Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä hemmetti morsiamia vaivaa? Jo toiset jäätävät häät nyt lusittu!!!

Vierailija
04.07.2022 |

Olen raahannut nyt perheeni kaksiin häihin 250 kilsan päähän. Molemmat morsiamet ovat opiskelukavereitani.

Häät ensinnäkin tulevat nelihenkiselle perheelle kalliiksi bensoineen ja vaatteineen ja yöpymisineen. Sen lisäksi pitäisi olla valmis auttamaan koristeluissa, järjestää lapsille yhdeksän aikaan hakija ja jäädä juhlimaan.

Kiitokseksi saa puisevat häät, joissa enimmäkseen aika menee odotteluissa, drinkkejä saa muutaman ja juhlaruokana pari mautonta pastasalaattia, patonkia ja kermakakku.

Toinen morsiamista närkästyi, kun emme olleet valmiita uhraamaan häitä edeltävää päivää eli perjantaita juhlakoristeluihin ja lähdimmme kyllästyneiden 8- ja 12-vuotiaan kanssa yhdeksältä hotellille.

Loppukesästä olisi vielä kolmannet häät. Aiomme tehdä oharit ja mennä mökille. Siellä on tekemistä, ruokaa, eikä tarvitse maksaa 500 euroa yhdestä illasta ja kuunnella narinoita.

Kommentit (589)

Vierailija
161/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä on paras!

Vierailija
162/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa muka jotain muitakin häitä kuin surkeita. Käykää maailmalla katsomassa miten häitä juhlitaan ei mitään lapsellisia leikkejä ja kännäämistä.

Olen käynyt Yhdysvalloissa vaihtoperheeni tyttären häissä, Saksassa lapsuuden ystävän häissä sekä Italiassa opiskelukaverin häissä. Ei mitenkään valtavia eroja Suomeen verrattuna tai ainakaan niihin häihin joissa olen itse Suomessa käynyt. Ja siis kaikki nuo naimisiin menevät ovat olleet paikallisia.

Itse olen käynyt häissä myös Englannissa, ja siellä meno on välitöntä ja hauskaa. Ei ole sitä typerää pönötystä ja kyräilyä, joka tuntuu kuuluvan suomalaisiin hääperinteisiin melkein koko maassa (itäsuomalaiset ovat poikkeus, siellä olen ollut myös hyvissä häissä).

Siihenhän voi jokainen häävieras itse vaikuttaa että ei kyräile eikä pönötä vaan on hauskaa seuraa toisille.

Tietenkin, ja sillehän ei mitään voi, jos joku on viisaudessaan laittanut sinut istumaan pöytään, jossa kaikki muut ovat tuppisuita. Aika vaikea nauttia tuntemattomien tai puolituttujen 'seurasta', jos ei niistä saa mitään keskustelua irti eikä kukaan ole tehnyt mitään kiinnostavaa. Usein häissä jumittuu siihen yhteen pöytään moneksi tunniksi ennen kuin pääsee baariin vähän vapaammille vesille, jossa saattaa törmätä jo puhekykyisiinkin vieraisiin, nimimerkillä kokemusta on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan käsittämätöntä että toiset morsmaikut kuvittelevat että vieraat ovat valmiita maksamaan satoja ja satoja euroja heidän ihanasta päivästä. Plus tietysti häälahjaksi rahaa. Olen jättänyt häät väliin tämän takia. Ihan vapaasti saa suuttua. Monet kaverini ovat menneet naimisiin ilman mitään sirkusta,joko pienet kivat häät tai sitten ovat menneet ihan keskenään maistraattiin.

Miksi joudut maksamaan satoja ja satoja euroja häävieraana olosta?

Bensat, hotellit, safkat matkalla, hiukset, vaatteet, aamiaiset, taksit ja häälahjat. Nelihenkiseltä perheeltä menee helposti tonni ja risat, kun lähdetään häihin.

Hiukset? Laittaa itse, ei maksa mitään. Vaatteet? Ne on halpoja nykyään, ja entisetkin yleensä käy. Taksit? Miksi? Safkaa tarvitsee ehkä matkalla, mutta sitä tarvitsee joka tapauksessa ja häissä saa kuitenkin ruuan. Ottaa vaikka evästä mukaan jos on niin tiukkaa että huoltsikkaruokailu tulee liian kalliiksi. Bensat ja häälahjat on todellisia kuluja, mahdollisesti myös hotelli riippuen missä häät pidetään (sehän yleensä sisältää aamiaisen). Me ollaan menossa häihin jossa hääpaikalla voi majoittua, se maksaa muutaman kympin per yö.

Toki enemmän rahaa voi laittaa halutessaan, mutta se on sitten oma valinta.

Vierailija
164/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siihenhän voi jokainen häävieras itse vaikuttaa että ei kyräile eikä pönötä vaan on hauskaa seuraa toisille.[/quote]

Sepä se. Meille puheliaille karjalaisille häät on mieletön työmaa. Fiiliksen nostattaminen tylsissä häissä käy työstä. Se on kuin kivireki, jota pakko vaan vetää perässä.

Olin vuosi sitten pohjanmaalla häissä. Kahvia juodessa olisi voinut kuulla nuppineulan tippumisen maahan. Hetken jaksoin olla ilopillerinä ja osallistaa jäykkiä ja puhumattomia, parissa tunnissa oli jo pakko lähteä kotiin. Me lähdimme kotiin 20:30 kun tanssit olivat alkamassa. Häät olivat päättyneet tuntia myöhemmin.

Vierailija
165/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan käsittämätöntä että toiset morsmaikut kuvittelevat että vieraat ovat valmiita maksamaan satoja ja satoja euroja heidän ihanasta päivästä. Plus tietysti häälahjaksi rahaa. Olen jättänyt häät väliin tämän takia. Ihan vapaasti saa suuttua. Monet kaverini ovat menneet naimisiin ilman mitään sirkusta,joko pienet kivat häät tai sitten ovat menneet ihan keskenään maistraattiin.

Bensat, hotellit, safkat matkalla, hiukset, vaatteet, aamiaiset, taksit ja häälahjat. Nelihenkiseltä perheeltä menee helposti tonni ja risat, kun lähdetään häihin.

Ei kannata lähteä minnekkään kauas häihin. Max tunnin ajomatka. Bensat max 20e.

Vaatteet mitä kaapista löytyy.

Eli häihin yleensä max 20e riittää koko perheeltä, ei ole kallista. Jos välttämättä jotain lahjaa haluaa antaa, niin kaapista jotain mitä ei itse tarvitse/perinnöksi-/lahjaksi saatua antaa, niin tulee samalla omiin kaappeihin tilaa.

Vierailija
166/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan ulkomailla ja meidän häät oli kolmannessa maassa, se oli helppo keino karsia häävieraat ilman että kukaan voi pahoittaa mieltään siitä ettei heitä oltu kutsuttu.

Maksettiin häitä edeltävän illan illallinen kaikille jotka olivat jo saapuneet ja häissä oli neljän ruokalajin illallinen plus yöpaita ja ilmainen baari puoleen yöhön saakka, sen jälkeen sai porukka ostaa omat juomansa.

Lisäksi vielä tarjottiin seuraavan päivän lounas ennenkuulumaton jatkettiin häämatkalle.

Toki reissu maksoi vieraille mutta kenenkään ei ollut pakko tulla paikalle, häät olivat myös lähellä suosittua lomakohdetta joten suuri osa vieraista vietti häiden yhteydessä viikon loman.

Vierailija
167/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun meidän lapset oli pienempiä, mulla ei olisi ollut aikaa eikä rahaa lähteä ostamaan koko populalle uusia vaatetuksia jostain kaupasta siinä vaiheessa, kun tuli kutsu johonkin juhliin. Meillä oli kuitenkin joka vuosi vähintään yhdet jotkut juhlat, yleensä useampia, oli synttäreitä, rippijuhlia, yo-juhlia, häitä, mitä milloinkin. Ostin kirpparilta aina kun näin ja oli tarvis, isompia mekkoja tytöille, paitoja ja housuja pojille jne. Kaapista löytyi aina sopivat vaatteet kun juhlat yllätti. Keväällä kaupoissa myydään aina ihan kauniita kankaisia kenkiä tytöille ja pojille, sellaisia, missä tytöilläkin joku rusetti tai kukkia tms. ja pojille jotkut mustat tai tummansiniset. Ostin joka kevät kaikille kengät, niillä saattoi mennä juhliin ihan ympäri vuoden. Hintaa tuli joku kymppi tai risat per kengät. Näitä asioita voi siis ennakoida, niin ei tule niin kalliiksi. Hirveät summat rahaa saa varmasti menemään jos on pakko yhtäkkiä ottaa kaupasta mitä sattuu löytämään.

Vierailija
168/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, että miksi menee niin paljon rahaa. Vastaus on tämä:

Hiukset? Minulla on lyhyet hiukset. Yleensä kesällä annan rehottaa. Häitä varten pitää ottaa ylimääräinen leikkaus.

Vaatteet? Kahdelle kasvavalle pojalle on joka kesä ostettava uusia vaatteita. Itselläni ei ollut enää mekkoa, josta pitäisin. Ei jossain vanhoissa rääsyissä viitsi häihin. Ostin uudet juhlakengätkin.

Taksit? Hotellista kirkkoon, kirkosta jonnekin työväentalolle huitsin nevadaan ja yöllä nevadasta hotellille. Jos haluaa juoda jotain, ei voi ajaa.

Safkaa? Kaksi kasvavaa poikaa tarvitsee matkalla syötävää, häistä tullessa on taas nälkä, aamupalalla on käytävä ja kotiin palatessa hamppereilla, koska taas on pojilla nälkä.

Hotelli neljälle maksaa pari sataa, bensat satasen ja risat. Hääparille pari hunttia ja sitten onkin meidän perheen Lintsin ja Heurekan rahat käytetty.

Toistan: Neljältä hengeltä siis yli tonni.

ap

Vierailija
169/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiukset? Minulla on lyhyet hiukset. Yleensä kesällä annan rehottaa. Häitä varten pitää ottaa ylimääräinen leikkaus.

Vaatteet? Kahdelle kasvavalle pojalle on joka kesä ostettava uusia vaatteita. Itselläni ei ollut enää mekkoa, josta pitäisin. Ei jossain vanhoissa rääsyissä viitsi häihin. Ostin uudet juhlakengätkin.

Taksit? Hotellista kirkkoon, kirkosta jonnekin työväentalolle huitsin nevadaan ja yöllä nevadasta hotellille. Jos haluaa juoda jotain, ei voi ajaa.

Safkaa? Kaksi kasvavaa poikaa tarvitsee matkalla syötävää, häistä tullessa on taas nälkä, aamupalalla on käytävä ja kotiin palatessa hamppereilla, koska taas on pojilla nälkä.

Hotelli neljälle maksaa pari sataa, bensat satasen ja risat. Hääparille pari hunttia ja sitten onkin meidän perheen Lintsin ja Heurekan rahat käytetty.

ap

Hiukset – miten kehtaat kulkea ihmisten ilmoilla ylikasvaneen kuontalosi kanssa, mutta sitten häitä varten on pakko käydä kampaajalla, ja syyllistät tästä morsianta?

Vaatteet – piti ostaa itselle uudet vaatteet, koska et pidä vanhoista? Jep jep, jälleen morsiamen vika.

Taksit – älä sitten juo, jos haluat olla ajokykyinen ja säästää. Voit myös yrittää järjestää kimppakyytejä muiden vieraiden kanssa kirkon ja hääpaikan välillä.

Safkaa – et ole matkaeväistä kuullut? Ja kyllähän siellä häissä on ruokatarjoilu. Eikö siellä kuuluisassa superkalliissa hotellissa ole ilmainen aamiainen, jossa voi tankata huolella kotimatkaa varten?

Lahja – pari hunttia on kyllä melkoinen lahjasumma, jota ei kyllä hääpari odota perheeltä, jolla on mennyt jo paljon rahaa häihin osallistumiseen.

Nyt kyllä alkaa haiskahtaa, että nämä häät on olleet Porvoon suunnalla.

Vierailija
170/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät on kivoja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata lähteä minnekkään kauas häihin. Max tunnin ajomatka. Bensat max 20e.

Vaatteet mitä kaapista löytyy.

Eli häihin yleensä max 20e riittää koko perheeltä, ei ole kallista. Jos välttämättä jotain lahjaa haluaa antaa, niin kaapista jotain mitä ei itse tarvitse/perinnöksi-/lahjaksi saatua antaa, niin tulee samalla omiin kaappeihin tilaa.

Nykyään häissä on joko lahjalista tai pyydetään  riihikuivaa rahaa. Ei kukaan kaipaa jotain perintövaasia!!! Se mikään kirpputori ole!

Vierailija
171/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

No niin, eli halusit ostaa itsellesi uuden mekon ja leikkauttaa tukan, lisäksi halusit ajaa taksilla. Näihin meni sitten aika iso siivu tuosta budjetistasi. Pojille pitää ostaa ruokaa ja vaatetta joka tapauksessa, ei vain häitten takia. Valintoja, valintoja.

Vierailija
172/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpä mihin tahansa hääryhmään katsomaan, kuinka morsiot on sitä mieltä, että jokaisen osallistujan pitää olla valmis kattamaan taloudellisesti tarjoilut. 50 e per pää ei riitä tarjoiluihin mitenkään!

Vierailija
173/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun meidän lapset oli pienempiä, mulla ei olisi ollut aikaa eikä rahaa lähteä ostamaan koko populalle uusia vaatetuksia jostain kaupasta siinä vaiheessa, kun tuli kutsu johonkin juhliin. Meillä oli kuitenkin joka vuosi vähintään yhdet jotkut juhlat, yleensä useampia, oli synttäreitä, rippijuhlia, yo-juhlia, häitä, mitä milloinkin. Ostin kirpparilta aina kun näin ja oli tarvis, isompia mekkoja tytöille, paitoja ja housuja pojille jne. Kaapista löytyi aina sopivat vaatteet kun juhlat yllätti. Keväällä kaupoissa myydään aina ihan kauniita kankaisia kenkiä tytöille ja pojille, sellaisia, missä tytöilläkin joku rusetti tai kukkia tms. ja pojille jotkut mustat tai tummansiniset. Ostin joka kevät kaikille kengät, niillä saattoi mennä juhliin ihan ympäri vuoden. Hintaa tuli joku kymppi tai risat per kengät. Näitä asioita voi siis ennakoida, niin ei tule niin kalliiksi. Hirveät summat rahaa saa varmasti menemään jos on pakko yhtäkkiä ottaa kaupasta mitä sattuu löytämään.

Sama täällä, aina on lapsille juhlavaatetta kaapissa, ostan alesta tai kirppikseltä kun tulee vastaan. Samoin muuten itselle, aina on kaapissa jotain juhlavaa josta tarvittaessa saa asun mihin vaan juhliin ja ostan jos tulee alessa vastaan edullisia, sopivia ajattomia ja monikäyttöisiä juhlavaatteita. Miehellä on laadukas puku. Kun pysyy suunnilleen samassa painossa niin samat vaatteet menee helposti vuosia. Ei tule stressiä juhlakutsun tullessa...

Vierailija
174/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli pakko tsekata mikä on normaali häälahjan hinta:

Suomalaiset antavat häälahjaksi mieluiten rahaa. Enemmistön mielestä sadan euron arvoinen lahja on sopiva. Mielipide-erot häiden kustannuksista ovat huomattavasti suuremmat.

Mietitkö, mitä häälahja saa maksaa? Enemmistö tuhannesta suomalaisesta pitää sopivana enintään sadan euron lahjaa.

LähiTapiolan Arjen katsaus –kyselyn mukaan 41 prosenttia vastanneista katsoi sopivan häälahjan arvoksi 50-100 euroa. Enintään 200 euron arvoista lahjaa piti järkevänä 26 prosenttia vastanneista.

Sata euroa näyttää olevan suomalaiselle sopiva lahjasumma oli lähes kaikille lahjoille. Suomalaiset pitivät sataa euroa kohtuullisena lahjana myös vastavalmistuneelle.

Naisista peräti puolet antaisi enintään sadan euron arvoisen häälahjan, kun miehistä yksi kolmannes oli sadan euron ja toinen kolmannes enintään 200 euron kannalla.

Yksikään vastannut ei suosinut yli 500 euron häälahjaa. Yli 200 euron ylittävää lahjaa suosi vain kuusi prosenttia vastanneista.

Raha on suomalaisten mielestä selvästi suosituin häälahjan muoto. Puolet vastanneista suosisi rahaa, kun neljännes antaisi mieluummin tavaroita.

Vierailija
175/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni vapaaehtoisia, jopa omat häät. Varsinkin näinä aikoina on helppo ilmoittaa viikkoa ennen että sori, posicovid. Ollaan koko perhe karanteenissa

Vierailija
176/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat kyllä näin sinkkumiehenä tympeimmät juhlat ikinä. Korkeintaan joutuu osallistettavaksi johonkin nöyryyttävään hääleikkiin. Lopun aikaa suvun akat yrittävät naittaa ties mille kummitukselle...

Vierailija
177/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hiukset – miten kehtaat kulkea ihmisten ilmoilla ylikasvaneen kuontalosi kanssa, mutta sitten häitä varten on pakko käydä kampaajalla, ja syyllistät tästä morsianta?

Vaatteet – piti ostaa itselle uudet vaatteet, koska et pidä vanhoista? Jep jep, jälleen morsiamen vika.

Taksit – älä sitten juo, jos haluat olla ajokykyinen ja säästää. Voit myös yrittää järjestää kimppakyytejä muiden vieraiden kanssa kirkon ja hääpaikan välillä.

Safkaa – et ole matkaeväistä kuullut? Ja kyllähän siellä häissä on ruokatarjoilu. Eikö siellä kuuluisassa superkalliissa hotellissa ole ilmainen aamiainen, jossa voi tankata huolella kotimatkaa varten?

Lahja – pari hunttia on kyllä melkoinen lahjasumma, jota ei kyllä hääpari odota perheeltä, jolla on mennyt jo paljon rahaa häihin osallistumiseen.

En minä kyllä yhtään epäile etteikö menisi sitä tonnia hääviikonloppuun jos kaikki hiustenleikkuusta lähtien lasketaan häiden kustannuksiksi. Tää on luultavasti niitä samoja ihmisiä jotka ihmettelee että 6000e nettotulot ei meinaa riittää, kun on ihan pakko olla (uudehko) auto, lasten pitää saada harrastaa sitä ja tätä, vaatteita ei mistään halpakaupasta osteta, ravintolareissuksi ei kelpaa amarillossa käynti ja kuka muka menee risteilyllä jonnekin autokannen alle tai majoittuu jossain leirintäaluemökissä. Ja häitä varten on aina pakko hankkia uudet vaatteet kun eihän niissä vanhoissa voi mennä.

Vierailija
178/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Drinkkejä saa muutaman". Tuossa taisi olla se avainkohta. Millaiselle ihmiselle MUUTAMA drinkki ei riitä? Ja millainen ihminen ylipäätänsä ajattelee jotain alkoholia, kun menee häihin?

Suomalainen.

Me luovuttiin aikoinaan miehen kanssa isommista hääsuunnitelmista, kun appiukko oli järjestämässä niistä vuosisadan rymybileitä.

Lopulta vietettiin pienet maistraattihäät ja kahviteltiin muutaman sukulaisen kanssa, joita ei kännäys kiinnosta.

Tämä. Suomalaisissa häissä pääohjelma näyttää pääsääntöisesti olevan mahdollisimman kovien kännien vetäminen sekä hääparin että vieraiden toimesta. Italiassa, Espanjassa ja muissa sivistysmaissa humalassa olemista pidetään moukkamaisena, vaikka näissä maissa viinit ovat ihan normaali päivittäinen ruokajuoma. Kukaan ei kehtaisi juoda kuten suomalaisissa häissä juodaan, ei tulisi heille edes mieleen. Siinä häpäisisi sekä itsensä että läheisensä.

Vierailija
179/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minkä summan vieraat ovat antaneet hääparille? Kysyimme asiaa Facebook-sivuilla.

Mielestäni vieraiden tehtävä ei ole maksaa överihäitä. Hääpari määrittelee itse oman kukkaronsa keston ja hyväksyy sen tosiasian, että kaikilla ei ole varaa kalliisiin lahjoihin. -Eija

50-100 € per osallistuva henkilö. Kohteliasta olisi kattaa vähintään omaan ruokailuun ja juomaan menevät kulut. Todella läheiselle ihmiselle enemmän. -Helena

Lahjaa ei voi määritellä euromääräisenä asiana. Jonkun vieraan rahaton ja aineeton lahja voi olla paljon arvokkaampi, kuin rikkaan tonni. -Sirpa

50-150 €. Riippuu, tuleeko yhdeltä ihmiseltä vai pariskunnalta. -Minttu

Yhdeltä 50 € ja pariskunnalta 100 € kuulostaa minusta hyvältä. -Pirkko

Pitää muistaa, että ihmisillä on erilaisia rahatilanteita. On opiskelijoita, työttömiä ja hyvin menestyneitä. Kenenkään ei tarvitse hävetä, vaikka antaisi alle 50 €. -Markku

Satanen pariskunnalta on hyvä, mutta kukin kykyjensä mukaan. Ei kukaan rahan vuoksi häihinsä kutsu tai ainakaan saisi kutsua. -Heli

75-100€. lähisukulainen tai perheenjäsen 200. -Mona

Kummitytölle annettiin 300 €. Mielestäni kummityttö on läheisempi, kuin tuttavat, joiden häihin voin kyllä mennä pienemmällä, 50-100 €, budjetilla. -Synnöve

Vierailija
180/589 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eniten ihmettelen tuota taksia, lasten kanssa liikkeellä ja kumpikaan vanhemmista ei voi pysyä ajokunnossa?