Minkä takia sektion riskeillä pelottelevat eniten ne, joille EI ole tehty sektiota?
Itse olen synnyttänyt sekä sektiolla että alateitse ja kyllä näistä ehdottomasti alatiesynnytys oli kivuliaampi ja traumaattisempi kokemus kaikkinensa, toipumisaika mukaanlukien. Samaa on sanoneet kaikki tuntemani muutkin, molemmat synnytystavat kokeneet. Kannattaa myös tilastoja lukiessa muistaa, että suunniteltu sektio on ihan eri asia kuin kiireellinen ja hätäsektio, eli jos mukana tilastoissa olisivat pelkästään suunnitellut sektiot, riskit näyttäisivät ihan erilaisilta (paljon pienemmiltä kuin alatiesynnytyksissä). Alatiesynnytyksen haitoista nimenomaan äidin näkökulmasta ei saa Suomessa avoimesti keskustella, eivätkä nämä haitat (virtsan- ja ulosteenpidätyskyvylle, lantionpohjan lihaksistolle ym.) ole mukana synnytystapojen riskitilastoissa.
Kommentit (65)
Varmaan kateellisia.
Mulla alatiesynnytyksen jälkeen on alakertaan jäänyt pysyvää haittaa, mikä virallisesti ei ole haitta, eikä sitä olisi edes kirjattu mihinkään jos en olisi itse vaatinut. Ja kyseessä hyvin tavanomainen vaurio, periaatteessa kaikki toimii mutta haitta jäi ja tähän suhtaudutaan ihan normaalina. Se ehkä hämmentää eniten, että sektion riskejä kauhistellaan ja monisanaisesti kuvaillaan, mutta se että alatiesynnytyksen jäljiltä on olevinaan normaalia, että jää vaivaa ja haittaa, tätä mielestäni piilotellaan.
Sektio on kalliimpi,vaatii enemmän henkilökuntaa. Siksi halutaan minimoida sektioiden määrä ja pelotella kaikki vaihtoehtoja punnitsevat alatiesynnytyksen kannalle.
Samasta syystä kuin ne rokottamattomat, jotka pelottelevat rokotusten vaaroista. Eli tietämättömyyttään.
Sektion riesat ilmestyvät vasta vuosien päästä. Itsellä 3 sektiota takana, viimeisin 2007 tehty. Meni pitkään oikein hyvin, mutta nyt on kaikenlaista kipua jne jonka syynä on kohdun alueen arpikudokset. Ja niistähän et eroon pääse. Ja sen kohdunlaskeuman ja virtsankarkailun syy myöhemmällä iällä on se raskaus, ei se synnytystapa. Nimim: kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kateellisia.
Mulla alatiesynnytyksen jälkeen on alakertaan jäänyt pysyvää haittaa, mikä virallisesti ei ole haitta, eikä sitä olisi edes kirjattu mihinkään jos en olisi itse vaatinut. Ja kyseessä hyvin tavanomainen vaurio, periaatteessa kaikki toimii mutta haitta jäi ja tähän suhtaudutaan ihan normaalina. Se ehkä hämmentää eniten, että sektion riskejä kauhistellaan ja monisanaisesti kuvaillaan, mutta se että alatiesynnytyksen jäljiltä on olevinaan normaalia, että jää vaivaa ja haittaa, tätä mielestäni piilotellaan.
Sektio on kalliimpi,vaatii enemmän henkilökuntaa. Siksi halutaan minimoida sektioiden määrä ja pelotella kaikki vaihtoehtoja punnitsevat alatiesynnytyksen kannalle.
Tämä.
Itse ihmettelen tuossa sitä, että miksi huolehditaan kamalasti vain sektioiden määrästä eikä niistä syistä jotka on aiheuttaneet sektioiden määrän kasvun.
Sektio on ainoastaan seuraus, ei syy.
Ja miksi sektiota ylistävät eniten ne, jotka eivät ole ikinä edes olleet raskaana? :D
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen tuossa sitä, että miksi huolehditaan kamalasti vain sektioiden määrästä eikä niistä syistä jotka on aiheuttaneet sektioiden määrän kasvun.
Sektio on ainoastaan seuraus, ei syy.
Niinpä. Tutkimusten mukaan sektiota vaativat kärsivät enemmän peloista ja erilaisista mt-ongelmista. Nehän lisääntyvät jatkuvasti.
Niitä itseään harmittaa lopullisesti pilalle mennyt alapää, kusenkarkailu ym vaivat. Sektiossa ei ole vastaavia. Kateellisia ovat. :D
Just kateellisia😅Tiedättekö oikeesti kitä kaikkia riskejä sektiossa on? Heti ilmeneviä sekä myöhemmin tulevia?
Vierailija kirjoitti:
Niitä itseään harmittaa lopullisesti pilalle mennyt alapää, kusenkarkailu ym vaivat. Sektiossa ei ole vastaavia. Kateellisia ovat. :D
Ethän ole edes saanut lasta, niin mistä tiedät. :D
Miksi kukaan olisi kateellinen sektiosta, koska kuka tahansa sen saa? Sen kun vaan valittaa pelkoja tms. nuppivikaa, ei ketään pakoteta alakautta synnyttämään.
Nyt ei oikein tämä provo lähtenyt lentoon!
Vierailija kirjoitti:
Koska Sectio ei ole synnytys.
Obstetriikassa puhutaan synnytystavoista, alatie ja sektio.
kateus se on se mikä saa suomalaisen naisen olemaan ilkeä toisille.suominaisilla huono itsetunto esim.brittinaisiin verrattuna.lisäksi suominaiset liian hyväuskoisia uskomaan kaikki neuvolasta saatuihin ohjeisiin.alapääsynnytys ei ole lapselle yhtään parempi lähtökohta kuin sekään että imetetään.esim ranskassa ei imetellä.suomi yhä 50-luvun tasolla neuvolatoiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Just kateellisia😅Tiedättekö oikeesti kitä kaikkia riskejä sektiossa on? Heti ilmeneviä sekä myöhemmin tulevia?
Risekjä on alatiesynnytyksissäkin, joten mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Sektion riesat ilmestyvät vasta vuosien päästä. Itsellä 3 sektiota takana, viimeisin 2007 tehty. Meni pitkään oikein hyvin, mutta nyt on kaikenlaista kipua jne jonka syynä on kohdun alueen arpikudokset. Ja niistähän et eroon pääse. Ja sen kohdunlaskeuman ja virtsankarkailun syy myöhemmällä iällä on se raskaus, ei se synnytystapa. Nimim: kokemusta on
Ja alatiesynnytyksestäkö ei voi jäädä mitään pysyvää riesaa? Ei esimerkiksi pidätyskyvyttömyyttä tai vammautunut lapsi?
Raskaus ja synnytys (kumpi tapa vain) on naisen keholle valtava rasitus. On todella hyvä tuuri, jos mitään vaivoja ei jää. Jos lapsia haluaa, tuo myllytys on vaan riskillä käytävä läpi. En ymmärrä kilpailua ja ilkeilyä tässä asiassa ollenkaan, eivätkö naiset voisi olla yhtenä linjana tukemassa toisiaan?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kateellisia.
Kateellisia? :D
No olen sitten varmaan poikkeus, kun molemmat kokeneena valitsisin epäröimättä alatiesynnytyksen, jos mahdollista.
Koska Sectio ei ole synnytys.