Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain Mensan nettitestistä 130, kannattaako mennä oikeaan testiin?

Vierailija
04.07.2022 |

Tiedän että täällä monet varmaan halveksii Mensaa ja sen testeissä käyviä. Minusta olisi mielenkiintoista tietää oma älykkyysosamäärä. Se auttaisi ehkä jollain tavalla ymmärtämään itseäni paremmin.

Toisaalta olen sellainen jännittäjä, että en tiedä miten itse testitilanteessa pärjäisin. Miten hyvin täsmää toi nettitesti ja oikea testi keskenään? Onko täällä molemmat tehneitä?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nettitestissä tasan 135 ja oikeassa testissä >135, eli kaikki tehtävät oikein. Oikea testi oli mielestäni selvästi helpompi, kuitenkin sillä erotuksella että aikaraja oli tiukka. Piti olla nopea eikä tehtävien tarkistamiselle jäänyt juuri aikaa. Mutta sehän siinä kai onkin ideana, että pitää kyetä ratkomaan tehtävät nopeasti ja saada ne ensimmäisellä yrittämällä oikein.

Ainoaksi vinkiksi annan, että vastausvaihtoehtoja ei kannata katsoa ollenkaan etukäteen. Mieluummin ratkaisee tehtävän niin kuin oikea vastaus pitäisi piirtää itse, ja jos vastausvaihtoehdoista löytyy sellainen kuvio jonka olisit siihen piirtänyt, niin se on todennäköisesti oikein.

Vierailija
42/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koet, että siitä voi olla hyötyä tai lisäarvoa itsellesi, niin mene vain. Joskus se voi varmasti auttaa ymmärtämän itseään.

Minun ystäväni kävi opiskeluaikana testissä, ja tulos oli korkea. Hän sai siitä ehkä tietynlaista ymmärrystä. Hän on sosiaalisesti hieman kömpelö ja ymmärtää usein asiat toisin, kuin miten muut. Kokee myös esim. ihan tavallisia asioita henkilökohtaisena loukkauksena ja on kärkäs puolustautumaan. Hän on matemaattisesti hyvin lahjakas.

Tämä! Oletko itsesi välillä ulkopuoliseksi tai etteivät muut ymmärrä sinua? Voisiko auttaa, jos löytyisi samankaltaisia? Eli voisiko tämä tuoda sinulle lisäarvoa? Serkkuni sai testistä hyvät pisteet. Hänellä on asperger ja luulen, että tämä testitulos on tuonut hänelle itseluottamusta lisää. Tosi mukava ihminen on ja fiksu.

No tää on taas tätä yleistystä. Mulla on erinomaiset sosiaaliset taidot ja työskentelen johtajana, ja on mensarajan ylittävä virallinen testitulos. En silti liittynyt mensaan. Sillä on niin epämiellyttävä kaiku ja mielleyhtymä. Mulle riitti tämä tieto itseä varten. Ei ole tarve todistella, tehköön työni ja asemani sen todistelun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain nettitestissä tasan 135 ja oikeassa testissä >135, eli kaikki tehtävät oikein. Oikea testi oli mielestäni selvästi helpompi, kuitenkin sillä erotuksella että aikaraja oli tiukka. Piti olla nopea eikä tehtävien tarkistamiselle jäänyt juuri aikaa. Mutta sehän siinä kai onkin ideana, että pitää kyetä ratkomaan tehtävät nopeasti ja saada ne ensimmäisellä yrittämällä oikein.

Ainoaksi vinkiksi annan, että vastausvaihtoehtoja ei kannata katsoa ollenkaan etukäteen. Mieluummin ratkaisee tehtävän niin kuin oikea vastaus pitäisi piirtää itse, ja jos vastausvaihtoehdoista löytyy sellainen kuvio jonka olisit siihen piirtänyt, niin se on todennäköisesti oikein.

Et kyllä ole tehnyt kumpaakaan jos olisit niin tietäisit että ei siinä mitään ylärajaa 135 ole. Vaan nettitestistä moni saanut 160

Vierailija
44/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koet, että siitä voi olla hyötyä tai lisäarvoa itsellesi, niin mene vain. Joskus se voi varmasti auttaa ymmärtämän itseään.

Minun ystäväni kävi opiskeluaikana testissä, ja tulos oli korkea. Hän sai siitä ehkä tietynlaista ymmärrystä. Hän on sosiaalisesti hieman kömpelö ja ymmärtää usein asiat toisin, kuin miten muut. Kokee myös esim. ihan tavallisia asioita henkilökohtaisena loukkauksena ja on kärkäs puolustautumaan. Hän on matemaattisesti hyvin lahjakas.

Tämä! Oletko itsesi välillä ulkopuoliseksi tai etteivät muut ymmärrä sinua? Voisiko auttaa, jos löytyisi samankaltaisia? Eli voisiko tämä tuoda sinulle lisäarvoa? Serkkuni sai testistä hyvät pisteet. Hänellä on asperger ja luulen, että tämä testitulos on tuonut hänelle itseluottamusta lisää. Tosi mukava ihminen on ja fiksu.

No tää on taas tätä yleistystä. Mulla on erinomaiset sosiaaliset taidot ja työskentelen johtajana, ja on mensarajan ylittävä virallinen testitulos. En silti liittynyt mensaan. Sillä on niin epämiellyttävä kaiku ja mielleyhtymä. Mulle riitti tämä tieto itseä varten. Ei ole tarve todistella, tehköön työni ja asemani sen todistelun.

Niinpä. Suurin osa testissä pärjäävistä on ihan muuta, kuin autisteja.

Vierailija
45/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kyllä ole tehnyt kumpaakaan jos olisit niin tietäisit että ei siinä mitään ylärajaa 135 ole. Vaan nettitestistä moni saanut 160

No kyllä tasan olen tehnyt molemmat ja kuulunut jo useamman vuoden Mensaan. :D

T. 42

Vierailija
46/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Mensan jäsen eli älykäs. Miksi se ärsyttää sinua? Hmph!

Vierailija
47/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni täällä taas pätemässä fiilispohjalta. Nettitesti ei ole mitenkään helpompi. Se, että moni sanoo saavansa siitä hyvät tulokset johtuu kahdesta syystä. 1) ne ketkä saa huonon tuloksen ei mainosta sitä, 2) älykkyystestejä tekee yleensä vain he joita tällaiset kiinnostaa eli yleensä jo lähtökohtaisesti matemaattis-loogisesti lahjakkaat. Toisekseen siinä Mensa virallisessa testissä (paikan päällä) on pistemäärässä yläraja, eli se ei mittaa kuin suunnilleen sinne Mensan läpäisyrajaan asti.

Vierailija
48/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut, en tietenkään tarkoittanut että jos saat korkean tuloksen, olet sosiaalisesti kömpelö. Olen vain tyytyväinen serkkuni puolesta, jota on kiusattu koulussa kun on hieman erilainen. Hänelle itselleen tällä oli merkitystä.

En itsekään liittyisi Mensaan, ymmärrän sinua hyvin.

Vierailija
49/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, kun niillä nettitesteillä treenaa, todennäköisyys saada korkea äo Mensan testissä kasvaa. Ihan niinkuin kokeeseen lukeminen parantaa koetulosta.

Ei se paljoa nouse, älykkyyttä kun ei juurikaan voi parantaa. Max. 10 pinnalla voi saada nousemaan, mutta jokaisella on se raja, minkä yli ei oma äly ja ymmärrys nouse vaikka kuinka treenaisi. Näin ihan tutkimusten mukaan.

Oikeasti tosi älykkään (mensatasoisen) ei tietenkään tarvitse treenata, kun tajuaa helposti, miten kuviot menee.

Vastaus aloitukseen, jos sait tuloksen heti ekalla testin tekokerralla, voi olla mahdollisuus pärjätä hyvin myös oikeassa, mikäli paineensietokyky ja nopeus on hyvä. Jos se oli sun viides tai kymmenes tekokerta, en usko, että on mahdollusuuksia päästä jäseneksi.

Höpö höpo. Tekoäly vetää mista tahansa älykkyystestistä maksimituloksen, joka perustuu siihen, että tekoälyä harjoitetaan kymmeniä miljoonia kertoja. Kaikkein mielenkiintoisinta on se, että tekoäly on tyhmä kuin saapas, eikä ymmärrä mitään, mutta silti päihittää ihmisen mennen tullen missä tahansa IQ-testaustilanteessa. Ja kaikki perustuu vain jatkuvalle neuroverkon harjoittamiselle iteraatioiden kautta. 

Sama pätee ihmiselle. Minkä tahansa testin tulos kasvaa harjoituskertojen funktiona. 

Ei päde. Eikä edes useimpiin tekoäöyihinkään. Ainostaan kuviopäättelytehtäviin suunniteltu tekoäly voi oppia testien suorittamisen, eikä se ole edes vaikeaa koska ne ovat varsin simppeleitä logiikoita. Useimmat tekoälyt kykenevät spesifissä tehtävässään ihmistä miljardikertaisesti tehokkaampaan suoritukseen koska ne hyödyntävät erittäin laskentakykyisiä mikroprosessoreita ja melko simppeli looginen numeronmurskaus on suorastaan niiden vahvuus. Ihmisapinan taas ei. Mutta pesukoneen tekoäly ei ikinä ratkaise yhtään älykkyystehtävää, ihminen aina edes jonkin verran.

Ihmisellä harjoituksen tuoma hyöty on tottua testimenetelmään, jolloin rutinoituu ja jää pois jännitys ja muotovirheet sekä sen pohtiminen, mitä ylipäänsä testissä kysytään. Se on vähäinen hyöty ja siis vain varmistaa, että saavuttaa oman tasonsa eikä alisuoriudu ensikertalaisuuttaan.

Terveisin mensalainen tekoälyjen tuntija.

Vierailija
50/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on aika tylsä kommentti. Autistiset ihmiset voivat olla ja ovatkin usein lahjakkaita. Musta nii kommentit ei olleet yleistäviä vaan lähinnä vastasivat, miksi Mensan testistä voisi olla itelle hyötyä.

Vierailija
51/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa mennä viralliseen testiin. Jos pääset Mensaan, saat helpommin pillua, koska se koetaan naisten parista vetovoimatekijänä. 

Ihan perusvinkkinä: Kannattaa harjoitella nettitestien kanssa muutama sata tai mieluummin tuhat kertaa, niin todennäköisyys, että pääset Mensaan kasvaa valtavasti. 

Minulla pohjimmiltaan IQ=85, mutta tuhansien harjoituskertojen jälkeen nostin sen pysyvästi yli 145 pisteeseen.

Harjoitus tekee mestarin, mitä tulee älykkyystestiin ja älykkyysosamäärään.

Kokeeko naiset oikeasti miehen kiinnostavammaksi, jos tämä kertoo omista testituloksistaan?

Vierailija
52/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menisin. Tuo on hyvä lisä CVssä nykypäivänä.

En ehkä Suomessa laittaisi tulosta CV:hen. USA:ssa kyllä.

Vierailija
53/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, kun niillä nettitesteillä treenaa, todennäköisyys saada korkea äo Mensan testissä kasvaa. Ihan niinkuin kokeeseen lukeminen parantaa koetulosta.

Ei se paljoa nouse, älykkyyttä kun ei juurikaan voi parantaa. Max. 10 pinnalla voi saada nousemaan, mutta jokaisella on se raja, minkä yli ei oma äly ja ymmärrys nouse vaikka kuinka treenaisi. Näin ihan tutkimusten mukaan.

Oikeasti tosi älykkään (mensatasoisen) ei tietenkään tarvitse treenata, kun tajuaa helposti, miten kuviot menee.

Vastaus aloitukseen, jos sait tuloksen heti ekalla testin tekokerralla, voi olla mahdollisuus pärjätä hyvin myös oikeassa, mikäli paineensietokyky ja nopeus on hyvä. Jos se oli sun viides tai kymmenes tekokerta, en usko, että on mahdollusuuksia päästä jäseneksi.

Höpö höpo. Tekoäly vetää mista tahansa älykkyystestistä maksimituloksen, joka perustuu siihen, että tekoälyä harjoitetaan kymmeniä miljoonia kertoja. Kaikkein mielenkiintoisinta on se, että tekoäly on tyhmä kuin saapas, eikä ymmärrä mitään, mutta silti päihittää ihmisen mennen tullen missä tahansa IQ-testaustilanteessa. Ja kaikki perustuu vain jatkuvalle neuroverkon harjoittamiselle iteraatioiden kautta. 

Sama pätee ihmiselle. Minkä tahansa testin tulos kasvaa harjoituskertojen funktiona. 

Ei päde. Eikä edes useimpiin tekoäöyihinkään. Ainostaan kuviopäättelytehtäviin suunniteltu tekoäly voi oppia testien suorittamisen, eikä se ole edes vaikeaa koska ne ovat varsin simppeleitä logiikoita. Useimmat tekoälyt kykenevät spesifissä tehtävässään ihmistä miljardikertaisesti tehokkaampaan suoritukseen koska ne hyödyntävät erittäin laskentakykyisiä mikroprosessoreita ja melko simppeli looginen numeronmurskaus on suorastaan niiden vahvuus. Ihmisapinan taas ei. Mutta pesukoneen tekoäly ei ikinä ratkaise yhtään älykkyystehtävää, ihminen aina edes jonkin verran.

Ihmisellä harjoituksen tuoma hyöty on tottua testimenetelmään, jolloin rutinoituu ja jää pois jännitys ja muotovirheet sekä sen pohtiminen, mitä ylipäänsä testissä kysytään. Se on vähäinen hyöty ja siis vain varmistaa, että saavuttaa oman tasonsa eikä alisuoriudu ensikertalaisuuttaan.

Terveisin mensalainen tekoälyjen tuntija.

Ihanaa, että joku fiksukin löysi tiensä keskusteluun.

Vierailija
54/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on aika tylsä kommentti. Autistiset ihmiset voivat olla ja ovatkin usein lahjakkaita. Musta nii kommentit ei olleet yleistäviä vaan lähinnä vastasivat, miksi Mensan testistä voisi olla itelle hyötyä.

Autistit ovat usein kapea-alaisesti lahjakkaita. Yleisälykkäitä pidetään aiksi yleensä älykkäämpinä kuin autisteja, joilla lahjakkuutta siis usein puuttuu ainakin muutamalta tärkeältä osa-alueelta.

Vierailija
55/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Ei se Mensan testi mittaa kuin 131 pisteeseen asti eli siihen rajaan että pääse läpi. 

Tämä vaihtelee. Sain joskus "135 tai korkeampi" ja viime kerralla 140.

En menisi testiin, se on kuulemma lähinnä nopeustesti.

No se nopeus on ihan olennaista. Mitä korkeampi älykkyys, sitä nopeammin ratkaiset tehtävät. Mitä matalampi, sitä kauemmin joudut pähkäilemään.

Totta, mutta kokeessa käynyt tuttava sanoi että tahti oli sellainen että jos kerrankin keskittyminen herpaantuu niin se oli sitten siinä.

Lyhyt aika + paljon tehtäviä. Niitä pitää tykittää menemään ihan kunnolla.

Vierailija
56/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli eka kerta kun tein testin, nuorempana olen jonkin vastaavan testin yhteen työpaikkaan hakiessa kyllä tehnyt, mutta siinä testattiin myös kielellistä älykkyyttä ym, en oikein kunnolla edes muista.

Minulla jäi kyllä vielä runsaasti aikaa testin lopussa, olisin ehtinyt siis vastata useampaankin kysymykseen. Mutta jos kerta nettitesti noin monen mukaan täysin epäluotettava, niin eipä tuosta tuloksesta voi varmaan paljoa johtopäätöksiä tehdä.. Silti kyllä minua ainakin kiinnostaisi tietää oma älykkyysosamäärä, enkä edes usko että mikään huippuälykäs olen, tosin en varmaan täysin tyhmäkään. T. Ap

Vierailija
57/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

137 nettitestistä.

En ole niin tyhmä, että maksaisin virallisesta.

Vierailija
58/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se sua kiinnostaa niin mene ihmeessä. Ei se ÄO kengännumeroa ihmellisempi luku ole, mutta voihan se luonnollisesti kiinnostaa, varsinkin jos on matemaattisesti lahjakas.

Vierailija
59/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Ei se Mensan testi mittaa kuin 131 pisteeseen asti eli siihen rajaan että pääse läpi. 

Oletko hidasälyinen?  täällä yksi semmoinen. Monesti kyllä leikkaa nopeasti, mutta monesti ratkon ne ongelmat, jotka jäävät nopeaälyisiltä tekemättä.

Vierailija
60/74 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se nopeus on ihan olennaista. Mitä korkeampi älykkyys, sitä nopeammin ratkaiset tehtävät. Mitä matalampi, sitä kauemmin joudut pähkäilemään.

Totta, mutta kokeessa käynyt tuttava sanoi että tahti oli sellainen että jos kerrankin keskittyminen herpaantuu niin se oli sitten siinä.

Kyllä. Näin ADHD ihmiselle 129 oli jo hyvä suoritus ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi