Kokopäivätyö, pienet lapset, omat vanhenevat vanhemmat ja totaalinen uupumus
Otsikossa tärkeimmät. Käymme puolison kanssa molemmat kokopäivätöissä. Pyysin työnantajalta mahdollisuutta tehdä 80% työaikaa, mutta siitä kieltäydyttiin, syy on pätevä. Työ ei onneksi ole kovin stressaavaa, mutta siihen menee matkoineen paljon aikaa.
Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta, joiden hoito on aika intensiivistä. Lähellä asuu yksi isovanhempi, joka ei kuitenkaan pysty hoitoavuksi. Hänellä on terveysongelmia ja selkeästi ongelmia hoitaa arkipäiväisiä asioita siitä huolimatta, että on itse vielä työelämässä. Joudun siis hoitamaan myös näitä asioita. Lisäksi hän on kovin yksinäinen ja olen jotenkin joutunut henkilökohtaisesti vastuuseen myös hänen viihdyttämisestään. Tämä on minusta tosi kuormittavaa, koska yhdessäolo on jotenkin negatiivista. Valitetaan vaivoista ja puretaan pahaa mieltä.
Muut isovanhemmat ovat iäkkäämpiä, mutta he asuvat kauempana, joten päävastuu heidän asioistaan on muilla lapsilla. Toki nämä aiheuttavat paljon huolta.
Alan olemaan todella uupunut. En edes usko, että sairausloma töistä auttaisi, koska työ tuntuu vähiten kuormittavalta asialta elämässäni. Nyt olen lomalla, ja lapset riehuvat ja puhelin piippaa hoitamaan muiden asioita, koska eihän minulla ole muutakaan tekemistä.
Olen introvertti enkä yhtään hoivaajatyyppinen. Tuntuu, että en jaksaisi koko ajan keskustella tai olla kontaktissa jonkun kanssa. Omat lapset on pakko hoitaa ja siihen ehkä voimavarat riittäisikin. Aikuisia ystäviäkään minulla ei juuri ole, koska en jaksa enää pitää yllä ihmissuhteita oman perheen ulkopuolella. Jos saan joskus oman hetken, lähden mieluummin kahvilaan yksin kirjan kanssa kuin kaverin kanssa.
Rahaa mihinkään lastenhoitopalveluun ei ole, joudumme myös välillä auttamaan isovanhempia taloudellisesti. Kaipaisin niin paljon omaa aikaa ihan yksin ja vaikka jotain säännöllistä liikuntaharrastusta. Parisuhdeaikaakaan ei ole, mutta ihme kyllä parisuhde on ihan ok. Peilistä katsoo ihan vieras, vanha ihminen, vaikka olen vasta kolmekymppinen.
Enpä nyt tiedä lukeeko näitä kukaan, mutta kiitos, kun sain avautua.
Kommentit (95)
Tuota menoa auttajasta tulee autettava. Rajat tuolle läheiselle. Koti sellaiseen järjestykseen, ettei siellä tarvitse hypätä jatkuvasti. Autettavat hommat sellaisiksi, jotka eivät vaadi välitöntä reaktiota. Jolloin sen voi sisällyttää kauppareissuun jne. Ja pitää tästä myös kiinni, asettaa itselleen mielessään rajan. Nyt kuuntelen tämän auttamisen lisäksi vartin ja sen jälkeen poistun kauppaan. Lapset mukaan käynneille, jolloin voi lapsiin vedoten poistua. Tai vaikka ehdottaa ulos menoa, puistoon, hiekkalaatikolle jne. Jos asiat kiertävät yhtä ja samaa kehää, voisi keskustelut alkaa suunnata ihan muihin aiheisiin. Johonkin sen kuplan ulkopuolelta. Sairaus saa ihmisen käpertymään itseensä, mutta sairastunutta ei auta yhtään jos läheiset rypevät siinä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Tuota menoa auttajasta tulee autettava. Rajat tuolle läheiselle. Koti sellaiseen järjestykseen, ettei siellä tarvitse hypätä jatkuvasti. Autettavat hommat sellaisiksi, jotka eivät vaadi välitöntä reaktiota. Jolloin sen voi sisällyttää kauppareissuun jne. Ja pitää tästä myös kiinni, asettaa itselleen mielessään rajan. Nyt kuuntelen tämän auttamisen lisäksi vartin ja sen jälkeen poistun kauppaan. Lapset mukaan käynneille, jolloin voi lapsiin vedoten poistua. Tai vaikka ehdottaa ulos menoa, puistoon, hiekkalaatikolle jne. Jos asiat kiertävät yhtä ja samaa kehää, voisi keskustelut alkaa suunnata ihan muihin aiheisiin. Johonkin sen kuplan ulkopuolelta. Sairaus saa ihmisen käpertymään itseensä, mutta sairastunutta ei auta yhtään jos läheiset rypevät siinä mukana.
