Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rivitalo, vihoviimeinen asumismuoto

Vierailija
04.07.2022 |

Naapureiden kanssa pitäisi olla hyvää pataa että pystyy asumaan, kyyläys ja häiriöitä.

Kerrostalossa naapuriin ei tarvinnut kiinnittää mitään huomiota, niitä hädibtuskin edes pihalla koskaan näki, kotona ei nähnyt senkään vertaa. Kerristalo on kaikkein rauhallisin asumismuoto, rivitalo rauhattomin. Ok-talossakaan ei ole niin vapaata kuin moni luulee, varsinkaan ok-lähiössä, siinäkin on helvetti irti jos sattuu huono naapuri eikä oke hyvää pataa.
Kerrostalossnaapurien kanssa ei tarvitse olla mitään pataa, koska niiden kanssa ei tarvitse olla lähietäisyydellä ja näkyvästi, jos rappuun muuttaa häiriötä tuittava, asukas, se häädetään. Tosin olen aina asunut rauhallisissa kerrostaloissa, jossa ei ole edes sattunut epämääräistä sakkia asumaan.

Mutta rivitalot, kukahan pirullinen hippikyylä ne keksi. Lisäksi ovat matalia, kuumia, ahtaita naapuririesan lisäksi. Kerrostaloissa joissa oon asunut huoneet on avaria ja katto yli 3 metrissä, rivareissa melkein päö isuu kattoon ja huoneet on pieniä koppeja. Voisin jatkaa vaikka kuinka pitkään rivarin huonoista puolista, mutta ei viitsi mitään raamattua kirjottaa. 😂

Onko muita jotka ei enää koskaan erehtyisi muuttamaan rivariin, jos sen "autuuden" ovat joskus kokeneet?

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää ikinä rivariin, ahdistaa ajatuskin seinänaapureista! Mikäs siinä jos olisivatkin olleet normaaliperhe eikä älämölösonnilauma!

Vierailija
102/120 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla rivareissa asuvilla tuntuu olevan päätykämppä. Aika mielenkiintoisia rakennuksia on Suomessa nämä rivarit, kun pelkkää päätyä joka talo!

Minäkin asuin päädyssä ja helvettiä oli silti. Tie oli siinä päädyn puolella ja siihen parkkeerattiin jos mitä rekkaa mikä ei asuntoalueelle kuuluis ollenkaan.

Ihan sama asuuko rivarissa päädyssä vai keskellä, siellä ei naapureita voi paeta. Niitä pikku käytäviä pitkin kuljetaan muiden ikkunoiden edestä ja ihmisiä ei voi vältellä mitenkään.

Täällä joku jo aikaisemmin ihmetteli, mitä ihmeen pikku käytäviä. Ja samaa ihmettelen minäkin. Ei ainakaan meidän rivarissa kukaan kulje meidän ikkunoiden edestä. Minne se oikein menisi. Asun tosiaan rivarin päädyssä, ja ei tästä päädystä pääse minnekään muualle kuin meille. Sama juttu joka naapurilla, en todellakaan tiedä, mitä käytäviä joissakin taloissa on. Meille tämä asumismuoto on ihan paras. Mä olen nähnyt viimeksi tämän rivarin asukkaita, kun lapsilla oli vielä koulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa olevat vaan on kateellisia kun ei ole omaa pihaa ja se on kesällä tosi kurjaa.

Enkä tarkoita niitä joilla on mökki tai joku muu paikka.

Jos on kunnollinen parveke, ei omalla pihalla tee yhtään mitään. Itse en ainakaan jaksa oleskella millään postimerkin kokoisella ruohopläntillä jossa naapurit ovat välittömässä läheisyydessä. Asun siis rivitalossa, ja piha on täysin turha ja käyttämättä. Onneksi on lasitettu suurehko parveke/terassi.

Ei kaikissa rivareissa ole niin pienet pihat. Meillä on rivarin pihalla jopa kasvimaa ja kasvihuone, ja silti jää tilaa grillaukselle, oleskeluryhmälle, ruokapöydälle, kukkapenkeille, omenapuille, marjapensaille ja suihkulähteelle. En mä muuta pihalleni tarvitse.

Vierailija
104/120 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa taloyhtiössä on aina yksi hullu.

Omakotitalossa se olet sinä itse joten ongelmaa ei ole ja kerrostalossa se hukkuu massaan.

Mikäli kuvittelit että rivari on pahin vaihtoehto niin et ole koskaan varmaan kuullut kenestäkään joka on ostanut paritalon puolikkaan.

Kaikki ne ovat lopulta jossain oikeusasteessa.

Onkohan meidän taloyhtiössä jotain vikaa, kun meillä ei ole yhtään kahelia rivariyhteisössämme?

Vierailija
105/120 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi valita itse.

Vierailija
106/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle rivariasuminen sopii täydellisesti. Ei tarvitse olla nikkaroimassa tämän tuosta jotain, kuten omakotitalossa.

Ei se huoltofirma tai remonttireiska kuule rivarissakaan hyvää hyvyyttään niitä töitä tee.

Rahaa niille pitää maksaa ja aivan yhtä lailla voit käyttää ostopalveluja omakotitalossakin.

Omakotitalossa sinulla on mahdollisuus mutta ei pakkoa tehdä töitä itsekin jos osaat.

Vierailija
107/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan meidän taloyhtiössä jotain vikaa, kun meillä ei ole yhtään kahelia rivariyhteisössämme?

Niin, niin, eihän se tietenkään itse sitä huomaa...

Vierailija
108/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa olevat vaan on kateellisia kun ei ole omaa pihaa ja se on kesällä tosi kurjaa.

Jos on kunnollinen parveke, ei omalla pihalla tee yhtään mitään. Itse en ainakaan jaksa oleskella millään postimerkin kokoisella ruohopläntillä jossa naapurit ovat välittömässä läheisyydessä. Asun siis rivitalossa, ja piha on täysin turha ja käyttämättä. Onneksi on lasitettu suurehko parveke/terassi.

Ei kaikissa rivareissa ole niin pienet pihat. Meillä on rivarin pihalla jopa kasvimaa ja kasvihuone, ja silti jää tilaa grillaukselle, oleskeluryhmälle, ruokapöydälle, kukkapenkeille, omenapuille, marjapensaille ja suihkulähteelle. En mä muuta pihalleni tarvitse.

No jos pihasta tykkää, niin kannattaa tosiaan hankkia sellainen. Itse en ole koskaan pihalla viihtynyt. Jos haluan ulos ja luontoon, menen oikeasti ulos ja luontoon enkä pihapläntille. Lasitetulla terassilla on paljon mukavampi viettää aikaa.

Vierailija
109/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi valita itse.

Juuri niin. Ihmetyttää nämä ketjut ja viestit joissa aina se oma valinta on ainoa oikea ja sitä omaa valintaa tuputetaan varsin aggressiivisesti (ja muiden valintoja ivaten) kaikille muillekin.

Vierailija
110/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla rivareissa asuvilla tuntuu olevan päätykämppä. Aika mielenkiintoisia rakennuksia on Suomessa nämä rivarit, kun pelkkää päätyä joka talo!

No aika monilla on. Tässä mun naapurustossa on kolme rivitaloa, yhteensä 12 asuntoa. Onhan siinäkin jo aika monta päätyasuntoa.

Vähän vastaavat speksit täälläkin. Rivitaloissa yhteensä 4 huoneistoa, eli jokaisessa talossa yhtä monta päätyhuoneistoa kuin "välihuoneistoakin".

Vierailija
111/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos AP:n juttua vähän yleistäisi, niin analogian voisi vetää vaikka avokonttoreihin.

Rivitalo = omat työhuoneet. Jos sattuu ikävä naapuri, niin kamalaa

Kerrostalo= avokonttori. Naapureita joka puolella

Omakotitalo=yksityisyrittäjä. Ai perkule siinäkin on asiakkaat joiden kanssa pitäisi tulla toimeen.

Jos on ihmisvihaaha, niin kaikissa asumismuodoissa voi olla vaikeaa, mutta kerrostalo on ehkä paras, kun ei ole juurikaan yhteistä ja huoltoyhtiö hoitaa asiat.

Vierailija
112/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos pihasta tykkää, niin kannattaa tosiaan hankkia sellainen. Itse en ole koskaan pihalla viihtynyt. Jos haluan ulos ja luontoon, menen oikeasti ulos ja luontoon enkä pihapläntille. Lasitetulla terassilla on paljon mukavampi viettää aikaa.

Sama täällä. Pari kertaa elämässäni olen kuvitellut, että "olisi kiva kun olisi vähän pihaakin". Toisella kerralla muutin pihalliseen rivitaloon ja toisella omakotitaloon. Molemmissa tapauksissa se pihan "kivuus" jäi sille asteelle, että ruohoa oli pakko leikata vaikkei olisi huvittanut. 😂 Pihakalusteet tuli hommattua, ja niillä tuli istuskeltua varmaan 15 minuuttia kesässä. Sittemmin olen ymmärtänyt, etten todellakaan ole pihaihminen. Luonnosta nautin kyllä ja siellä vietän aikaani melkein päivittäin.

Vierailija
113/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ruohoa oli pakko leikata vaikkei olisi huvittanut."

Leikkurirobotti on keksitty. Kiva ja hyödyllinen "lelu".

Vierailija
114/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos jätetään ihan nämä viime vuosien rivitalot (joissa tosiaan on välillä niin pienet pihat, että moni parvekekin on isompi) nyt arvioinnin ulkopuolelle, niin kyllä aiempien vuosikymmenten rivareissa on todella isoja pihoja, joihin mahtuu vaikka mitä. Itse asuin lapsuuteni 60-luvun rivarisssa ja tällä hetkellä asun 80-luvun rivarissa. Molemmissa takapiha on isompi kuin suuressa osassa nykyisiä omakotitaloja, ja tässä nykyisessä on vielä niin hyvän kokoinen oma, aidattu etupihakin, että monessa nykyisessä rivarissa tai paritalossakaan se varsinainen piha ei ole sen isompi. En myöskään ymmärrä, miten sen naapurin oleilu siinä vieressä häiritsisi sen enempää rivarin pihalla kuin omakotitalon pihalla. Kyllä valtaosassa kaupunkialueen omakotitaloista se naapuri on ihan siinä aidan takana, eikä talojen välillä ole mitään ääntä eristävää suojavyöhykettä. Ja kuten sanottu, ei noissa nykyisissä omakotitaloissakaan monesti pihan koolla juhlimaan pääse. Eli ei pidä yleistää tuota piha-asiaakaan, kun suuressa osassa rivareista on todella hyvän kokoiset pihat.

Vierailija
115/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiö yksinasuvalle unelma. Ei turhaa sälää eikä muuta.

Vierailija
116/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos jätetään ihan nämä viime vuosien rivitalot (joissa tosiaan on välillä niin pienet pihat, että moni parvekekin on isompi) nyt arvioinnin ulkopuolelle, niin kyllä aiempien vuosikymmenten rivareissa on todella isoja pihoja, joihin mahtuu vaikka mitä. Itse asuin lapsuuteni 60-luvun rivarisssa ja tällä hetkellä asun 80-luvun rivarissa. Molemmissa takapiha on isompi kuin suuressa osassa nykyisiä omakotitaloja, ja tässä nykyisessä on vielä niin hyvän kokoinen oma, aidattu etupihakin, että monessa nykyisessä rivarissa tai paritalossakaan se varsinainen piha ei ole sen isompi. En myöskään ymmärrä, miten sen naapurin oleilu siinä vieressä häiritsisi sen enempää rivarin pihalla kuin omakotitalon pihalla. Kyllä valtaosassa kaupunkialueen omakotitaloista se naapuri on ihan siinä aidan takana, eikä talojen välillä ole mitään ääntä eristävää suojavyöhykettä. Ja kuten sanottu, ei noissa nykyisissä omakotitaloissakaan monesti pihan koolla juhlimaan pääse. Eli ei pidä yleistää tuota piha-asiaakaan, kun suuressa osassa rivareista on todella hyvän kokoiset pihat.

Hyvä vaan jos on sellainen piha, ettei sille mahdu esim. trampoliinia tai koira-aitausta. Valitsen jatkossakin sellaisen. 🙂

Vierailija
117/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta lainkaan tutulta.

Terveiset rivarista. Rauhallista, iso piha, naapureita ei tarvitse katsella, ei ollut kuuma helteilläkään, eikä ole ahdasta. Lisäksi miellyttävää, kun auton saa oven eteen, toisin kuin kerrostalossa on pitkä matka kauppakassien kanssa kotiin

Vierailija
118/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut silloin kun em. asunnoissa asuin. Toisaalta, en kyllä (itselleni) hyödyttömälle pihalle haluaisi ostella mitään robottileikkureitakaan.

Vierailija
119/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saakelinmoisia pätsejä ne lasitetut terassit. Minulla on iso rivaripiha etelään, istutuksía, nurmea ja 22 m2 terassi, jos tuon lasittaisi, siellä ei saattasi olla kuin syksyllä ja keväällä ja sateella. Nyt on ihanaa syldä ison pöytävarjon alla ja istua Parolan korikansituoleissa toisen varjon alla.

Huvittaa nuo käytävät, meillä etupiha avautuu kaikille niin, että jokainen kulkee suoraan omalle ovelleen, ei mitään käytäviä toisten ikkunoiden alta.

Kerrostaloon minä en lähde kuin kilon palasina, omakotitalo oli yksin raskas hoitaa, kilpailuttaa aina talkkaripalvelut kesäksi ja talveksi, hommata remontteihin tarvikkeet ja palkata tekijät, siivooja maksoi maltaita isoon taloon jota yksin asuin, lämmityskulut olivat isot. Nyt on 80 m2, siivouskulut kohtuulliset, ulkotyöt hoituu isännöinnin järjestämänä. Luksusta.

Vierailija
120/120 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut silloin kun em. asunnoissa asuin. Toisaalta, en kyllä (itselleni) hyödyttömälle pihalle haluaisi ostella mitään robottileikkureitakaan.

Talkoot on aina vapaaehtoisia, lukekaa asunto-osakeyhtiölaki.

Kun ostin oman osakkeeni, ilmoitin heti, etten talkoisiin osallistu. Muut teki vuoden ja lopulta kaikki myönsivät, että ostopalvelut on hyvä juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän