Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä hemmetti morsiamia vaivaa? Jo toiset jäätävät häät nyt lusittu!!!

Vierailija
04.07.2022 |

Olen raahannut nyt perheeni kaksiin häihin 250 kilsan päähän. Molemmat morsiamet ovat opiskelukavereitani.

Häät ensinnäkin tulevat nelihenkiselle perheelle kalliiksi bensoineen ja vaatteineen ja yöpymisineen. Sen lisäksi pitäisi olla valmis auttamaan koristeluissa, järjestää lapsille yhdeksän aikaan hakija ja jäädä juhlimaan.

Kiitokseksi saa puisevat häät, joissa enimmäkseen aika menee odotteluissa, drinkkejä saa muutaman ja juhlaruokana pari mautonta pastasalaattia, patonkia ja kermakakku.

Toinen morsiamista närkästyi, kun emme olleet valmiita uhraamaan häitä edeltävää päivää eli perjantaita juhlakoristeluihin ja lähdimmme kyllästyneiden 8- ja 12-vuotiaan kanssa yhdeksältä hotellille.

Loppukesästä olisi vielä kolmannet häät. Aiomme tehdä oharit ja mennä mökille. Siellä on tekemistä, ruokaa, eikä tarvitse maksaa 500 euroa yhdestä illasta ja kuunnella narinoita.

Kommentit (589)

Vierailija
501/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi se sulhanen jää kuin varjoon suomalaisissa häissä, kun muissa kulttuureissa ukot esim laulaa, soittaa, ainakin tanssii keskenään ja suvun ja vieraiden kanssa kaikenmaailman ilotansseja läkähdyksiin saakka. Häät on suomessa ikäänkuin korostetusti morsiamen juhla ja häntä varten ja sulhasukko pönöttää hääkakun leikkaamisen jälkeen siinä pöydässä istuen, kunnes saa luvan irrottaa hampaillaan ilman käsiä morsion sukkanauhan hikisten tyllien uumenista. Jee.

Mun ymmärrykseen ei mene nämä hääkuvat pelkästä morsiamesta!!! Itsensä kanssako ne meni naimisiin?! Ymmärtäisin ehkä, jos suhanenkin poseeraisi yksistään, mutta sellaisia kuvia en ole vielä nähnyt. Mennään maimisiin, joka mulle ainakin on kahden liitto, ja jo häät ovat morsiamen spessupäivä yksin hääkuvissa poseeramisesta alkaen. 🙄

Meidän häissä valokuvaaja otti myöskin kuvat pelkästä morsiamesta koska on kuulemma tapana. Sanoin että ei tarvi mutta änkytti mokoma vastaan niin en jaksanut omana hääpäivänäni alkaa taistelemaan. Ei kyllä tilattu niitä kuvia vaikka hyviä olivat.

Vierailija
502/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tämä epäsuosittu mielipide, mutta minusta on rumaa puhua tällä tavalla toisten vaivalla järjestämistä häistä. Olisipa inhottavaa jos omat ystävät/sukulaiset haukkuisivat häät pystyyn jälkikäteen. Jotenkin tässä kuvastuu hyvin itsekeskeinen kulttuurimme. Ei ole kyse hääparin tärkeästä päivästä vaan siitä, että minulla ei vain saa olla tylsää tai minulle kelpaamatonta ruokaa. Itse olen ollut kaikenlaisissa häissä; lapsettomissa illallishäissä, bilehäissä, alkottomissa häissä, pienissä ja isoissa häissä ohjelmalla ja ilman. Kaikissa on ollut ihan mukavaa ja pääasia, että hääpari on nauttinut juhlasta. Eipä ole tullut mieleen haukkua juhlia jälkikäteen kenellekään. Eihän ne minua varten ole järjestetty.

Minusta silloin, kun vieraiden perustarpeet jäävät täyttymättä, saa vähän valittaakin. Esim. jos ruoka on huonoa tai sitä on tosi vähän, niin harva jaksaa suhtautua kovin positiivisesti enää mihinkään. En mielestäni osoittele epäkohtia, mutta millainen hääpari ei huolehdi juhliinsa riittävästi kunnollista ruokaa? Ei sekään ole hyvää käytöstä. Itse en ole koskaan mennyt naimisiin, mutta jos menisin ja juhlat järjestäisin, niin kyllä todellakin huolehtisin ruoka- ja juomapuolen kuntoon ja muutenkin yrittäisin miettiä kaikki asiat vieraiden kannalta.

Joo, kutsutaan lapsiperhe 600km päästä, ruokaa saa odottaa, juhlapaikka ahdas, lähelläkään ei ole mitään muuta paikkaa, josta saisi ruokaa...

Juhlapaikka sokkeloinen(vaikkakin kaunis ja idyllinen) ainoastaan ydinjoukko voi seurata juhlaohjelmaa.

Olen ollut yksissä häissä, joissa kyllä tuskastui odotteuun, kuumuuteen ja ahtauteen, tämä 600km autoilun jälkeen, juhlien jälkeen sama matka takaisin.

Meillä ei ollut silloin lapsia, olisi pitänyt mökki tai hotelli järjestää siinä tapauksessa.

Alkoholia ei tietenkään voinut nauttia, kun koko kuskin vaihtelun takia kaikkien oli oltava ajokunnossa kotimatkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kivoissa häissä Suomessa, Ruotsissa, Iso-Britanniassa ja Ranskassa. Osaan pitää hauskaa ja juhlia, se on oma taiteenlajinsa, jossa olen erityisen lahjakas. Asenne ratkaisee.

Vierailija
504/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tämä epäsuosittu mielipide, mutta minusta on rumaa puhua tällä tavalla toisten vaivalla järjestämistä häistä. Olisipa inhottavaa jos omat ystävät/sukulaiset haukkuisivat häät pystyyn jälkikäteen. Jotenkin tässä kuvastuu hyvin itsekeskeinen kulttuurimme. Ei ole kyse hääparin tärkeästä päivästä vaan siitä, että minulla ei vain saa olla tylsää tai minulle kelpaamatonta ruokaa. Itse olen ollut kaikenlaisissa häissä; lapsettomissa illallishäissä, bilehäissä, alkottomissa häissä, pienissä ja isoissa häissä ohjelmalla ja ilman. Kaikissa on ollut ihan mukavaa ja pääasia, että hääpari on nauttinut juhlasta. Eipä ole tullut mieleen haukkua juhlia jälkikäteen kenellekään. Eihän ne minua varten ole järjestetty.

Minusta silloin, kun vieraiden perustarpeet jäävät täyttymättä, saa vähän valittaakin. Esim. jos ruoka on huonoa tai sitä on tosi vähän, niin harva jaksaa suhtautua kovin positiivisesti enää mihinkään. En mielestäni osoittele epäkohtia, mutta millainen hääpari ei huolehdi juhliinsa riittävästi kunnollista ruokaa? Ei sekään ole hyvää käytöstä. Itse en ole koskaan mennyt naimisiin, mutta jos menisin ja juhlat järjestäisin, niin kyllä todellakin huolehtisin ruoka- ja juomapuolen kuntoon ja muutenkin yrittäisin miettiä kaikki asiat vieraiden kannalta.

Joo, kutsutaan lapsiperhe 600km päästä, ruokaa saa odottaa, juhlapaikka ahdas, lähelläkään ei ole mitään muuta paikkaa, josta saisi ruokaa...

Juhlapaikka sokkeloinen(vaikkakin kaunis ja idyllinen) ainoastaan ydinjoukko voi seurata juhlaohjelmaa.

Olen ollut yksissä häissä, joissa kyllä tuskastui odotteuun, kuumuuteen ja ahtauteen, tämä 600km autoilun jälkeen, juhlien jälkeen sama matka takaisin.

Meillä ei ollut silloin lapsia, olisi pitänyt mökki tai hotelli järjestää siinä tapauksessa.

Alkoholia ei tietenkään voinut nauttia, kun koko kuskin vaihtelun takia kaikkien oli oltava ajokunnossa kotimatkalla.

Siis en ymmärrä tätä uhrautumista. Olisiko teille siis pitänyt järjestää majoitus? Vai jättää kutsumatta? Jos häät on siellä 600 km päässä, niin hääpari ilmoittaa kutsullaan että toivoo läsnäoloanne, te ilmoitatte vastauksessanne että arvostatteko häitä tarpeeksi, että lähdette 600 km päähän. Sinne ei ole pakko lähteä, mutta jos lähtee niin turha uhriutua.

Vierailija
505/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis en ymmärrä tätä uhrautumista. Olisiko teille siis pitänyt järjestää majoitus? Vai jättää kutsumatta? Jos häät on siellä 600 km päässä, niin hääpari ilmoittaa kutsullaan että toivoo läsnäoloanne, te ilmoitatte vastauksessanne että arvostatteko häitä tarpeeksi, että lähdette 600 km päähän. Sinne ei ole pakko lähteä, mutta jos lähtee niin turha uhriutua.

Ei toki, enkä uhriudu tässäkään.

Mutta hääpaikka oli hankala varsinkin pitkämatkalaisille, joita oli paljon.

Perussyy oli se, että ahtaaseen ja sokkeloiseen paikkaan oli kutsuttu liikaa vieraita.

Vierailija
506/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo tapa tosiaan, että hääkuvassa olisi vain morsian????

Meillä on 4:n sukupolven hääkuvay seinällä sulhanen + morsian, jatkossa siis vain morsian on kuvassa 😳???

Vierailija
507/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki, enkä uhriudu tässäkään.

Mutta hääpaikka oli hankala varsinkin pitkämatkalaisille, joita oli paljon.

Perussyy oli se, että ahtaaseen ja sokkeloiseen paikkaan oli kutsuttu liikaa vieraita.

Pahoittelu, ymmärsin siis väärin. En ole ollut ikinä tuollaisissa häissä, mutta olen kuullut että tarinoita juhlapaikalta, jossa esim. kaikki eivät kuulleet puheita jne. Kuulostaa kieltämättä tosi kummalliselta! Todella helposti tulee olo että on myös eri luokan vieraita, ellei ole fiksusti ripoteltu esim. läheisiä perheenjäseniä ympäri juhlapaikkaa.

Vierailija
508/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo tapa tosiaan, että hääkuvassa olisi vain morsian????

Meillä on 4:n sukupolven hääkuvay seinällä sulhanen + morsian, jatkossa siis vain morsian on kuvassa 😳???

Siis niiden yhteiskuvien lisäksi, ei pelkästään.

Vierailija
509/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät on mun ja mun miehen ja meidän rakkauden juhla. Yritetään järjestää meille kiva päivä, joita muut saavat tulla todistamaan. Se on häiden tarkoitus.

Jos joku siitä pahoittaa mielensä, että häissämme on tiukka budjetti ja että häämme ovat maaseudulla 45 kilometriä Salosta, mulle ihan sama. Meitähän siellä juhlitaan.

Jos ajattelet näin, ihmttelen miksi vieraita edes pitää kutsua? Kyllä se on juhlien järjestäjän velvollisuus huolehtia vieraistaan? Ja jos budjetti on pieni, vain sen mukaan vieraat.

Vierailija
510/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni jäi todella mukavat fiilikset, vaikka teininä minut herätettiin klo 05.30 ja lähdettiin ajamaan juhlapaikalle (n. 5 h autossa) ja oli kirkossa aamupäivällä vihkiminen (pysähdyttiin matkalla huoltsikalla kahvilla ja vaihtamassa vaatteet + kiharrin oli mukana, niin laitettiin tukat) ja siitä vihkitilaisuuden jälkeen Mäkkärin kautta itse juhlatilaan (vuokrattu navetta). Ruokana oli salaattia ja patonkia ja veden+kahvin lisäksi juomat piti ostaa itse baarimikolta. (Juhlakalun kaverit olivat osanneet varautua, ja heillä oli parkkipaikalla omat viinakset.) Oli kuitenkin tosi kiva päivä, ja kuski/t kotiinpäin arvottiin kolikkoa heittämällä (äiti, isä ja 2 isosiskoa olivat täysi-ikäisiä), ja muille aikuisille hommattiin tulomatkalla bensikseltä siidereitä ja laulettiin radion tahtiin. Toinen isosiskoista taisi vielä mennä baariinkiin. Hääjuhlissa tanssittiin paljon ja vaihdettiin kuulumisia + naurettiin! Ei örvelletty (paitsi ne, ketkä halusi). Oli tosi kivat häät! Vaikka näillä mittapuilla vissiin "ankeat" ja "köyhät".

Vierailija
511/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häät on mun ja mun miehen ja meidän rakkauden juhla. Yritetään järjestää meille kiva päivä, joita muut saavat tulla todistamaan. Se on häiden tarkoitus.

Jos joku siitä pahoittaa mielensä, että häissämme on tiukka budjetti ja että häämme ovat maaseudulla 45 kilometriä Salosta, mulle ihan sama. Meitähän siellä juhlitaan.

Jos ajattelet näin, ihmttelen miksi vieraita edes pitää kutsua? Kyllä se on juhlien järjestäjän velvollisuus huolehtia vieraistaan? Ja jos budjetti on pieni, vain sen mukaan vieraat.

Joo valitettavasti tää asenne näkyy. "Järjestetään meille kiva päivä."

Sitten ihmetellään, kun vieraat eivät tunnu viihtyvän, vaikka itsellä on ollut niin kivaa.

Nämä samat tyypit ovat myös istuneet kymmenet pitkästyttävät häät läpi, mutta jostain syystä kuvittelevat, että juuri heidän häänsä ovat ne parhaat ikinä, joita muistellaan vuosisadan bileinä.

Juu ei.

Vierailija
512/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Drinkkejä saa muutaman". Tuossa taisi olla se avainkohta. Millaiselle ihmiselle MUUTAMA drinkki ei riitä? Ja millainen ihminen ylipäätänsä ajattelee jotain alkoholia, kun menee häihin?

Kuka niitä selvinpäin kestää? 

Vierailija
513/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut kolme kertaa koko elämässäni häissä. Älkää viitsikö valittaa kun saatte kutsuja. Olisin tosi iloinen jos pääsisin useammin häihin.

Vierailija
514/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin häihin perheeni kanssa 7 h matkustaessa (autossa mukana teltta + kylmälaukku täynnä ruokaa ja juomaa), niin mietin, mitä suomalainen kutsulta oikein odottaa? Täysiylläpitoa, vai kutsua osallistua toisen tärkeään hetkeen ja arvostaa sitä rakkautta? En sitten tiedä, miten nämä jotkut monta päivää kestävät häät ulkomailla on hoidettu (kutsutaan 100-200 henkilöä Keski-Eurooppaan hääjuhliin)... Maksaako hääpari kaikkien vieraiden matkat, lennot + hotellit (ruokien ja juomien lisäksi)? Vai tajuavatko vieraat myös itse avata kukkaroa valittamatta vauva.fi-palstalla? Kertokaa joku, jos olette tämmöisiin häihin ulkomaille saaneet kutsun!=)

Vierailija
515/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikimuistoisimmat hääni omieni lisäksi:

Sulhasen suku ei hyväksynyt morsianta, vaan jurnutti tytön olevan sulhasen rahojen perässä.

Juhlissa ei ollut yleistä alkoholitarjoilua, mutta ydinporukka tuntui juomaa hankkineen, joku sitten morsiamen veljelle, joka oli nuori kuumakalle, alkoi jurputtamaan rahaa naineesta siskosta.

Heppu pisti lentopallomailat heilumaan ja kohta olikin nyrkkitappelu käynnissä sukujen kesken.

Seurasimme tilanteen kehitystä syrjästä.

