Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lakia opiskelemaan 50 vuotiaana, miten aloittaa?

Vierailija
19.01.2025 |

Olen siis alkanut harkita lakiopintoja. Suomessa haluaisin opiskella suomeksi, onnistuuko? Avoimen väylää etenisi, onko mahdollista näin päästä suorittaman tutkinto käytännössä, toki ajattelen että avoimessa opiskeltuaan voisi sitten mennä pääsykokeisiinkin myöhemminkin.

Minulla on aiempi DI- tutkinto, millaisia hyväksilukuja voi saada, 736 opintopistettä oli valmistuessa noin 10 vuotta sitten? Auttaisiko lakitradenomin opinnot yliopiston pääsykokeisiin?

Laittakaa tietojanne lakiopinnoista, hakuajat jälleen käsillä ja muidenkin hakutarinat kiinnostaisivat

N50, vapaa valitsemaan opiskelukaupunkinsa

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Miksi ihmeessä nähdä niin kova vaiva, että lukisit ensin oikeustradenomiksi ja sitten heti perään OTM:ksi? Järkevämpi tuo avoimen kautta opintoihin hakeutuminen, tosin niitten opintojen siellä avoimessa täytyy sujua hyvin, huonoilla arvosanoilla ei pääse oikeustieteelliseen. En tiedä, miten hyviä arvosanojen on oltava, yksi tuttu " meni" oikikseen avoimen kautta, hänen ka. oli 4,2. Ja ne avoimen opinnot ovat maksullisia,mutta sen varmaan tiedätkin.

Olen aikuisena opiskellut OTM:ksi Helsingissä, pääsykokeiden kautta pääsin. Valmistuin 50- vuotiaana ja hyvin löytyi töitä jo opiskeluaikoina. Monet yrittivät kyllä mua lannistaa: " Ei tossa iässä kannata opiskella, kuka sut muka palkkaa!" Jne...

Jos tuo on unelmasi niin varmaan korkea aika ryhtyä toteuttamaan sitä - tsemppiä!

Vierailija
2/17 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota pari kurssia avoimesta, joista on hyötyä myös pääsykokeissa. Sitten saat nuo pari avoimen kurssia hyväksiluettua, kun pääset sisään. Varmístuu myös se, vastaako ala odotuksiasi. Minulla ei vastannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintopolku on olemassa miksi kysyy täältä.....

Vierailija
4/17 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lykkyä tykö! Todella hienoa että lähdet tälläiseen projektiin.

Haen tänä keväänä aineenopettajan koulutukseen. Tohtorin väitös opetettavalta alalta löytyy joten toivottavasti pedagogiset opinnot riittävät. Ja 50v. täytin viime syksynä. Eli uranvaihto myös mielessä. :-)

Vierailija
5/17 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimessa kannattaa aloittaa. Ne ovat maksullisia, mutta kaikki saadaan sitten aikanaan sisällytetyksi tutkintoon eli lyhentää opiskeluaikaa. Pääsykokeet ovat aika helpot siinä vaiheessa, kun on jo takana jonkun verran opintoja, jos avoimen väylä tuntuu liian pitkältä.

Vierailija
6/17 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Miksi ihmeessä nähdä niin kova vaiva, että lukisit ensin oikeustradenomiksi ja sitten heti perään OTM:ksi? Järkevämpi tuo avoimen kautta opintoihin hakeutuminen, tosin niitten opintojen siellä avoimessa täytyy sujua hyvin, huonoilla arvosanoilla ei pääse oikeustieteelliseen. En tiedä, miten hyviä arvosanojen on oltava, yksi tuttu " meni" oikikseen avoimen kautta, hänen ka. oli 4,2. Ja ne avoimen opinnot ovat maksullisia,mutta sen varmaan tiedätkin.

Olen aikuisena opiskellut OTM:ksi Helsingissä, pääsykokeiden kautta pääsin. Valmistuin 50- vuotiaana ja hyvin löytyi töitä jo opiskeluaikoina. Monet yrittivät kyllä mua lannistaa: " Ei tossa iässä kannata opiskella, kuka sut muka palkkaa!" Jne...

Jos tuo on unelmasi niin varmaan korkea aika ryhtyä toteuttamaan sitä - tsemppiä!

Jos aloittaa opinnot 50-vuotiaana, niin valmistuu 55...56 -vuotiaana. Noin 10 vuotta työelämää jäljellä, jos töitä edes saa.

Vierailija
7/17 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unelmia pitää olla joo, mutta entä ripaus realismia: valmistumisen jälkeen sinulla on vajaa 10 v työuraa jäljellä ja kuka palkkaa yli 50-vuotiaita vastavalmistuneita töihin?

Vierailija
8/17 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Jos aloittaa opinnot 50-vuotiaana, nii

Lakialalla voi hyvin työskennellä yli 70 vuotiaanakin saaden kivat lisät eläkkeisiin. Jos siis pää toimii. Jos ei toimi niin samapa tuo sitten on, mutta tuskin sitä edes valmistuu jos on jo dementia rappeuttamassa aivoja kun ei se vuodessa putkahda tyhjästä.

Vierailija
9/17 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki jää eläkkeelle tavoiteiässä 66-vuotiaana.

Vierailija
10/17 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Jos aloittaa opinnot 50-vuotiaana, niin valmistuu 55...56 -vuotiaana. Noin 10 vuotta työelämää jäljellä, jos töitä edes saa.

Niin.  Mitä siitä sitten?   Minkä ikäinen muuten itse olet ja mikä on työhistoriasi?

Vierailija
11/17 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unelmia pitää olla joo, mutta entä ripaus realismia: valmistumisen jälkeen sinulla on vajaa 10 v työuraa jäljellä ja kuka palkkaa yli 50-vuotiaita vastavalmistuneita töihin?

10 vuotta on pitkä aika (ja realismia on, että eläkeikä nousee, joten se voi vallan hyvin osoittautua 15 vuodeksi). Juristin töitä voi myös tehdä eläkkeelläkin osapäiväisenä.

Ja kyllä juristeja palkataan viisikymppisinäkin. Ikäsyrjintä on pahempaa matalan koulutuksen aloilla..

Vierailija
12/17 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki jää eläkkeelle tavoiteiässä 66-vuotiaana.

Tavoiteikä on vielä korkeampi nuorille ikäluokille. Omakin taitaa olla jossain 67+ jos ei siitäkin vielä nouse ennen kuin tuonne asti päästään.

Vierailija
13/17 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana unelma! Avoimen kautta kursseja ja pääsykokeen kautta sitten sisään. Pidä hauskaa!

Vierailija
14/17 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä voi olla etukin. Monilla aloilla elämänkokemus on hyödyksi. Lisäksi ikävä tosiasia on, että aletaan olla siinä rajalla kannattaako nuoria enää palkata vai olisiko jo reippaasti aikuisemmat kyvykkäämpiä ja sitkeämpiä. Koulutuksessa rimaa on jo korkeakoulutasollakin jouduttu reippaasti laskemaan kun nämä nykyiset nuoret opiskelijat eivät selviydy henkisesti eivätkä taidoiltaan samasta, mistä aiemmat ikäluokat. Lukiostakin jo kuullaan hätähuutoja avuttomista ja lukutaidottomista nuorista. Nykyiset 30v.+ alkaa olla viimeisiä ok vaatimustasolla peruskoulunsa suorittaneita. Sen jälkeen taso romahti. 

Vierailija
15/17 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Analysoi persulaittomuudet. Saat laaja-alaisen otannan.

Vierailija
16/17 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa tekisit ensin avoimessa sen vaadittavan yleiskurssin, jonka suorittamisen jälkeen pääset ottamaan niitä varsinaisia lakikursseja. Kyselisit sitten uudestaan sen jälkeen, jos jatko kiinnostaa.

Vierailija
17/17 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna hankkisin enintään oikeustradenomin tutkinnon. Sitten haet patenttiasiamieheksi. Siinä vaaditaan yleensä DI-tutkintoa. Pääset tekemään lakijuttuja ja DI:stä suora hyöty. Palkkakin ihan hyvä ja töitä löytyy varmasti.