaa.

En ikinä puhu töistäni kavereille.

Vierailija
45/54 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin helposti tarraan työkeskusteluun kiinni, koska siitä on helppo puhua, eikä vahingossakaan kysy mitään kiellettyä, kuten onko sinulla lapsia tai politiikasta. Töihin liittyvässä keskustelussa ollaan turvallisilla vesillä.

Onko turvallinen aihe kaikkien kohdalla? Alatko esim. siivoojalta tai varastotyöntekijältä kysellä?

Vai onko tämä akateemisten turvallinen aihe?

Kyllä minä akateemisena keksin heiltäkin keskusteltavaa. Siivoojalta voin kysyä, mikä on ällöttävintä, tai kysyä neuvoa kotisiivoukseen, tai välineitä. Varastotyypiötä kysyisin robotiikasta tai miten tilaukset hoidetaan tai työn raskaudesta.

Sama

Jos minä kerrankin pääsen vapaalle ja jaksan laittautua, lähteä jonnekin. Toivoisin ettei minun tarvitsisi puhua työstäni. Ymmärrät varmaan ettei tämä ole kenenkään unelma-ammatti vaan tätä tehdään vain jotta saisi leipää lasten suuhun.

En myöskään ole kiinnostunut antamaan ilmaisia siivousvinkkejä.

On se nyt hemmetti kun täälläkin joka päivä joku koulutettu lesoaa miten korkeakoulutetut on ah niin sivistyneitä, toisin kuin me alhaiset duunarit.

Sitten se korkea sivistys ei riitä mihinkään muuhun kuin puhumaan siitä omasta tylsästä työstä.

-siivooja

Vierailija
46/54 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalia. Mistä sinä sitten puhut ihmisten kanssa?

No en työkuvioistani todellakaan. Olen suorittavassa, monitonisessa työssä. Kukaan ei tosin kyselekään itseltäni. Ap

Miksi olit noissa juhlissa?

Vierailija
47/54 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en työkuvioistani todellakaan. Olen suorittavassa, monitonisessa työssä. Kukaan ei tosin kyselekään itseltäni. Ap

Koska minut kutsuttiin. Olen sukulainen. Ap

Vierailija
48/54 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska minut kutsuttiin. Olen sukulainen. Ap

Meillä sukujuhlissa keskustelunaiheet vaihtelevat täysin sen mukaan kenen kanssa keskustelee. Ei ole mitään työprojektien esittelytilaisuus. Niitä tehdään lähinnä töissä.

Vierailija
49/54 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä? Olen henkilö jota ei juhlin kutsuta,Ei edes hautajaisin ,vaikka olisin vainajan kanssa ollut läheinen ja yhteydessä vuosia kuoleman asti..

Vierailija
50/54 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissa tai muissa sosiaalisissa tapahtumissa töistä puhuminen enempää kuin muutaman pinnallisen minuutin ajan on kyllä niin _tylsää_. Ei minua jaksa kiinnostaa jonkun automaatioinsinöörin projektit sille ja tälle yritykselle, vaikka olen itsekin niin hienostuneesti akateeminen (silmienpyörittelyä tähän).

Ei myöskään kiinnostaa jauhaa omasta työstäni. Joo tykkään työstäni ja se on välillä innostavaa ja välillä stressaavaa. Mutta että siitä keskustelisin pitkät tovit muille ihmisille työn ulkopuolella, etenkin juhlissa? Ei. Haluan olla juhlissa muuta kuin työni edustaja.

Siirryn yleensä työjauhajien piiristä muualle, käymään small talkia vaikka nyt esim. säästä/musiikista/ajankohtaisista tapahtumista/lapsista (jos tiedän että niitä on)/kesäsuunnitelmista/harrastuksista/remontoinnista/matkailusta/jne.

Ihmiset joiden ylin intohimo myös keskusteluissa on työ, eivät ole minusta kovin kiinnostavia. Hyväksyn toki kyllä sen, että heidän mielestään omat puheenaiheeni eivät ehkä ole kiinnostavia. Väitän kuitenkin, että juhlissa on kymmeniä kiinnostavampia small talk-aiheita kuin työ.

Vierailija
51/54 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelijoiden ikä saattaa vaikuttaa aiheiden valintaan. Kolmekymppiset ovat sellaisessa elämänvaiheessa, että päteminen ja urakehitys on ihan todellista arkipäivää. Muiden kehitys, askelet ja vinkit kiinnostivat todella. Kuvitelkaapa tunnelmaa heidän luokkakokouksessaan... Eläkeläinen taas saattaa kysyä nuoremmalta töistä löytääkseen sopivan neutraalin aiheen. Akateemisiin piireihin kuuluu myös töiden perässä muuttaminen, eli aiheesta lyhyesti puhuminen liittyy laajemmin teemaan 'miten sait taas elämäsi järjestykseen'. Lisäksi lapsi- ja harrastuskuviot. Näin vanhempana minua kiinnostavat hyvin monenlaiset ihmiset. Iän myötä keskusteltavaa löytyy vaikka mistä. Nautin laajemmasta rekisteristä!

Vierailija
52/54 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämässä puhutan töistä. Leikkipuistossa puhutaan lapsista. Harrastustoiminnassa hartastuksista.

Ja juhlissa puhutaan juhlimisesta!

Vierailija
53/54 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerron olevani suonensisäisten huumeiden käyttäjä ja työkseni ryöstän mummoja puukolla uhaten.

Tämäkin on hyväksyttävämpi vastaus kuin kertoa olevan pitkäaikaistyötön.

Vierailija
54/54 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin helposti tarraan työkeskusteluun kiinni, koska siitä on helppo puhua, eikä vahingossakaan kysy mitään kiellettyä, kuten onko sinulla lapsia tai politiikasta. Töihin liittyvässä keskustelussa ollaan turvallisilla vesillä.

Onko turvallinen aihe kaikkien kohdalla? Alatko esim. siivoojalta tai varastotyöntekijältä kysellä?

Vai onko tämä akateemisten turvallinen aihe?

No alan tietysti, ellei siivooja itse inhoa tai häpeä työtään, ettei halua puhua siitä.

En usko hetkeäkään, että kyselisit.

Totta. Ystäväni oli aikoinaan kaupanalalla ja usein siitä työstä jotakin kyseltiin, jos työ tuli puheenaiheeksi. Vaihtoi siitä siivoojaksi ja johan loppui ne vähäisetkin kyselyt.

Perusoletus on, että siivooja muka häpeäisi työtään. Osa varmasti näin tekeekin, mutta syytä en ymmärrä. On yksi yhteiskunnan pyörimisen kannalta tärkeimpiä ammatteja, ei mitään hävettävää.