Joku seinän vieressä istuva vaari aikoi tulla minuakin lyömään, mutta ei päässyt jaloilleen.

Vaimon kanssa poistuimme paikalliseen baariin korjaamaan humaltumattomuutemme ja lähdimme kotiin.

Vierailija
516/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikimuistoisimmat hääni omieni lisäksi:

Sulhasen suku ei hyväksynyt morsianta, vaan jurnutti tytön olevan sulhasen rahojen perässä.

Juhlissa ei ollut yleistä alkoholitarjoilua, mutta ydinporukka tuntui juomaa hankkineen, joku sitten morsiamen veljelle, joka oli nuori kuumakalle, alkoi jurputtamaan rahaa naineesta siskosta.

Heppu pisti lentopallomailat heilumaan ja kohta olikin nyrkkitappelu käynnissä sukujen kesken.

Seurasimme tilanteen kehitystä syrjästä.

Joku seinän vieressä istuva vaari aikoi tulla minuakin lyömään, mutta ei päässyt jaloilleen.

Vaimon kanssa poistuimme paikalliseen baariin korjaamaan humaltumattomuutemme ja lähdimme kotiin.

😶😂🤣🤩🥰

Vierailija
517/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin häihin perheeni kanssa 7 h matkustaessa (autossa mukana teltta + kylmälaukku täynnä ruokaa ja juomaa), niin mietin, mitä suomalainen kutsulta oikein odottaa? Täysiylläpitoa, vai kutsua osallistua toisen tärkeään hetkeen ja arvostaa sitä rakkautta? En sitten tiedä, miten nämä jotkut monta päivää kestävät häät ulkomailla on hoidettu (kutsutaan 100-200 henkilöä Keski-Eurooppaan hääjuhliin)... Maksaako hääpari kaikkien vieraiden matkat, lennot + hotellit (ruokien ja juomien lisäksi)? Vai tajuavatko vieraat myös itse avata kukkaroa valittamatta vauva.fi-palstalla? Kertokaa joku, jos olette tämmöisiin häihin ulkomaille saaneet kutsun!=)

Joo, enpä todellakaan odota saavani majoitusta.

Jos on iso talo, toki sukulaisille tarjotaan sieltä yösijaa...

Tuntuu vain että niin vieraat kuin häiden järjestäjätkin nykyään ovat kovin itsekeskeisiä.

Yhdestä on kohtuutonta odottaa vieraalta tunnin autossa istumista, toisesta on haljua, jos vanha opiskelukaveri(perheellinen) ei lähde yöksi jatkobileisiin...

Joku pitää törkeänä tarjota vieraille yksinkertaista ruokaa, joku loukkaantuu "juntista" hääpaikasta, nuhjuinen maamiesseuran talo...

Vierailija
518/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

520, en nyt tiedä miten tämä sinun hääkokemuksesi liittyy asiaan. No, halusit jakaa oman kokemuksesi, kiitos siitä! Mutta kai tämä ketju nyt jo rönsyilee muutenkin... Otsikko ei enää vastaa sisältöä. Morsiaimista tässä kait jotenkin puhuttiin, mutta jengi alkoi valittamaan liian kalliita matkoja ja omavastuuta häihin mennessä...

Vierailija
519/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli Hesarissa että Diilin voittaja Clarissa ja sen mies Eetu (molemmat tuoreita yrittäjiä) niin järjestivät 140 henkilölle monen päivän bileet Italiassa. Tyypit siis 30-vuotiaita, mutta paljon tommonen maksaisi? Siis järkkää ruoat, juomat ja lennot + majoitukset 140 henkilölle yksityisvillaan rannan vierestä 140 henkilölle?

Vierailija
520/589 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

524 jatkaa: Anteeksi että korostin tuota 140 henkilöä. Mutta itse laskeskelen budjettia omalla (ilmaisella) mökillä 60 henkilölle, ja hintaa riittää! Vaikka pelkästään grillailisi makkaroita ja söisi perunoita...