Lilith. Aadam. Raamattu
Hei kaikille. Koska uskontoketjut ovat täynnä puhetta Lilithistä ja Adamista ja muista sellaisista asioista, jotka eivät oikeastaan kuulu sinne, ajattelin, että tämä ketju olisi juuri sitä varten. Nyt voitte keskustella tästä aiheesta mielin määrin. Kaikkea hyvää.
Kommentit (94)
Ylistys ja kunnia elävälle Jumalalle! Ylistys ja kunnia Herralle Jeesukselle Kristukselle! Hän on Kuninkaiden Kuningas ja Herrojen Herra! Hänen edessään on kaikkien polvien notkistuttava! Pyhä, Pyhä on Herra Jumala!
Valo loistaa pimeydessä eikä pimeys sitä käsittänyt.
Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle. 32
Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista. 33
Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle. 34
Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. 35
Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; 36
minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.' 37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? 38Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? 39Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?' 40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'. 41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. 42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; 43minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.' 44Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?' 45Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'. 46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
Vierailija kirjoitti:
Lilith ketjua ei sentään ole poistettu. Eikä Lilith kyllä sitä hyväksyisikään.
On kiva huomata, että ihmiset pystyvät yhä vitsailemaan kaikista elämän vaikeuksista huolimatta. Nauroin lukiessani tätä viestiä. Nauretaan nyt kaikki yhdessä. Se oli hyvä vitsi.
Kiva tietää että Raamattu opettaa myös typeriä taruja. Mistä sen sitten tietää mitkä kohdat on totta ja mitkä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lilith on mainittu myös luomiskertomuksessa eli hän on se nainen joka tehtiin maan tomusta miehen vertaiseksi. Häntä ei kuitenkaan homma kiinnostanut ja hän karkasi. Sen jälkeen tehtiin seuraava miehen kylkiluusta jotta olisi kuuliaisempi. Itse olen selvästi Lilithin tyttäriä koska en ole koskaan mennyt naimisiin enkä alkanut ukolle orjaksi :) Lilithin roolia piilotellaan jotta naiset eivät löytäisi heille syntymälahjana kuuluvaa vapautta.
Mutta tehtiinkö alkuperäinen mies myös maan tomusta?
Tehtiin, molemmat luotiin maan tomusta. Tämä on siinä toisessa luomiskertomuksessa.
Vierailija kirjoitti:
18
Herra Jumala sanoi: »Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen.» 19Ja Herra Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi. Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui. 20Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille linnuille ja kaikille villieläimille. Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania.
21Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. 22
Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. 23Ja mies sanoi:
– Tämä se on! Tämä on
luu minun luustani
ja liha minun lihastani.
Naiseksi häntä sanottakoon:
miehestä hänet on otettu.
Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. Ja mies sanoi: - Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu (2:21-23).
mies54v
Entä se toinen luomiskertomus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18
Herra Jumala sanoi: »Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen.» 19Ja Herra Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi. Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui. 20Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille linnuille ja kaikille villieläimille. Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania.
21Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. 22
Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. 23Ja mies sanoi:
– Tämä se on! Tämä on
luu minun luustani
ja liha minun lihastani.
Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. Ja mies sanoi: - Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu (2:21-23).
mies54v
Toista ei ole olemassa kuin vääristyneissä mielissä. Ymmärrän tuskanne, mutta se ei todellisuutta muuta.
mies54v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitus Lililthistä, lähde johanneksenpoika.fi,
Onko Raamatussa mitään viitteitä siitä, että Aadamilla olisi ollut vaimo ennen kuin Eeva luotiin?
Mitään varmaa Raamattu ei tästä esitä. Mutta on muutama raamatunkohta, jotka saisivat "uuden merkityksen", mikäli Lilith olisi tosiaan ollut Aadamin ensimmäinen vaimo. Tarkastellaan niitä lyhyesti.
1. Mooseksen kirjan ensimmäisessä luvussa esitellään luomiskertomus yleisellä tasolla. Siinä kerrotaan mm. eläinten luomisesta ja lopulta myös ihmisten luomisesta. Jehovan todistajien julkaisema Uuden maailman käännös kertoo, että eläimet luotiin "lajeittain" (aikaisemmin tämä termi oli "lajiensa mukaan").
(1. Mooseksen kirja 1:24, 25) 24Sitten Jumala sanoi: Tuottakoon maa eläviä olentoja lajeittain, kotieläimiä, ryömiviä eläimiä ja maan villieläimiä lajeittain. Ja tapahtui niin. 25Jumala ryhtyi tekemään maan villieläimiä lajeittain, kotieläimiä lajeittain ja kaikkia maan päällä ryömiviä eläimiä lajeittain. Jumala näki, että niin oli hyvä.
Mikään ei viittaa siihen, että Jumala olisi ensin luonut eläinlajin uroksen ja sitten sen kehon osasta muotoillut naaraan. Katsotaan, miten ihmisen luomisesta kerrotaan.
(1. Mooseksen kirja 1:2628) 26Sitten Jumala sanoi: Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja vallitkoon hän meren kaloja, taivaan lentäviä luomuksia, kotieläimiä ja koko maata sekä kaikkia ryömiviä eläimiä, jotka liikkuvat maan päällä. 27Jumala ryhtyi luomaan ihmistä kuvakseen; Jumalan kuvaksi hän loi hänet. Mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. 28Lisäksi Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää, täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne ja vallitkaa meren kaloja, taivaan lentäviä luomuksia ja kaikkia maan päällä liikkuvia eläimiä.
Ei tässäkään tule minkäänlaista ajatusta siitä, että Jumala olisi ensin luonut miehen ja sitten hänen kehonsa osasta naisen. "Mieheksi ja naiseksi hän loi heidät".
1. Mooseksen kirjan toisessa luvussa kerrotaan ihmisen luomisesta. Jakeessa 7 mainitaan näin:
(1. Mooseksen kirja 2:7) 7Sitten Jehova Jumala muodosti ihmisen maan tomusta ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen, ja ihmisestä tuli elävä olento.
Edellisessä luvussa tämä tapahtuma oli muotoiltu näin:
(1. Mooseksen kirja 1:26, 27) 27Jumala ryhtyi luomaan ihmistä kuvakseen; Jumalan kuvaksi hän loi hänet. Mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
Tarkoittiko 1. Mooseksen kirja 2:7:ssa mainittu "Jehova Jumala muodosti ihmisen maan tomusta" vain Aadamia? Ensimmäisessä luvussa Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, ja mainitaan, että mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Ensimmäisen luvun kohta näyttää viittaavan siihen, että hän loi sekä miehen että naisen omaksi kuvakseen. Loiko hän heidät yhtä aikaa?
Katsotaan eteenpäin toisen luvun kertomusta.
(1. Mooseksen kirja 2:1517) 15Jehova Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään sitä ja huolehtimaan siitä. 16Lisäksi Jehova Jumala antoi ihmiselle käskyn: Jokaisesta puutarhan puusta saat syödä niin paljon kuin haluat, 17mutta hyvän ja pahan tiedon puusta et saa syödä, sillä sinä päivänä, jona syöt siitä, sinä varmasti kuolet.
Jos Jumala olisi jo tätä ennen luonut naisen, se ei mitenkään olisi ristiriidasessa ensimmäisen luvun kanssa, jossa Jumala ryhtyi luomaan ihmistä kuvakseen; Jumalan kuvaksi hän loi hänet. Mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Raamattu ei kuitenkaan tästä kerro mitään. Niinpä spekulaatioille jää tilaa.
Lilith taru on roskaa. Ja Jehovan todistajien kierouttama Raamattu ei ole oikea Raamattu. Alkutekstin mukaan Elohim ( monikkomuoto loi ). Ei luonut Jehova vaan Elohim loi. Raamatussa on selvästi kuinka Jumala loi Evan Adamista eikä maasta mihin Adamin ( red earth, reddish, blush in face ) nimik viittaa. Et ymmärrä Raamatun tekstiä vaan hourit olemattomia niin kuin Jehovilla onkin tapana vääristellä Raamattua.
Miten niin minä hourin olemattomia? Etsin vain tietoa Lilithistä ja löysin mielestäni mielenkiintoisen tekstin jonka halusin jakaa. En myöskään ole Jehovan todistaja. Sinä taidat olla kristitty, miksi noin vihainen asenne myös niille jotka ihan asiallisesti keskustelee erilaisista näkemyksistä?
Niinpä, pilalle meni tämäkin keskusteluketju!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18
– Tämä se on! Tämä on
luu minun luustani
ja liha minun lihastani.
mies54v
Toista ei ole olemassa kuin vääristyneissä mielissä. Ymmärrän tuskanne, mutta se ei todellisuutta muuta.
mies54v
Ahaa, Raamattuni on siis vääristynyt! Asia selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18
– Tämä se on! Tämä on
luu minun luustani
ja liha minun lihastani.
mies54v
mies54v
Ahaa, Raamattuni on siis vääristynyt! Asia selvä.
Lilithän on alunperin juurikin Sumerialainen puolijumalatar, joka muiden käskystä kartoitettiin ikuisiksi ajoiksi aavikolle.
"Lilith
Lilith tunnetaan nykyajan uskomuksissa Aatamin ensimmäisenä vaimona. Hän on kuriton naisenpuoli, joka ei halunnut alistua Aatamin ja Jahven vaatimuksiin ja joutui kirotuksi, yön kansan, demonien ja pahojen henkien äidiksi. Liekö tämäkin tulkinta hebrealaisten kansojen propagandaa ja halua mustata vanhempi jumalatar?
Lilith tunnettiin sumereiden ja babylonialaisten keskuudessa kuun synnyttäneenä kauniina neitsyenä. Hän oli erityisen tunnettu kauneudestaan, seksuaalisuudestaan ja vetovoimastaan. Seksuaalisuuden korostaminen lienee ollut heprealaisille närästystä aiheuttava piirre, joka oli helppo kääntää pahuudeksi ja synnillisyydeksi. Lilith muuntui aikojen kuluessa kuun synnyttäneestä neitseestä pimeän kuun jumalattareksi. Samalla tämä siivekäs lintujumalatar sai selkäänsä demonin siivet ja luonteeseensa vaarallista pahuutta, jonka siivittämänä hänestä tuli miehiä viettelevä paholainen.
Lilithin varhaisempi aspekti liitettiin viisauden symbolina tunnettuun pöllöön. Pöllö puolestaan on aina liitetty kuuhun, mystiikkaan ja tietämiseen. Muillakin kuun jumalattarilla on läheisiä siteitä pöllöön. Lilithin nimi juontuu pöllön kirkaisusta. Tämäkin käännettiin myöhemmin kuvaamaan veret seisauttavaa paholaismaista huutoa. Kenties Lilithin kehityksessä neitsytjumalattaresta kuoleman voimien hallitsijaksi näkyykin selvimmin kuun kierto ohuesta sirpistä täysikuun kautta vähenevään ja pimeään kuuhun."
Niin paljon Jumala maailmaa rakasti, että antoi ainokaisen poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän.