Mikä hemmetti morsiamia vaivaa? Jo toiset jäätävät häät nyt lusittu!!!
Olen raahannut nyt perheeni kaksiin häihin 250 kilsan päähän. Molemmat morsiamet ovat opiskelukavereitani.
Häät ensinnäkin tulevat nelihenkiselle perheelle kalliiksi bensoineen ja vaatteineen ja yöpymisineen. Sen lisäksi pitäisi olla valmis auttamaan koristeluissa, järjestää lapsille yhdeksän aikaan hakija ja jäädä juhlimaan.
Kiitokseksi saa puisevat häät, joissa enimmäkseen aika menee odotteluissa, drinkkejä saa muutaman ja juhlaruokana pari mautonta pastasalaattia, patonkia ja kermakakku.
Toinen morsiamista närkästyi, kun emme olleet valmiita uhraamaan häitä edeltävää päivää eli perjantaita juhlakoristeluihin ja lähdimmme kyllästyneiden 8- ja 12-vuotiaan kanssa yhdeksältä hotellille.
Loppukesästä olisi vielä kolmannet häät. Aiomme tehdä oharit ja mennä mökille. Siellä on tekemistä, ruokaa, eikä tarvitse maksaa 500 euroa yhdestä illasta ja kuunnella narinoita.
Kommentit (589)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kenkäleikki? Kerätäänkö siinä ihmisiltä kenkiä ja pitääkö sulhasen(?) ne sovittaa oikeille omistajilleen?
Olisi kyllä ihan hirveän hirveän nolo tällaisena hellekesänä. Omat (ja toisten!) hikiset kengät ja jalat..
Ainakin joskus kerättiin morsiamen kenkään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme juuri häissä. Häät olivat ihan mukavat ja kaikki meni ihan ok, mutta parit, joilla on huono maku ja peukalo keskellä kämmentä voisivat pidättäytyä kaikesta hallaharso-, juuttinaru- ja puukiekkoaskartelu-paskartelusta. Kukat oli itse poimittu luonnosta ja kimput olivat aivan upeita. Sääli, että muu askartelu oli noloa.
Noloa on myös haukkua toisten askartelemia koristeita. Todella noloa.
Saako tuntea edes syvää myötähäpeää vai loukkaako sekin nykyään?
Sinänsä aika hassua mutta ilmeisesti niin tyypillistä, että hääparit (tai ainakin morsian) on mielestään nykertämässä "niin meidän näköisiä" häitä, joka käytännössä on kuitenkin selkalainen kokoelma häälehdistä, somesta, kavereilta jne. "pakko olla" ja "ai ku ihana" -paskarteluja ja tylsiä ohjelmanumeroita. Vaikea nähdä mitään omaperäistä siinä, että budjetoitujen rahojen loppuessa otetaan käyttöön omat ja kavereiden olemattomat paskartelutaidot ja sokeat esteettiset silmät juhlatilan somistamiseen - näin kun tekee 90% pareista jokatapauksessa.
Saahan sitä tuntea mitä haluaa, mutta ei kannata kuvitella että oma maku olisi jotenkin absoluuttisesti parempi kuin toisten. Jos se hääpari on sitä mieltä että ne koristeet on hienot niin sitten ne varmaan on "heidän näköiset", miellytti ne jotain vierasta tai ei.
Eihän ne usein ole, vaan on vaan askarreltu kaikenlaista, kun kerran muillakin on. Häissä kuuluu olla niitä mietelausekarkkeja. Näitä sitten sormet verillä ja ystävyyssuhteet rakoillen askarrellaan viikkokausia. Illan päätteeksi kaaso siivoaa 90 % karkkimietteistä roskiin, ei niitä ole säästetty muistoina.
Näiden tekemiseen menee sellaista aikaa ja myös rahaa, mitä voisi käyttää häiden kannalta fiksummin. Ostaa vaikka alkoholittomia juomia, niitä on yleensä tosi huonosti juhlissa tarjolla. Aikaa taas käyttää ohjelman miettimiseen ja suunnitteluun. Kauanko menee ajelulla ja kuvassa, mitä vieraat tekevät sillä aikaa, minkä verran aikaa menee pöydän kattamiseen, entä ruokailuun, mihin aikaan pitäisi olla kakkua, entä tanssi, että kauempaa tulleetkin ehtivät sen nähdä.
No se nyt on ihan eri asia tarvitseeko niitä koristeita tai hääkarkkeja edes olla ja olisiko senkin ajan ja rahan voinut käyttää paremmin. Ehkä olisi. Mutta se on silti junttimaista alkaa haukkua että onpas rumia hääkarkkeja ja rumat pöytäkoristeet ja että semmoisia saisi olla vain niillä joilla on parempi maku (eli haukkujan mielen mukainen).
Vierailija kirjoitti:
Mä olin aika ahistavissa häissä mieheni avecina. Edes mies ei tuntenut sulhasta kunnolla, on työkaveri, ihmetteli kutsua mutta arveli, ettei sulholla ole kavereita.
Ja ei ollutkaan. Oltiin sulhasen puolen täytteenä.
Vieraita oli alle 20, ja häät olivat alkottomat ei siis tunnettu sieltä ketään.
Jo kirkossa mietittiin, että onko tultu hautajaisiin, sillä kaikki muut vieraat oli vanhoja hääparin sukulaisia.Oltiin ainoot alle nelikymppiset.
Tila oli superahdas ja kaikki istui vieri vieressä.
Vaikka vieraat oli mitä oli, niin ohjelmaan oli ämpätty hääleikkejä, no tietty me jouduttiin nuorempina esittää jtn. näille vanhuksille..🤦🏻
Inhosin kun mut väkisin vaadittiin kaikkien eteen, ikinä ollu ees hääparia nähny.
Ruoka oli tehty ite ja se oli kylmää, hyvää siis, mutta nälkä ei lähtenyt, kun se oli jtn vegaanista tapasta.
Kukaan ei ollu seremoniamestarina, joten jengi seiso jossai eteistilassa keittiön vieressä ja kyseli sulholta, joko syödään. Sulhanen ei tiennyt.
Sitte tuli morsian, hänkään ei tiennyt?!
Kysyin lopulta et hei kukas sitten tietää, alottakaa nyt joku!!!
Vieraat oli kun kaitsemattomat lampaat ilman ohjausta.Omaa ääntään rakastava kaaso piti liian pitkän mukahauskan sisäpiiripuheen ja lauloi jotain kiusallisesti nuotin vierestä, hääparia leikitettiin kaulin-leikillä ja morsiankin ryöstettiin, sulhasen piti soittaa kitaraa ja runoilla jne.
Sitte oli tietovisa hääparista, tosi kiva puolituntinen sekin.
Jengi vaan istui ja joku ikivanha mummo kyseli koko ajan, mitä nyt tapahtuu?!Ei taustamusaa, paitsi häätanssissa joku yhden miehen bändi pumppasi jonkun slovarin. Hirveellä kolinalla järjesteli settiään ja aloitti ilman ennakkovarotusta. Kaaso käskytti hääparin tanssii.
Vanhat sukulaiset ja me katseltiin kiusaantuneina seiniä, kun siinä metrin päässä hääpari antoi kielareita toisilleen😥
Katoin kelloo häiden ajan varmaa sata kertaa ja kyselin mieheltä, koska ilkee lähteä menee
Nää oli vaan kaikin puolin hirveet häät. En tiiä miten välttyä tällasilta jatkossa😩
Ahisti aivan koko ajan. Älkää pliis kutsuko intiimeihi häihinne puolituttuja!
Mä olen ollut about samanlaisissa. :/ Juuri samasta syystä, oltiin miehen tuttavan häissä täytevieraana.
Ei onneksi ihan noin leikkipitoiset olleet, mutta samanlaiset puolitiehen jääneet prinsessahäät, mitkä eivät ihan omalla painollaan sujuneet.
Niistäkin olisi saanut oikein tyylikkäät ravintolahäät niille oikeasti tärkeille vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kenkäleikki? Kerätäänkö siinä ihmisiltä kenkiä ja pitääkö sulhasen(?) ne sovittaa oikeille omistajilleen?
Olisi kyllä ihan hirveän hirveän nolo tällaisena hellekesänä. Omat (ja toisten!) hikiset kengät ja jalat..
Ainakin joskus kerättiin morsiamen kenkään rahaa.
Kenkäleikissä ei kerätä rahaa eikä sovitella kenenkään kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikä kun tuttu juttu morsiusparille. :D
Onko morsian vai sulhanen tämän väitteen kaltainen?
Vastaus annetaan nostamalla joko morsiamen tai sulhasen kenkä näkyville.
OIkein näppärä juttu, ei pakko-osallista vieraita lainkaan ja on kiva tietää, kumpi suuteli ensin, morsian vai sulhanen. Mutta ne pierut ja seksijutut voi jättää pois.
Kun saa hääkutsun, voi valita, että osallistuuko häihin vai ei. Siinä voi laskeskella etukäteen, että mikä on etäisyys omasta kodista hääpaikkakunnalle, vihkipaikan ja hääpaikan välimatkan ja laskeskella kustannuksia ja tehdä sitten asiasta omat johtopäätöksensä. Kun päättää osallistua, kannattaa pakata mukaan avecin/perheen, puvun ja lahjan lisäksi myös hyvä asenne.
Olen ollut nopeasti laskettuna 15 häissä omieni lisäksi. Olen auttanut useampien häiden järjestelyissä vuosien varrella. Kun muistelen näitä juhlia, en muista kertaakaan ajatelleeni, että ovatpas kamalat häät, mitä täällä teen. Olen aidosti iloinnut kunkin parin puolesta. 3/15 on eronnut.
Kolmet häät olivat todella isot eli väkeä oli yli 200, kaksissa lähemmäs 400. Sen huomasi kyllä. Monissa häissä näkyi hääparin persoonallisuus hyvällä tavalla: suomalais-norjalaisissa häissä oli molempien maiden herkkuja, purjehdusta harrastavan parin häissä tarjoilut oli sijoitettu "veneeseen", maanlaistalon isäntäpari saapui hääjuhlaan traktorin vetämissä peräkärryissä, näin muutamia mainitakseni.
Useammissakin häissä raskaana ollessa olleena allekirjoitan täysin sen, etteivät kaikki parit todellakaan muista ottaa alkoholittomia juomia huomioon tarpeeksi hyvin (sama toki pitää paikkaansa lähes kaikissa juhlissa), sillä todellakin alkoholia on tarjolla usein vaikka mitä sorttia, kun taas vesi ja hyvällä tuurilla mehu on se toinen vaihtoehto. Limsaakin voisi hankkia reilulla kädellä, sillä varsinkin hellepäivinä se kelpaa kyllä kaikille.
Omat hääni noudattivat kaavaa, jota moni pitää täällä onnistuneena: paikalla vain läheisimmät, ruokaan oli satsattu, ei mitään vaivaannuttavia leikkejä tai pitkiä, tylsiä puheita. Emme mieheni kanssa halunneet pönöttää keskipisteinä, vaan halusimme rennot juhlat, joissa syödään hyvin, nauretaan ja jutellaan. Sellaiset juhlat myös järjestimme. En edelleenkään, 15 vuotta myöhemmin, muuttaisi mitään. Ilmeisesti vieraammekin pitivät juhlista, sillä saamme yhä kuulla, että kuinka mukavaa oli, ruoka oli hyvää ja niin edelleen.
Hautajaiset ovat pääsääntöisesti häitä paljon paremmin järjestetty tilaisuus.
Juhlatila on lähes aina kirkon tai kappelin vieressä. Ei mitään puolen tunnin siirtymistä, eikä siihen päälle tunnin odottelua pihalla.
Ei kättelyjonoja, sisään vaan! Pöytä on jo valmiiksi katettu, joten lyhyen ohjeistuksen jälkeen käytännössä heti pääsee syömään. Ruoka on jotain varmasti kaikille maistuvaa perusruokaa, ei "oman näköistä" ihmepöperöä.
Syömisen jälkeen mahdollisesti jotain lyhyttä ohjelmaa, pieni puhe ja musiikkia. Samalla jo katetaan kahvipöytää.
Kahvin aikana luetaan adresseja. Samalla voi hakea lisää kakkua. Kakku on perinteinen maittava kermakakku eikä mikään sokerimassalla kuorrutettu vähän mauton torni, joka on valittu pelkän ulkonäön vuoksi.
Hiukan vapaata seurustelua sukulaisten kanssa, ei täytevieraita kuin pikkuserkun uudehko puoliso. Muistellaan jo mummoa hymyssä suin ja niitä kivoja kesiä mummolassa.
Ei tylsiä leikkejä, ei huonosti käyttäyviä vieraita.
Muutaman tunnin juhlimisen jälkeen pääsee kotiin. Tai ehkä mennään ydinporukalla jatkamaan mummon kotiin.
Olen ensi lauantaina lähdössä häihin. Toivottavasti saadaan juhlia edes siedettäviä bileitä. Vähän alkoi pelottamaan luettuani tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut useammissakin jenkkihäissä. Ihan erilainen meininki ja kunnon showt. On tiskijukat ja bändit ja ilotulitukset ja hauskoja puheita ja tanssia. Pöydissä on tehtäviä ja hääbingoa ja lapsille omaa ohjelmaa. Kun on jotain yhteisleikkejä, ihmiset heittäytyy ja pitää hauskaa. Ei niin kuin suomessa, että meinaa kuolla myötähäpeään, kun kaikkia niin ujostuttaa kun muut katsoo.
Suomessa nykerretään viikkotolkulla pöytiin jotain kamalia puisia kiekkoja ja tehdään pilttipurkeista juuttinarulla kynttiläkippoja. Jenkeissä satsataan siihen, että on ohjelmaa! Mieluummin vaikka sukulaistyttö laulaa, kuin se, että tuijotan tyhjää viinilasia koko illan.
Suomalaisissa ja jenkeissä on se ero, että suomalaiset ei todellakaan heittäydy innolla johonkin yhteisleikkeihin. Hääleikkejä ihan yleisesti inhotaan, varsinkin niitä joihin yritetään saada vieraat osallistumaan.
Tämäpä tämä. Ainakin näiden ketjujen perusteella jos ei ole ohjelmaa, niin vingutaan tylsyyttä, jos on ohjelmaa, johon ei tarvii osallistua, se on huonoa ja tylsää ja jos on ohjelmaa, johon pitäisi itse osallistua, niin se vasta onkin hirveää ja noloa.
Voisi päätellä, että vieraat on paikalla velvollisuudesta. Olisivat mieluummin omissa menoissa tekemässä sitä mistä nauttivat tai ihan vaan joutilaana nauttimassa kesästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WhiteTrash meininkiä tuollaset kotikutoiset häät.
>>maistraattihäät jos ei ole halua maksaa kunnon pippaloistaEikö teillä mene kaaliin, että vihkimispaikalla (maistraatti tai kirkko) ei ole mitään tekemistä sen kanssa, millaiset juhlat siihen vihkimiseen liitetään. Maistraatti = ei kuuluta kirkkoon tai ei ainakaan uskota / Kirkko = kuulutaan kirkkoon ja halutaan joko perinteitä tai oikesti uskotaan.
Minä menin naimisiin maistraatissa. Ei tarvinut järjestää häitä.
Minusta tuo uskonto on eri asia.
Olin vuosia sitten exän ystävän häissä, joissa nelikymppinen morsian oli alusta alkaen juovuksissa ja niin huonossa kunnossa muutaman tunnin kuluttua, että sulhanen vei hänet hotelliin nukkumaan humalaa pois.
Ruoka loppui kesken, koska sitä oli aivan liian vähän. Vaikka oli todella kuuma päivä, ei ollut mitään muuta alkoholitonta juotavaa kuin vettä. Itse olin kuskina, joten veden juonti alkoi kyllästyttää aika pian ja kun keksimme, että juhlapaikan lähistöllä oli kioski, josta voisi ostaa juotavaa, se oli tietysti mennyt kiinni muutama minuutti sitten.
Pariskunta on sittemmin eronnut niin kuin moni muukin. Koskaan ennen enkä jälkeen näiden häiden ole nähnyt niin juopunutta morsianta.
Vierailija kirjoitti:
Olin vuosia sitten exän ystävän häissä, joissa nelikymppinen morsian oli alusta alkaen juovuksissa ja niin huonossa kunnossa muutaman tunnin kuluttua, että sulhanen vei hänet hotelliin nukkumaan humalaa pois.
Ruoka loppui kesken, koska sitä oli aivan liian vähän. Vaikka oli todella kuuma päivä, ei ollut mitään muuta alkoholitonta juotavaa kuin vettä. Itse olin kuskina, joten veden juonti alkoi kyllästyttää aika pian ja kun keksimme, että juhlapaikan lähistöllä oli kioski, josta voisi ostaa juotavaa, se oli tietysti mennyt kiinni muutama minuutti sitten.
Pariskunta on sittemmin eronnut niin kuin moni muukin. Koskaan ennen enkä jälkeen näiden häiden ole nähnyt niin juopunutta morsianta.
Holittomien juomien puute on kyllä ihan ihme juttu. Satasella saa jo koko porukalle limpparia ja sitä varmasti menee, jos on lämmin päivä.
Halvempaa se on limua juottaa kuin kaljaa. Limuakin saa Virosta.
On jotenkin hassua kun vuosia yhdessä asuneet järjestävät kirkkohäät pitkän kaavan mukaan! Tuntuu joskus, että sillä yritetään nostaa väljähtynyttä suhdetta uuteen kukoistukseen. Pienempi, hauskempi ja yksinkertaisempi tilaisuus sopisi paremmin, ja hermot/rahat säästyvät. Myös vieraat ovat rennompia ja pari saa hauskan muiston.
Vierailija kirjoitti:
Meidän häämme ovat kohta. Hääpaikalla ensin canapeet ja drinkkitarjoilu. Pöytiin tarjoiltu gourmet-illallinen. Baari auki pikkutunneille asti, ilmainen tietysti (siis vieraille;)). Yöruoka. Aamiainen seuraavan aamuna. Ja kaikille häävieraille varattu ja maksettu majoitus. Ei lapsia, kiitos.
Kuulostaa ihanalta! En ole koskaan käynyt häissä eikä mulla ole lapsia. Vastavuoroisesti haluaisin tehdä jotain kivaa juhlaparin vuoksi. Auttaisin järjestelyissä, siivoamisessa jne. Niin metsä vastaa...
Ei kyllä tulis mieleenkään raahata koko perhettä jonkun opiskelijakaverin häihin. Olisin mennyt yksin tai jättänyt menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WhiteTrash meininkiä tuollaset kotikutoiset häät.
>>maistraattihäät jos ei ole halua maksaa kunnon pippaloistaEikö teillä mene kaaliin, että vihkimispaikalla (maistraatti tai kirkko) ei ole mitään tekemistä sen kanssa, millaiset juhlat siihen vihkimiseen liitetään. Maistraatti = ei kuuluta kirkkoon tai ei ainakaan uskota / Kirkko = kuulutaan kirkkoon ja halutaan joko perinteitä tai oikesti uskotaan.
Minä menin naimisiin maistraatissa. Ei tarvinut järjestää häitä.
Minusta tuo uskonto on eri asia.
Jos olisit mennyt naimisiin kirkossa, ei silloinkaan olisi tarvinnut järjestää. Minä menin naimisiin maistraatissa, ja sen jälkeen oli saman väen kanssa aika isot ja perinteiset hääjuhlat. Uskonto tosiaan on eri asia kuin hääjuhla, vai mitä tarkoitat viimeisellä lauseellasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan jo viisikymppinen pariskunta, joten häät alkaa olla harvemmassa. Tänä vuonna on yhden perheenjäsenen (siis ihan pakolliset osallistua) häät syksyllä ja niissä on pakko yöpyä. Hinta on 180e/2hlön huone ja mitään muuta ei ole seudulla tarjolla. Ainoa vaihtoehto olis ajaa syksyn pimeydessä hirviä peläten 100km kotiin. Mua hiukan tympii kun mieluummin tosiaan haluaisin herätä seuraavana aamuna kotona enkä hääseurueen kanssa samasta hotellista, mutta ihan turvallisuussyistä on pakko jäädä sinne. Lisäksi mulla on työmatkat molemmin puolin näitä kekkereitä, eli ärsyttää sekin, että kotona kerkee käydä vaan kääntymässä.
Kuulostaa siltä ettei tässä perheessä rouva aja autoa kuin ihan olosuhteiden pakosta. Häiden jälkeen mies ei aio olla ajokunnossa ja vaimo ei uskalla ajaa kotiin koska pimeä ja hirvi
Tämä. Kotiin voi ajaa vaikka viittäkymppiä ja lähteä yhdeksältä. Tai mies voi olla juomatta. Ymmärtäisin jos matkaa olisi 600km, mutta sata, oikeasti. Jotkut ihmiset tosin tykkäävät siitä että voivat heittäytyä marttyyreiksi ja voivotella asiasta kuin asiasta. Näkyy tässä ketjussa myös voivotteluissa kun ei voi mennä samalla mekolla kaikkiin kesän häihin. Äly hoi. Ketään ei kiinnosta vieraiden asut. Mutta ongelman saa toki luotua mistä vain. Puhumattakaan siitä että aleista saa ihan hääkelpoisen kesämekon parillakympillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä tulis mieleenkään raahata koko perhettä jonkun opiskelijakaverin häihin. Olisin mennyt yksin tai jättänyt menemättä.
Olikohan koko perhettä edes kutsuttu? Justhan täällä oli ketju, että ilman muuta hääkutsu koskee aina koko perhettä, luki kuoressa mitä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan koko perhettä edes kutsuttu? Justhan täällä oli ketju, että ilman muuta hääkutsu koskee aina koko perhettä, luki kuoressa mitä hyvänsä.
Jaha, sovellus jättää näköjään lainausmerkit pois. Eli siis osa porukkaa näköjään luulee, että kutsu koskee aina puolisoa ja lapsia, jopa kotoa pois muuttaneita lapsia.