Kyseessä kuitenkin työssäkäyvä ihminen. Ei mikään hoivakotikuntoinen vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet 3-kymppinen ja sulla on pieniä lapsia niin sun vanhemmat ovat vielä työelämässä. 5-kymppisillä ei ole taaperoikäisiä lapsia mutta omat vanhemmat saattavat tarvita apua.
5-kymppisenlä kyllä voi olla taaperolapsia. Tää nyt vaan ohis.
Hoitokotiin pääsee vain, jos on muistisairaus tai jalat ei pelaa.
Kotihoidossa on eläkeläisiä, joilla on vaipat.
Vierailija kirjoitti:
Hoitokotiin pääsee vain, jos on muistisairaus tai jalat ei pelaa.
Kotihoidossa on eläkeläisiä, joilla on vaipat.
Onko termi kotihoitaja tuttu? Niitä käyntejä voi saada joko kerran viikossa tai jokaikinen päivä 1-5 kertaa vuorokaudessa.
Useimmat vanhusten lapset ovat vielä töissä ja heillä itselläänkin on lapsia.
Aika kylmää puhetta omista vanhemmista täällä. Miettisin, miten haluaisin itseäni kohdeltavan, kun vanhenen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä hyvin, että kyse on enemmän seurankaipuusta ja siitä, että negatiivinen elämänasenne on karkottanut muut läheiset ympäriltä, mukaan lukien entisen puolison. Jos kerron, että autan myöhemmin, saattaa hän vain ilmestyä meille kotiin oven taakse. Tämä ärsyttää minua paljon enemmän kuin hänen kotonaan pikkuhommien hoitaminen.
Isovanhemmalla on myös masennustaustaa. Senkään takia en uskalla jättää yksin. Muutama päivä yksinään tuntuu olevan hänelle jo todella hankalaa ja johtaa surullisen kuuloisiin somepostauksiin.
Ap
Tuo on silkkaa uhriutumista ja manipulointia. Sukulaisen mielenterveys on hänen itsensä vastuulla, ei ole kenenkään muun velvollisuus toimia jatkuvana seuralaisena jotta hän ei tee itselleen jotain. Somepostaukset voit jättää omaan arvoonsa, ruikuttakoon aivan rauhassa sääliä muilta.
Rajat nyt kuntoon, auttelet silloin kun itsellesi sopii. Mitä enemmän vaatii ja valittaa, sitä vähemmän autat.
Vierailija kirjoitti:
Aika kylmää puhetta omista vanhemmista täällä. Miettisin, miten haluaisin itseäni kohdeltavan, kun vanhenen.
Minä taas en halua kohdella omaa aikuista lastani kuten meitä kohdellaan.
Nykypäivän aikuiset ovat lujilla töiden ja perheen kanssa. Siihen vielä sanelutyylilä tulee vaatimuksia. Ollaan katkeria koko elämästä kaadetaan lasten niskaan outoja asioita, joita pitäisi käydä jossain terapiassa läpi. Vanhus ei ole mikään pyhimys, vaan vaativa teinin tasolle taantunut.
Mun lapseton siskoni jaksaa nalkuttaa, että meidän pitää pitää huolta äidistä. Hän ei ole edes 65, eikä ole krempan kremppaa. Hän vain tykkää juoksuttaa ja siskonihan juoksee.
Viimeksi taas alkoi jauhaa että minun pitää hakea halpoja perunoita äidille. Olin valvonut viikon astmalapsen kanssa, yksin kotona kun mies oli työmatkalla ja aivan puhki. Oliis pitänyt raahata lapset illalla hakemaan perunapussi joka on 20 senttiä halvempi kuin se mummon alakerran kaupan perunapussi.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseton siskoni jaksaa nalkuttaa, että meidän pitää pitää huolta äidistä. Hän ei ole edes 65, eikä ole krempan kremppaa. Hän vain tykkää juoksuttaa ja siskonihan juoksee.
Viimeksi taas alkoi jauhaa että minun pitää hakea halpoja perunoita äidille. Olin valvonut viikon astmalapsen kanssa, yksin kotona kun mies oli työmatkalla ja aivan puhki. Oliis pitänyt raahata lapset illalla hakemaan perunapussi joka on 20 senttiä halvempi kuin se mummon alakerran kaupan perunapussi.
Juuri tällaista... sanat "kohtuus" ja "suhteellisuudentaju" ihan hukassa.
Ap, hienoa että jaksoit kirjoittaa tänne. Toivon kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi, ja erityisesti parisuhteellesi. Vaali sitä!
En jaksanut oikein perehtyä täällä saamiisi "ohjeisiin" ja -suoraan sanottuna - osittain typeriinkin kommentteihin.
Mutta laita siis oma ja perheesi elämä etusijalle. Voisitko keskustella tilanteestasi (miel. myös mies mukana) jonkun ulkopuolisen kanssa, joku sosiaalityöntekijä, diakonissa.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempi tekee kevyttä toimistotyötä, mutta tarvitsee kotonaan apua asioihin, jotka vaativat nostamista, kantamista, jakkaralle nousua tai vastaavaa terveysongelmien vuoksi. Hän on pienituloinen ja asuu yksin, rahaa ei vain ole mihinkään ylimääräiseen. Jos minä tai puolisoni emme auta, ei ole ketään muutakaan ja lamput jäävät vaihtamatta ja muut hoitamatta. Hän ei myöskään ymmärrä, että olemme väsyneitä.
Koen olevani omasta vanhemmastani vastuussa ja haluaisin antaa lapsilleni esimerkin, että ketään ei jätetä yksin ja apua annetaan tarvittaessa.
Ap
Noihin lampunvaihto-ongelmiin voisi toivottavasti saada vapaaehtoisapua. Esim. Helsingissä Helsinki Missio välittää "kavereita" joilta voi saada lyhytaikaista apua, siivous ei luonnollisesti kuulu tähän mutta nostamiset ja lampunvaihdot varmaan kuuluisivat.
Asiat pitää priorisoida ja nyt oma jaksaminen ja omien lasten hyvinvointi on tärkeintä.
Kerroit, että työ matkoineen vie paljon aikaa. Olisiko mahdollista asua lähempänä työpaikkaa? Olisiko mahdollista vaihtaa työpaikkaa lähemmäksi kotia?
Kotityöt ja ruuanlaitto. Näissä voi laskea vaatimustasoa. Tekeehän mies oman osuutensa?
Lastenhoito. Tekeehän mies oman osuutensa? Saathan edes kerran viikossa omaa aikaavaikka kävelylenkin verran. Tarvittaessa lastenhoitoapua esim mll.
Rajat isovanhemman auttamiselle. Minun 157 cm ei tarvitse kiivetä tuolille kuin korkeintaan kerran kuussa. Mitä se isovempi yläkaappeja KOKO AJAN tonkii. Avun antamiselle rajat, esim kerran kahdessa viikossa tai kerran kuukaudessa tunti. Joillakin on taipumuksena hyppyyttää lapsiaan. Apua ei ole myöskään pakko antaa heti. Sano, että pääsen vasta xx klo yy. Yksi sukulaiseni ei opettele nettikauppojen tekoa ja onhan se kätevää, kun minä tilaan ne hänen puolestaan. Oma tilanteeni välillä niin kuormittava, että on pitänyt välillä sanoa: nyt en ehdi, palaan viikonloppuna asiaan. Autan edelleen, mutta hänen tarpeensa eivät enää mene kärkeen vaan tulevat vasta omien ja lasteni tarpeiden sekä työni jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä hyvin, että kyse on enemmän seurankaipuusta ja siitä, että negatiivinen elämänasenne on karkottanut muut läheiset ympäriltä, mukaan lukien entisen puolison. Jos kerron, että autan myöhemmin, saattaa hän vain ilmestyä meille kotiin oven taakse. Tämä ärsyttää minua paljon enemmän kuin hänen kotonaan pikkuhommien hoitaminen.
Isovanhemmalla on myös masennustaustaa. Senkään takia en uskalla jättää yksin. Muutama päivä yksinään tuntuu olevan hänelle jo todella hankalaa ja johtaa surullisen kuuloisiin somepostauksiin.
Ap
Kuulostaa tosi kuormittavalta. Muuttakaa kauemmaksi isovanhemmasta.
Ihan oikeasti? Lähisukulaiset toistensa kimpussa ja mummu vaatimassa. Kotihoito hoitakoon.