Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rivitalo, vihoviimeinen asumismuoto

Vierailija
04.07.2022 |

Naapureiden kanssa pitäisi olla hyvää pataa että pystyy asumaan, kyyläys ja häiriöitä.

Kerrostalossa naapuriin ei tarvinnut kiinnittää mitään huomiota, niitä hädibtuskin edes pihalla koskaan näki, kotona ei nähnyt senkään vertaa. Kerristalo on kaikkein rauhallisin asumismuoto, rivitalo rauhattomin. Ok-talossakaan ei ole niin vapaata kuin moni luulee, varsinkaan ok-lähiössä, siinäkin on helvetti irti jos sattuu huono naapuri eikä oke hyvää pataa.
Kerrostalossnaapurien kanssa ei tarvitse olla mitään pataa, koska niiden kanssa ei tarvitse olla lähietäisyydellä ja näkyvästi, jos rappuun muuttaa häiriötä tuittava, asukas, se häädetään. Tosin olen aina asunut rauhallisissa kerrostaloissa, jossa ei ole edes sattunut epämääräistä sakkia asumaan.

Mutta rivitalot, kukahan pirullinen hippikyylä ne keksi. Lisäksi ovat matalia, kuumia, ahtaita naapuririesan lisäksi. Kerrostaloissa joissa oon asunut huoneet on avaria ja katto yli 3 metrissä, rivareissa melkein päö isuu kattoon ja huoneet on pieniä koppeja. Voisin jatkaa vaikka kuinka pitkään rivarin huonoista puolista, mutta ei viitsi mitään raamattua kirjottaa. 😂

Onko muita jotka ei enää koskaan erehtyisi muuttamaan rivariin, jos sen "autuuden" ovat joskus kokeneet?

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivarit on sellaisia nykyajan sovhooseja, joissa jokaisella on näennäinen oma potero, mutta pihalla on mahdoton olla ja esim istua iltaa tai jutella kaverin kanssa kun kaikki kuuluu naapurin avonaisesta pihaovesta heidän olkkariin. Ei niin mitään yksityisyyttä. Ja sosiaalisimmat tosiaan tykkää järjestää näitä yhteisiä hippaleikkejä ja muita peijaisia. Yksi painajaismaisimmista oli perhe, jota ei tunnettu kuin etäisesti hiekkalaatikolta, niin kävivät ovelta pyytelemässä lettukesteille. Tavallaan ihan kohteliasta ja yhteisöllistä, mutta kun en halua naapureihin tutustua yhtään sen syvemmin. Haluan kotonani olla rauhassa enkä koko ajan olla sosiaalinen. Koti on minulle rauhallinen lepo- ja turvapaikka.

Vierailija
42/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa katkeralta. Onkohan saanut häädön jostain rivarikämpästä ja joutunut muuttamaan kerrostaloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossahan niitä ihmisiä vasta ympärillä onkin, ohuiden seinien toisella puolella oikealla ja vasemmalla, sekä ylhäällä ja alhaalla jos asuu jossain välikerroksessa!

Itse asun rivitalon päätyasunnossa eikä ole siis kuin yksi seinänaapuri :) Eikä olla missään tekemisissä keskenämme, kyllä täällä saa omissa oloissaan asua jos haluaa.

Kerrostaloasumisesta en pitäisi, omakotitalo olisi kaikkein paras, mutta ei ole varaa semmoiseen ikävä kyllä :/

Vierailija
44/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivarit on sellaisia nykyajan sovhooseja, joissa jokaisella on näennäinen oma potero, mutta pihalla on mahdoton olla ja esim istua iltaa tai jutella kaverin kanssa kun kaikki kuuluu naapurin avonaisesta pihaovesta heidän olkkariin. Ei niin mitään yksityisyyttä. Ja sosiaalisimmat tosiaan tykkää järjestää näitä yhteisiä hippaleikkejä ja muita peijaisia. Yksi painajaismaisimmista oli perhe, jota ei tunnettu kuin etäisesti hiekkalaatikolta, niin kävivät ovelta pyytelemässä lettukesteille. Tavallaan ihan kohteliasta ja yhteisöllistä, mutta kun en halua naapureihin tutustua yhtään sen syvemmin. Haluan kotonani olla rauhassa enkä koko ajan olla sosiaalinen. Koti on minulle rauhallinen lepo- ja turvapaikka.

Olette liian vieraskohteliaita. 

Vierailija
45/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä rivarikämpät loppupeleissä eroavat toisissaan kiinni olevista uusista omakotitaloista, jotka usein ovat vieläpä paritaloja? Monissa vanhoissa rivareissa on itse asiassa isommat ja suojaisammat pihat kuin uusissa omakotitaloissa.

Vierailija
46/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tykännyt rivarista. Ei yläkerran löntystelijää eikä aamuyöllä paukkuvia postiluukkuja. Mainokset tuodaan pihan postilaatikkoriviin, joten naapurin tessukin on hiljaa. Asuntoon saa läpivedon, mikä ei ole itsestäänselvyys nykykerrostaloissa.

Oma pieni piha on kiva. Toisaalta ei tarvitse osata rempata eikä remontoida, kuten omakotitalossa. Lumityötkin hoitaa huoltoyhtiö.

Vierailija
47/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli rivarissa katto neljässä metrissä. Mutta totta on, että naapurit pitää tuntea, ja niitä tervehtiä pihalla tavatessa. 

Kaupungissa rivari on kuitenkin melko ookoo asumismuoto, varsinkin koska ok-talo meren rannassa vaatii jo aika paljon pääomaa, mutta rivarin saa puolella miljoonalla.

Onhan siellä espoon kurttilassa toki meri lähellä. Jos rivarisi olisi siellä kummun päällä, niin sinäkin näkisit sen.

Harmi vaan että rivitalosi ikkunasta näkyy naapurin seinä.

Vierailija
48/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan outo aloitus. Mistä ihmeestä tuommoinen inho rivareita kohtaan kumpuaa? Itse inhoan näitä uusia kerrostaloja koska neliöistä säästetään ihan typerästi. Avokeittiö, my ass. Se on olohuone jossa on liesi ja lavuaari seinällä. Surkiaa ja ahdasta.

Vierailija
49/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kerrostalossa, rivarissa, omakotitalossa.

Kerrostalossa ei juuri hyviä puolia ole, no ehkä sähkölaskun pienuus ja huoltoyhtiö (jos hyvä firma).

Rivareissa yleensä onneton piha, kalliit vastikkeet, huoltohommat minimoitu, ite saat tehdä paljon kun kaikesta halutaan säästää.

Omakotitalossa on parasta ihan kaikki. Naapuriin yli 500 metriä. Ihan parasta.

Vierailija
50/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään todella! Oma takka, muutama omenapuu ja marjapensas takapihalla. Omakotitalo olisi minulle liikaa.

Vierailija
51/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut aina mukavia naapureita. Hyvät autopaikat, iso yhteinen piha lasten leikkiä ja oma takapiha, 2 isoa ulkovarastoa. Naapurit iso plussa, koiran ulkoiluttamista, kukkien kastelua reissujen aikana. Naapurit tuovat myös turvaa.

Vierailija
52/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se paremminkin mene niin että; 

OK talo on eniten rauhallinen asuinmuoto, siinä naapurit ei saavuta tonttisi rajojen sisäpuolta yleensä. 

Rivitalo sitävastoin on eri juttu tuon osalta, siinähän on ikäänkuin muutama peritaloo olisi yhdistetty. 

Kerrostalo sitten muutoin kuin rivitalo, paitsi siinä useita asuinkerroksia, ikäänkuin rivarit päälletysten. 

Vierailija
53/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kerrostalosta rivitaloon. Yhtiövastike per neliö on edullisempi rivarissa. Huoltoyhtiö hoitaa lumityöt ja leikkaa yleisten aluiden nurmikot. Rivarissa ei yläpuolella ketään, eikä toista seinänaapuria ole, koska päätyasunto. Rivarissa oma etu- ja takapiha, riittävän korkeat aidat ympärillä, ei näy naapuri. Kerrostalossa en voinut olla omalla parvekkeella, koska naaputi poltti tupakkaa, käryt tulivat suoraan mun parvekkeelle. Rivarissa kukaan ei heitä tupakantumppeja tai kuseta/paskata koiraansa mun kotirapulle toisin kuin kerrostalon rappukäytävän portaille. Rivarissa kukaan ei aja autoaan mun makuuhuoneen ikkunan alle keskellä yötä ja jää siihen joutokäyttämään autoaan siksi aikaa, kun jää vielä vartiksi jauhamaan kaverinsa kanssa baari-illan päätökset. Rivarissa ei tarvitse olla yhtään sosiaalisempi kuin kerrostalossakaan - en tunne monen vuoden asumisen jälkeen vieläkään kaikkia. Rauhallista ja hiljaista on, ei siis ikinä enää kerrostaloon asumaan!

Vierailija
54/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on siinä turvallisuus ja yksityisyys kerrostalossa taattu, kun naapureiksi sijoitusasuntoihin otetaan narkkareita ja möykkä sekä pörinä on 24/7. Siinä sitä on turvallisuuden tunnetta, kun narkit vie avaimia, tappelee rapussa ja pihalla. Huoneisto- ja välinevarastoista viedään omaisuutta. Ei niitä narkkeja saa heti häädettyä, merkittävää asumishaittaa kestää viikkokausia.

Vierailija
55/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivari sopii sosiaaliselle ihmiselle. Kannattaa miettiä tarkkaan, mitä asumiselta haluaa. Minä olen asunut nyt vuoden verran rivarissa, jossa viihdyn tosi hyvin. Päätyasinto, hyvä äänieristys naapuriin, ei kuulu mitään seinän takaa. Naapurit ovat tosi kivoja. Tykkään jutustella silloin tällöin naapureiden kanssa ja sosiaalisuutta on minulle juuri sopivasti. Ja vastaavasti on omaa rauhaa juuri niin paljon, kun haluan. Kerrostaloon en palaa, jos ei ole pakko. En enää halua kuulla jokaista yläkerran naapurin vessakäyntiä enkä halua jännittää pystyykö seuraavana yönä nukkumaan edes korvatulpat korvissa, kun joku kolistelee ja puhuu kovalla äänellä. Ysäroketrostalot ainakin kannattaa kiertää kaukaa.

Olen asunut aikoinaan aso-rivarissa, jossa en viihtynyt. Tämä nykyinen on asunto-osakeyhtiö eli omistusasumista. Sillä lienee vaikutusta siihen, miten huomaavaisia naapurit ovat toisiaan kohtaan. Tänne on tultu asumaan pitkäksi aikaa ja omassa kämpässä on omat rahat kiinni. On parempi, kun on hyvät välit. Asossa asui piittaamattomampaa väkeä, jotka eivät huomioineet muita samaan tapaan. Rymisteltiin menemään omaan napaan tuijottaen. Toki on varmasti muunkinlaisia asoyhtiöitä.

Vierailija
56/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin kerrostalosta rivitaloon. Yhtiövastike per neliö on edullisempi rivarissa. Huoltoyhtiö hoitaa lumityöt ja leikkaa yleisten aluiden nurmikot. Rivarissa ei yläpuolella ketään, eikä toista seinänaapuria ole, koska päätyasunto. Rivarissa oma etu- ja takapiha, riittävän korkeat aidat ympärillä, ei näy naapuri. Kerrostalossa en voinut olla omalla parvekkeella, koska naaputi poltti tupakkaa, käryt tulivat suoraan mun parvekkeelle. Rivarissa kukaan ei heitä tupakantumppeja tai kuseta/paskata koiraansa mun kotirapulle toisin kuin kerrostalon rappukäytävän portaille. Rivarissa kukaan ei aja autoaan mun makuuhuoneen ikkunan alle keskellä yötä ja jää siihen joutokäyttämään autoaan siksi aikaa, kun jää vielä vartiksi jauhamaan kaverinsa kanssa baari-illan päätökset. Rivarissa ei tarvitse olla yhtään sosiaalisempi kuin kerrostalossakaan - en tunne monen vuoden asumisen jälkeen vieläkään kaikkia. Rauhallista ja hiljaista on, ei siis ikinä enää kerrostaloon asumaan!

Joo, mekin asuttiin kerrostaloossa jokusen vuoden aikoinaan. Tuolta kun pääsi pois.. luhtitaloon jossa joitain harmittomia eläkeläismummoja lähinnä naapureina, voi vain sitä kotirauhan ihanutta arvostaa.

Vierailija
57/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta paritaloon 🤣🤣🤣 Se voi olla rivitaloakin pahempi paikka, naapurista riippuen.

Vierailija
58/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalo on aktiivisen ja sosiaalisen ihmisen asumismuoto. Pitkään hoidimme pienen yhtiömme talonmiesvuorot vuoroviikoin. Kahdessa talossa vuoro oli kerran kahdessa kuukaudessa. Lähinnä se työmaa oli lumien kolaus, jos lunta sattui tulemaan, kukkien kastelua ja ruohonleikkuuta kesällä yms. Alussa kaikki toimi, mutta mitä enemmän uudet asukkaan ovat aivan muista kulttuureista tulleita, vuoroja ei hoidettu, joten jonkun muun tietysti piti ne lumet korjata. Onneksi meillä on työeläläisiä muutamia. Lopulta todettiin, että ilmainen työ laiskojen puolesta riittää ja hankimme huoltoyhtiön. Silti yhtiö tarvitsee hallintoon eli hallitukseen hyviä jäseniä, vaikka käytämme myös isännöintipalvelua. Myös pienet pihatalkoot järjestetään pari kertaa vuodessa. Sama tietysti jatkuu tässäkin. Osa ei ota mitään vastuuta edelleenkään mistään. Päinvastoin. Maksattaisivat kaikki heille kuuluvatkin remontit taloyhtiöllä ja siis lähinnä muilla osakkailla. Kun itse myyn asuntoni, aion katsoa, kenelle tämän myyn. Siis suosin suomalaisia. Rivari ei ole kerrostalo, jossa voi asua vuosikymmeniä vain vastikkeet maksamalla.

Vierailija
59/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin asumismuoto on kerrostalo. Nykyään aso-rivitaloihinkin pääsee asuamaan  epäsosiaalista ainesta ja he voivat pilata kaikkien muun asumisen totaalisesti.

Vierailija
60/120 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän rivitalo ole muuta kun kyljellään oleva kerrostalo..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi