Teini suuttui kun en antanut pitää kesätyörahoja
Tilanteemme on siis se, että minä olen työtön yksinhuoltaja ja meillä on taloudellisesti erittäin tiukkaa. Monta suuta ruokittavana ja lisärahalla olisi tarvetta. Teini oli kesätöissä koko kesäkuun ja ansaitsi yli 1000€ siivoojan hommissa. Nyt minä sitten pyysin että siirtää palkkarahansa minun tililleni heti kun saa ne, jotta voin käyttää ne koko perheen hyväksi ja ostaa ruokaa, vaatteita ja muita välttämättömyystarvikkeita, joihin ei muuten olisi varaa. Teini suuttui tästä ja raivosi minulle väittäen että hänellä olisi muka itse oikeus määrätä rahoista (eli hänen tapauksessaan tuhlata ne turhuuksiin.) Minä puolestani totesin, että sitten aikuisena voikin yksin asuessaan itse päättää mutta nyt kotona asuessaan hänellä on vastuu myös muun perheen toimeentulosta kun kerran on ainoa jolla on vähän enemmän rahaa. Ilmoitin sitten, että jos ei itse siirrä rahoja niin minä otan ne hänen tililtään. Huoh. Ei tuollainen 17-vuotias vielä kovin kypsä näköjään ole, kun ei ymmärrä että perheessä joutuu huolehtimaan myös muista.
Kommentit (73)
Tämä on provo, mutta tuollaisia vanhempia on oikeasti. Mun äiti pölli kaikki mun kesätyörahat kun pääsin 16-vuotiaana ekan kerran töihin. Ei riittänyt, että lupasin ostaa ruokaa ja maksaa laskuja vaan piti nimenomaan saada rahaa. Oli sitten ominpäin onnistunut jotenkin tyhjentämään tilin.
Sitten kun muutin 18-vuotiaana omaan asuntoon, alkoi postiluukusta sadella ulosottokirjeitä. Äiti oli ottanut ilon irti kun täytin 18 ja pystyi tilaamaan laskulle minun nimellä. Silloin oli vielä nämä tilauskupongit käytössä, johon ei tarvinnut mitään tunnistautumisia. Äitini on aidosti kummissaan, miksen pidä häneen mitään yhteyttä enää.
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Todella huono. Tiedoksi, että joissakin perheissä oikeasti tapahtui. Esimerkiksi oma äitini varasti kesätyö- ja lahjarahani. Todella ilkeää ja pahansuopaa vitsailla tällaisella aiheella. Tuo on oikeasti rikos ja laitonta.
Niin on, mutta ei pitäisi olla. Hyvä teini tosin haluaisi itsekin osallistua perheen toimeentulotulosta huolehtimiseen, jos siihen mahdollisuus olisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei koko palkkaa, mutta osan, hyvän osan voisi teini antaa yhteiseen kassaa.
Sekin on oppimiskokemus.
Oppimiskokemus siitä miten äiti on saamaton luuseri ja varastaa lastensa rahat. Opettaa samalla miten kannattaa muuttaa äidistä mahdollisimman kauas ja jättää yhteydenpito samalla, kun laittaa lapsuudenkodin oven viimeistä kertaa kiinni takanaan.
Ollessani lapsi, isän veli oli vähän normaalia varakkaampi ja hän aika-ajoin osti meille veljenlapsilleen vähän hienompia joululahjoja.
Äitini anasti itselleen ne paremmat lahjat mm kellon, korut jne sanomalla, että Raimo (isän veljen nimi) on vahingossa kirjoittanut lahjoihin minun nimen ja oikeasti ne on tarkoitettu äidilleni.
Tunnen useita ketkä asuneet kotona vielä , kun menneet suoraan koulusta töihin. Veljenikin maksoi porukoille 500mk aikoinaan asumisesta ja ruuasta kun työskenteli jo 16v. Kohtuutonta on viedä kaikki rahat. Mutta jokunlainen osallistuminen kustannuksiin olisi paikallaan.
Olen täysi-ikäinen vanhempansa luona asuva työtön. Vanhempani on vanha ja sairas ja tuloni on siis vain tuo työmarkkinatuki. En maksa vanhemmalleni mitään, mutta joudun tekemään oikeastaan kaikki kotityöt ja hoitamaan paljon asioita, vaikka näitä hoitaessani saankin usein ahdistuskohtauksia. Kärsin siis kovasta ahdistuksesta, autismikirjon häiriön oireista ja muistakin vaivoista ja kärsin ja kuormitus tästä asumiskuviosta todella paljon. Asun toki ilmaiseksi, mutta kaiken,mitä tähän liittyy huomioiden vaikeaa tämä on.
Poikaystävän äidillä oli samanlainen asenne kuin aloittajalla. Pyysi vielä lukioikäisen pojan nostamaan opintolainan äidilleen kun tiukkaa oli rahasta. Äiti oli fiksu ja ahkera nainen, joka oli tehnyt vääriä valintoja miesten kanssa, kolme lasta, yh ja talous tiukalla. Poikaansa aina moitti rahankäytöstä. No eipä poika koskaan oppinut fiksua rahankäyttöä. Kynnys lainan nostamiseen laski, kun lainaraha käytettiin elämiseen ja käyttöhyödykkeisiin. Säästämisen mallia ei kotoa opittu eikä fiksua rahankäyttöä, kun jopa penni piti laskea.
Rahankäyttö opitaan vain harjoittelemalla rahan hallintaa, jos ei ole koskaan omaa rahaa käytössä, ei sen hallintaa voi myöskään opetella.
Vierailija kirjoitti:
Olen täysi-ikäinen vanhempansa luona asuva työtön. Vanhempani on vanha ja sairas ja tuloni on siis vain tuo työmarkkinatuki. En maksa vanhemmalleni mitään, mutta joudun tekemään oikeastaan kaikki kotityöt ja hoitamaan paljon asioita, vaikka näitä hoitaessani saankin usein ahdistuskohtauksia. Kärsin siis kovasta ahdistuksesta, autismikirjon häiriön oireista ja muistakin vaivoista ja kärsin ja kuormitus tästä asumiskuviosta todella paljon. Asun toki ilmaiseksi, mutta kaiken,mitä tähän liittyy huomioiden vaikeaa tämä on.
Suosittelen muuttamaan omaan asuntoon. Hae sossusta ja työkkäristä apua itsenäistymiseen ja omaan asuntoon. Sen jälkeen huoli-ilmoitus omasta vanhemmasta. Sinulla on selvästi ollut rankka elämä ja tarvitset tilaa omalle elämälle ja omille unelmille! Sinun ei kuulu tuhlata omaa elämääsi vanhempaasi hoitaessa.
Lain mukaan lapsi ei ole elatusvelvollinen vanhempiinsa ja sisaruksiinsa.
Vaikka tämä ilmiselvä provo onkin niin tuli mieleen ihan tuttu nainen joka selitti että lapsi alkaa saamaan kuntoutusrahaa opintojen aikana ja se on nyt sitten niin suuri summa että isänsä (jonka luona lapsi oli kirjoilla, asui n viikko-viikko vanhempiensa luona) saa vähemmän asumistukea ja toimeentulotukeenkin vaikuttaa niin lapsen pitää tuosta rahastaan sitten korvata isälleen nämä tukien menetykset ja koska olisi epäreilua jos maksaa vain isälleen niin saa luvan alkaa maksaa myös äidilleen korvausta kotona elämisestä :D Kyse oli 16 vuotiaasta.
Voi tämä olla tottakin, tuli ikäviä kaikuja omasta nuoruudestani.
Oli 8-tai 9lk jälkeinen kesä, mutta yhtä kaikki, olin 15v ja olin saanut ensimmäisen ns kunnon kesätyöpaikan Hgin hotelli Palacen pesulasta.
Oli aivan julmetun kuumaa ja pesulassa sisällä vielä kuumempaa, ne jättimäiset mankelit, kuivausrummut, pyykkikoneen ym joissa pyörittelin valtavia ravintolapöytien pöytäliinoja, hotellihuoneiden sänkyjen lakanoita, pyyhkeitä ym.
Niin, palkkani vei äitini, sain ekat Levi's-farkkuni ostettua ja valitukset siitä, muuten rahat vei äitini, kuulema minusta aiheutuviin kuluihin, ei paljoa liikuttanut elatusvelvollisuus liittyen alaikäiseen lapseen tmv.
Jos ap olet tosissasi niin suosittelen vaihtamaan kantaasi, muussa tapauksessa olet äärimmäisen paska ja huono äiti, sinulla on se vastuu lapsesi elatuksesta ym, sinä olet se vanhempi ja aikuinen joka on päättänyt lisääntyä, ja voin luvata, että lapsesi muistaa tapahtuneen vielä vuosikymmentenkin päästä, eikä hyvällä.