Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei muuttanut elämää juuri mitenkään

Vierailija
03.07.2022 |

Ensimmäinen lapsi. Ekat kuukaudet oli valvomista, mutta mies auttoi paljon ja oli kotona. On oma pomonsa, niin otti sitten rahakkaampia soppareita, ja oli neljä päivää viikosta mun ja vauvan kanssa. Tykätään valvoa muutenkin, niin valvottiin vuorotellen vauva liinassa.

Menoillakin vauva oli liinassa/ kaukalossa, ja sosiaalinen elämä jatkui kuten ennenkin. Meillä käynyt vieraita kahvittelemassa, ja me ollaan vierailtu ties missä.

Nyt taapero syö samaa ruokaa meidän kanssa. On syönyt vauvasta asti itse. Vaatiihan lapsi kokoajan huomiota, mutta ollaan hitsauduttu yhteen entistäkin lujemmin.

Treffeillä voidaan käydä lapsen kanssa, menee nukkumaan klo 20, niin on monta tuntia sen jälkeen yhteistä ja omaa aikaa. Herää seiskalta, jolloin syödään aamupala, käydään suihkussa ja painutaan ulos. Viikonloppuisin mies mukana, arkisin mennään kahdestaan. Ruokaa tehdään yhdessä, taaperokin osaa pestä vihannekset ja auttaa pikkujutuissa. Rakastaa latoa pyykkiä koneeseen, ja olla vanhempien apuna muutenkin.

Mitään ongelmia ei ole ollut ajan riittävyyden kanssa, ihan ekat kuukaudet väsytti, ja olen valtavan kiitollinen miehen läsnäolosta.

Lapsi ei jaksa kauaa kiukutella, vaikka toki kiukuttelee ajoittain. Saa raivota sylissä, ja usein kiukku laantuu haliin ja syliin. Sitten jatketaan normaalisti elämää.

Onko muillakin näin?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla ainakin muuttui. Esim. liikuntaharrastukseen, hammaslääkäriin, kampaajalle ym. pääsemisestä tuli melkoisen mahdotonta. Väsymys alkoi painaa, kun ei saanut nukkua kunnolla. 

Ymmärrän kyllä, ettei noi tosiaankaan ole mitään itsestäänselvyyksiä. Jos mies olis perus palkkatyössä, niin aikatauluja ei noin vaan lennossa muutettaisi. Saati jos olisin lapsen kanssa kahdestaan.

Ap

Vierailija
42/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä esikoisen syntymän aiheuttamista muutoksista yksi isoimmista oli se, että opiskelut jäivät tauolle puoleksi vuodeksi. 

Tuo tökkäsi tarinassa silmään, että "tykätään valvoa". Tiedän, että ihmiset, jotka tykkäävät valvoa illalla/yöllä, tykkäävät myös nukkua silloin kuin heitä huvittaa, kuten viikonloppuaamuisin hyvinkin pitkään, jopa yli puolen päivän.

Huonosti nukkuvan vauvan kanssa se ongelma ei ole siinä, että joutuu valvomaan nimenomaan yöllä, vaan ongelma on se, että ei voi nukkua silloin, kun on oikeasti väsynyt.

Onneksi vauvakaan ei jaksa loputtomiin valvoa. Ennen pitkää nukahtaa, jolloin pääsee äitikin levähtämään.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä töitä teet ja paljonko viikossa?

En ole tällä hetkellä töissä. Jos kaikki menee suunnitellunlaisesti, niin olen kotona ainakin esikoisen koulun alkamiseen asti. Jos saadaan lisää lapsia, niin ennen kouluikää en halua olla pois lapsen luota pitkää päivää viittä päivää viikossa.

Mahdollisesti alan jossain vaiheessa tulevaisuudessa tekemään jotain kotoa käsin. Pitää elää ihan tilanteen mukaan.

Ap

Vierailija
44/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi satuilla, oikeasti. Joku herkkäuskoinen saattaa jopa uskoa valeesi ja tehdä ison virheen.

En mä yritäkään väittää, että jokaisella voisi olla asiat, kuten mulla. Kai jokaisella on oikeus keskustella omasta arjestaan ja siitä millaista se on. Oli se sitten helppoa tai vaikeaa.

Ap

Vierailija
45/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä meilläkään elämä hirveästi lapsen myötä muuttunut, mutta hän onkin ollut todella helppo ja hyväntuulinen vauva, joka nukkuu hyvin ja syö hyvin. Lisäksi olemme miehen kanssa olleet jo ennen vauvaa sellainen "prisma-pariskunta", joten siksikään muutos prisma-perheeksi ei niin suuri ollut. Ja sitten samalla vauvan tulo muutti kuitenkin han kaiken. Eniten kaipaan pitkään nukkumista omilla ehdoillani ja sitä, että jakaisimme makuuhuoneen ainoastaan mieheni kanssa kahdestaan.

Siis kyllähän tää on mullistanut elämän totaalisesti! Järjestelin aloituksessa sanat vähän mustavalkoisesti. Asenne elämää kohtaan ei niinkään muuttunut.

En koe jääväni mistään aikaisemmasta paitsi, enemmänkin olen lapsen kautta saanut paljon. Oltiin lähipiirissä ekat, jotka sai lapsen, nyt on jo pari vauvaa ja yksi tulossa. Ei siis mitenkään jääty ulkopuolelle, vaikka lapsi kulkikin/kulkee mukana:)

Ap

Vierailija
46/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kuviossa mietityttää eniten se, että joku saa enemmän rahaa siitä, että tekee vähemmän töitä. Haluaisin esimerkkejä töistä, joissa asiat menevät näin.

Vierailija
47/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös oli ihan helppoa.  Jaoimme mieheni kanssa vapaat ja jatkoimme ihan normaalia elämää.

Harrastuksia, teatteria, frendejä, jopa baareilua.

Tapahtumiin oli helppo ottaa lapsi mukaan ja ulkomaillekin  pääsi aika nopeasti. 

Toki isoisäni auttoi joskus ja frendi toisinaan, mutta esim. esim. ilta ulkona onnistui Mll:n kautta.

Joskus ihmettelee näitä kauhutarinoita.

Vierailija
48/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kuviossa mietityttää eniten se, että joku saa enemmän rahaa siitä, että tekee vähemmän töitä. Haluaisin esimerkkejä töistä, joissa asiat menevät näin.

En mä mielestäni niin sanonut. Ei ainoa olemassaoleva tulojen muoto ole kiinteä tuntipalkka.

Ap

Vierailija
49/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään nukkua, juoda viiniä ja harrastaa seksiä keskellä päivää spontaanisti. Ei ihan onnistu, kun on kouluikäinen lapsi kotona.

Mutta tämänhän sä jo tiesitkin. Kunhan yritit provoilla.

Vierailija
50/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä töitä teet ja paljonko viikossa?

En ole tällä hetkellä töissä. Jos kaikki menee suunnitellunlaisesti, niin olen kotona ainakin esikoisen koulun alkamiseen asti. Jos saadaan lisää lapsia, niin ennen kouluikää en halua olla pois lapsen luota pitkää päivää viittä päivää viikossa.

Mahdollisesti alan jossain vaiheessa tulevaisuudessa tekemään jotain kotoa käsin. Pitää elää ihan tilanteen mukaan.

Ap

Tätä odotinkin. Ilmankos mikään ei muuttunut, kotona oleilet muutenkin.

Vierailija
51/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään nukkua, juoda viiniä ja harrastaa seksiä keskellä päivää spontaanisti. Ei ihan onnistu, kun on kouluikäinen lapsi kotona.

Sulla on sun mielenkiinnon kohteet, mun mielenkiinnon kohteet ovat muualla kun viinin juomisessa. Nukkua saa, vaikka lapsia oliskin.

Ap

Vierailija
52/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös elämä tuntunut helpolta ja rennolta lasten myötä (3 lasta 4 vuodessa). Toisaalta olin hoitanut muiden lapsia jopa päivittäin useita vuosia ennen omiani, joten tiesin hyvin etukäteen mitä se lastenhoito on (päivin ja öin).

Toki haasteitakin on ollut, esim. päiväkodissa lapset sairastelivat paljon ja jouduin olemaan itse jatkuvasti poissa töistä. Päädyin sitten hakemaan yliopistoon opiskelemaan ja opinnot on ollutkin helpompi yhdistää etämahdollisuuksineen pienten lasten kanssa. Lastenhoitaja käy satunnaisesti meillä. Työelämään kun palaan, niin tarkoitus ottaa au pair lastenhoitajaksi, jolloin vältetään sairasteluhaasteet.

Elämä ennen lapsia ja lasten jälkeen on pysynyt hyvin samanlaiSena. Toki ennen omia lapsia vietin lähes kaiken vapaa-aikani muiden lasten kanssa, joten johtunee siitä. Omat menot ja tekemiset aina olleet lapsille sopivia ja viihdyn hyvin lasten leikkipaikoilla, huvipuistoissa, lasten altaissa kylpylöissä, eläintarhoissa, hoplopeissa jne. eli varmasti sekin vaikuttaa.

Vierailija
53/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässynlässyn

Vierailija
54/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rajoittunutta elämää olet elänyt, jos lapsi ei muuttanut sitä mitenkään.

Vierailija
55/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on sun mielenkiinnon kohteet, mun mielenkiinnon kohteet ovat muualla kun viinin juomisessa. Nukkua saa, vaikka lapsia oliskin.

Ap

Ai niin pitkään kun haluat ja milloin haluat?

Vierailija
56/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä taas niin paksua settiä ja pistää vihaksi, että edelleen jotkut syöttävät tällaista pajunköyttä. Misery loves company, koitetaan saada muutkin ansaan.

Raskaus tekee peruuttamatonta vauriota kropalle. Työtulot, eläkekertymä ja urakehitys kärsivät. Lapsesta aiheutuu paljon kuluja, lapsi sitoo ja aiheuttaa aivan uudenlaisen vastuun. Nämä ovat faktoja kaikille äideille.

Loput on sitten tilannesidoinnaista. Toiset eivät ennenkään ole matkailleet, viettäneet paljon aikaa ystävien kanssa tapahtumissa tai harrastaneet tavoitteellisesti. Toisilla on laajat, saatavilla olevat tuliverkot. Toiset saavat terveet ja hyväkäytöksiset lapset. Toisilla puoliso osallistuu tasapuolisesti. Toiset eivät ole introvertteja. Mutta sitten ovatkin ne kaikki muut, joilla kortit ovat eri.

Vierailija
57/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö sä käy töissä ollenkaan? Mäkin olen lapseton, mutta pitää herätä 6, 7 lähteä töihin, töissä 8-16:30, kotona 17:30, sit jotain safkaa eikä energiaa yhtään seksiin tai viinin juomiseen. Oon ihan poikki tähän työelämään miten muut jaksatte tätä? ;(

Vierailija
58/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä nukkua voi tuon kouluikäisen vanhempana (tänään klo 9:ään), mutta pienemmän kanssa on jommankumman herättävä.

Seksikö ei kiinnosta?? Edes miestäsi? Suurin, ehdottomasti suurin miinus perhe-elämässä on seksin rajoittaminen. Kyllä mielikuvitusta on käytetty, mutta rajat tulee silti vastaan. Oi niitä menneitä vuosia, kun aamulla ei ollut sängystä kiire mihinkään..

Vierailija
59/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sä käy töissä ollenkaan? Mäkin olen lapseton, mutta pitää herätä 6, 7 lähteä töihin, töissä 8-16:30, kotona 17:30, sit jotain safkaa eikä energiaa yhtään seksiin tai viinin juomiseen. Oon ihan poikki tähän työelämään miten muut jaksatte tätä? ;(

Kreikkalainen rakastaja. Tekee taivaallista ruokaa ja hieroo. Saa Tinderistä

Vierailija
60/78 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkini koskee viikonloppuja, lomia ja vapaa-aikaa muutenkin. Arjessahan me ei paljoa toisiamme nähdä. Mies tekee kotona työt, lapsi on koulussa, harrastuksissa ja kavereiden kanssa ja minä töissä. Illalla syödään yhdessä ja möllötetään :) Nukutaan paljon, sillä jaksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi