Oletko koskaan keskustellut uskonnoista ulkomaalaisten kanssa?
Minä olen hyvinkin avoimesti ja uskonto ei ole heille ongelma. Keskustelu uskonnosta on erittäin vaivatonta ja luonnollista. Siksi, koska uskonnollisuus kuuluu luonnollisena osana heidän maailmaansa.
Moni suomalainen ei taida hahmottaa sitä, kuinka ateistinen maa Suomi on. Mahdollisesti ateistisin maa koko länsimaissa.
Mistäkö johtuu?
Ajattelen, että se johtuu siitä, että olemme olleet sodan jälkeen Neuvostoliiton kopio. Oikein mallimaa.
Moni suomalainen ei hahmota sitäkään ,että itse asiassa he ovat syntyneet Neuvostoliittoon.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Heti jos mainitsee jotain Jeesuksesta niin musut häipyy juosten. Sitä alkaa kyllä uskomaan että siinä nimessä on jotain maagista joka karkoittaa sa astaiset henget.
Ei näin. Olen keskustellut muslimien kanssa kohtuullisen paljon uskonnosta.
He hyväksyvät kyllä Jeesuksen sinänsä, mutta Jeesuksen ristinkuolema on se paha asia heille. Siitä he kiihtyvät. Kaikesta huolimatta en ole kokenut ihmisenä mitään vihaa heidän taholtaan. Eli ihmisenä hyväksyvät minut täysin kuten minäkin heidät.
Ap
Sano niille että rukoillaan yhdessä, pyytäen Jeesuksen sydämeen, tunnustaen Jeesuksen herraksi.
Siitä ne pelästyy. Koska kaikki me tiedetään kuka niitten herra on.
Saatana.
Pyrin keskustelemaan rakentavasti. Mutta tosi on, että Jeesuksen ristinkuolema on se asia jota he eivät sulata.
Miksi juuri ristinkuolema? Luulisi että Jumalan poika ja ylösnousemus jutut olisivat ne vaikeat.
Kyllä, olet oikeassa. He eivät hyväksy, että Jeesus on Jumalan Poika. Koska he eivät hyväksy Jeesuksen ristinkuolemaakaan, eivät he tietenkään usko Jeesuksen ylösnousemukseenkaan.
Ap
Assburger kirjoitti:
Mitä?
Minkä ikäinen olet?
"Ajattelen, että se johtuu siitä, että olemme olleet sodan jälkeen Neuvostoliiton kopio. Oikein mallimaa.
Moni suomalainen ei hahmota sitäkään ,että itse asiassa he ovat syntyneet Neuvostoliittoon."
Mitä v!ttua?!
Neuvostoliitto oli yksipuoluemaa, Neuvostoliitosta ei saanut vapaasti muuttaa pois, Neukkulassa kaikki tuotantovälineet, eli tehtaat ja maatilat olivat valtiom hallussa...
Suomessa oli valtionyrityksiä, mutta vain muutama, elinkeinoelämä oli markkinatalouspohjainen, valtion maatiloja ei ollut yhtään lukuunottamatta tutkimustiloja ja muutamaa muuta erikoislaitosta.
Suomessa on ollut aina monipuoluejärjestelmä ja vapaat vaalit.
70-80- luvuilla Suomi oli paljon, paljon uskonnollisempi kuin nykyään ihan virallisella tasolla.
Koulujen uskonnonopetus oli tunnustuksellista.
Sinä olet syntynyt Neuvostoliittoon etkä edes tajua sitä, huomaan nyt. Tiedän syyt, mutta se olisi toisen ketjun paikka. Meillä oli vain illuusio siitä, että olemme länsimaa. Emme ole olleet kertaakaan sodan jälkeen, emme ole vieläkään, joten se siitä.
70-80 elämä oli täysin jumalatonta ja lehdissäkin Jumalan nimi kirjoitettiin pienellä alkukirjaimella.
Arvioisin, että olet syntynyt 90-luvulla tai 2000-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti jos mainitsee jotain Jeesuksesta niin musut häipyy juosten. Sitä alkaa kyllä uskomaan että siinä nimessä on jotain maagista joka karkoittaa sa astaiset henget.
Aika jännä, sillä Koraanissa on Jeesus (Issa) mainittu sangen korkea-arvoisena profeettana. Jopa jouluevankeliumi löytyy Koraanista. Sen sijaan neitseestäsyntyminen, ylösnousemus ja kolminaisuusoppi puuttui ja suoraan sanoen, vaikka ne ovat kristinuskon keskeisiä kohtia, koen itse ne vähän vieraina.
Olen toki liberaalimuslimien kanssa puhumut uskonnosta ja molempien kösitys oli se että vaikka erinuskonnoista ja eri nimellä kutsuisimme Jumalaa, niin meillä kaikilla on vain yksi Korkein. Olen toki myös moskeijassa keskustellut Islamista, mutta en kriittisesti (paikka huomioiden). En tunne vetoa Islamiin tai muihin vieraisiin usnontoihin enkä varsinkaan kiihkouskovaisuuteen, en edes kristittyyn kiihkoiluun tai hurmahenkisyyteen.
Se on pelstuksen kannalta sama jos on mus limi, ateisti, hindu y.m, valitettavasti. Jos kieltää että Jeesus on se kuka hän on ja pitää hänet aivan eri " hahmona" kun mitä Raamattu kertoo hänestä. Pelastus on vain ja ainoastaan Raamatun Jeesuksen kautta.
Jeesus itse varoitti hänen jälkeensä tulevista vääristä profeeteista, " profeetta" M - hammed on juuri sellainen. Jeesuksen sovitustyön myötä kaikki oli valmista. Hän sanoi itse ristillä: se on täytetty ( se on valmista).Jeesus ei ikinä sanonut olevansa Jumala ja rukoili kuten muslimit. Eikä kädet ristissä. Kristityt ovat muuttaneet ja vääristäneet kaiken siksi viimeiseksi tuli vielä islam joka pysynyt muuttumattomana. Jeesus edes ollut kristitty.
Kun väität että Raamattu on väärennetty, pystytkö todistamaan sen? Yksikään muslimi, ei sunni eikä shia ole pystynyt todistamaan tämän minulle. Vastaus on aina sama: en pysty!
vanha testamentti on alun perin juutalaisten toora. sitä pitää lukea hepreaksi ettei käännösvirheet luo virhe käsityksiä.
juutalaisuudessa on määritelty messias todella tarkkaan. jeesus ei koskaan elämänsä aikana väittänyt olevansa messias eikä täyttänyt mitään näistä kriteereistä.
raamatun uusi testamentti on kirjoitettu jeesuksen jälkeen. sen on kirjoittanut jeesuksen seuraajat ja muistaakseni kreikaksi eikä hepreaksi.koko kristinuskon ongelmat kiteytyy yhteen asiaan; UT jaVT jotka on kaksi eri teosta jotka on ristiriidoissa keskenään ja niiden käännösvirheet jättää valtavia tulkinta virheitä.
viimeaikoina on ollut yksi puheen aihe joka on juuri tuonut kristillisiä tulkinnallisia kysymyksiä eli pride viikon myötä homoseksuaalisuus.
juutalaisuudessa tässä ei ole mitään tulkinnallisia ongelmia.
Ensinnäkin: vanha testamentti ja uusi testamentti eivät ole ristiriidassa toistensa kanssa. Kaikki Vt,n profeetat kertoivat Jeesuksen tulemisesta. Tunnetuin näistä Muslimeille taitaa olla profeetta Jesaja. Raamattu noudattaa samaa linjaa alusta loppuun. Koraani taas ei noudata samaa millään lailla, vaan kaikki on muutettu. Esim kaikki profeetat, Jeesus mukaanlukien ovatkin ytäkkiä arabeita, eikä juutalaisia.
M- hammed kumosi kaikki Jeesuksen opit.Homoseksuaalisuus on kielletty koko Raamatussa. Se että jotkut " kristityt" ovat hyväksyneet sen, on täysin Raamatun Sanan vastaista ja se on todellakin väärin ja häpeällistä . Nämä eivät noudata Raamattua.
Raamattu ( sekä vt että ut) hyväksyy vain avioliittoa miehen ja naisen välillä. Kaikki seksi avioliiton ulkopuolella Raamattu tuomitsee.
aiemmat profeetat kertoi messiaksen tulemisesta ei jeesuksen.
jeesus oli profeetta ja rabbi. hän ei ollut sukua kuningas Daavidille eikä koskaan väittänyt olevansa sukua tai messias.
Jeesus itse oli aikansa liberalisti. hän halusi ettei rikoksista tule lainkaan rangaistusta vaan ne anteeksi annetaan. esim. varkaan ei pitänyt maksaa korvauksia jne. tämä aiheutti ison skandaalin ja fariseukset tiesi mihin se tulee johtamaan tulevaisuudessa.
Mitään kristinuskoa ei olisi jos ihmiset eläisi kuten jeesus kehoitti; hän ei tullut kumoamaan aiempia lakeja ja ennustuksia. tai luomaan uutta uskontoa.
toisin sanoen kristinusko juutalaisen rabbin ja profeetan henkilöpalvontaa joka perustuu hänen seuraajiensa mielipiteisiin jotka on 2000 vuoden aikana käännetty niin monesti ettei kukaan enää tiedä mitä edes he tarkoittivat alunperin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, sillä Koraanissa on Jeesus (Issa) mainittu sangen korkea-arvoisena profeettana. Jopa jouluevankeliumi löytyy Koraanista. Sen sijaan neitseestäsyntyminen, ylösnousemus ja kolminaisuusoppi puuttui ja suoraan sanoen, vaikka ne ovat kristinuskon keskeisiä kohtia, koen itse ne vähän vieraina.
Olen toki liberaalimuslimien kanssa puhumut uskonnosta ja molempien kösitys oli se että vaikka erinuskonnoista ja eri nimellä kutsuisimme Jumalaa, niin meillä kaikilla on vain yksi Korkein. Olen toki myös moskeijassa keskustellut Islamista, mutta en kriittisesti (paikka huomioiden). En tunne vetoa Islamiin tai muihin vieraisiin usnontoihin enkä varsinkaan kiihkouskovaisuuteen, en edes kristittyyn kiihkoiluun tai hurmahenkisyyteen.
Se on pelstuksen kannalta sama jos on mus limi, ateisti, hindu y.m, valitettavasti. Jos kieltää että Jeesus on se kuka hän on ja pitää hänet aivan eri " hahmona" kun mitä Raamattu kertoo hänestä. Pelastus on vain ja ainoastaan Raamatun Jeesuksen kautta.
Jeesus itse varoitti hänen jälkeensä tulevista vääristä profeeteista, " profeetta" M - hammed on juuri sellainen. Jeesuksen sovitustyön myötä kaikki oli valmista. Hän sanoi itse ristillä: se on täytetty ( se on valmista).Jeesus ei ikinä sanonut olevansa Jumala ja rukoili kuten muslimit. Eikä kädet ristissä. Kristityt ovat muuttaneet ja vääristäneet kaiken siksi viimeiseksi tuli vielä islam joka pysynyt muuttumattomana. Jeesus edes ollut kristitty.
Kun väität että Raamattu on väärennetty, pystytkö todistamaan sen? Yksikään muslimi, ei sunni eikä shia ole pystynyt todistamaan tämän minulle. Vastaus on aina sama: en pysty!
vanha testamentti on alun perin juutalaisten toora. sitä pitää lukea hepreaksi ettei käännösvirheet luo virhe käsityksiä.
juutalaisuudessa on määritelty messias todella tarkkaan. jeesus ei koskaan elämänsä aikana väittänyt olevansa messias eikä täyttänyt mitään näistä kriteereistä.
raamatun uusi testamentti on kirjoitettu jeesuksen jälkeen. sen on kirjoittanut jeesuksen seuraajat ja muistaakseni kreikaksi eikä hepreaksi.koko kristinuskon ongelmat kiteytyy yhteen asiaan; UT jaVT jotka on kaksi eri teosta jotka on ristiriidoissa keskenään ja niiden käännösvirheet jättää valtavia tulkinta virheitä.
viimeaikoina on ollut yksi puheen aihe joka on juuri tuonut kristillisiä tulkinnallisia kysymyksiä eli pride viikon myötä homoseksuaalisuus.
juutalaisuudessa tässä ei ole mitään tulkinnallisia ongelmia.
Ensinnäkin: vanha testamentti ja uusi testamentti eivät ole ristiriidassa toistensa kanssa. Kaikki Vt,n profeetat kertoivat Jeesuksen tulemisesta. Tunnetuin näistä Muslimeille taitaa olla profeetta Jesaja. Raamattu noudattaa samaa linjaa alusta loppuun. Koraani taas ei noudata samaa millään lailla, vaan kaikki on muutettu. Esim kaikki profeetat, Jeesus mukaanlukien ovatkin ytäkkiä arabeita, eikä juutalaisia.
M- hammed kumosi kaikki Jeesuksen opit.Homoseksuaalisuus on kielletty koko Raamatussa. Se että jotkut " kristityt" ovat hyväksyneet sen, on täysin Raamatun Sanan vastaista ja se on todellakin väärin ja häpeällistä . Nämä eivät noudata Raamattua.
Raamattu ( sekä vt että ut) hyväksyy vain avioliittoa miehen ja naisen välillä. Kaikki seksi avioliiton ulkopuolella Raamattu tuomitsee.aiemmat profeetat kertoi messiaksen tulemisesta ei jeesuksen.
jeesus oli profeetta ja rabbi. hän ei ollut sukua kuningas Daavidille eikä koskaan väittänyt olevansa sukua tai messias.
Jeesus itse oli aikansa liberalisti. hän halusi ettei rikoksista tule lainkaan rangaistusta vaan ne anteeksi annetaan. esim. varkaan ei pitänyt maksaa korvauksia jne. tämä aiheutti ison skandaalin ja fariseukset tiesi mihin se tulee johtamaan tulevaisuudessa.
Mitään kristinuskoa ei olisi jos ihmiset eläisi kuten jeesus kehoitti; hän ei tullut kumoamaan aiempia lakeja ja ennustuksia. tai luomaan uutta uskontoa.
toisin sanoen kristinusko juutalaisen rabbin ja profeetan henkilöpalvontaa joka perustuu hänen seuraajiensa mielipiteisiin jotka on 2000 vuoden aikana käännetty niin monesti ettei kukaan enää tiedä mitä edes he tarkoittivat alunperin.
Olet totaalisesti väärin kaikessa. Ja kyllä Jeesus oli Daavidin sukua!!
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Mitä?
Minkä ikäinen olet?
"Ajattelen, että se johtuu siitä, että olemme olleet sodan jälkeen Neuvostoliiton kopio. Oikein mallimaa.
Moni suomalainen ei hahmota sitäkään ,että itse asiassa he ovat syntyneet Neuvostoliittoon."
Mitä v!ttua?!
Neuvostoliitto oli yksipuoluemaa, Neuvostoliitosta ei saanut vapaasti muuttaa pois, Neukkulassa kaikki tuotantovälineet, eli tehtaat ja maatilat olivat valtiom hallussa...
Suomessa oli valtionyrityksiä, mutta vain muutama, elinkeinoelämä oli markkinatalouspohjainen, valtion maatiloja ei ollut yhtään lukuunottamatta tutkimustiloja ja muutamaa muuta erikoislaitosta.
Suomessa on ollut aina monipuoluejärjestelmä ja vapaat vaalit.
70-80- luvuilla Suomi oli paljon, paljon uskonnollisempi kuin nykyään ihan virallisella tasolla.
Koulujen uskonnonopetus oli tunnustuksellista.
Sinä olet syntynyt Neuvostoliittoon etkä edes tajua sitä, huomaan nyt. Tiedän syyt, mutta se olisi toisen ketjun paikka. Meillä oli vain illuusio siitä, että olemme länsimaa. Emme ole olleet kertaakaan sodan jälkeen, emme ole vieläkään, joten se siitä.
70-80 elämä oli täysin jumalatonta ja lehdissäkin Jumalan nimi kirjoitettiin pienellä alkukirjaimella.
Arvioisin, että olet syntynyt 90-luvulla tai 2000-luvun alussa.
Olen syntynyt 1971.
Työelämään astuin 1980- luvun lopulla.
Muistan hyvin Neuvostoliiton vaikutusvallan, Neuvostoliiton hajoamisen jne.
Neuvostoliitto vaikutti Suomeen monin tavoin, mutta Suomi ei ollut edes sosialistinen valtio puhumattakaan Neuvostoliiton osasta.
Paskapuheesi häpäisee mm. niitä ihmisiä, jotka ammuttiin heidän yrittäessään paeta Itä-Saksasta.
Koraani on täynnä " ihmeitä" jotka kaikki ovat todistettu vääriksi, esimerkiksi; avaruutta kuvaavat asiat, missä siemenneste syntyy, sikiökehitys ja kaikki muu.
Antoiko Jumala väärää tietoa M - hammedille, vai eikö Jumala tiennyt nämä asiat itse?
Kristinuskon Jumala on kaiken luoja ja kaikkitietävä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näin. Olen keskustellut muslimien kanssa kohtuullisen paljon uskonnosta.
He hyväksyvät kyllä Jeesuksen sinänsä, mutta Jeesuksen ristinkuolema on se paha asia heille. Siitä he kiihtyvät. Kaikesta huolimatta en ole kokenut ihmisenä mitään vihaa heidän taholtaan. Eli ihmisenä hyväksyvät minut täysin kuten minäkin heidät.
Ap
Mus limit eivät todellakaan usko Raamatulliseen Jeesukseen! Kieltävät Jeesuksen jumaluuden ja pitävät häntä ihmisenä, profettana.
Eivät ysko hänen kuolemaansa eikä ylösnousemukseen. Eivät usko koko evankeliumin sanomaan, Jeesuksen sovitustyöhön.mutta jeesus on heidän messias joka tulee takaisin viimeiseen suureen taisteluun muhametin kanssa.
Joka ei kuitenkaan ole se vanha profeetta-Mohammed vaan Mahdi.
Dajjal eli antikristus
Älä sekoita. Messias ja Mahdi taistelevat yhdessä Dajjalia eli Antikristusta vastaan.
Lisää:
Ala-asteella uskontoa opetettiin hyvin paljon, joka päivä 1-2 luokalla päättyi virteen.
1-6 luokilla luettiin ruokarukous aina ennen ruokailua, yläasteellakin oli uskonnollisia aamunavauksia.
80- luvulla uskonnollisina juhlapyhinä ei saanut järjestää huvitilaisuuksia.
Pitkäperjantaina ei sopinut kyläillä, ainakaan maaseudulla.
Kyllä äidinkielessä opetettiin kirjoittamaan Jumala isolla, kun puhuttiin nimenomaan kristinuskon Jumalasta(eli erisnimenä), pienellä silloin, kun kyseessä on jumalhahmo yleensä.
Että niin jumalatonta menoa...
En tiedä, mikä ap:ta vaivaa, ehkä on kumautettu Raamatulla liian lujaa kuulamaan...
Assburger kirjoitti:
Lisää:
Ala-asteella uskontoa opetettiin hyvin paljon, joka päivä 1-2 luokalla päättyi virteen.
1-6 luokilla luettiin ruokarukous aina ennen ruokailua, yläasteellakin oli uskonnollisia aamunavauksia.
80- luvulla uskonnollisina juhlapyhinä ei saanut järjestää huvitilaisuuksia.
Pitkäperjantaina ei sopinut kyläillä, ainakaan maaseudulla.
Kyllä äidinkielessä opetettiin kirjoittamaan Jumala isolla, kun puhuttiin nimenomaan kristinuskon Jumalasta(eli erisnimenä), pienellä silloin, kun kyseessä on jumalhahmo yleensä.
Että niin jumalatonta menoa...
En tiedä, mikä ap:ta vaivaa, ehkä on kumautettu Raamatulla liian lujaa kuulamaan...
Komppaan tätä tekstiä, tämä pitää paikkaansa. T. 1970 - syntynyt.
Kyllä, muslimin kanssa. Hän oli sitä mieltä että kristinuskossa ja islamissa on sama jumala, eikä sillä ole niin väliä mihin uskoo, tärkeintä on olla hyvä ihminen.
Useinkin, asun ulkomailla ja mulla on laaja kansainvälinen kaveripiiri, puoliso on kasvanut tiukasti katolisessa perheessä mutta ei onneksi itse ole uskovainen ja paras ystäväni on muslimi ja työpaikalta löytyy niin mormonit, hindua, buddhalaista kuin sikhiäkin.
Bestikseni kanssa meillä on usein pitkiä ja kiinnostavia keskusteluja uskonnoista.
Itse olen kasvanut luterilaisessa perheessä mutta en ole tippaakaan uskonnollinen.
Olen kyllä ja olen tiennyt heidän uskostaan jopa heitä itseä enemmän joissain kysymyksissä - tämä ei sovi, koska olen nainen ja he olivat miehiä. Kävi nopeasti selväksi että heidän tietonsa uskonnosta perustuivat heidän sukulaisiltaan oppimiin kulttuurisesti värittyneisiin käsityksiin.
Uskontokeskusteluissa on ollut pakko myötäillä miestä. Siltikään kun pyysin jos voisin ottaa yhteyttä johonkin uskonnon asiantuntijaan kysyäkseni lisää, niin mies sanoi että "minä kerron mikä on oikein ja mikä ei, älä kysele muilta". Sen henkilön kanssa ei sitten enää älyllisesti keskusteltu uskonnosta.
Jotkut ovat kyllä vaikuttaneet älykkäiltä joten ihmettelin vähän että eikö heitä kiinnosta näkökulma jota ei se kulttuuri tai lapsena opittu ole värittämässä. Mutta näköjään se kulttuuri (verisiteiden ehdottomuus kaikissa asioissa, myös uskontokäsityksissä) vie voiton aina.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on noin kahdeksan miljardia ulkomaalaista. Veikkaanpa, että siihen määrään sisältyy varsin monenlaista suhtautumista uskontoon. Ja koko ihmiskunnan onneksi yhä enemmän näkemystä, että uskonnoista ei ole kuin haittaa.
Pysyvä rauha maailmassa on mahdollinen vasta sitten kun uskonnoista on päästy eroon.
Tämä on uskomus, josta meillä on yhtä vähän todisteita kuin jumalien olemassaolostakin/olemassaolemattomuudestakin.
Ja hei. Kannattaa huomioida se, että usko ja uskonto ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, muslimin kanssa. Hän oli sitä mieltä että kristinuskossa ja islamissa on sama jumala, eikä sillä ole niin väliä mihin uskoo, tärkeintä on olla hyvä ihminen.
On aina tärkeätä olla hyvä ihminen. Niin se kuiteinkin on että sekä kristunusko että islam eivät ole molemmat oikeat, vaan jompikumpi on väärä. Uskovaisena kristittynä ei ole epäselvää kumpi on se oikea.
Muslimien mukaan Jumalan palvonta, tottelevaisuus ja ns hyvät teot pelastavat. Voit ikäänkun ostaa pelastuspisteitä Jumalan luo.
Kristinusko opettaa että pelastumme ainoastaan Jeesuksen sovitustyön ansiosta. Vain usko pelastaa. Hyvät teot seuraavat siitä kun ottaa Jeesuksen vastaan ja täyttyy Pyhällä Hengellä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus otsikon kysymykseen, en. En ole kiinnostunut kummastakaan, en uskonnosta enkä ulkomaalaisista.
toivottavasti et pidä itseäsi kovin sivistyneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikki tietää muslimien näkemyksen jeesukseen mutta hän puhui musuista ei muslimeista.
Vierailija kirjoitti:
Olet, Ap, väärässä mielestäni tuosta länsimaiden ateistisimpina maana. Suomi on erittäin tapakristillinen maa edelleen, vaikka kirkosta on massoina lähdettykin. Luterilaisuus on vaan niin maallinen kristinuskon suuntaus, ettei sitä edes arjessa niin huomaa.
Uskon Keski-Euroopan (erityisesti läntisen puolen Benelux - Saksa - Ranska -akselin) olevan paljon ateistisempi.
Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin kyllä, olen keskustellut ulkomaamaisten kanssa heidän uskonnoistaan. Ei ongelmaa.
80% suomalaisista ei usko jumalaan ehkäpä tällä viittaat tapakristinuskoon. Tämä tekee suomesta euroopan ellei jopa maailman ateistisimman maan. muissa maissa luku pyörii noin max. 30%
kristinusko on osa suomalaisuutta siten että ristiretkellä tuotiin tänne kaikki kirjoitustaito ja laskeminen ja muu sivistys.
valtaosa nimistä on kristittyjä, meillä on kristittyjen juhlapyhät, ajanlasku ja paljon muuta.
Vierailija kirjoitti:
Olet, Ap, väärässä mielestäni tuosta länsimaiden ateistisimpina maana. Suomi on erittäin tapakristillinen maa edelleen, vaikka kirkosta on massoina lähdettykin. Luterilaisuus on vaan niin maallinen kristinuskon suuntaus, ettei sitä edes arjessa niin huomaa.
Uskon Keski-Euroopan (erityisesti läntisen puolen Benelux - Saksa - Ranska -akselin) olevan paljon ateistisempi.
Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin kyllä, olen keskustellut ulkomaamaisten kanssa heidän uskonnoistaan. Ei ongelmaa.
Rautaesirippu jätti Itä-Saksaan suuren määrän uskonnottomia.
Olen, usein. Avovaimo on ortodoksi ja minä kristitty. Arvopohjat on samat. Vietämme molempien uskontojen juhlapyhät ja kummankin uskonnollisia perinteitä noudattaen, vaikka kumpikaan meistä ei ole mitenkään uskonnollinen. Kultturellinen tapa ja perinne. Se on ihan mukavaa ja avartaa myös omaa näkemystä.
Olet oikeassa...hah hah hah :-)