Miten tulkitsette käsitteet "kolmekymppinen", "nelikymppinen" jne.?
Tarkoittaako esim. kolmekymppinen mielestänne:
-tasan 30-vuotiasta
-n. 30-vuotiasta (muutaman vuoden alle tai yli)
vai
-kaikkia kolmosella alkavia ikiä?
Itse ajattelisin, että n. 30-vuotiasta. Jotenkin tulee hieman vääristynyt ja harhaanjohtava olo, jos esim. 36-37-vuotiaasta puhutaan kolmekymppisenä. Kyllä tuolloin on jo lähemmäs nelikymppinen.
Kommentit (64)
Kolmekymppinen on 28-34-vuotias, nelikymppinen vastaavasti 38-44-vuotias. Ehkä vielä 45-vuotias voisi mennä nelikymppisestä.
Kaikki allé kasikymppiset mener tohon kategoriaan. Itsetunnosta vaan kiinni.
No ei nyt ainakaan alle. Itse en enää koe olevani kolmekymppinen. Olen 38.
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen on 28-34-vuotias, nelikymppinen vastaavasti 38-44-vuotias. Ehkä vielä 45-vuotias voisi mennä nelikymppisestä.
En todellakaan ole nelikymppinen vielä pariin vuoteen!
N38
- kolmekymppinen 30-33
-joku kolmevitonen 34-37
-joku nelikymppinen 38-43
jne.
Omaa mielipidettä kysyttiin, tässä yksi. Tiedän: ei mitään logiikkaa.
Olen mieluummin reilu nelikymppinen kuin vajaa viisikymppinen!
M48
30-35. Kun täyttää 35 on jo lähempänä neljää kuin kolmea kymppiä, mutta ei toki ole vielä nelikymppinenkään. 36-39 ei ole kolmekymppinen, mutta ei vielä nelikymppinenkään.
Kolmekymppinen on 30-39. Toki 38 ja 39 on lähellä neljääkymppiä, mutta ei se neljäkymppinenkään ole. Englanniksi on termi "late thirties".
Miksi näitä ikäjuttuja jankataan joka ikinen päivä?
30-34-vuotias. 35-39-vuotiaat ovat ihan vain sen ikäisiä kuin ovat, eivät mitään -kymppisiä. Vastaavasti nelikymppinen on 40-44-vuotias, viisikymppinen 50-54-vuotias jne.
Ei voi olla kolmekymppinen ennen kuin täyttää kolmekymmentä. Melkein menee niin, että 30-39 on kolmekymppinen.
En tulkitse mitenkään. Käytän tarkkaa ikää niin ei tarvitse kikkailla.
... 25 <= kolmekymppinen < 35 <= nelikymppinen < 45 ...
Kaikki kolmosella alkavat kolmikymppisiä, nelosella nelikymppisiä jne. Ei tossa pitäis mitään ihmeellistä olla.
Jos joku outo 38-vuotias (tuossa ylempänä joku sellainen sekoilija oli) kokee olevansa vanhempi kuin on, niin toki voin kutsua häntä nelikymppiseksi.
Mitä hittoa, olen aina luullut, että kolmekymppinen 30-39, nelikymppinen 40-49
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen on 30-39. Toki 38 ja 39 on lähellä neljääkymppiä, mutta ei se neljäkymppinenkään ole. Englanniksi on termi "late thirties".
Ehkäpä siksi, koska suomen kielessä ei ole myöhäiskolmekymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole nelikymppinen vielä pariin vuoteen!
N38
Mutta sä käyt jo neljättä kymmentä XD
Tuon mukaan tarkoittaa juurikin n. 30-vuotiasta eli kolmenkympin paikkeilla olevaa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä siksi, koska suomen kielessä ei ole myöhäiskolmekymppisiä.
No ei ole, ei.
Täällä jankataan milloin keski-iästä, milloin nuoruudesta, milloin teini-iästä ja milloin vanhuudesta.
Kolmekymppinen on n. 30-38 vuotias.
Noin 30-35 vuotias. Minusta olisi outo jos voisi olla alle 30-vuotias kolmekymppinen.