Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lomalla kustannusten jakaminen, mikä on mielestäsi reilua?

Vierailija
08.07.2022 |

Oltiin toisen perheen kanssa matkoilla viikko. Mietin vaan, miten me kulut pitäisi jakaa, että kaikki olisivat tyytyväisiä vai tuleeko sellaista tilannetta?

Tarkoitan, että jos toisen perheen kouluikäiset lapset haluavat jäätelöannokset ja toisen perheen äiti sanoo, että haetaan tuutit kaupasta, niin pakkohan sen toisen perheen lapsille on myös tarjota ne annokset. Muuten tulee eriarvoisuutta. Tai joku polkuveneem vuokraus, niin maksaako kaikki, jotka sillä ajelee vai se, joka sitä ehdotti ja maksoi? Mietin vaan, mikä on kohtuullista.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalle ei lähdetä jos elämä kaatuu jäätelöön tai mansikka kakkuun,lomalla otetaan rennosti ja ostetaan ne jäätelöt..en ole ikinä ymmärtänyt että lähdetään lomalle ja sit ei ole vara kuitenkaan olla siellä..minä olen yh ja säästän niin että lomalla ostetaan just sitä mitä mieli tekee

Vierailija
42/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo esimerkit siis ei olleet suoraan kokemuksesta, vaan muunneltuja tunnistamisen välttämiseksi.

-ap

Tunnistamisen välttämiseksi?! Mahtoi olla ERIKOINEN lapsiperheen loma. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eriarvoisuus on normijuttu elämässä. Jos sinä haluat ostaa lapsillesi jätskitötteröt ja minä kaupasta tuutit, niin kumpikin toimii tavallaan, ei siinä lapset ole mitenkään vieraisilla toistensa luona ja kaikille pitää tarjota. Minä otan kahvilassa pelkän kahvin, sinä otat kahvin ja sämpylän, mutta en minä maksa sämpyläsi hinnasta euroakaan, vaikka selkeä eriarvoisuus syntyy, kun sinä maksat enemmän.

Ei noin. Lapset on lapsia. Ei lapsille pidä opettaa pienestä pitäen, että yhteisellä lomalla olevat muut lapset saa jäätelöannokset ja meidän lapset saa vain tuutit kaupasta. Kyllä ne sen oppii myöhemmin elämässä, että toiset käyttää rahaa enemmän. Me ollaan aina tarjottu myös naapurin lapsille jäätelöt, jos itse syödään. Varsin hyvin tiedän, ettei heidän yh-äitinsä turhia jätskejä osta, mutta mepä lomalla ostetaan. Viime viikolla just viimeksi käytiin jäätelökioskilla, jonne matkaa 200 metriä. Ei olis tullut mieleenkään sanoa naapurin muksuille, että me mennään nyt jätskille, mutta tepä ette mitään saakaan. Ihmisellä voi olla sydämen sivistystä tehdä ystävällisiä tekoja ilman odotusta vastalahjasta. Lahjan antaja saa teostaan hyvän mielen, kun asenne on se, että en odota mitään takaisin.

Sinä voit varsin huoleti lähteä naapurin yh-äidin kanssa yhteiselle lomalle ja maksaa kaiken viikon verran, mutta opetat samalla naapurin lapsille, että aina löytyy joku riittävän tyhmä, joka maksaa kaiken lasten haluaman. Jos ei äiti, niin naapuri tai sossu. Voit ottaa kioskille mukaasi vaikka 30 lasta ja maksaa jokaiselle jäätelöt, jos siitä tulee hyvä mieli, mutta voit myös todeta omille lapsille, että käydään yhdessä kävelyllä ja jätät naapurin lapset pihaansa kertomatta heille, että jätskille ollaan menossa.

Lomallakin lapset ovat minun lapsiani eikä mielessä käy, että maksatan loman muilla. Jos kaveri haluaa ostaa lapsilleen uudet uimapuvut, niin se on OK, mutta en todellakaan oleta, että hän ostaa ne myös minun lapsilleni. Sama ihan kaiken muunkin kanssa, lomalla ei mennä lokkeilemaan kaverin perheen siivellä ja ajatella, että koska tämän lapset saavat jotain, niin omienkin on saatava.

Ihmisellä tulee olla sen verran sydämen sivistystä, että opettaa lapsilleen, että kaikki eivät saa kaikkea yhtä paljon edes kommunistisessa valtiossa.

Vierailija
44/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomalle ei lähdetä jos elämä kaatuu jäätelöön tai mansikka kakkuun,lomalla otetaan rennosti ja ostetaan ne jäätelöt..en ole ikinä ymmärtänyt että lähdetään lomalle ja sit ei ole vara kuitenkaan olla siellä..minä olen yh ja säästän niin että lomalla ostetaan just sitä mitä mieli tekee

Mutta minä en osta sitä, mitä kaveriperheen mieli  tekee. Jos tiedän, että lapseni rakastaa mehujäätä, niin miksi hänen pitäisi tyytyä kioskin maksikkatötteröön?

Vierailija
45/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä Sinijohannes ja Markomiranda ovat niin saatanan kuluneita, että hävettää kun olet noin tyhmä. Rassukka, luulit keksineeksi vitsi. 🖕

Ohhoh, oletpas sinä huonolla tuulella. Mikä on, että noin kiukuttaa.

Keksimäni nimet olisivat tietysti voineet olla z, x, tai y. Tulin nyt tuollaiset laittaneeksi; oleellinen asia ei kuitenkaan olleet nimet, vaan se keskustelun ja viestinnän tarve.

Olen pahoillani, jos sinulla on tuon nimisiä lapsia, ja siksi loukkaannuit.

Voi, voi, oletpa sinä vitsikäs, säälittää ihan. Kyllähän tolloja naurattaa kun mätiaivo keksii hienot nimet.

Ohis

Ei ole olennaista käydä keskustelua nimistä.

Täällä olikin heitetty kommentti, ettei lomalle kannata lähteä porukan kanssa, jonka rahan käyttöä ei tunnista.

Myös ulkomailla maan kulttuuriin on siinä mielessä hyvä tutustua, että maksetaanko kerralla vain onko mahdollista maksaa erikseen, kuten Suomessa on totuttu. Kokemukseni mukaan tämä voi tuoda yllätyksiä erityisesti Yhdysvalloissa.

Joku varmaan muistaa Frendien ravintola kohtauksen, jossa maksu laitettiin tasan. Olen ollut tilanteessa ja oppinut kantapään kautta. A) joko sovitaan etukäteen ja mennä ravintolaan, johon kaikilla on varaa. B) yksi maksaa, lasku säästetään ja jälkikäteen maksetaan takaisin sen maksaneelle oma osuus. C) Alunperinkin ihmiset ottavat suurinpiirtein saman suuruisen tilauksen ja maksavat käteisellä tipin arvioiden.

D) muu, mikä? (kuulen mielelläni muita ehdotuksia)

Vierailija
46/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut viettämässä tälläista kaveriperheviikonloppua, jossa kaverin perhe keksi kaikenlaista kivaa tekemistä heidän 5v ja 8v lapsilleen ja sitten meidän perhe pääsi maksumieheksi, vaikka omalla lapsella oli ikää vasta 8 kk eikä tätä voinut päästää mukaan vaikka poniratsastukselle. Perheen isä halusi lentämään vesitasolla, joten luonnollisesti hän meni sen 8v:n kanssa ja meidän perhe maksoi kuluistaan puolet, koska oltiin yhteisessä reissulla. Ruokien kanssa sama, kaverin perhe otti listalta kalleinta ja kulut puoliksi, koska "ei tässä nyt ole pennin päälle", tuumasi kaveriperheen isä.

Maksaessa ei käynyt mielessä, että olen nyt sydämeltäni sivistynyt ja ystävällinen ihminen. Ehei, koin ensimmäistä kertaa elämässäni olevani oikeasti hyväk sikäytetty ja sunnuntaina aamulla meidän perhe lähti kohti kotia, vaikka oli tarkoitus lomailla yhdessä iltaan asti.

Tunnen kaverini hyvin, mutta en tuntenut puolisoaan, joten tuli aika lailla puskista tuo "kaikki tasan, vaikka ette olisi mukana" -juttu.

Vierailija
47/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut viettämässä tälläista kaveriperheviikonloppua, jossa kaverin perhe keksi kaikenlaista kivaa tekemistä heidän 5v ja 8v lapsilleen ja sitten meidän perhe pääsi maksumieheksi, vaikka omalla lapsella oli ikää vasta 8 kk eikä tätä voinut päästää mukaan vaikka poniratsastukselle. Perheen isä halusi lentämään vesitasolla, joten luonnollisesti hän meni sen 8v:n kanssa ja meidän perhe maksoi kuluistaan puolet, koska oltiin yhteisessä reissulla. Ruokien kanssa sama, kaverin perhe otti listalta kalleinta ja kulut puoliksi, koska "ei tässä nyt ole pennin päälle", tuumasi kaveriperheen isä.

Maksaessa ei käynyt mielessä, että olen nyt sydämeltäni sivistynyt ja ystävällinen ihminen. Ehei, koin ensimmäistä kertaa elämässäni olevani oikeasti hyväk sikäytetty ja sunnuntaina aamulla meidän perhe lähti kohti kotia, vaikka oli tarkoitus lomailla yhdessä iltaan asti.

Tunnen kaverini hyvin, mutta en tuntenut puolisoaan, joten tuli aika lailla puskista tuo "kaikki tasan, vaikka ette olisi mukana" -juttu.

Miksi suostuitte? Miksi maksoitte toisten lentelystä?

Vierailija
48/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lokkipariskunnan kanssa en lähde enää koskaan yhteiselle lomareissulle. Pariskunnan rouva on erityisen perso ilmaiselle viinalle.

Yhdellä etelän lomalla olimme majoittuneet all-incusive hotelliin, josta lähdimme päivisin kulkemaan kaupungille. Usean katuravintolan kohdalla rouva sai idean, että mennäänpä tuonne päivädrinkille ja nyt saa Tauno (mieheni) tarjota koko porukalle, kun meille ei sattunut käteistä mukaan. Me tarjoamme sitten hotellilla.

Rouva kehuikin sitten jo matkan toisena päivänä, miten ovat juoneet all-incusive juomia niin paljon kuin tavallisella lomalla koko matkan aikana. "Kaikki on pelkkää voittoa tästä eteenpäin!"

Vierailija
49/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tuota, että vuokrataan mökki mutta ei puhuta etukäteen kustannuksista mitään. Jos olisin vuokraamassa yhteistä mökkiä, niin toki kertoisin vuokrasumman toisille etukäteen. Siinähän se viimeistään tulee ilmi, jos meillä on eri käsitys vuokran maksamisesta.

Vierailija
50/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on se syy, miksen lähde persaukisten kanssa reissuun. Jokainen tietysti vastaa omat kulunsa ja lasten kulunsa. Enkä ala sen takia syöttömään lapsille eskimoa pehmisen sijaan, että toisilla ei ole varaa. En kyllä laskekaan joka makkarapakettia, mutta en halua joutua maksumieheksi tai murjotuksen kohteeksi, kun haluan pientä hemmottelua perheelle reissussa ilman velvollisuutta aina maksaa se toisille.

Ja kyllä, jos vuokraan polkuveneen, voi sitä toiset käyttää, mutta ensisijaisesti vuokraan sen meidän porukalle ja jos vuokrausaika on lyhyt, niin ehkä siinä ei ehdi toiset kokeilla. Ei voi vaatia, ettei me itse saataisi kunnolla sillä mennä, kun toiset ei raski/pysty itse vuokraamaan omaa. Teemme kovasti kumpikin töitä ja olemme hoitaneet asiamme hyvin. Rahamme eivät ole automaattisesti sosialisoitavissa. Olen antelias, mutta en kestä loisimista.

Vierailija
51/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska oli etukäteen sovittu, että kulut jaetaan tasan. Ja me ystävällisinä ihmisinä oletimme, että kaverin perhe toimii kuten me eli ottaen kokonaisuuden huomioon. Kaverin mies sanoikin, että voihan minunkin mieheni mennä lentämään, toki se maksetaan.

Vierailija
52/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen pitäisi olla sen vaikeampaa kuin kulut puoliksi silloin kun molemmat perheet palvelua käyttävät, mutta muuten se, joka perheelleen jotain ostaa.

Vierailija
53/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko joku polkuveneen vuokra tai jäätelöannos on? Jos on varaa lomalle lähteä, niin eiköhän niitä veneitä voi kumpikin perhe vuokrata ja jätskit ostaa, ettei mene loma riitelyyn. Tai sitten ei kannata edes lähteä. Tais sitten pitää sopia jo etukäteen, että mitään kivaa (kuluja aiheuttavaa)ei lomalla tehdä.

Vierailija
54/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesitasolla. Kuulostaa niin keksityltä.

Vierailija
55/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska oli etukäteen sovittu, että kulut jaetaan tasan. Ja me ystävällisinä ihmisinä oletimme, että kaverin perhe toimii kuten me eli ottaen kokonaisuuden huomioon. Kaverin mies sanoikin, että voihan minunkin mieheni mennä lentämään, toki se maksetaan.

Ja vielä jatkuu. Ei tuota usko kukaan.

Vierailija
56/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eriarvoisuus on normijuttu elämässä. Jos sinä haluat ostaa lapsillesi jätskitötteröt ja minä kaupasta tuutit, niin kumpikin toimii tavallaan, ei siinä lapset ole mitenkään vieraisilla toistensa luona ja kaikille pitää tarjota. Minä otan kahvilassa pelkän kahvin, sinä otat kahvin ja sämpylän, mutta en minä maksa sämpyläsi hinnasta euroakaan, vaikka selkeä eriarvoisuus syntyy, kun sinä maksat enemmän.

Ei noin. Lapset on lapsia. Ei lapsille pidä opettaa pienestä pitäen, että yhteisellä lomalla olevat muut lapset saa jäätelöannokset ja meidän lapset saa vain tuutit kaupasta. Kyllä ne sen oppii myöhemmin elämässä, että toiset käyttää rahaa enemmän. Me ollaan aina tarjottu myös naapurin lapsille jäätelöt, jos itse syödään. Varsin hyvin tiedän, ettei heidän yh-äitinsä turhia jätskejä osta, mutta mepä lomalla ostetaan. Viime viikolla just viimeksi käytiin jäätelökioskilla, jonne matkaa 200 metriä. Ei olis tullut mieleenkään sanoa naapurin muksuille, että me mennään nyt jätskille, mutta tepä ette mitään saakaan. Ihmisellä voi olla sydämen sivistystä tehdä ystävällisiä tekoja ilman odotusta vastalahjasta. Lahjan antaja saa teostaan hyvän mielen, kun asenne on se, että en odota mitään takaisin.

Sinä voit varsin huoleti lähteä naapurin yh-äidin kanssa yhteiselle lomalle ja maksaa kaiken viikon verran, mutta opetat samalla naapurin lapsille, että aina löytyy joku riittävän tyhmä, joka maksaa kaiken lasten haluaman. Jos ei äiti, niin naapuri tai sossu. Voit ottaa kioskille mukaasi vaikka 30 lasta ja maksaa jokaiselle jäätelöt, jos siitä tulee hyvä mieli, mutta voit myös todeta omille lapsille, että käydään yhdessä kävelyllä ja jätät naapurin lapset pihaansa kertomatta heille, että jätskille ollaan menossa.

