Miesluola yhteiseen kotiin avoliitossa
Mulla on keräilyesineitä kertynyt aika paljon, niitä on sen verran että ne vaatii oman huoneen jo.
Nyt yhteenmuutto suunnittelu päällä tyttökaverin kanssa, eikä hän halua mun teräaseita, ase replikoita, ww2 kamaa, kultakolikoita ja jääkiekko kamoja yhteiseen kotiin näkyville.
Ehdotin sitten, että hommataan isompi asunto, jotta mä saan "miesluolan" jonne laitan keräilyesineitä ja saan toisen telkkarin ja pelikonsolit välttämään riitoja.
Isomman asunnon vuokra olisi 700€/kk eli 350€/kk kummallekin, mikä on halvempaa kuin kummankin nykyinen vuokra. Tyttökaveri silti vaatii, että maksaisin enemmän vuokraa juuri tämän oman huoneen takia.
Tämän jälkeen huomautin, että naiset valloittaa yhteenmuutoasa lähes koko asunnon, joten on suotavaa että mies saa myös omaa tilaa yhteisessä kodissa
Jos me asuttaisiin taloudessa missä vain yksi tv, niin riitelyitä olisi koko ajan kuka sitä saa katsoa, ja koska mä saisin pelata. Keräilyesineitä en myöskään aio antaa pois, sillä ne ovat mun intohimo ja ovat monien tuhansien arvoisia
Eli pari kysymystä
Antaisitko miehelle oman huoneen yhteiseen kotiin?
Antaisitko miehen pelata pelejä ja pitää keräilyesineet yhteisessä kodissa?
Onko tämä naurettava syy erota?
Kommentit (209)
Antaisitko miehelle oman huoneen yhteiseen kotiin?
-> Toki, vaikka kysymyksenasettelu onkin hassu. En voi päättää yksin yhteisen kodin huoneiden käyttämisestä.
Antaisitko miehen pelata pelejä ja pitää keräilyesineet yhteisessä kodissa?
-> Toki, mutta nimenomaan toivoisin vahvasti keräilyesineiden olevan siellä ns. omassa huoneessa jos en niiden ulkonäöstä pidä. Pelaaminen ok järkevissä rajoissa, mutta mitään riippuvuutta en katselisi. Eli jos sujahtaa elämään hyvin, on ok. Jos vie ajan yhteiseltä tekemiseltä/töiltä/lapsilta jne., määrä ei ole ok.
Onko tämä naurettava syy erota?
-> Mikään ei ole itsessään naurettava syy, jos sitä ei saa keskustellen järkevään tilanteeseen ja molempia tyydyttävään ratkaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minusta on epäreilua jos mies maksaa saman verran vuokraa ja saa oman huoneen, samalla kun "minun" huoneitani olisivat jaettu keittiö, kylppäri, olohuone ja makuuhuone. Tosi alentava ja loukkaava asenne.
Minusta tuo olisi just hyvä homma, kun ei tarvitsisi katella miehen rojuja. Makkarin sisustaisin sitten omaan tyyliin ja olkkari pidettäisiin siistinä.
Sohva, ruokapöytä ja esim. leivänpaahdin eivät kyllä mielestäni ole lätkäromuun vertautuvaa tavaraa. Olkkari, keittiö ja kylppäri pitää olla varusteltuna muutenkin, ja "omat" tavarat alkavat vasta noiden jälkeen. Omalla kohdalla esim. ompelukone, kankaat, sovitusnukke. Minne nuo sitten kuuluu? Olkkarin nurkassa tai makuuhuoneessa en noita katsele.
Ketjusta tulee elävästi mieleen eksä, jonka mielestä oli ok että maksan ja kokkaan kaikki ruoat, ihan koska ruoanlaitto oli "minun harrastukseni".
Jos vuokra maksetaan puoliksi niin aloittajan esimerkissähän mies voi täyttää kaikista huoneista puolet.
Vai millä ihmeen logiikalla hänen sisustusvallassaan olisi vain yksi huone?
Naisista on vain harmia.
Muumimukeja ei saa heittää pois! Mutta videopelipatsaat ja animepatsaat joutavat naisten mielestä tunkiolle. #naistenkaksoisstandardit
M G T O W!
En varmasti maksaisi ylimääräistä siitä että mies saa oman huoneen. Kyllä sellainen minullekin kelpaisi, ei se muu tila ole samalla lailla omaa kun se on yhteistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokra maksetaan puoliksi niin aloittajan esimerkissähän mies voi täyttää kaikista huoneista puolet.
Naiset nyt vaan valtaa sen yhteisen kodin, ei siis ole mahdollista mun saada omia tavaroita joka huoneeseen. Siksi ehdotinkin että mun tavarat voi hallita yhteen huoneeseen, missä ei häiritse tyttökaveria.
Vierailija kirjoitti:
Naisista on vain harmia.
Muumimukeja ei saa heittää pois! Mutta videopelipatsaat ja animepatsaat joutavat naisten mielestä tunkiolle. #naistenkaksoisstandardit
M G T O W!
Käsittämätöntä, että naiset eivät näe mitään väärää omassa toiminassaan.
Vierailija kirjoitti:
En varmasti maksaisi ylimääräistä siitä että mies saa oman huoneen. Kyllä sellainen minullekin kelpaisi, ei se muu tila ole samalla lailla omaa kun se on yhteistä.
Eli mies saa sisustaa puolet jokaisesta huoneesta kun kerran maksaa puolet vuokrasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis laskeeko ihmiset kuinka montaa neliötä kukin perheenjäsen käyttää ja jakavat asumiskulut sen perusteella. Ei voi olla totta, kun yhteiseen kotiin muutetaan, niin puoliksi menee vuokrat ilman muuta. En uskalla edes ajatella, minkälaista showta on tollasten ihmisten ruokalaskut.
Opiskelukaverit kun muuttivat yhteen, niin heillä laskettiin ruokalaskutkin pennilleen, kuitista katsoivat, että tuo on kokonaan sinun, tuo menee puoliksi, tuosta maksat 2/3 jne. Hieman katsottiin ihmeissään tuota menoa oman puolisoni kanssa, jonka kanssa muutettiin yhteen samoihin aikoihin. Meillä makseltiin vuoron perään, niin laskut kuin kaupassakäynnit.
Et tainnut hoksata, että sinun maksuvuorolla kärryissä oli juustoja, lihaa, kalaa ja paistopisteen leipää. Mies maksoi perunat, porkkanat ja sipulit.
Siihen aikaan ei paistopisteistä vielä ollut tietoakaan 😆 Eikä valmiiksi pakattuja kauan säilyviä lihoja ja kaloja, joten kaupassa käytiin usein. Silloisella opiskelijabudjetilla ostettiin halpaa pallojuustoa ja joskus pitsaa tehdessä jopa kermajuustoa. Siihen aikaan tonnikalapurkki oli se opiskelijan edullinen ruoka. Huvittaa, kun nykyään neuvot halpaa ruokaa kaipaaville on, että osta tonnikalaa, tonnikala on nykyään kallista. Oikeasti useinmiten syötiin kunnolla yliopiston kuppilassa opiskelijahintaan ja kotona syötiin jotain pientä. Viikonloppuisin tehtiin pitsaa ja muuta. Voin sanoa, että kyllä ne ostokset meni ihan tarpeeksi tasapuolisesti.
Eipä muuten ostoskärryjäkään taidettu juuri käyttää, jos ei sitten käyty kaupungin toisella laidalla suurissa marketeissa. Ostoskori riitti hyvin kaupassa käydessä.
Mutta nuo kaverit kyllä laskivat oikeasti niistä porkkanoistakin kummankin osuuden. Ei muut tuttavapiirissä tuollaista tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset nyt vaan valtaa sen yhteisen kodin, ei siis ole mahdollista mun saada omia tavaroita joka huoneeseen. Siksi ehdotinkin että mun tavarat voi hallita yhteen huoneeseen, missä ei häiritse tyttökaveria.
Valtaa miten? Mitä jos viet omat käyttötavarat niin sen tyttöystävän ei tarvitse "vallata" kaikkea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelle oma "työhuone" yhteisessä asunnossa on ihan ok, mutta maksuista pitäisi kyllä neuvotella. Itse haluaisin myös minulle oman työhuoneen, koska teen etänä töitä noin 3 pv viikossa. Samassa voisi olla mun meikit, vaatteet ym. Eli kaksio muuttuisikin neliöksi ja vuokra puoliksi. Jos tämä ei tule kysymykseen vaan ainoastaan kaksiosta kolmioon, josta yksi huone on miehen kamoille, niin silloin mies maksaa 2/3 vuokrasta.
Suomalainen on valmis maksamaan 100e ettei toinen vaan saa 50e.🤣 Hölmöksi on touhu mennyt.
T. Vaimo jo vuodesta -90Tekisitkö itse palkkatyösi keittiön pöydän äärellä vai työhuoneessa? Miehen tavaroille pitää olla oma huone ja se on sinusta ok, mutta naisen toive työhuoneesta on mahdoton vaatimus? Sano vielä, että keittiö ja kodinhoitohuone on vain sinun omassa käytössä ja mies saa vain käydä syömässä ja hakemassa puhtaita vaatteita, muuten hänellä ei ole niihin asiaa.
Kodinhoitohuoneesta voi muuten saada hyvän työtilan. Naapurin miehellä oli näin aikoinaan ennenkuin koronasta oli tietoa. Meilläkin olisi kodinhoitohuoneessa tilaa työpöydälle, jos olisi tarvetta. Nykyisin se on vähällä käytöllä, koska pyykkiä käsitellään yleensä vain viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mies saa sisustaa puolet jokaisesta huoneesta kun kerran maksaa puolet vuokrasta?
Tietenkin, sisustakoon vaikka kaiken. Vähemmän vaivaa minulle.
Vierailija kirjoitti:
Reduktio ad absurdum kuten päättelyssä tuleekin tehdä.
Tässähän on nimenomaan nainen joka haluaa rajoittaa miehen "asumista", toki perustellusta syystä.
Antaisin ilman muuta oman huoneen, erinomainen idea. Olettaisin kuitenkin, että vuokra maksetaan pinta-alan mukaan, eli maksat enemmän. On aika turhaa luulla, että "naiset automaattisesti valtaavat", kun niin usein ei ole, eikä naisen pidä maksaa sinun olettamisistasi. Jos niin tosiaan käy, niin uudet neuvottelut sitten -jos laitat naisen maksamaan ennakkoluuloistasi tai jonkun toisen naisen synneistä, se ei ole oikein.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minkään roinan keräämistä. Tosin muumimukeja voi sentään käyttää, animefiguurit vievät vain tilaa.
Toisaalta jos ne saa laitettua johonkin ilman että näyttää kaaokselta, siitä vain.
Meneppäs nyt siitä aukomaan päätäsi muualle. :) M27
En ymmärrä miten nainen muka "valtaa" kaiken yhteisessä kodissa. Kyllä kaikkien tuntemieni pariskuntien kodeissa on molempien tavaroita, yhdessä ostettuja juttuja, miehen pelikone tyyliin olohuoneessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, sisustakoon vaikka kaiken. Vähemmän vaivaa minulle.
Oletkohan nähnyt täysimittaista 200 neliön miesluolaa? Minulla on semmoinen, sitä ei yleisten normien mukaan pidetä ihmisasuntona.
Meillä on vaimon sisustama olohuone, jossa on kyllä minun kirjoja yms joka hänelle ok. Minun sisustama makuuhuone jossa on enimmäkseen minun tavaroitani, myös niitä jotka ei vaimoa niin paljon miellytä, sitten on toinen makuuhuone minun pelilaitteille ja vaimon toimistolle eli ns harrastehuone ja lapsille omst huoneet mikä ei liity tähän. Keittiö on vaimon sisustama. Eli kummankin tavaraa on ympäri kotia. Näin meillä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten nainen muka "valtaa" kaiken yhteisessä kodissa. Kyllä kaikkien tuntemieni pariskuntien kodeissa on molempien tavaroita, yhdessä ostettuja juttuja, miehen pelikone tyyliin olohuoneessa jne.
Kaikkien miesten harrastukset eivät kuitenkaan sovellu ns sisustettuun kotiin.
Tai harrastukset ylipäätänsä jos vievät tilaa, kuten vaikka kuntolaitteet.
Ruuhkavuosina semmoisiin harrastuksiin ei taida olla aikaa, ja sitten ihmetellään kun tuntuukin tyhjältä.
Auttaako tuo kärjistys keskustelua?
Kyllä.