Sain Mensan nettitestistä 130, kannattaako mennä oikeaan testiin?
Tiedän että täällä monet varmaan halveksii Mensaa ja sen testeissä käyviä. Minusta olisi mielenkiintoista tietää oma älykkyysosamäärä. Se auttaisi ehkä jollain tavalla ymmärtämään itseäni paremmin.
Toisaalta olen sellainen jännittäjä, että en tiedä miten itse testitilanteessa pärjäisin. Miten hyvin täsmää toi nettitesti ja oikea testi keskenään? Onko täällä molemmat tehneitä?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vähennä niistä nettitestituloksista 20 pinnaa, niin pääset lähemmäksi totuutta. Nuo nettitestit on koukkuja, joilla saadaan ihmiset menemään oikeaan testiin. Ja sitten pettymään, kun se oma äly oli kuin olikin vain keskinkertainen.
Vainoharhaista. Nettitesti on vaan kalibroimaton joten siksi ei täysin luotettava. Sinänsä ihan samanlainen testi muutoin. Itse sain samansuuntaisia tuloksia, virallisesta vähän paremman kuin nettitestistä. 20 pinnan ero tarkoittaa jo että testin tekijä itse on huijannut nettitestissä tai mokaa jotain pahasti virallisessa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko Mensalla sitten kuitenkaan erityistä syytä houkutella ihmisiä testiin? Tuskin ne niillä testeillä kummoisia voittoja tekee.
No mistäpä luulet niiden sitten toimintansa rahoituksen hankkivan?
Netti-testi johdattelee ihmisiä oikeaan testiin, joka on ilmeisesti maksullinen. Mieti hetki sitä? Saako kärpäsiä enemmän etikalla vai hunajalla?
Mutta jos haluat, et tarvitse testiin muiden lupaa.
Ehdottomasti kannattaa mennä viralliseen testiin. Jos pääset Mensaan, saat helpommin pillua, koska se koetaan naisten parista vetovoimatekijänä.
Ihan perusvinkkinä: Kannattaa harjoitella nettitestien kanssa muutama sata tai mieluummin tuhat kertaa, niin todennäköisyys, että pääset Mensaan kasvaa valtavasti.
Minulla pohjimmiltaan IQ=85, mutta tuhansien harjoituskertojen jälkeen nostin sen pysyvästi yli 145 pisteeseen.
Harjoitus tekee mestarin, mitä tulee älykkyystestiin ja älykkyysosamäärään.
Itse menisin. Tuo on hyvä lisä CVssä nykypäivänä.
Kyllä ne mulla oli suht samalla hehtaarilla. Sain nettitestissä, kun ei tarvinnut jännittää, vähän yli 130 ja koska pidin itseäni tosi fiksuna, kävin oikeassa tehstissä ja sain 129.
Lopputulos on se, että älyni on kyllä ehdottomasti riittävällä tasolla - mutta oikeastaan aika kaukana Mensa-tasosta. Mensan ihmiset puolestaan ovat superälykkäitä vain tällä yhdellä miten kuten mitattavissa olevalla tavalla, mutta on todennäköistä että heidän aivokapasiteetistaan on paljon muuhunkin.
Muistaakseni tuo Mensan tulos vastaa mitattujen älykkäintä prosenttia, kun taas tuota saamaani 129% tasoa on 4% mitatuista. Toisaalta, olin silloin nuori, reipas ja opiskelin monimutkaisia aineita. Älyni oli tuolloin terävämpi kuin nyt - äo laskee ikääntymisen myötä. Onko 35 vuotta toimihenkilön elämää, illat TV:n äärellä, ikääntyminen, ja henkinen laiskuus tehnyt tehtävänsä? Olenko jo alle sadan?
Ajattelen mielelläni että älykkyyteni on laskenut mutta olen oppinut paljon ja miettinyt vielä enemmän. Lisäksi olen saanut mielen tyyneyttä ja itsetuntoa. Koen itseni viisaammaksi kuin silloin kun äo:ni käväisi 129:ssä.
Toi testi ei voi pitää paikkaansa, meillä 13v sai 135 ja 11 v 128 pistettä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko Mensalla sitten kuitenkaan erityistä syytä houkutella ihmisiä testiin? Tuskin ne niillä testeillä kummoisia voittoja tekee.
No mistäpä luulet niiden sitten toimintansa rahoituksen hankkivan?
Jäsenmaksuilla?
Testin järjestämisestä tulee kuitenkin kuluja, niin mietin, että olisiko ihmisten houkuttelu testiin turhanpäiten oikeasti Mensan kannalta tarkoituksenmukaista. Kyse ei käsittääkseni ole järjestöstä, joka pyrkisi voimakkaaseen kasvuun.
Tuntuisi että mahdollisimman tarkka testi palvelisi Mensaa paremmin. Tai niin tarkka kuin ilman kohtuutonta vaivaa saa.
Tosiaan, kun niillä nettitesteillä treenaa, todennäköisyys saada korkea äo Mensan testissä kasvaa. Ihan niinkuin kokeeseen lukeminen parantaa koetulosta.
Kävin Mensan virallisessa testissä n. 5-6 vuotta sitten. Virallises testis oli muistaakseni 20min aikaa ja 40 tehtävää vs nettitestissä oli tuolloin 20 tehtävää ja 30min aikaa tehä se.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, kun niillä nettitesteillä treenaa, todennäköisyys saada korkea äo Mensan testissä kasvaa. Ihan niinkuin kokeeseen lukeminen parantaa koetulosta.
Ei se paljoa nouse, älykkyyttä kun ei juurikaan voi parantaa. Max. 10 pinnalla voi saada nousemaan, mutta jokaisella on se raja, minkä yli ei oma äly ja ymmärrys nouse vaikka kuinka treenaisi. Näin ihan tutkimusten mukaan.
Oikeasti tosi älykkään (mensatasoisen) ei tietenkään tarvitse treenata, kun tajuaa helposti, miten kuviot menee.
Vastaus aloitukseen, jos sait tuloksen heti ekalla testin tekokerralla, voi olla mahdollisuus pärjätä hyvin myös oikeassa, mikäli paineensietokyky ja nopeus on hyvä. Jos se oli sun viides tai kymmenes tekokerta, en usko, että on mahdollusuuksia päästä jäseneksi.
Mensatesti/älykkyysjankuttajaa ei olekaan näkynyt vähään aikaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se paljoa nouse, älykkyyttä kun ei juurikaan voi parantaa. Max. 10 pinnalla voi saada nousemaan, mutta jokaisella on se raja, minkä yli ei oma äly ja ymmärrys nouse vaikka kuinka treenaisi. Näin ihan tutkimusten mukaan.
Oikeasti tosi älykkään (mensatasoisen) ei tietenkään tarvitse treenata, kun tajuaa helposti, miten kuviot menee.
Vastaus aloitukseen, jos sait tuloksen heti ekalla testin tekokerralla, voi olla mahdollisuus pärjätä hyvin myös oikeassa, mikäli paineensietokyky ja nopeus on hyvä. Jos se oli sun viides tai kymmenes tekokerta, en usko, että on mahdollusuuksia päästä jäseneksi.
Höpö höpo. Tekoäly vetää mista tahansa älykkyystestistä maksimituloksen, joka perustuu siihen, että tekoälyä harjoitetaan kymmeniä miljoonia kertoja. Kaikkein mielenkiintoisinta on se, että tekoäly on tyhmä kuin saapas, eikä ymmärrä mitään, mutta silti päihittää ihmisen mennen tullen missä tahansa IQ-testaustilanteessa. Ja kaikki perustuu vain jatkuvalle neuroverkon harjoittamiselle iteraatioiden kautta.
Sama pätee ihmiselle. Minkä tahansa testin tulos kasvaa harjoituskertojen funktiona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpo. Tekoäly vetää mista tahansa älykkyystestistä maksimituloksen, joka perustuu siihen, että tekoälyä harjoitetaan kymmeniä miljoonia kertoja. Kaikkein mielenkiintoisinta on se, että tekoäly on tyhmä kuin saapas, eikä ymmärrä mitään, mutta silti päihittää ihmisen mennen tullen missä tahansa IQ-testaustilanteessa. Ja kaikki perustuu vain jatkuvalle neuroverkon harjoittamiselle iteraatioiden kautta.
Sama pätee ihmiselle. Minkä tahansa testin tulos kasvaa harjoituskertojen funktiona.
Ei kasva, jokaisen ihmisen äly on rajallinen tiettyyn pisteeseen asti. Pelkästään geeneillä on jo suuri osa tässä.
Ihminen ei ole tekoäly.
Et taitaisi läpäistä mensan testiä tuolla ymmärryksellä. :D
Jos koet, että siitä voi olla hyötyä tai lisäarvoa itsellesi, niin mene vain. Joskus se voi varmasti auttaa ymmärtämän itseään.
Minun ystäväni kävi opiskeluaikana testissä, ja tulos oli korkea. Hän sai siitä ehkä tietynlaista ymmärrystä. Hän on sosiaalisesti hieman kömpelö ja ymmärtää usein asiat toisin, kuin miten muut. Kokee myös esim. ihan tavallisia asioita henkilökohtaisena loukkauksena ja on kärkäs puolustautumaan. Hän on matemaattisesti hyvin lahjakas.
Vierailija kirjoitti:
Jos koet, että siitä voi olla hyötyä tai lisäarvoa itsellesi, niin mene vain. Joskus se voi varmasti auttaa ymmärtämän itseään.
Minun ystäväni kävi opiskeluaikana testissä, ja tulos oli korkea. Hän sai siitä ehkä tietynlaista ymmärrystä. Hän on sosiaalisesti hieman kömpelö ja ymmärtää usein asiat toisin, kuin miten muut. Kokee myös esim. ihan tavallisia asioita henkilökohtaisena loukkauksena ja on kärkäs puolustautumaan. Hän on matemaattisesti hyvin lahjakas.
Tämä! Oletko itsesi välillä ulkopuoliseksi tai etteivät muut ymmärrä sinua? Voisiko auttaa, jos löytyisi samankaltaisia? Eli voisiko tämä tuoda sinulle lisäarvoa? Serkkuni sai testistä hyvät pisteet. Hänellä on asperger ja luulen, että tämä testitulos on tuonut hänelle itseluottamusta lisää. Tosi mukava ihminen on ja fiksu.
Nettitesti antaa todella paljon YLÄKANTTIIN ne pisteet.
Nettitesti 156 ja virallinen valvottu testi 139.
Kannattaa, niin saat totuuden selville, eikä tarvitse enää nettipalstoilla miettiä onko tyhmä vai älykäs.