Parin tunnin päästä alkaa loma ja ahdistaa
Pitäisi päästä rentoutumaan, lomaa, aurinkoa, vapaata ja ihanaa oloa. Ja mua vaan ahdistaa. Teinit ovat lomailleet jo monta viikkoa. Tytär riidoissa ystävänsä kanssa, siitä alakuloinen ja korvaa tuota iloista kesämenoa ystävän kanssa sosiaalisessa mediassa siis ruutuajalla.
Mulla ei energia riitä siihen, että rupean teinin ohjelmatoimistoksi, eikä se mulle ole lomaa jos hän nyhjää kaikki päivät kotona.
Mies hehkuttaa kuinka ihanaa on kun loma alkaa, ja mua ahdistaa se mieskin. En jaksa vaan nyhjätä sen kanssa kotona, mutta eipä tässä muutakaan ole tiedossa.
Kommentit (54)
Nyt on ihan itse luotua ongelmaa. Ensinnäkin kuulostat väsyneeltä. Ota alkuloman sillä asenteella, että nukut ja lepäät. Jos se on sitä, että haluat nukkumisten välillä tuijottaa netflixiä tai lukea kirjaa, sen teet.
Sitten kun alkaa voimat vähän palautua, keksit jotain mukavaa tekemistä. Mutta älä suorita. Tuntuu, että jotkut jatkavat lomallaan samaa suorittamismoodia kuin arkenakin. Teet mikä tuntuu hyvältä, ota rennosti.
Teineillä on jatkuvasti ongelmia. Älä ota liian isoa stressiä siitäkään. Sun ei ole pakko olla mikään ohjelmatoimisto lapsille. Totta kai jotain mukavaa tekemistä yhdessä mutta ei sitä joka päivä tarvitse suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisit siis muiden olevan kesäfiiliksissä ja luovan siten sinulle hyvän lomafiiliksen. Teini ei saisi mököttää eikä mies maata sisällä, koska se pilaa SINUN fiiliksesi. Mietipä tätä nyt ihan perinpohjaisesti. Teinit on teinejä, niillä on noita maailmanlopun ongelmiaan tämän tästä. Anna teinin olla huoneessaan ja sopia välinsä kaverinsa kanssa sitten kun haluaa, ei sinun tarvitse siinä olla esiliinana tai kanssakärsijänä. Ja miehen annat röhnöttää sisällä ja tehdä tai olla tekemättä mitä mielii, tämä on hänenkin lomansa, jonka hän on ansainnut, eikä sen tärkein funktio ole sinun lomafiiliksesi kannattelu. Nyt menet nukkumaan jos siltä tuntuu, nukut vaikka vuorokauden, sitten heräät ja alat miettiä mitä sinua huvittaisi tehdä. Ei teiniä tai miestä, vaan sinua. Ja sitten alat tehdä. Ja muista lopuksi se, että myös omassa huoneessa makaaminen tai sohvalla löhöily on ok, myös sinulle. Loma ei ole suorittamista, vaan palautumista varten.
Niin ei ole suorittamista, mutta kun on muutaman viikon jo ihmisten kesähehkutusta kuunnellut, ja nyt se voisi alkaa itsellä, niin ei vaan jaksa kiinnostaa.
Ahdistaa siis ajatuskin kaiken kesäsälän järkkäämisestä, grilli-iltojen järkkäämisestä, muka-hauskoista kesäretkestä tai mistään muustakaan. Juuri teinin vuoksi tuntuu että jotain pitäisi kuitenkin järjestää ja keksiä, että jäisi hänelle edes jotain positiivista tältä kesältä. Ei kenenkään mun lomafiilistä tarvii kannatella, mutta kyllä multa odotetaan kesäjuttujen järkkäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perhe jostain syystä estää nukkumasta, ota pieni irtiotto ja varaa vaikka hotellista tai muusta majoituspaikasta itsellesi pari yötä heti loman alkuun. Siitä se lähtee. Hyvää lomaa AP!
Ei perhe estä nukkumasta, mutta tuo ettei teini järjestä mitään, masentuu vaan 4 seinän sisällä on kyllä surullista.
Uimavedetkin viileni, viileää ja pilvistä. Muut ovat lomastaan nauttineet jo kauan. Mulla on alkukesä mennyt töissä, eipä ole ehtinyt nauttia. Ja nyt kun loma alkaa, niin pelkkää ahdistusta. Ja ne niin ihanat kesäjutut ei vois vähempää kiinnostaa.
Ehkä me teinin kanssa maataan tämä kesä masentuneina omissa huoneissamme.
Ap
Miten voi suhtautua teinin ongelmiin noin välinpitämättömästi??
Niin miten välinpitämättömästi? Kai ne nyt teinin ongelmat on yksi pääsyy sille että lomalle jääminen vaan ahdistaa. En minä valitettavasti pysty hänen ystävyyssuhteita korjaamaan, mutta oma energiakaan ei tässä loman kynnyksellä riitä psykologin tai ohjelmatoimiston hommiin. Kun itsekin tarvisi levätä eikä jatkuvasti muiden ongelmia ratkoa.
Ap
No mutta tässähän on oikein esimerkillinen marttyyri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perhe jostain syystä estää nukkumasta, ota pieni irtiotto ja varaa vaikka hotellista tai muusta majoituspaikasta itsellesi pari yötä heti loman alkuun. Siitä se lähtee. Hyvää lomaa AP!
Ei perhe estä nukkumasta, mutta tuo ettei teini järjestä mitään, masentuu vaan 4 seinän sisällä on kyllä surullista.
Uimavedetkin viileni, viileää ja pilvistä. Muut ovat lomastaan nauttineet jo kauan. Mulla on alkukesä mennyt töissä, eipä ole ehtinyt nauttia. Ja nyt kun loma alkaa, niin pelkkää ahdistusta. Ja ne niin ihanat kesäjutut ei vois vähempää kiinnostaa.
Ap
Miten voi suhtautua teinin ongelmiin noin välinpitämättömästi??
Niin miten välinpitämättömästi? Kai ne nyt teinin ongelmat on yksi pääsyy sille että lomalle jääminen vaan ahdistaa. En minä valitettavasti pysty hänen ystävyyssuhteita korjaamaan, mutta oma energiakaan ei tässä loman kynnyksellä riitä psykologin tai ohjelmatoimiston hommiin. Kun itsekin tarvisi levätä eikä jatkuvasti muiden ongelmia ratkoa.
Ap
No mutta tässähän on oikein esimerkillinen marttyyri.
Eli teini ongelmineen jääköön nurkkaansa ja minä nukun hyvällä omallatunnolla lomani? Vai mikä se sun ehdotus oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisit siis muiden olevan kesäfiiliksissä ja luovan siten sinulle hyvän lomafiiliksen. Teini ei saisi mököttää eikä mies maata sisällä, koska se pilaa SINUN fiiliksesi. Mietipä tätä nyt ihan perinpohjaisesti. Teinit on teinejä, niillä on noita maailmanlopun ongelmiaan tämän tästä. Anna teinin olla huoneessaan ja sopia välinsä kaverinsa kanssa sitten kun haluaa, ei sinun tarvitse siinä olla esiliinana tai kanssakärsijänä. Ja miehen annat röhnöttää sisällä ja tehdä tai olla tekemättä mitä mielii, tämä on hänenkin lomansa, jonka hän on ansainnut, eikä sen tärkein funktio ole sinun lomafiiliksesi kannattelu. Nyt menet nukkumaan jos siltä tuntuu, nukut vaikka vuorokauden, sitten heräät ja alat miettiä mitä sinua huvittaisi tehdä. Ei teiniä tai miestä, vaan sinua. Ja sitten alat tehdä. Ja muista lopuksi se, että myös omassa huoneessa makaaminen tai sohvalla löhöily on ok, myös sinulle. Loma ei ole suorittamista, vaan palautumista varten.
Niin ei ole suorittamista, mutta kun on muutaman viikon jo ihmisten kesähehkutusta kuunnellut, ja nyt se voisi alkaa itsellä, niin ei vaan jaksa kiinnostaa.
Ahdistaa siis ajatuskin kaiken kesäsälän järkkäämisestä, grilli-iltojen järkkäämisestä, muka-hauskoista kesäretkestä tai mistään muustakaan. Juuri teinin vuoksi tuntuu että jotain pitäisi kuitenkin järjestää ja keksiä, että jäisi hänelle edes jotain positiivista tältä kesältä. Ei kenenkään mun lomafiilistä tarvii kannatella, mutta kyllä multa odotetaan kesäjuttujen järkkäämistä.
No tuohan nimenomaan on sitä suorittamista, että pakko tehdä koska muutkin tekevät, vaikkei kiinnosta yhtään. Se sun teinisi ei saa positiivisia muistoja siitä, että äiti vei sen väkisin grillaamaan naama norsunveellä. Sen sijaan voisit vaikka etsiä jonkun ystävyydestä kertovan leffan Netflixistä, ostaa tyttäresi lempiherkkuja ja omiasi tietty, katsotte leffan yhdessä ja sen avulla voit vaikka avata keskustelua omista ystävyyssuhteistasi ja miten olet itse sopinut riitoja. Mukavaa ja rentoa yhdessäoloa, hyvä muisto tytöllesi kesästä, ja sinä saat tuota marttyyrin taakkaasi kevennettyä samalla, kun tunnet tehneesi tilanteelle jotain.
Vie Teini työsiirtolan nii oppii olemaan. Tee itsestäsi huoli-ilmoitus kun olet noin avuton ettet osaa edes loma pitää. Johnkin laitokseen kuulut. Kehareitten laitos on tuolla Rinnekodissa ainakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksette mene miehen kanssa yhdessä tai sinä yksin jonnekin jos mies vahtisi lapsia tms.? Pitääkö siellä kotona nököttää. Ulos lomps.
No tällä hetkellä on energiataso se, että ulos lomps ei ehkä oo ajankohtainen, ois hyvä hetki hengähtääkin. Kun vaan sais nukkua!
Nukkuminen auttaa kummasti, vähentää sitä ahdistustakin. Eli nyt nukut ensin ja sitten ulos lomps :)
Tsempit ja kivat lomat!
Nyt teet selväksi, että sä oot todella väsynyt ja haluat nukkua ja laiskotella. Kerrot nyt heti että et ole ohjelmatoimisto, et lomakokki, et siivooja etkä pyykinpesijä. Nyt röhnötät ja keräät virtaa akkuihin, koska se on loman tarkoitus. Tietysti maisemanvaihtokin virkistä, mutta voit vallan hyvin antaa repsottaa koko viikon ja jos mieli tekee mennä johonkin reissuun, sinnekin ehtii jos sulla on täyspitkä loma.
Ja sitten kiukuttelet vapaasti takaisin, jos sulta odotetaan ensimmäisenä viikkon mitään ylimääräistä. Suu auki ja kerrot mitä et lomaltasi halua.
Kun ei ole mitään oikeita ongelmia niin näköjään niitä onnistutaan luomaan mistä tahansa. Sanoisin, että aplla pyyhkii aika hyvin, joten älä valita.
Vierailija kirjoitti:
Provo
Kenties, mutta näitä ihmisiä on kyllä oikeastikin olemassa. Marttyyriäiti osaa pilata kaikkien loman, se on koettu omassa lapsuudessani. Suorittaa väkisin ja huokailee dramaattisesti, ja kun kysytään mitä hän haluaisi tehdä, kuulemma haluaisi kerrankin vain levätä. Silti ei lepää, niin hittoako sille muut voi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuohan nimenomaan on sitä suorittamista, että pakko tehdä koska muutkin tekevät, vaikkei kiinnosta yhtään. Se sun teinisi ei saa positiivisia muistoja siitä, että äiti vei sen väkisin grillaamaan naama norsunveellä. Sen sijaan voisit vaikka etsiä jonkun ystävyydestä kertovan leffan Netflixistä, ostaa tyttäresi lempiherkkuja ja omiasi tietty, katsotte leffan yhdessä ja sen avulla voit vaikka avata keskustelua omista ystävyyssuhteistasi ja miten olet itse sopinut riitoja. Mukavaa ja rentoa yhdessäoloa, hyvä muisto tytöllesi kesästä, ja sinä saat tuota marttyyrin taakkaasi kevennettyä samalla, kun tunnet tehneesi tilanteelle jotain.
Luuletko että se filmin etsiminen ja lempiherkut itsestään hyppää esille? Ei, niinpä. Järjestettävä nekin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että se filmin etsiminen ja lempiherkut itsestään hyppää esille? Ei, niinpä. Järjestettävä nekin on.
No jos noin vaikeaa on, sitten en voi auttaa. Toivon jaksamista ja hyvää lomaa tyttärellesi ja miehellesi.
Joo, sama täällä. Kohta loma alkaa ja puoliso suunnitellut taas vaikka ja mitä reissua ja ohjelmaa. Kun itte haluaisin ekan viikon vaan nukkua ja olla vaan. Työuupumus on tainnut päästä jo aika pitkälle, siinä mielessä hyvä että loma Kohta alkaa.
Mulla just toisinpäin. Loma loppui tänään ja maanantaina töihin. Hajoon
Tervetuloa välimerelle,täällä heti lomatunnelmissa eikä murheet paina!
Vierailija kirjoitti:
Mulla just toisinpäin. Loma loppui tänään ja maanantaina töihin. Hajoon
Katsopa, ap, tätä. Tällä ihmisellä on oikeita ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo on ihan hyvä valinta. Muista lisätä marttyyrilistallesi myös tämän palstan kirjoittelijat, koska kyllähän se varmasti on myös meidän syy, ettet sinä pysty nauttimaan lomastasi.
No, loma ei ole aina sitä mitä odottaa.
Itse olen viettänyt saman miehen lakanoissa 30 vuotta ja tänä vuonna 50v mittarissa. Oli kesälomasuunnitelmia, joita odotin kun kuuta nousevaa ja ensinmäiset 2 viikkoa teineistä vapaata.
Viikko ennen kesälomaa mies ilmoitti, että ahdistaa niin paljon, että ei pysty viettämään kesälomaa ja erota haluaa. Sinne meni suunnitelmat ja sydämeni, voisin sanoa, että elämäni kamalin kesä. Tässä nyt yritän hengitellä ja selvitä, henkinen kipu on jo fyysistä, ei pysty nukkumaa, ruoka saa oksentamaan jne.
No, mitä tässä ruikutan. Sorry.
Olen eri, mutta kirjoitan tänne myös työaikana. Ei ole koskaan töissä niin kiirettä, ettei täällä ehtisi käymään ainakin kerran päivässä. Pomo on vain tyytyväinen, että hommat tulee hoidettua eikä häntä kiinnosta, jos välillä surffaillaan.