Lomallakin lapset ovat minun lapsiani eikä mielessä käy, että maksatan loman muilla. Jos kaveri haluaa ostaa lapsilleen uudet uimapuvut, niin se on OK, mutta en todellakaan oleta, että hän ostaa ne myös minun lapsilleni. Sama ihan kaiken muunkin kanssa, lomalla ei mennä lokkeilemaan kaverin perheen siivellä ja ajatella, että koska tämän lapset saavat jotain, niin omienkin on saatava.

Ihmisellä tulee olla sen verran sydämen sivistystä, että opettaa lapsilleen, että kaikki eivät saa kaikkea yhtä paljon edes kommunistisessa valtiossa.

Tuo käytös ei ole sydämen sivistystä nähnytkään!

Vierailija
57/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin kaikille lapsille ostan jätskit. Ja jos vuokraan polkuveneen ja sillä ajelee sitten kaikki, olen tarjonnut sen kaikille. Odotan vastavuoroisuutta toisilta sitten vuorostaan muissa asioissa. Jos sitä ei tule, en halua lomalle enää samalla kokoonpanolla.

eli tarjoat muille vain sijoitusmielessä ja loukkaannut, jos sijoitus ei tuota

Sijoituksen on tarkoitus tuottaa, siis kasvattaa varallisuutta, kirjoittaja ei odota saavansa edes ns. omia takaisin koska vastavuoroisuudessa molemmat maksaa vuorollaan, eli molemmat menettää rahaa ja vastineeksi saa (toivottavasti) kivoja kokemuksia.

Vierailija
58/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojan ja tytön nimestä tehty yhdistelmänimi ei ole enää vuosiin ollut millään tavalla hauska eikä nokkela. Tällaiset saavat koko mielipiteen näyttämään turhalta mokellukselta.

Et siis osaa keskittyä olennaiseen. Valitettavan yleistä nykyään.

Vierailija
59/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden lokkipariskunnan kanssa en lähde enää koskaan yhteiselle lomareissulle. Pariskunnan rouva on erityisen perso ilmaiselle viinalle.

Yhdellä etelän lomalla olimme majoittuneet all-incusive hotelliin, josta lähdimme päivisin kulkemaan kaupungille. Usean katuravintolan kohdalla rouva sai idean, että mennäänpä tuonne päivädrinkille ja nyt saa Tauno (mieheni) tarjota koko porukalle, kun meille ei sattunut käteistä mukaan. Me tarjoamme sitten hotellilla.

Rouva kehuikin sitten jo matkan toisena päivänä, miten ovat juoneet all-incusive juomia niin paljon kuin tavallisella lomalla koko matkan aikana. "Kaikki on pelkkää voittoa tästä eteenpäin!"

Mä olen ollut toi, jonka olisi pitänyt maksaa.

Mä vaan nauroin. Itse olen ollut lähes koko ikäni absolutisti ja kerroin hotellin vissy ei ole niin kallista. Voin lainaa, mutta haluan rahat takaisin

Tämän jälkeen oon sanonut rouvalle usein onko sulla lompakko mukana

Vierailija
60/61 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesitasolla. Kuulostaa niin keksityltä.

Ei menisi mulla läpi.

Olin treffeillä, jossa deitti lupasi maksaa.

Illan aikana mies humaltui ja muuttui ikäväksi.

Tarkoilija, kun tuli, pyysi laskun puoliksi.

Mies sai kohtauksen, kun hänen laskussa oli hänen tilaujset ja minulla minun.

Epäreilussa tilauksessa voi tarjoilijalle sanoa maksan nämä ja näille öykkäreille sanoa mä en maksa sun kalliita pihvejä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän