Rivitalo, vihoviimeinen asumismuoto
Naapureiden kanssa pitäisi olla hyvää pataa että pystyy asumaan, kyyläys ja häiriöitä.
Kerrostalossa naapuriin ei tarvinnut kiinnittää mitään huomiota, niitä hädibtuskin edes pihalla koskaan näki, kotona ei nähnyt senkään vertaa. Kerristalo on kaikkein rauhallisin asumismuoto, rivitalo rauhattomin. Ok-talossakaan ei ole niin vapaata kuin moni luulee, varsinkaan ok-lähiössä, siinäkin on helvetti irti jos sattuu huono naapuri eikä oke hyvää pataa.
Kerrostalossnaapurien kanssa ei tarvitse olla mitään pataa, koska niiden kanssa ei tarvitse olla lähietäisyydellä ja näkyvästi, jos rappuun muuttaa häiriötä tuittava, asukas, se häädetään. Tosin olen aina asunut rauhallisissa kerrostaloissa, jossa ei ole edes sattunut epämääräistä sakkia asumaan.
Mutta rivitalot, kukahan pirullinen hippikyylä ne keksi. Lisäksi ovat matalia, kuumia, ahtaita naapuririesan lisäksi. Kerrostaloissa joissa oon asunut huoneet on avaria ja katto yli 3 metrissä, rivareissa melkein päö isuu kattoon ja huoneet on pieniä koppeja. Voisin jatkaa vaikka kuinka pitkään rivarin huonoista puolista, mutta ei viitsi mitään raamattua kirjottaa. 😂
Onko muita jotka ei enää koskaan erehtyisi muuttamaan rivariin, jos sen "autuuden" ovat joskus kokeneet?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Sama tässä. Rivari ei ikinä enää. Kokeiltu kun ostimme sellaisen kun olimme nuoria ja köyhiä. Ei ollut varaa omakotitaloon.
Nyt omakotitalo, iso tontti ja ei tarvitse välittää mistään mitä liittyisi naapureihin. Tässä nyt nakuna ottamassa iltaaurinkoa pihalla.
Kuulostaa hienolta. Missä päin maata asutte?
Sellaisia ne ovat, jos asuu kaupungin kopissa niin kuin ap, siinä kohtaa ei ole merkitystä, onko kyseessä rivari vai neukkukuutio. Minä olen asunut kolmessa eri rivarissa yhteensä 30 vuotta ja yllättäen ei ole ollut ongelmia, kun ovat olleet omistusasuntoja.
En vaihtaisi omakotitaloon enkä kerrostaloon. Tilaa riittää, mukavat naapurit ja ilp pöhisee. Takapihalla on mahtava grillailla kesäisin ja talvella kiinteistöfirma hoitelee lumityöt.
Vierailija kirjoitti:
Rivarissa kun tulee häirikkönaapuri niin k*sessa oot. Kun meinaan sillä on seinänaapureita max 2. Mulla oli mölyapinat molemmin puolin - ja minä niiden ainoa seinis. Viimeinen kerta rivarissa se.
Ok-asumisessa on muuten vähemmän käytännön hommaa kuin rivarissa. Meinaan ne koko taloyhtiön kattavat nurtsinleikkuut ja lumenluonnit on aika julmetun raskaita verrattuna siihen ettö vain oma piha putsataan.
Anteeksi nyt mutta vika on matemaattinen mahdottomuus, taidat itsekin tietää sen
Vierailija kirjoitti:
Sama tässä. Rivari ei ikinä enää. Kokeiltu kun ostimme sellaisen kun olimme nuoria ja köyhiä. Ei ollut varaa omakotitaloon.
Nyt omakotitalo, iso tontti ja ei tarvitse välittää mistään mitä liittyisi naapureihin. Tässä nyt nakuna ottamassa iltaaurinkoa pihalla.
Okt taajaman ulkopuolella oli kieltämättä rauhallinen ja viihtyisä. Vesistön rannalla vielä, rantasaunat ja ihana maisema. Sit kun lapsi kasvoi kyllästyttiin kun joka paikkaan oli mentävä autolla. Nyt rivari ja rauhaa ja järven rantaa haetaan mökiltä. Tulee urheiltua huomattavasti enemmän kun ladut ja salit vieressä, tosin olihan lumityöt ja nurmikon hoitokin hyvää liikuntaa :)
Rivarit on helvetistä, weeteet pääsee niissä oikein oikeuksiinsa takapihan sikailuineen ja huonosti kohdeltuine eläimineen.
Puistattaakin aina kun näkyy joku rivarialue jossain pellolla.
Vierailija kirjoitti:
Rivarit on helvetistä, weeteet pääsee niissä oikein oikeuksiinsa takapihan sikailuineen ja huonosti kohdeltuine eläimineen.
Sekoitat nyt kaupungin asunnot ja osakeasunnot. Viimeksi mainituissa ei ole kertomaasi sakkia, koska heillä ei sellaiseen ole varaa.
Rivarit näyttääkin joltain hökkelikyliltä, ja tosiaan sisällä on tilavaa kuin nukkekodissa. Esim minulla pelkästään olkkari on kerrostalossa saman kokoinen kuin tutulla on koko rivarikolmio.
Ihme koppeja. Ja ne pihat käytävineen ja naapureineen, huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puistattaakin aina kun näkyy joku rivarialue jossain pellolla.Sekoitat nyt kaupungin asunnot ja osakeasunnot. Viimeksi mainituissa ei ole kertomaasi sakkia, koska heillä ei sellaiseen ole varaa.
Kuule ei weeteys ole raha-asia. Rivarit vetää moukkia puoleensa kuin liimapaperi kärpäsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puistattaakin aina kun näkyy joku rivarialue jossain pellolla.Sekoitat nyt kaupungin asunnot ja osakeasunnot. Viimeksi mainituissa ei ole kertomaasi sakkia, koska heillä ei sellaiseen ole varaa.
Kuule ei weeteys ole raha-asia. Rivarit vetää moukkia puoleensa kuin liimapaperi kärpäsiä.
Kyllä se on. WT:lla ei ole varaa rivarikämppään.
Vierailija kirjoitti:
Rivarit näyttääkin joltain hökkelikyliltä, ja tosiaan sisällä on tilavaa kuin nukkekodissa. Esim minulla pelkästään olkkari on kerrostalossa saman kokoinen kuin tutulla on koko rivarikolmio.
Illan älykkäin vertailu 🤣
Vierailija kirjoitti:
Rivarissa kun tulee häirikkönaapuri niin k*sessa oot. Kun meinaan sillä on seinänaapureita max 2. Mulla oli mölyapinat molemmin puolin - ja minä niiden ainoa seinis. Viimeinen kerta rivarissa se.
Ok-asumisessa on muuten vähemmän käytännön hommaa kuin rivarissa. Meinaan ne koko taloyhtiön kattavat nurtsinleikkuut ja lumenluonnit on aika julmetun raskaita verrattuna siihen ettö vain oma piha putsataan.
Ei kaikissa rivariyhtiöissä todellakaan tarvitse luoda lumia tai leikata nurtsia yleisiltä piha-alueilta. Meillä kaiken tekee huoltoyhtiö, jokainen huolehtii itse ainoastaan omasta pihastaan.
Me ollaan oltu tosi tyytyväisiä rivariasumiseen. Kukaan ei kolistele ala- eikä yläkerrassa ja vain yhden seinän takana on naapurit. Taloyhtiö on hyvin hoidettu, eikä ole samanlaista vastuuta kaikesta kuin ok-talossa olisi.
Asun meren rannalla rivarissa, jossa halvimmatkin asunnot ovat yli puoli miljoonaa. Viihdyn erinomaisesti enkä tunnista ketjussa mainittuja ongelmia. Voin kuvitella, että jossain Äkäslompolon kunnan vuokrarivarissa on hieman eri asumisviihtyvyys ja on älyllistä laiskuutta niputtaa kaikki rivarit (tai kerrostalot tai omakotitalot) yhteen.
Kaupungin vanhat vuokrarivarit ovat usein sisäilmaongelmaisia ja muutenkin kamalia. Uudemmat omistusrivarit puolestaan OK. 60-70-luvun rivarikämppiin ei lähtökohtaisesti kannata sekaantua, sillä niistä löytyy valesokkelit ja muutenkin kaikki aikakauden tyypilliset riskirakenteet.
Sama täällä. Rivarista vuosi sitten pois muuttaneena sanon, että rivitalo oli virhe. En tykännyt yhtään. Aiemmin olen asunut omakotitalossa. Nyt kerrostalossa, jonka helposta asumisesta meren, hyvien palveluiden ja yhteyksien äärellä tykkään todella.
Vierailija kirjoitti:
Oletuslähtöisesti rivarit sopivat enemmän sellaisille ihmisille, joita kiinnostaa vaikkapa fillarilla mankelointi enemmän kuin takapihalla makaaminen auringossa. Väistämättä näihin kuitenkin kerääntyy kahdentyyppistä väkeä. Niitä, joita ei piha- ja muut työt kiinnosta, ja niitä, joilla ei ole varaa, mutta silti haaveilevat omakotitalosta pihoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutaan rivarissa ja kyllä tykätään.
Kaksi pihaa, auto oven edessä, terassit, kissatarha, rannalle 200 metriä, grilli, kumivene.
Ihana puutarha.
Kyllä onkin kamalaa.Naapurit varmaan tykkää teidän kusenhajuisesta kissatarhasta.
Niillä on kuule sisällä ihan omat vessat ja pissaavat sinne eikä tarhaan. Ikävää ettet tiedä mitään kissoista. Kissat on siistejä.
Kannattaa olla hiljaa jos et tiedä mitään kisssoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puistattaakin aina kun näkyy joku rivarialue jossain pellolla.Oletuslähtöisesti rivarit sopivat enemmän sellaisille ihmisille, joita kiinnostaa vaikkapa fillarilla mankelointi enemmän kuin takapihalla makaaminen auringossa. Väistämättä näihin kuitenkin kerääntyy kahdentyyppistä väkeä. Niitä, joita ei piha- ja muut työt kiinnosta, ja niitä, joilla ei ole varaa, mutta silti haaveilevat omakotitalosta pihoineen.
Mulle tämä rivari on just hyvä kompromissi, kun on oma piha ja huomattavasti enemmän omaa rauhaa kuin kerrostalossa, mutta ei yksin tarvitse huolehtia lumitöistä ja nurmikon leikkuusta kuten ok-talossa. Pienen lapsen kanssa siis asutaan kahdestaan omistusrivarissa.
Asuin lapsuuteni omakotitalossa, nuoruuteni kerrostalossa ja nyt rivitalossa. Omakotitalo työläs. Kerrostalossa ärsytti rapun kautta kulkeminen. Muuten hyvä ja huoleton asumismuoto. Rivitalo on siitä hyvä, että pääsee omasta ovesta sisälle suoraan kadulta. Päätyasunto, joten on vain yksi naapuri. Nyt on hyvä ja rauhallinen naapuri. Parhaiten olen viihtynyt kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Mahtuuko sun makkariin iso sänky, 2 kirjoituspöytää, vaatekaappi ja nojatuoli.
Meillä mahtuu ja tilaakin jää.
En sanoisi 100 neliötä nukkekodiksi mutta sua sanon vajaaälyiseksi.
Mitkä käytävät? Meillä sellaisia ei ole.
T. Rivari