A-studiossa ihmetellään tänään miksi avoimiin työpaikkoihin ei löydy työntekijöitä vaikka satoja tuhansia työttömiä lorvailee samaan aikaan tuilla
Ohjelmassa kuullaan yrittäjiä jotka eivät löydä yrityksiinsä työntekijöitä.
Kommentit (2046)
Minkä alan yrityksiä nämä oli ja missäpäin Suomea?
Hyville työnantajille on aina tulijoita jonoksi asti, ellei vaatimukset ole täysin utopistiset, jopa tilanteessa, ettei työttömänä ole yhtäkään ihmistä. Aina valmistuu uusia ihmisiä työmarkkinoille ja on ihmisiä, jotka haluavat vaihtaa työpaikkoja.
Työttömänä on tuhansia tai kymmeniäkin tuhansia, en tiedä paljonko, kun tätä EI IKINÄ HALUTA tilastoida, jotka eivät saa muita tukia kuin sen työmarkkinatuen tai pienehkön ansiosidonnaisen. Vielä 10 vuotta ei puolison tulojen takia saanut sitäkään ja olin siinä tilanteessa. Se, että jouduin elämään säästöilläni, ei paljon auttanut työnsaannissa. Olisin ottanut mitä tahansa vähäksikin aikaa, koska nollasta ei voi vähentää. Ainoa homma mitä olisin saanut oli mansikanpoiminta ja sinne olisin mennytkin, mutta satuin saamaan sitten oman alani työn. Kaikki kutsut olivat omalle alalle ja työllistyinkin sittemmin ja nyt on ollut monta vuotta sama toistaiseksi voimassa oleva paikka.
Vierailija kirjoitti:
Hyville työnantajille on aina tulijoita jonoksi asti, ellei vaatimukset ole täysin utopistiset, jopa tilanteessa, ettei työttömänä ole yhtäkään ihmistä. Aina valmistuu uusia ihmisiä työmarkkinoille ja on ihmisiä, jotka haluavat vaihtaa työpaikkoja.
Työttömänä on tuhansia tai kymmeniäkin tuhansia, en tiedä paljonko, kun tätä EI IKINÄ HALUTA tilastoida, jotka eivät saa muita tukia kuin sen työmarkkinatuen tai pienehkön ansiosidonnaisen. Vielä 10 vuotta ei puolison tulojen takia saanut sitäkään ja olin siinä tilanteessa. Se, että jouduin elämään säästöilläni, ei paljon auttanut työnsaannissa. Olisin ottanut mitä tahansa vähäksikin aikaa, koska nollasta ei voi vähentää. Ainoa homma mitä olisin saanut oli mansikanpoiminta ja sinne olisin mennytkin, mutta satuin saamaan sitten oman alani työn. Kaikki kutsut olivat omalle alalle ja työllistyinkin sittemmin ja nyt on ollut monta vuotta sama toistaiseksi voimassa oleva paikka.
Mielestäni ihmisten pitäisi ottaa vastaan niitä huonompiakin töitä, jos vaihtoehtona on elää yhteiskunnan varoilla. Huonommista työpaikoista voi sitten vaihtaa myöhemmin parempiin.
Silloin kun olin työtön, mulla oli useita avoimia netticv-hakemuksia. Etsin samalla itsekin töitä. Sain tasan kolme asiallista tarjousta, joista kaksi oli järkeviä. Yhteen olisi koulutus riittänyt, mutta koin itse, että osaamiseni ei riitä ja siksi se ei ollut täysin järkevä. Olenkin nyt töissä paikassa, josta työnantaja otti itse yhteyttä. Aidossa työvoimapulassa työttömät saisivat näitä tarjouksia pilvin pimein, mutta eipä vain tavalliset työttömät tunnu saavan. Minkähän takia niitä saavat vain yksinään elävät, joiden elämään ne tuet enemmän vaikuttavat? Miksi tavallinen työtön työmarkkinatuella perheenäiti tai -isä ei koskaan saa, vaan vain ne, joille "työ ei kelpaa" Näen hommassa joko valehtelua tai tahallisuutta. Jokainen, jonka mielestä kaikkien työt ovat liian suuria, on tyhmä.
Se yksi taikasana ja se on palkka. Mitä parempaa palkkaa työnantaja maksaa niin sitä parempi työnantaja se on. Rahan takia työntekijät käy töissä eikä sen takia että työnteko on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin työtön, mulla oli useita avoimia netticv-hakemuksia. Etsin samalla itsekin töitä. Sain tasan kolme asiallista tarjousta, joista kaksi oli järkeviä. Yhteen olisi koulutus riittänyt, mutta koin itse, että osaamiseni ei riitä ja siksi se ei ollut täysin järkevä. Olenkin nyt töissä paikassa, josta työnantaja otti itse yhteyttä. Aidossa työvoimapulassa työttömät saisivat näitä tarjouksia pilvin pimein, mutta eipä vain tavalliset työttömät tunnu saavan. Minkähän takia niitä saavat vain yksinään elävät, joiden elämään ne tuet enemmän vaikuttavat? Miksi tavallinen työtön työmarkkinatuella perheenäiti tai -isä ei koskaan saa, vaan vain ne, joille "työ ei kelpaa" Näen hommassa joko valehtelua tai tahallisuutta. Jokainen, jonka mielestä kaikkien työt ovat liian suuria, on tyhmä.
Sinulla on epäilys että kaikki työnantajat ovat jossain salaliitossa, jossa ottavat yhteyttä ainoastaan niihin huonoimpiin yksilöihin? Yrittäjillehän tuo on yhtä iloa ja usein heillä onkin ylimääräistä aikaa kaikkiin tällaisiin järjestelyihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ihmisten pitäisi ottaa vastaan niitä huonompiakin töitä, jos vaihtoehtona on elää yhteiskunnan varoilla. Huonommista työpaikoista voi sitten vaihtaa myöhemmin parempiin.
En nyt hirveästi ymmärrä miten vastaukseksi liittyy viestiini, jossa kerroin etten saanut muuta tarjousta kuin mansikanpoiminta, johon menon esti se, että sain alani töitä. Viestini pointti on se, että tekijöitä saa, jos haluaa, ellei vaadi liikoja ja on asiallinen työnantaja.
Kyllä sen on elämä opettanut että mitään viittä vuotta pitempää työsuhdetta ei kannata huolia.
Vierailija kirjoitti:
Se yksi taikasana ja se on palkka. Mitä parempaa palkkaa työnantaja maksaa niin sitä parempi työnantaja se on. Rahan takia työntekijät käy töissä eikä sen takia että työnteko on kivaa.
Jos ihmisille ei maksettaisi mitään tukia, rupeaisi pienempikin palkka motivoimaan.
Sossun luukku kiinni.
Ihmiset töihin.
Ongelma ratkaistu:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on epäilys että kaikki työnantajat ovat jossain salaliitossa, jossa ottavat yhteyttä ainoastaan niihin huonoimpiin yksilöihin? Yrittäjillehän tuo on yhtä iloa ja usein heillä onkin ylimääräistä aikaa kaikkiin tällaisiin järjestelyihin.
Ei, vaan pulaa valittavat eivät edes yritä etsiä parempia tekijöitä. Siihen saa apua, tätäkään he eivät julkisuudessa kerro. Oma työnantajani käytti minun rekrytoimiseeni yrityskummia apuna ja sijoitus oli kyllä kannattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisille ei maksettaisi mitään tukia, rupeaisi pienempikin palkka motivoimaan.
Hyvinvointiyhteiskunnan olisit valmis romuttamaan ja haluat laittaa ihmiset orjatöihin vaikka pakolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ryöstely lisääntyisi valtavasti.
Ihminen on laiska eläin. Jos tarjotaan mahdollisuus elää yhteiskunnan piikkiin tuilla ja eduilla, niin moni tekee tämän. Tämän johdosta ns. halpatyöt eivät kiinnosta ja työvoimaa on vaikea löytää. Työntekemisestä ei vain saa tarpeeksi porkkanaa.
Sitten on sitä paremmin palkattua työtä tarjolla, joka vaatii osaamista mutta näille työntekijöille työmarkkina on globaali. Jos tässä säästää kustannuksia, niin moni vaihtaa maisemaa. Ja sitten palkataankin joku intialainen osaaja yrittämään tuota työtä. Joskus onnistuu mutta usein menee metsään. Tässä tapauksessa ongelmana ei enää ole vihervasemmiston tukiviidakko vaan ongelmat lähtevät yrityksen sisältä ja omista valinnoista. Erityisen ongelmallinen yritys on silloin jos se tarvitsee yhteiskunnan tukia palkatakseen ulkomaalaisia kokeilijoita tekemään asiantuntijan työtä.
Aina työ on kannattavaa ja etenkin kunnioitettavaa. Lisäksi saa kokemusta, jotta voi saada tulevaisuudessa paremman työpaikan ja palkan.
Itse tiedän erään pitkäaikaistyöttömät, jolle ei kelpaa edes kaupan kassan tai siivoojan työt. Hakee mielellään korkeita virkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirmoja on aivan liikaa. Selailin avoimia työpaikkoja ja esim bolt täytti koko sivut hakemalla jos ja vaikka mitä tekijää. Todellisuudessa ei varmaan ole edes kaikki nuo paikat avoinna, löytäneet vain tavan mainostaa. Tai sitten ottavat listoilleen roikkumaan, niin ettei tekijä kumminkaan työllisty. Näitä vuokrafirmoja tulisi karsia.
Bolt on kyllä paras hakemaan tekijöitä näihin haamutyöpaikkoihin ja Workers tulee hyvänä kakkosena.
Kerran ihmettelin TE keskuksen kiusaajalle, että miten on mahdollista ettei näihin vuokrafirmojen toimintaan puututa kun hakevat tekijöitä työpaikkoihin joita oikeasti ei edes ole.
Minua tympii selata avoimia työpaikkoja, kun nämä mainostajat siellä mainostaa. Tähän tulisi laittaa jotku rajat. Niitä ilmoituksia on aivan liikaa ja jää oikeat paikat huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuathan, että tämä pudottaisi kaikkien palkat. Miksi maksaa kellekään muuta kuin roposia, sillä töihin ne tulee kuitenkin kun muuten kuolevat nälkään?
Noilla aivoilla ei taideta paljon töitä tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Aina työ on kannattavaa ja etenkin kunnioitettavaa. Lisäksi saa kokemusta, jotta voi saada tulevaisuudessa paremman työpaikan ja palkan.
Itse tiedän erään pitkäaikaistyöttömät, jolle ei kelpaa edes kaupan kassan tai siivoojan työt. Hakee mielellään korkeita virkoja.
Myös minä tunnen henkilön joka kokee olevansa oikeutettu ainoastaan parempiin töihin. Mitään järkevää koulutusta hänellä ei ole, eikä oikein työnteko muutenkaan kiinnosta. Yllättäen toiveet ja tarjolla olevat työpaikat eivät ole kohdanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ikäänkuin oletettaisiin että työttömillä olisi osaamista, terveyttä tai innostusta töihin
Sellaisen joka ei ole työkykyinen (terveys) ei pitäisi alunperinkään olla työnhakijana. Näitä on työttöminä kymmeniä tuhansia. Ilman mitään koulutusta työttömänä on aivan mitätön osuus.
Se ettei halua isompia ja säännölliisiä tuloja, työterveyshuoltoa ja palkallisia lomia sekä kerryttää eläkettä on omaa kuvitelmaasi.
Viimeksi viikko sitten eläkeselvittelyä, eikä myönnetä, koska hoidettavissa oleva sairaus.
No onhan tää. Tarvitsisin toimivaa hormonia. Vaan kun julkista ei kiinnosta ja yksityiselle ei ole varaa. Enkä ole ainoa.
Miksi meitä ei-tyroksiinihoitoisia potilaita ei viitsitä hoitaa?
Mullakin olisi kovat työkalut.
Työkkärin kirjoilla tässä on oltava, että vähän rahaa saa.
Raamatussa Jumala sanoi. "Älkää näännyttäkö kansaa veroilla." Olisi valtion johdolla parannuksen teon paikka. Mitä arvon lisää on ruuassa.