Miten tulkitsette käsitteet "kolmekymppinen", "nelikymppinen" jne.?
Tarkoittaako esim. kolmekymppinen mielestänne:
-tasan 30-vuotiasta
-n. 30-vuotiasta (muutaman vuoden alle tai yli)
vai
-kaikkia kolmosella alkavia ikiä?
Itse ajattelisin, että n. 30-vuotiasta. Jotenkin tulee hieman vääristynyt ja harhaanjohtava olo, jos esim. 36-37-vuotiaasta puhutaan kolmekymppisenä. Kyllä tuolloin on jo lähemmäs nelikymppinen.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
3039.
Aika vanha olet, kun ikää on jo päälle kolmetuhatta vuotta
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen on noin 28-33
Onko 27-vuotiaskin noin 28?
Yleensä 31-35-vuotiaista puhutaan "yli kolmekymppisinä" ja 36-39-vuotiaista "vajaa tai lähemmäs nelikymppisinä". Joten tuon mukaan se tarkoittaisi juurikin tasan 30-vuotiasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen mieluummin reilu nelikymppinen kuin vajaa viisikymppinen!
M48
Kyllä itsekin olisin mieluummin reilu kuin vajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen on noin 28-33
Ei ole 28- tai 29-vuotias on ALLE kolmekymppinen.
28-34 kolmekymppinen
34-38 noin kolmevitonen
38-45 nelikymppinen
Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen on 30-39. Toki 38 ja 39 on lähellä neljääkymppiä, mutta ei se neljäkymppinenkään ole. Englanniksi on termi "late thirties".
Miksi näitä ikäjuttuja jankataan joka ikinen päivä?
Ehkäpä siksi, koska suomen kielessä ei ole myöhäiskolmekymppisiä.
Miksi pitää käyttää mitään epämääräisiä kymppisiä? Ihmisellä kun on ihan tarkka ikäkin.
"Kadun toisella puolella kulki noin kolmekymppinen mieshenkilö."
Miehen ikä ei ole tiedossa, joten on käytettävä suuntaa antavaa määrettä. Epämääräisiä lukuja ei käytetä, silloin kun tarkka ikä on tiedossa.
Suuntaa antava määre: "noin 30-vuotias mies".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen on 30-39. Toki 38 ja 39 on lähellä neljääkymppiä, mutta ei se neljäkymppinenkään ole. Englanniksi on termi "late thirties".
Miksi pitää käyttää mitään epämääräisiä kymppisiä? Ihmisellä kun on ihan tarkka ikäkin.
Miehen ikä ei ole tiedossa, joten on käytettävä suuntaa antavaa määrettä. Epämääräisiä lukuja ei käytetä, silloin kun tarkka ikä on tiedossa.
No niinpä, samaa itsekin ajattelisin, jos jostakusta henkilöstä puhutaan "kolmekymppisenä " tai nelikymppisenä: tällöin oletan, ettei puhuja tiedä kohteen ikää, vaan heittää arvion :D
En minä sano, että olen kolmekymppinen (33v) ja mieheni nelikymppinen (43v), käytän ihan meidän oikeaa ikää :D
Minusta tähän pätee sama, kuin mihin tahansa epätarkasti tiedossa olevaan määreeseen. Tarkoitus on lähinnä osoittaa, millä alueella liikutaan, vertaa esim. viiskymppinen tai teini.
Esim. henkilö on n. kaksimetrinen ~ 190-210 cm.
Kengät maksavat n. satasen ~ 90-110 €.
Epäilty on n. kolmekymppinen ~ 28-35v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mieluummin reilu nelikymppinen kuin vajaa viisikymppinen!
M48
Kyllä itsekin olisin mieluummin reilu kuin vajaa.
That's the joke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä, samaa itsekin ajattelisin, jos jostakusta henkilöstä puhutaan "kolmekymppisenä " tai nelikymppisenä: tällöin oletan, ettei puhuja tiedä kohteen ikää, vaan heittää arvion :D
En minä sano, että olen kolmekymppinen (33v) ja mieheni nelikymppinen (43v), käytän ihan meidän oikeaa ikää :D
Ohis: Olin joskus työssä, jossa tehtiin kyselyitä ja ihmisiltä piti kysyä ikää. Tietyn tyylisille rouville (lue: hienostorouville) oli ihan mahdoton ajatus sanoa "olen 52-vuotias" tai edes "olen viisikymppinen". Iän sai urkittua kysymällä, millä numerolla ikä alkaa :D
Vierailija kirjoitti:
Eli kolmikymppisen loppuosaa, ei kolmikymppinen.
Muistan taannoin, kun eräs pappi vastaili oppilaiden kyselyyn omasta ja vaimonsa iästä. Pappi sanoi, että olemme molemmat kolmekymppisiä, molemmin puolin kolmeakymmentä. Hän itse oli 28 ja rouva 38.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kolmikymppisen loppuosaa, ei kolmikymppinen.
Erässä viimesyksyn perhemurhajutussa tekijänä oli nelikymppinen mies, 37-vuotias.
Varmaankin englannin vaikutuksesta miellän ikävuosiksi 30 - 39, siis ilmausta "thirties" vastaavaksi.
No en ole ikinä ajatellut, että niillä olisi tarkat määritelmät, vaan juurikin niin ettei puhuja tiedä kohteen tarkkaa ikää, joten hän heittää arvion. Jos minulta kysytään ikääni, niin en todellakaan sano olevani kolmekymppinen, vaan mainitsen tarkan ikäni (olen 31-vuotias).
Kolmekymppinen = 30-39-vuotias, nelikymppinen = 40-49-vuotias jne.
Minusta se tarkoittaa juurikin tasan 30-vuotiasta. 31-35 on "reilu tai päälle kolmekymppinen" ja 36-39 "vajaa nelikymppinen". Jos taas esim. sanotaan että "n. kolmekymppinen", niin se taas tarkoittaa juurikin kolmenkympin paikkeilla olevaa eli kolmekymppistä tai muutaman vuoden alle tai yli.