Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttääkö ihmiset vielä paljon maskeja kauppakeskuksissa?

Vierailija
03.07.2022 |

Oli tarkoitus lähteä tässä parin päivän päästä maalle 8-kymppisten ja muutenkin riskiryhmäläisten sukulaisten luona käymään ja oon pitänyt sitä varten vähän kuin karanteenia eli pysytellyt kotona. Mutta nyt kävi niin että mun on ihan pakko käydä kauppakeskuksessa henkilökohtaisesti hoitaan yks juttu huomenna. Kehtaanko laittaa ffp2-maskin vai nauretaanko sille? En oo käynyt kauppakeskuksissa aikoihin, joten ei mitään hajua onko asiakkailla siellä vielä maskeja.

Kommentit (149)

Vierailija
121/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronaa sairastavien on hyvä käyttää maskia.

Vierailija
122/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tartuntatautien pelko ei oo mitään harhaluuloisuushäiriötä. Ihan eri asia pelätä koronaa kuin pelätä että joku myrkyttää tai seuraa. Viruksia pyörii tuolla koko ajan, niiden saaminen on erittäin todennäköistä.  Myrkytetyksi tuleminen puolestaan äärimmäisen epätodennäköistä. Harhaluuloisuus tarkoittaa sitä että pelkää jotain erittäin epätodennäköistä ja suorastaan mahdotonta asiaa, ei todennäköistä arkipäivän asiaa. 

Terveen ja rokotetun ihmisen kuoleminen koronaan on äärettömän epätodennäköistä. Sikäli monilla on kyse harhaluulohäiriöstä. 

Itseasiassa perusterveen kuoleminen koronaan on ollut alusta saakka enemmän kuin epätodennäköistä. Jopa vakavaoireinen tautimuotokin on ollut hyvin epätodennäköinen kun tartunnan saaja on perusterve.

Tämä ei rokotuksilla ole muuksi muuttunut vaikka moni toista kuvitteleekin.

Toisaalta yhä edelleen se perusterve rokotettukin voi saada vakavaoireisen tautimuodon ja kuolla

koronatartunnan takia vaikka se epätodennäköistä onkin. 

On tää outo tauti. Vain testaamalla titää sairastavansa.

Eikä se lieväoireinenkaan ole mikään mukava sairastettava. Ainakin tämä versio mikä nyt loppukeväästä asti on pk-seudulla levinnyt aiheuttaa näemmä aika todella inhottavaa kurkkukipua ja vie voimat ihan kokonaan vaikka kovin kovaa kuumetta ei tulekaan. Ja se yskä tulee vasta tuon kurkkukivun kadottua (ja hyvä niin!) mutta sitä sitten tuntuukin riittävän kuukausiksi tartunnan jälkeen.

Edelleen tutkimuisten mukaan 60% sairastaa oireettomana. Vaimolla oli koronan takia pari päivää pientä kuumetta, yskää ja nuhaa. Minuun se ei vierihoitonakaan tarttuntut tai oli sitten oireeton. En viitsinyt mennä testiin, kun ei ollut oireitakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme on tauti, jonka havaitsee vain testeissä.

Vierailija
124/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että osa ihmisistä pystyy ajattelemaan vain itseään. "Kun minä olen nuori ja terve, en minä tarvitse maskia enkä minä sairastu ...". Käsittämätöntä, miten itsekkäitä suomalaiset ovat. Aivan ihme juntteja.

Kuulkaas nyt, te jotka syyttelette mt-ongelmaisiksi maskin käyttäjä: Monessa maassa käytetään edelleen maskia, vaikka koronaluvut ovat pienemmät kuin Suomessa, sillä monessakaan paikassa ei ole haluttu omaan maahan samanlaisia kuolleisuuslukuja kuin Suomessa on tänä keväänä nähty. Maskia käytetään maailmalla nimenomaan sen takia, että halutaan suojella muita. 

Ne voivat käyttää ihan rauhassa niitä rättejä ketä kiinnostaa muitten asiat. Minua ei kiinnosta paskaakaan.

Eikä meitä muita kiinnosta sinun turvallisuus eikä terveys yhtään missään asiassa vaan itseasiassa sun kaltaisten mahdollisimman nopea poistuminen kylmiöön koivet suorina on enemmänkin yhteiskunnalle hyväksi.

Olen koko pandemian ajan epäillyt ihmisten empaattisuutta. Moni hysteerikko kertoo suojelevansa muita, vaikka todellisuudessa pelkää omasta puolestaan ja vaatii muita suojelemaan itseään. En kertakaikkiaan usko, että joku ventovieras olisi minun terveydestäni kovinkaan huolissaan.

Vierailija
125/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tartuntatautien pelko ei oo mitään harhaluuloisuushäiriötä. Ihan eri asia pelätä koronaa kuin pelätä että joku myrkyttää tai seuraa. Viruksia pyörii tuolla koko ajan, niiden saaminen on erittäin todennäköistä.  Myrkytetyksi tuleminen puolestaan äärimmäisen epätodennäköistä. Harhaluuloisuus tarkoittaa sitä että pelkää jotain erittäin epätodennäköistä ja suorastaan mahdotonta asiaa, ei todennäköistä arkipäivän asiaa. 

Terveen ja rokotetun ihmisen kuoleminen koronaan on äärettömän epätodennäköistä. Sikäli monilla on kyse harhaluulohäiriöstä. 

Itseasiassa perusterveen kuoleminen koronaan on ollut alusta saakka enemmän kuin epätodennäköistä. Jopa vakavaoireinen tautimuotokin on ollut hyvin epätodennäköinen kun tartunnan saaja on perusterve.

Toisaalta yhä edelleen se perusterve rokotettukin voi saada vakavaoireisen tautimuodon ja kuolla koronatartunnan takia vaikka se epätodennäköistä onkin. 

Eikä se lieväoireinenkaan ole mikään mukava sairastettava. Ainakin tämä versio mikä nyt loppukeväästä asti on pk-seudulla levinnyt aiheuttaa näemmä aika todella inhottavaa kurkkukipua ja vie voimat ihan kokonaan vaikka kovin kovaa kuumetta ei tulekaan. Ja se yskä tulee vasta tuon kurkkukivun kadottua (ja hyvä niin!) mutta sitä sitten tuntuukin riittävän kuukausiksi tartunnan jälkeen.

Omikronin sairastaminen ei edes anna suojaa tartunnalta vaan pahimmassa tapauksessa kärsii noista lievistä oireista sen pari kuukautta ja sitten saakin jo uuden tartunnan.

Itselleni kävi juuri näin. Tartuntojen välissä oli päivää vaille 9 viikkoa ja se edellisen tartunnan jättämä kuiva yskä oireili vielä kun uusi tartunta iski. 

Vierailija
126/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä ainakin tätä koronaa huomaa sairastavansa ihan ilman testiäkin.

Vierailija
127/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronaa sairastavien on hyvä käyttää maskia.

Silloin pysytään kotona. Toki siellä saa maskia käyttää.

Vierailija
128/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltä se lupa maskin käyttöön pitäisi kysyä ? Eikö se ole jokainen oma asia ?

Vierailija
129/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö jaksetaan vetää samoja piikkejä ihmisiin, mitkä ei selvästikään auta?

Vierailija
130/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta saa käyttää maskia koko loppuelämän. Mä en käytä.

Vierailija
131/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä minulle edes 10 kippaletta k-piikki- ja nenätikkuneitsyitä joilla on selvä korona niin sitten voin laittaa maskin

Vierailija
132/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on maskia käyttää, kun sitä rokotetta ei saa edes polvillaan anomalla.

Vierailija
133/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku viikko sitten lihavat m a m unaiset nauroivat, kun näkivät minulla maskin. Huvitti kun niin selvästi riskiryhmään kuuluvat alkavat nauramaan maskeille, vaikka luulisi kaikkien jo tottuneen niihin.

Hyvin harva enää käyttää maskia edes pääkaupunkiseudulla. Oikeastaan vain kaikista hauraimmat vanhukset käyttävät maskia. Itse lopetin käytön viime viikolla, vaikka toisaalta pelottaa millaista olisi olla koronassa juuri helteillä. Varmasti tukalaa.

Riskiryhmäläisen suojelu on hyvä syy käyttää yhä edelleen ffp2 suojamaskia.

Vierailija
134/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se piikin ottajaa piikin haittavaikutuksilta suojaa vaikka minä maskia pitäisinkin

Vierailija
135/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski käytössä töissä ( vanhustenhoito), ja kaupoissa. Työmatkat onneksi voin kulkea pyörällä.

Vierailija
136/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on maskia käyttää, kun sitä rokotetta ei saa edes polvillaan anomalla.

Ei oo tähän mennessä tosiaan rokotteita annettu, pelkkiä mrna-tikkuja ja joillekin onenkkaille plaseboa

Vierailija
137/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoleton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta yhä edelleen se perusterve rokotettukin voi saada vakavaoireisen tautimuodon ja kuolla koronatartunnan takia vaikka se epätodennäköistä onkin. 

Omikronin sairastaminen ei edes anna suojaa tartunnalta vaan pahimmassa tapauksessa kärsii noista lievistä oireista sen pari kuukautta ja sitten saakin jo uuden tartunnan.

Itselleni kävi juuri näin. Tartuntojen välissä oli päivää vaille 9 viikkoa ja se edellisen tartunnan jättämä kuiva yskä oireili vielä kun uusi tartunta iski. 

Lisään vielä, että tuo eka tartunta mulla alkoi sillä järkyllä kurkkukivulla joka nosti sitten melkein heti hieman kuumettakin. Samaan aikaan oli aivan veto veks ja joka paikkaa särki ja jomotti vaikkakaan ei sillä tavalla mitä kurkkua. Nuhaa ei ollut missään vaiheessa ja yskäkin onneksi alkoi vasta sitten kun tuosta kurkkukivusta olin päässyt. Siinä kivussa olisi ollut hurjaa joutua yskimään tai aivastelemaan yhtään enempää kuin satunnaisesti. Ja sitä yskää sitten onkin jatkunut tuosta tartunnasta asti vaikka ei sitä koko aikaa köhikään vaan niitä yskäkohtauksia tulee säännöllisen epäsäännöllisesti esim jos puhuu paljon, nauraa tai vaikka hengästyy.

Ja tämä toinen tartunta alkoi sillä, että vatsa meni sekaisin ja tuli kuumeinen olo. En eka edes ajatellut koronaa vaan vasta sitten kun kaverini pisti viestiä, että on nyt sairastunut koronaan ja kertoi suht samoista oireista itsellään. Oltiin siis nähty vajaa viikko aiemmin ja höpötelty oikein urakalla.

Sitäkin kyllä jo mietin, että noinkohan se olinkin minä joka tartutin kaverini, koska mulla vieläkin on tuota yskää. Kaiketi tartuntaketju oli kuitenkin niin päin, että mä sain tartunnan tältä kaveriltani, koska hänen avomiehensä sairastui koronaan päivää aiemmin mitä tämä kaverini ja minä aloin oireilla sitten vasta kaksi päivää myöhemmin. Tosin nyt tartunnan voi saada ihan mistä vaan ja voihan sekin olla, ettei meidän tartunnat edes ole samaa ketjua.

Vierailija
138/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku viikko sitten lihavat m a m unaiset nauroivat, kun näkivät minulla maskin. Huvitti kun niin selvästi riskiryhmään kuuluvat alkavat nauramaan maskeille, vaikka luulisi kaikkien jo tottuneen niihin.

Hyvin harva enää käyttää maskia edes pääkaupunkiseudulla. Oikeastaan vain kaikista hauraimmat vanhukset käyttävät maskia. Itse lopetin käytön viime viikolla, vaikka toisaalta pelottaa millaista olisi olla koronassa juuri helteillä. Varmasti tukalaa.

Mua ei onneksi hetkauta muiden maskittomuus eikä edes naureskelu enkä varsinkaan tarvitse virallista suositusta itseni suojaamiselle tartunnalta. Ja jos se ei sitten suojaakaan vaan saan koronatartunnan niin olisi se tullut ilman maskiakin.

Vierailija
139/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bioase.

Vierailija
140/149 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuohan ne tehotkin tukki koska eivät piittaa mistään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi