Lomalla kustannusten jakaminen, mikä on mielestäsi reilua?
Oltiin toisen perheen kanssa matkoilla viikko. Mietin vaan, miten me kulut pitäisi jakaa, että kaikki olisivat tyytyväisiä vai tuleeko sellaista tilannetta?
Tarkoitan, että jos toisen perheen kouluikäiset lapset haluavat jäätelöannokset ja toisen perheen äiti sanoo, että haetaan tuutit kaupasta, niin pakkohan sen toisen perheen lapsille on myös tarjota ne annokset. Muuten tulee eriarvoisuutta. Tai joku polkuveneem vuokraus, niin maksaako kaikki, jotka sillä ajelee vai se, joka sitä ehdotti ja maksoi? Mietin vaan, mikä on kohtuullista.
Kommentit (61)
Tuleehan noita ylläreitä. Mä muistan, kun meidän lapset oli 6 v, 2v ja 9 kk. Olin ollut äippälomalla ja vasta loppuvuonna palaamassa töihin. Todellakaan ei ollut yhtään ylimääräistä rahaa. Puuhamaan kesäreissu ja mökin vuokraus oli laskettu niin, että ruuat laitetaan itse.
Miehen sisko välttämättä halusi, että syödään Puuhamaassa (niitä ylihintaisia hamppariaterioita). Sitten kun hän ehdotti, että käväisee hakemassa kaupasta jotain pientä ilta- ja aamupalaa, hän toi sieltä mm. herneitä, mansikoita, parsaa, pekonia, mansikkakakun. Niin överiä tarjoilua en ole ennen mökkilomalla nähnyt. Kulut tietysti puoliksi. Loman lopussa me mieheni kanssa laskettiin, että ollaan tuhlattu yli 200 euroa enemmän kuin oli ajateltu. Se on todella iso raha, koska muutenkin se reissu maksoi: puuhamaan liput, mökkivuokra, ruuat, bensat. Perheillä voi olla ihan erilaiset tulot ja kyllä se vaikuttaa, mitä pystyy tuhlaamaan.
Minusta kohtuullista on, jos vain se perhe ajaa polkuveneellä, joka sen vuokraa. Tai sup-laudalla tai maastopyörällä. Lapsetkin kannattaa opettaa, että sitä tehdään, mihin on varaa. Meidän perhe varmaan vuokraisi tuossa tilanteessa omalle porukalle oman kulkuvälineen, mutta ainahan niitä siipeilijöitä riittää.
Eriarvoisuus on normijuttu elämässä. Jos sinä haluat ostaa lapsillesi jätskitötteröt ja minä kaupasta tuutit, niin kumpikin toimii tavallaan, ei siinä lapset ole mitenkään vieraisilla toistensa luona ja kaikille pitää tarjota. Minä otan kahvilassa pelkän kahvin, sinä otat kahvin ja sämpylän, mutta en minä maksa sämpyläsi hinnasta euroakaan, vaikka selkeä eriarvoisuus syntyy, kun sinä maksat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tilanne. Me maksettiin huvilan vuokraus yhtenä kesänä ja lähisukulaiset mukana. Eivät maksaneet huvilasta mitään, koska heille tuli niin isot matkakulut (tuhat km ajoa autolla).
Meillä myös: isovanhemmat tuli Kolille mukaan. Me mentiin sinne lauantaista lauantaihin ja he köröttelivät tapaamaan lapsenlapsia maanantaista perjantaihin. Appi totesi, että oli se hyvä, kun TEILLÄ oli tämä mökki vuokralla, niin heidän ei tarvinnut hankkia majoitusta. Minusta se mökki oli yhteisesti vuokralla, mutta ihan sama jälkikäteen. Omat ruokansa maksoivat onneksi. Se on ajattelemattomuutta, että toisten varaamalle mökille menee moneksi vuorokaudeksi maksamatta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tilanne. Me maksettiin huvilan vuokraus yhtenä kesänä ja lähisukulaiset mukana. Eivät maksaneet huvilasta mitään, koska heille tuli niin isot matkakulut (tuhat km ajoa autolla).
Meillä myös: isovanhemmat tuli Kolille mukaan. Me mentiin sinne lauantaista lauantaihin ja he köröttelivät tapaamaan lapsenlapsia maanantaista perjantaihin. Appi totesi, että oli se hyvä, kun TEILLÄ oli tämä mökki vuokralla, niin heidän ei tarvinnut hankkia majoitusta. Minusta se mökki oli yhteisesti vuokralla, mutta ihan sama jälkikäteen. Omat ruokansa maksoivat onneksi. Se on ajattelemattomuutta, että toisten varaamalle mökille menee moneksi vuorokaudeksi maksamatta mitään.
Paljonko teille tuli tästä lisäkuluja ja olitteko etukäteen sopineet vuokraavanne mökin yhdessä? Vai oliko tämä taas niitä oletuksia, että kun kutsutte appivanhemmat käymään, niin nämä ovat maksumiehinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko teille tuli tästä lisäkuluja ja olitteko etukäteen sopineet vuokraavanne mökin yhdessä? Vai oliko tämä taas niitä oletuksia, että kun kutsutte appivanhemmat käymään, niin nämä ovat maksumiehinä?
Kyllä se idea tuli ihan isovanhemmilta itseltään, että he voisivat tulla lapsenlastensa kanssa viettämään aikaa. He asuvat Itä-Suomessa (etelämpänä kuin Koli). Me varattiin niin iso mökki, että heille on siellä oma makuuhuone. Vaikeaa jälkikäteen sanoa, mikä sen ylimääräinen kustannus on, jos varaa mökin, jossa on yksi ylimääräinen makkari. Sinähän voit itse googlailla, paljonko maksaa mökit, joissa on 2 makuuhuonetta ja paljonko maksaa mökit, joissa on 3 makkaria. Toki monessa paikassa on myös levitettävää vuodesohvaa lisäksi, mutta kuinka moni laittaa niihin vanhoja ihmisiä nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se idea tuli ihan isovanhemmilta itseltään, että he voisivat tulla lapsenlastensa kanssa viettämään aikaa. He asuvat Itä-Suomessa (etelämpänä kuin Koli). Me varattiin niin iso mökki, että heille on siellä oma makuuhuone. Vaikeaa jälkikäteen sanoa, mikä sen ylimääräinen kustannus on, jos varaa mökin, jossa on yksi ylimääräinen makkari. Sinähän voit itse googlailla, paljonko maksaa mökit, joissa on 2 makuuhuonetta ja paljonko maksaa mökit, joissa on 3 makkaria. Toki monessa paikassa on myös levitettävää vuodesohvaa lisäksi, mutta kuinka moni laittaa niihin vanhoja ihmisiä nukkumaan.
Idea tuli isovanhemmilta, mutta ette sopineet mitään kustannuksista.
3 makkarin mökki maksaa noin 250 000 e, 2 makkarin mökin saa 175 000 e avaimet käteen ja tontteineen. Mökin kun voi myös ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Eriarvoisuus on normijuttu elämässä. Jos sinä haluat ostaa lapsillesi jätskitötteröt ja minä kaupasta tuutit, niin kumpikin toimii tavallaan, ei siinä lapset ole mitenkään vieraisilla toistensa luona ja kaikille pitää tarjota. Minä otan kahvilassa pelkän kahvin, sinä otat kahvin ja sämpylän, mutta en minä maksa sämpyläsi hinnasta euroakaan, vaikka selkeä eriarvoisuus syntyy, kun sinä maksat enemmän.
Ei noin. Lapset on lapsia. Ei lapsille pidä opettaa pienestä pitäen, että yhteisellä lomalla olevat muut lapset saa jäätelöannokset ja meidän lapset saa vain tuutit kaupasta. Kyllä ne sen oppii myöhemmin elämässä, että toiset käyttää rahaa enemmän. Me ollaan aina tarjottu myös naapurin lapsille jäätelöt, jos itse syödään. Varsin hyvin tiedän, ettei heidän yh-äitinsä turhia jätskejä osta, mutta mepä lomalla ostetaan. Viime viikolla just viimeksi käytiin jäätelökioskilla, jonne matkaa 200 metriä. Ei olis tullut mieleenkään sanoa naapurin muksuille, että me mennään nyt jätskille, mutta tepä ette mitään saakaan. Ihmisellä voi olla sydämen sivistystä tehdä ystävällisiä tekoja ilman odotusta vastalahjasta. Lahjan antaja saa teostaan hyvän mielen, kun asenne on se, että en odota mitään takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idea tuli isovanhemmilta, mutta ette sopineet mitään kustannuksista.
3 makkarin mökki maksaa noin 250 000 e, 2 makkarin mökin saa 175 000 e avaimet käteen ja tontteineen. Mökin kun voi myös ostaa.
Kallista jos viikoksi ostaa, mutta ei 75 000€ lisää varmaan kauheasti ole, jos on viikosta vara maksaa tuollaisia summia.
Ihminen ei ole kovin välkky jos ei saa suutaan auki lomalla ja omat rahat ei sitten riitäkään kun joku hakee kaupasta mökille mansikkakakun.
Mutta onhan sitä kaikenlaista. Kimpassa ei pidä lähteä mihinkään jos ei etukäteen jotain raameja sovita.
Jos joku suunnittelee yhteistä lomamatkaa ystävä- tai sukulaisperheen kanssa, asioista pitää puhua etukäteen. Ja ihan suoraan sanoa, että meidän budjettiin ei sitten mahdu ylimääräisiä juttuja. Yhdessä lomailu sujuu kyllä, jos kaikki aikuiset ovat samoilla linjoilla ja asioista on sovittu etukäteen. Muuten tuloksena on vain nieltyä kiukkua ja katkeruutta.
Jos jonkun sisko haluaa hakea kaupasta ylihintaisia herkkuja, sille pitää sanoa heti, ettei sovi, jos siihen ei ole varattu rahaa. Ilmeisesti jotkut häpeävät sitä, ettei kaikkeen ole varaa, jos ei siitä voi kerran suoraan sanoa. Eikö nyt aikuiset, joilla on lapsia, voisi pitää sen verran puolensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh. Meillä on ollut tarkka kirjanpito yhteisistä kuluista, koska minulla taas anoppi on se, joka yrittää hyötyä kaikesta, mitä toisilla on. Hänellä on ihan taktiikkana, että odottaa mitä muut hankkii ja pyytää lainaksi.
Viimeisin tempaus: meillä viikonlopun yli vuokralla ollut tekstiilipesuri. Anoppi sanoi, että hän käväisee pesemässä sillä oman autonsa penkit. Minä sanoin, että hyvä idea, varaan heti hänelle ylimääräisen päivän, niin saa rauhassa sillä putsata autonsa, eikä maksa kuin x euroa lisäpäivä. Yllättäen hänelle tuli muuta menoa. Ja se on just näin, että jos minä olen pesemässä sillä mattoja, hän varmasti juuri silloin kaartaa pihaan ja sanoo, että ihan nopeasti välissä pesee auton penkit. Sitten odottelet pari tuntia, että voit jatkaa taas mattojen pesua.
Kun meillä oli peräkärry, hän miesyståvällään haetutti sen lainaan ihan milloin huvitti ja kuskasi sillä polttopuita ja risuja. Joka kerta se kärry palautui pihaan hirveässä siivossa täynnä puulastuja, roskia ja pihkaa. Euroakaan ei maksanut lainaamisesta eikä selältään pystynyt puhdistamaan itse. Se selkä on tekosyy kaikkeen, mikä ei huvita.
Ikkunanpesimen lainauksen jälkeen oli hävittänyt latausjohdon ja väitti, ettei se ollut mukana kassissa. Me ollaan suht järjestelmällisiä ihmisiä, joten todellakin se oli mukana kassissa. Aika hyötyjä on hän, mutta sen olen oppinut jo 20 vuotta sitten, että rahaa en hänelle lainaa, koska niitä saa odottaa takaisin kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku suunnittelee yhteistä lomamatkaa ystävä- tai sukulaisperheen kanssa, asioista pitää puhua etukäteen. Ja ihan suoraan sanoa, että meidän budjettiin ei sitten mahdu ylimääräisiä juttuja. Yhdessä lomailu sujuu kyllä, jos kaikki aikuiset ovat samoilla linjoilla ja asioista on sovittu etukäteen. Muuten tuloksena on vain nieltyä kiukkua ja katkeruutta.
Jos jonkun sisko haluaa hakea kaupasta ylihintaisia herkkuja, sille pitää sanoa heti, ettei sovi, jos siihen ei ole varattu rahaa. Ilmeisesti jotkut häpeävät sitä, ettei kaikkeen ole varaa, jos ei siitä voi kerran suoraan sanoa. Eikö nyt aikuiset, joilla on lapsia, voisi pitää sen verran puolensa?
En ole sama, mutta ihmisillä on taipumus puhua eri tavalla kuin miten toimivat. Jos on tottunut käyttämään reilusti rahaa, terassilla juodaan huoletta yhdet tuopilliset ja aamiaiset on sitten juuri sitä luokkaa, että pitää olla pekoniin käärityt parsat ja mansikkakakut pöydässä, kun lomallahan tässä ollaan. Ihminen on sokea omille rahankäyttötottumuksilleen. Enkä sano tätä millään pahalla, mutta esim. omassa suvussani naisväki kiertää kaikki ihanat pikkuputiikit ja kesätorit ja sieltä lähtee mukaan vähän sitä sun tätä, tarvitsi tai ei.
Tuo on niin ärsyttävää, jos ei voi käyttää rahaa mihinkään. Pihit saiturit laskee kahvipaketin hinnankin puoliksi.
Meillä on ollut tyttöporukka jo 23 vuotta, opiskeluajoista lähtien. Elämät ovat kulkeneet eri suuntiin, mutta joka kesä me tehdään yhdessä kiva reissu. On koluttu oopperajuhlat ja Pori jazzit, ruisrockissakin yhtenä vuonna pyörittiin. Kun me lähdetään reissun päälle, se on selvä, että kulut jaetaan tasan eikä kukaan nipota pienistä. Mieluummin kalliissa hotellissa kuin teltassa, mutta vuodet ovat olleet erilaisia.
Joskus on ollut perhettäkin mukana, esim. Pärnun reissulla, mutta silti se pääasia on meidän yhdessä viettämä aika. Onneksi porukkaan ei ole sattunut ketään ilonpilaajaa, joka haluaisi mieluummin Pirkka-tuutit kaupasta kuin kahvilasta. Kotonaan voi säästää, mutta reissussa eletään reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin ärsyttävää, jos ei voi käyttää rahaa mihinkään. Pihit saiturit laskee kahvipaketin hinnankin puoliksi.
Meillä on ollut tyttöporukka jo 23 vuotta, opiskeluajoista lähtien. Elämät ovat kulkeneet eri suuntiin, mutta joka kesä me tehdään yhdessä kiva reissu. On koluttu oopperajuhlat ja Pori jazzit, ruisrockissakin yhtenä vuonna pyörittiin. Kun me lähdetään reissun päälle, se on selvä, että kulut jaetaan tasan eikä kukaan nipota pienistä. Mieluummin kalliissa hotellissa kuin teltassa, mutta vuodet ovat olleet erilaisia.
Joskus on ollut perhettäkin mukana, esim. Pärnun reissulla, mutta silti se pääasia on meidän yhdessä viettämä aika. Onneksi porukkaan ei ole sattunut ketään ilonpilaajaa, joka haluaisi mieluummin Pirkka-tuutit kaupasta kuin kahvilasta. Kotonaan voi säästää, mutta reissussa eletään reilusti.
Jos se elämä on kohdellut teidän tyttöporukkaa hyvin? Mä olin työttömänä ekan ja tokan lapsen syntymän välissä äitiysloman jälkeen 2,5 vuotta. Kukaan ei halunnut palkata tradenomia, jolla on pieni lapsi. Toisen lapsen äitiysloman jälkeen lähdin opiskelemaan uutta alaa ja samalla tein pieniä sijaisuuksia lounaskahvilassa. Mies ei ollut koskaan missään tukena, saati että olisi minun omiin menoihin antanut senttiäkään. Tiedän, mitä on köyhyys, kun ompelee vanhoista verhoista itselleen hameen ja purkaa pieneksi jääneitä villapaitoja lankakeriksi, joista neuloo lapasia ja villasukkia koko perheelle, leikkaa itse omat hiuksensa ja liimaa repsottavia kengänpohjia kiinni. Köyhyys on myös sitä, ettei pääse osalliseksi tyttöporukoiden touhuihin. Ja itse asiassa just tuollaisten kommenttien takia, että reissussa eletään reilusti, ei jostain syystä tekisikään mieli mukaan.
Kustannukset pitää jakaa porukan kesken reilusti. En lähtisi itse ostelemaan toisten lapsille jäätelöannoksia tai vastaavaa.
Minulla on superpihi suku. Tarkoitan kaikkia, jotka biologista sukua ovat, en naimakaupan kautta tulleita. Esim. mummo kävi meillä lapsuudenkodissa kerran vuodessa, koska ei halunnut ostaa junalippuja useammin. Hänellä oli ruisleipää ja voita eväänä. Ruokapöydässä ei paljon muuta syönytkään. Äitini on aivan toivoton tapaus. Kulkee rikkinäisissä sukkahousuissa ja valitsee kaupasta ale-tuotteita. Valitettavasti myös isä on muuttunut yhä pihimmäksi. Hänellä on kirja, johon merkitsee talon lämmityskustannukset. Lämpöä eivät pidä kuin 17 astetta sisällä. Sisaruksistani toinen ei ole koskaan ollut missään töissä. Hän haluaa elää vapaana pakotteista. Lähinnä kalastelee ja kesällä kiertää pyörällä teltan ja makuupussin kanssa. Aina se jonkun kaverinkin mukaansa löytää. Sitä ihmettelen kyllä, koska hän on niin pihi (tai köyhä), ettei lomailu mitään herkkua ole. Ja syksyllä poimii valtavat määrät marjoja, joita myös myy. Yhtenä syksynä möi puolukoita 170 litraa (tai kiloa, en muista, kumpi), mustikoita vähän vähemmän. Itselleenkin kerää pakastimen täyteen sieniä ja marjoja. Toinen sisarukseni taas ei lomaile muualla kuin heidän omalla mökillä. Jos heitä haluaa tavata, pitää aina mennä heille kotiin tai mökille, koska he eivät pihiyttään ajele meille 350 km päähän. Ei tulisi mieleenikään viettää sukulaisten kanssa jotain lomaa, joka ei ole edes oikeaa lomaa vaan minimibudjetilla pennin venytystä.
Kannattaa sopia lomailun säännöt etukäteen. Perheet voivat tehdä asioita myös erikseen, ei ole pakko roikkua koko aikaa yhdessä. Näin me ollaan ainakin toimittu.
Yhteistä lomareissua ei kannata tehdä, jos jokainen euro pitää laskea viimeisen päälle. On ymmärrettävää, että joidenkin ihmisten on taloustilanteensa vuoksi näin tehtävä, mutta jos pakottavaa tarvetta ei ole, on mielestäni hölmöä rueta tasaamaan kustannuksia. Jos ollaan sisaruksia tai oikeasti hyviä kavereita niin kyllä se jossain vaiheessa tasautuu muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sopia lomailun säännöt etukäteen. Perheet voivat tehdä asioita myös erikseen, ei ole pakko roikkua koko aikaa yhdessä. Näin me ollaan ainakin toimittu.
Lomailun säännöt? Siis pitääkö lomallakin olla nykyään säännöt? Kokoontuvalle perheet ennen lomaa sopimaan yhdessä säännöistä?
Onneksi olen sinkku, niin ei tarvitse sopia mistään säännöistä.
Nimistä sönkkäävä taitaa kaivata lomaa, kaikki ymmärsi pointin kyllä.