Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vihaan koiria

Vierailija
02.07.2022 |

Onko pyhäinhäväistys sanoa näin? Tuntuu että kaikkea muuta saa kritisoida ihan vapaasti mutta näitä kirppusäkkejä ei. Auta armias jos vääränkin sanan sanot niin välit katkee.

Ottaa päähän ku käy pitkästä aikaa kylässä jonku luona ja halaa ni nää rakit hyppii ja haukkuu väliin (useita kokemuksia on). Jos grillailet tai kahvittelet kyläs ni nää elukat kerjää ja vaatii itelleen.

Kaduilla haukkuu ku raivohullut, oon joutunu bussipysäkkiäkin vaihtaa ku viereises talos piski pitää showta. Ja näille pitäs sit viel lässyttää ja lellitellä ku pikkuvauvalle.

Mul ei ole koiraa eikä tuu

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan (1900-luvulla) koiria otti hyvin marginaalinen joukko täysin epäkelpoja koiran omistajia. Pääosin niitä ottivat kuitenkin aidot koiraihmiset sekä he, joilla oli koiralle oikea työtarkoitus (metsästys jne).

Tällä vuosituhannella taas koiran ottamisesta on tullut jopa hieman trendikästä. Valitettavasti tähän uuteen omistaja joukkoon mahtuu melkoisen mittava määrä heitä, jotka eivät luonteensa puolesta tai sen puolesta, kuinka paljon vaivaa he ovat valmiita näkemään koiransa elämänlaadun hyväksi soveltuisi edes pienen ja helpon koirarodun omistajiksi.

Tähän porukkaan kuuluu paljon varmasti sinällään hyväsydämisiä ja eläinrakkaitakin omistajia, jotka eivät kuitenkaan aktivoi ja lenkitä koiriaan riittävästi (ehkä elämän muun hektisyyden tai koiran luontaisten tarpeiden tuntemattomuuden takia?).

Koiria ei osata oikein kouluttaa. Omistajalta ei usein löydy riittävää luontaista jämäkkyyttä/auktoriteettiä asettua laumassaan selvästi koiran yläpuolle, eikä ehdotonta johdonmukaisuutta asettaa koiran toiminnalle selkeät rajat. Yksi huolestuttava ilmiö nykyisin on myös koirien liiallinen paapominen ja inhimillistäminen. Niille lässytetään, hellitellään ja tarjotaan herkkuja kuin pikkulapsille, tietysti aina kun koira vain päättää sitä vaatia. Ei koiran tarvitse olla mikään perheen prinsessa yms, jota lellitään yli äyräiden.

Koira on eläin ja tarvitsee lajinsa mukaista toimintaa sekä vahvan ja johdonmukaisen laumanjohtajan, etenkin monet vaativammat rodut. Koira ei ole tyytyväinen vain sohvakoristeena, ulkoillessaan pienellä takapihan pläntillä ja aamuin/illoin 10min korttelin kiertäen, ei edes pieni koira.

Ei siis ole mikään ihme, että tämänkaltaisen nykypäivänä varsin yleisen koiranpidon seurauksena meillä on valtava määrä luonne ongelmaisia ja fyysisesti turhautuneita koiria.

Pientä painetta tiheämmin rakennetuilla kaupunkialueilla aiheuttaa myös se, että neliökilometrin säteellä saattaa asua satoja koiria ja toki niistä lähtee ääntä kun kohtaavat tosiaan (koirien luonnolliseen kommunikaatioon kun kuuluu myös haukahtelu ja muukin ääntely). Monet koirat myös herkästi tulkitsevat sen oman lähikorttelinsa "reviirikseen" ja näin ollen esimerkiksi itsetietoinen uros koira saattaa pyrkiä häätämään "kilpailevat" urokset "sen alueelta" pois näin pitäen kaikki alueen nartut vain itsellään.

Vierailija
42/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että lähes aina pidetään koiranvihaajana, jos vähän edes arastelee, kun rakki työntää kuonoaan etumukseen ja takamukseen. Tsihihii, ei se mitään tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuula kalloon joka rakille. Samoin kissoille. Olen vapaana pihoillani kulkevia loukuttanut ja vienyt mökille "hoitoon".

Mun koira on koulutettu jäljestämään ihmisiä. Pitäiskö hänetkin ampua? Etsiminen hidastuis ainakin heti kerralla.

Vierailija
44/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on varsin iso ja etenkin näin kesäkuumalla kuolaava koira. Lähtö oletus itselläni on aina ja kaikkialla, että vieraat ihmiset eivät halua sen tulevan lähelleen ja toimin tämän mukaisesti, aina. Vielä siinäkin vaiheessa, jos joku lenkillä pysähtyy ihastelemaan koiraani ja tekee jo ehkä aloitetta silitelläkseen koiraa, muistan varoittaa että vaatteesi saattavat kuolaantua. Mikäli vieras on yhä edelleen halukas ottamaan koiraani kontaktia, niin sitten se on ok.

Vaikka olen siis itse koiraihminen, en silti itsekään pidä siitä, että ihmiset kysymättä päästävät koiriaan iholleni. Jos esimerkiksi kuljet kaupungilla siisteissä vaatteissa matkalla palaveriin, ei ole mukavaa saada vaatetustaan täyteen karvaa tai kuolaroiskeita. Aina ei myöskään muuten vain ole aikaa tai halua pysähtyä rapsuttelemaan ventovierasta koiraa.

Vierailija
45/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat haisee, kuolaa, piereskelee. Ulkona syövät ja pyörivät ulosteessa. Sitten kun olet kylässä tunkevat kuononsa sun jalkoväliin ja kahvipöydässä lautaselle. Omistaja vaan ihastelee ja antaa pusuja koiralleen, yööööks!!!

Ei todellakaan kaikki koirat syö tai pyöri ulosteissa. Oma koirani ainakin oikein välttelee muiden koirien jätöksiä. Omat tarpeensa suostuu tekemään vain esimerkiksi syvän ojan pohjalle, ei tien varteen.

Koulutettu koira ei työnnä kuonoaan kenenkään jalkoväliin tai kahvipöytään, tai vähintäänkin lopettaa heti kiellosta.

Mielestäni koiria ei kuulu pussailla tai inhimillistää.

T. Koiran omistaja itsekin

Vierailija
46/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on varsin iso ja etenkin näin kesäkuumalla kuolaava koira. Lähtö oletus itselläni on aina ja kaikkialla, että vieraat ihmiset eivät halua sen tulevan lähelleen ja toimin tämän mukaisesti, aina. Vielä siinäkin vaiheessa, jos joku lenkillä pysähtyy ihastelemaan koiraani ja tekee jo ehkä aloitetta silitelläkseen koiraa, muistan varoittaa että vaatteesi saattavat kuolaantua. Mikäli vieras on yhä edelleen halukas ottamaan koiraani kontaktia, niin sitten se on ok.

Vaikka olen siis itse koiraihminen, en silti itsekään pidä siitä, että ihmiset kysymättä päästävät koiriaan iholleni. Jos esimerkiksi kuljet kaupungilla siisteissä vaatteissa matkalla palaveriin, ei ole mukavaa saada vaatetustaan täyteen karvaa tai kuolaroiskeita. Aina ei myöskään muuten vain ole aikaa tai halua pysähtyä rapsuttelemaan ventovierasta koiraa.

Käytöstavat myös koirien kanssa ehkäisevät ristiriitoja. Kysytäänhän ihmisten keskenkin voiko tähän istua, eikä istuta ventovieraan syliin yleisillä paikoilla. Toisten hlökohtaista tulee kunnioittaa ja hihnan päästähän se alkaa.

Vierailija
47/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuula kalloon joka rakille. Samoin kissoille. Olen vapaana pihoillani kulkevia loukuttanut ja vienyt mökille "hoitoon".

Eipä ole sulle vähäisintäkään empatiaa suotu. Eläintenvihaajilla on muutenkin vaikeaa tunnekylmyyttä. Loukuttamalla syyllistyt eläinsuojelu-rikokseen. Vihaan kaltaisiasi häiriintyneitä.

Vierailija
48/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Itsellä on ollut kissoja jotka tekevät tarpeensa siististi lastikkoon.

Mikä oikeus koirien on virtsata kadulle kolme kertaa päivässä? Eikä edes yhteen kohtaan vaan oikein säästellä ja kusta koko kaupunki? Kyllä on kivijalkakauppiaat iloisia! Ja ihmiset istuu puistoissa nurmikolla, mihin on kustu tuhansia kertoja kolme kertaa päivässä. Plus kerätty ulosteet jotenkuten. Kiva lastenkin siellä heittää kuperkeikkaa!

Koirat kuuluu maalle koirankoppiin tai metsälle. Ei kaupunkiin. Ja koiravero takaisin!

Koira ei kuulu koirankoppiin tai 10 neliön häkkiin, ainakaan pääosin. Valitettavasti maalla tuon tyylinen koiranpito on melko yleistä ja sinnehän niitä sitten häkkeihin ja koppeihin kuolee, kuumaan ja kylmään tai vähintään ovat onnettomia.

Koira eläimet merkkaavat reviiriään virtsaamalla, se on täysin luonnollista, eikä sitä voi pois kitkeä (se on kuin koirien oma some, jonka avulla luetaan ja jätetään viestejä). Koirankin voi toki kouluttaa tekemään tarpeensa sisälle hiekkalaatikkoon, mutta eihän siinä ole mitään järkeä, kun ulos pitää mennä kuitenkin useita kertoja päivässä jokatapauksessa jo pelkän liikunnan tarpeen takia.

Ulos olisi virtsannut myös se kissasi, reppana, jos joskus olisi päässyt ulos raikkaaseen ilmaan ja vapauteen. Kurja elämä monella kissallakin on vain neljän seinän sisällä eläen.

Niin sanottuun kivikaupunkiin (keskustaan) tai tiiviisti rakennettuun kerrostalo lähiöönkään en silti itsekään suosittelisi koiraa, enkä ymmärrä miksi joku sellaisen sinne ottaa. Jos ainoa "metsä" kilometrien säteellä on jokin pieni piknik puisto, jota käyttää ahkerasti myös ihmiset, ei tuollainen ole muun ympäristön, koiran pitämisen tai sen elämän kannalta optimaalista elinympäristöä ja ymmärrän kyllä myös ihmisten harmituksen kun sen pienen ja rajallisen viheralueen joka puska on pissassa/ulosteessa.

Vierailija
49/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ole tervettä vihata eläimiä. Hae apua

Vierailija
50/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä menet kylään, jos tiedät paikassa olevan koiria? Voisit ihan suoraan sanoa, ettet kirppusäkkipaikkaan alennu.

Vierailija
51/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä menet kylään, jos tiedät paikassa olevan koiria? Voisit ihan suoraan sanoa, ettet kirppusäkkipaikkaan alennu.

Toisaalta on tutkittu, että näissä "kirppusäkki" kotitalouksissa asuu vastustuskykyisimmät ihmiset. Jatkuva, pieni altistuminen ympäristön epäpuhtauksille pitää elimistön vastustuskyvyn erinomaisena. Ennen vanhaan maatiloilla jne asuessahan kaikki altistuivat enemmän epäpuhtauksille ja kansa pysyi terveempänä.

Nykyisin monet kodit taas on niin ylisteriilejä paikkoja, ettei luonnollista vastuskykyä enää muodostu. Sitten kun siellä Prisma reissulla saadaan pieni pöpö altistus, maataan räkätaudissa 2 viikkoa kuoleman kielissä.

Vierailija
52/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan et niitä potki tai muutenkaan kohtele kaltoin, niin saat mielestäni vihata ihan mitä haluat.

Vierailija
53/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa koiran paskaa.

Vierailija
54/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vihaa vain, ei ole keneltäkään pois. Kerro vaan rohkeasti tuttavillesi ettet halua kylään koiran takia. Eivät varmaan loukkaannu. Monet koiraihmiset eivät halua olla tekemisissä koiria vihaavan kanssa. Sinä et voi kuitenkaan määrätä miten muut ihmiset elävät. Minä en tykkää kissoista mutta en vihaa niitä.

Vierailija
55/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin hoitoalan töissä olleena, en ymmärrä miksi koiran omistajien mielestä on ok tuoda koiransa töihin. "Esimies sanoi että tämä on ok". Ehkä joo sanoi, mutta kukaan ei meiltä työkavereilta kysynyt. Olen allerginen ja koiran haju saa minut pahoinvoivaksi. Pakko teeskennellä ja rapsuttaa ja läsyttää, ettet leimaudu psykopaatiksi. En vaan pidä siitä että joku pyörii jaloissa, haukkuu ja haisee kun olen töissä, ja allergian hoito vielä asia erikseen.

Koiran tuominen työpaikalle on harvoin optimaalinen asia ja siinä pitääkin koiranomistajan olla todella tarkkana ja herkällä korvalla seurata ympäristön reaktioita. Lähtökohta ei ole se, että koiralla olisi oikeus olla työpaikalla mukana ilman muuta, vaan se, että omistaja voi mahdollisesti viedä koiran mukanaan työpaikalle, jos siitä ei aiheudu haittaa/häiriötä/pelkoa/terveysriskiä muille työntekijöille tai työskentely ympäristölle.

Itse en antaisi koiran automaattisesti kulkea työpaikalla vapaana, etenkään jos kyseessä on isompi kokoinen (monen mielestä jo labradorin noutaja on ISO) tai esimerkiksi taistelukoira rotuinen, joita moni pelkää, vaikkei sitä avoimesti uskaltaisi ilmaistakaan.

Kannattaa tuoda allergia asia ehdottomasti esille. Tuskin kukaan sinua psykopaatiksi sen vuoksi leimaa ja fiksu omistaja jättää koiransa sitten kotiin, jos tietää sinun olevan myös paikanpäällä. Jos taas asiasta muodostuu ongelma, laitat vain vaikka anonyymina sähköpostia esimiehellesi ja esimiehesi esimiehelle, että tämän ja tämän koiran pitäminen työpaikalla aiheuttaa yleistä pelkoa yms, mutta kukaan ei uskalla asiaan puuttua/sanoa omistajalle tai omistaja ei reagoi muiden työntekijöiden esiintuomiin ongelmiin.

Otan itse myös toisinaan koirani mukaan töihin, mutta pidän sen lähtökohtaisesti vain kytkettynä ja kyse on aina poikkeustapauksesta. Vapaaksi päästän sen vain jos tiedän että paikalla on pelkästään ns koiraihmisiä. Olen myös kysellyt ja pyytänyt kollegoita kertomaan, jos jollakulla on allergioita tai muuten vain ei pidä/pelkää koiria, silloin koira luonnollisesti pysyy vain kytkettynä.

En itsekään ymmärrä näitä koiranomistajia, jotka kuvittelevat kaikkien pitävän siitä omasta ruffestaan. En itsekään pidä kaikista koirista, vaikka minulla oma koira onkin.

Vierailija
56/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa osallistua vuotuisille viikkoja kestäville koiransyönti festivaaleille Kiinassa. On muuten grillattukoira herkullista.

Se että ei pidä jostain tai jopa vihaa jotakin on minusta ihan jokaisen oma asia mutta sitten jos ryhdytään rääkkäämään ja kiduttamaan eläviä olentoja niin se on sairasta..

Eli minä vihaan sinua ajatustesi tähden ja minulla on siis oikeus vaikka nylkeä sinut elävälti.. Toivottavasti tavataan joskus:)

Vierailija
57/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat on hyviä nuolemaan..

Vierailija
58/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa. Naapurilla on koiria. Monikossa, isoja. Hissi haisee ihan hirveälle, meinaa oksennus tulla. Rappukäytävä on täynnä karvoja. Karvat ja haju tunkeutuvat myös minun asuntooni. Minulla on useampi ystävä, joita en voi kutsua luokseni käymään heidän allegioidensa takia, koska karvat saattaisivat aiheuttaa heille oireita.

Helkkarin ärsyttävää.

Vierailija
59/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sallittakoon sinulle mielipiteesi, mutta tuo viha on vahva tunne, joka kyllä karkoittaa eläinrakkaat.

Pidän kyllä muista eläimistä, paitsi banaanikärpäsistä. Jopa hyttysetkin menettelee

ap

Ai saarana, nyt paloi käämi!

Hyttysten vihaaminen on sanoinkuvailemattoman vastenmielinen asenne.

Vierailija
60/106 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on koiria ja minulle ei tuota mitään ongelmaa laittaa niitä eri tilaan jos kylään tulee joku joka pelkää tai ei erityisemmin välitä koirista. Mutta jos on niin wt että kutsuu koiria kirppusäkeiksi, minun kotiin ei ole sen enempää asiaa kuin huorittelisi minua. Tässä ei ole kyse siitä että pitäisin koiria kullannuppuina joita kaikkien tulisi rakastaa, vaan ihan perus käytöstavoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi