Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Inssi marraskuussa

18.10.2006 |

Moi kaikki!

Mulla on eka inssi marraskuun alussa jos kaikki menee hyvin. Aloitan clomikuurin luultavasti ensi viikolla, kunhan ne menkat vaan tulevat ajallaan.

Lapsettomuutta takana n. 2 vuotta ja nyt sitten aloitamme vihdoin hoidot. Mulle tehty verikokeet, ultra ja läpäisykoe, ja kaiken pitäisi olla OK. Miehen simpat todella huonolaatuisia, vain 7 % " oikeanmuotoisia" ja liikkuvuus erittäin heikko.

Onko teillä kokemusta onko inssillä millaiset mahdollisuudet tulla raskaaksi kun tilanne on tämä ? Kertokaa muutenkin inssikokemuksia, miltä se tuntuu, onko kivuliasta ? Laitetaanko aina irrotuspiikki vai pitääkö itse tikuttaa ovista ? Miten pian inssin jälkeen selviää onko raskaana ? Ja tähän liittyen, olen lukenut tätä palstaa ja täällä puhutaan pp päivistä (ilmeisesti piinapäivä, vai?), miten ne lasketaan ?

Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista =).

Kommentit (215)

Vierailija
1/215 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ole muita vielä joilla inssi tulossa marraskuussa ? Kertokaahan nyt mulle kokemuksianne aikaisemmista insseistä :o) ?

Vierailija
2/215 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidetaan olla samaa ikäpolvea jos tuo 70 nikkisi perässä on syntymävuotesi ;)

Me varmaankin mennään marraskuun puolella toiseen inssiimme, kunhan tämä kierto tästä taas uudeksi pyörähtää. Meillä tilanne on tietenkin vähän erilainen kuin teillä - miehellä on kaikki asiat loistavassa kunnossa ja minustakaan ei varsinaista vikaa ole löytynyt. Mitä nyt minulta on leikattu pari vuotta sitten kohdun myoomia pois, joka vielä viivästytti tätä lapsen hankitaa (ja omissa epäilyissäni aiheuttaa myös nyt lapsettomuutta, tosin lääkärit ei ole samaa mieltä).

Koska clomikuurit eivät meillä tuottaneet tulosta, päädyimme ensimmäisessä inssissämme lääkkeelliseen vaihtoehtoon. Elikkä piikittelin ensin pregnyliä ja sitten seuranta ultran jälkeen vielä irrotuspiikin, jonka jälkeen mentiinkin inssiin. Kaikki sujui koko hoidon ajan aivan loistavasti, mutta valitettavasti ei tärpännyt ja olinkin tuloksesta aika masentunut.

Sinänsä itse inssi oli jotenkin kovin vaivaton operaatio. Itse koin sen hyvin nopeana toimituksena - olin huoneessa varmaankin alle 10 minuuttia. Hankalin juttu koko hoidossa oli se irrotuspiikin jälkeinen arkuus mahanahassa, ihan kuin olisi ollut nyrkin kokoinen mustelma pistoskohdassa. Sekään tunne ei kestänyt päivää pidempään.

Lähden tähän uuteen yritykseen ehkä vähän realistisempana, onhan kuitenkin niin että 20% inssi hoidoilla yrittäneistä onnistuu tällä tavoin. Joten aika iso osa vielä jatkaa ns. rankempiin hoitoihin. Toivotaan kuitenkin, että meillä molemmilla tärppää ;)

Leia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/215 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa IUI:n kiehtovaan maailmaan :). Minulle on tehty jo 4 inssiä ja toimenpiteinä ne ovat olleet helppoja. En sen kummemmin niitä lähde erittelemään, mutta lukaisepa esim. lokakuun inssiläisten ketju läpi. Siinä on paljon tarinaa ja huomaat, että inssikäytännöt vaihetelevat ihmisestä ja paikkakunnasta toiseen.

Vierailija
4/215 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin liittyä seuraksesi tähän marraskuun inssipinoon. Meille tehtiin ensimmäinen inssi 29.9, menkat alkoi 13 päivää siitä, eli ei onnistunut. Siittiöitä oli 12,6 miljoonaa pesun jälkeen, ilmeisesti tarpeeksi, mutta paremminkin olisi voinut olla.

Me ollaan julkisella hoidossa ja nyt siis yksi taukokierto väliin ja sitten toinen inssi. Vielä en tiedä tehdäänkö niitä kolmaskin vaiko siirrytään sitten jo suoraan ivf:ään. Meillä takana lapsettomuutta 1,5 vuotta, mutta alusta asti ollut selvää, että jotain vikaa on, eli en ovuloi vaan tarvitsen siihen lääkityksen.

Mulla inssi ei ¿tuntunut miltään¿. Eli ei kipuja ennen, tehtäessä eikä jälkeen. Pistin puregonia 7 pv ja sitten itse pregnylin. En tikuttanut ovista vaan inssi tehtiin 36 h pregnylin piston jälkeen. Mulle sanottiin, että pp12 voi jo ehkä näkyä testissä, mutta menkkaoireet oli itsellä jo niin selkeät pp 11 lähtien, että en testannut ja tosiaan pp13 menkat alkoi. Mä olen käyttänyt tuota pp:tä sillä tavalla, että jos esim. tänään inssi niin huomenna pp1.

LeiaK: sama meillä, kaikki meni inssissä loistavasti, mutta eipä vaan tärppi käynyt. Ja korkealta taas tiputtiin. Tsemppiä sulle!

t. Afternoon

Vierailija
5/215 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kaikille vastanneille =) !

Menkat alkoi tänään. Nyt sitten vaan soittamaan polille ultrausaikaa. Clomit aloitan sitten perjantaina. Jänskättää =)!

Oliko se niin että jos käytetään irrotuspiikkiä niin ei tarvitse itse pongata ovista - se koko alue kun on mulle ihan utopiaa, en ole koskaan ovistestejä käyttänyt ? Eikös siinä käy sitten helposti niin että menee ovis ohi ihan huomaamatta.

Toinen mieltä askarruttava kysymys oviksesta. Mulla ei oo ikinä yhtään mitään tuntemuksia ovulaatiosta, eli mistä sen tietää ovuloinko edes ? Ja jollen ovuloi, voiko silti tehdä inssin sillä irrotuspiikillä ? Sorry tyhmät kysymykset mutta kun olen ihan ' uuno' vielä näissä asioissa =).

Vierailija
6/215 |
28.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei vaan,

mahtuuko mukaan?

olen siis kirjoitellut tonne lokakuussa inssi-pinoon, mutta nyt kuitenkin kävi niin ikävästi ettei tärpännyt. nyt olen toennut suurimmista itkuista ja katse on taas eteenpäin. tänään alotan gonl piikit ja luultavimmin jo ens viikonloppuna inssiin.

takana yritysta reilu 2 vuotta. vikaa ei ole löytyny kummastakaan (itse olen kokenu että mulla olis ovis ongelmia, en saanut usein ovistesteissä positiivista tulosta). clomifeniä söin 5kk ilman tulosta. nyt ekassa inssissa oli käytössä gonal-f ja ovidrel irrotuspiikki.

niin, luulisin että se irrotuspiikki autaa siihen ovikseen jos siinä on ollut vikaa! tsemppiä vaan kaikille!!

Vierailija
7/215 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin tipuin lokakuun-pinosta pois.

ja tänään se ihan hetki sitten oli kun menkat alkoivat ja uusi hoito rumpa pyörähtää käyntiin. keskiviikkona pistän ensimmäisen menopurin, 150ky ja torstaina ensimmäinen ultra. piikittelyä jatkan joka toinen päivä.

palaanpa sitten tuonnempana kertoilemaan lisää kuulumisia.

niin, tämä on meidän jo aika mones inssi. peräti jo 5 tehty ja tämä seuraava siis 6.

3. inssi tuotti plussan, mutta olikin sitten lopulta tuulimuna.

ja meillä kyseessä AID.

Vierailija
8/215 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaas taas vähän ylöspäin. Odotellaan lisää marraskuun inssiläisiä mukaan ketjuun :o) ??

Vierailija
9/215 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.... niin ei häviä toisille sivuille.

mulla menkat ei oikein ota alkaakseen kunnolla. hitsin hitsi!

Vierailija
10/215 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipahdin lokakuun pinosta ja tänään kp1. Perjantaille on varattu jo aika TAYSista viidettä inssiä varten. Se on sitten meidän viimeinen, onneksi. Odotukset on nollilla tuota inssiä ajatellen, mutta käydään nyt (lähinnä lääkärin mieliksi kun hän on sitä mieltä että meillä pitäisi helposti tärpätä) ja jäädään sitten hoitotauolle. Tulevassa inssissä on se hyvä puoli, että mies on näillä näkymin Suomessa. Melkein kaikissa insseissä olen piinaillut yksin ja niin on ahdistanut, että Xanor-purkkiin olen melkein sortunut....

Kirjoittelen lisää kun tiedän lääkkeet, todennäköisesti Menopur 150 IUI aloitetaan.

Vierailija
11/215 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

SORI. jorner etta tipahdit marraskuisiin.......jaksamisia. ei se pikkanen paussikaan joskus hullua tee (jos niin joudut toitten takia tekemaan), ite olen miettiny tehda niin ihan suunnitellen jossain vaiheessa. ehka jo kolmannen inssin jalkeen. nyt sunnuntaina tai maanantaina on siis toinen inssi. just tulin ultrasta, oikeella puolella 10,5 11 ja 13mm kokoset pallukat ja vasemmalla ihan pieni...jatkan gonal 112.5 viela pari paivaa. talla kertaa odotukset hieman realistisemmat.......se on niin hirveeta pudota korkeelta. vaikka niinhan siina aina kuitenkin kay!

nyt vaan surut surettua ja uuteen kiertoon!

Vierailija
12/215 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huomennahan mulla olisi se ensimmäinen ultra ja samalla myös ensimmäinen menopur. pistän itse ennen lääkäriin menoa, annos mulla 150ky joka toinen päivä. mahtaakohan kellään olla samaa annosta ja samalla kaavalla, joka toinen päivä?

pitää huomenna kysellä miksi se on joka toinen päivä ja miksi ultrattava jo kp3. silloin viimeeksi kun sain respan jäi kaikki kyselemättä, kun otti niin kovasti päähän, ettei lokakuussa ollutkaan mahdollisuutta päästä inssiin.

toivottavasti tuo menopur toimii mulla hyvin. ennen mulla ollut vain clomit ja pregnyl. nyt clomit ei mulla enää tuo toivottua tulosta ja siksi siirryttiin menopuriin. samalla tulikin kelan lääkkekuluista omavastuu täyteen. meinasi jalat lähtä alta kun apteekissa kuulin hinnan, mutta mitäpä ei tekisi/maksaisi, että se oma nyytti tulisi. vaikka mun " raskaus" kestikin niin kovin vähän aikaa, niin kyllä se vaan ihanaa oli. epätodellista, kutkuttavaa ja jännää. lopputulos ei vaan ollut toivottu, mutta ei siitä sen enempää... tulee vaan pahat muistot mieleen.

Vierailija
13/215 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, tästä sitä sitten aloitellaan meidän toinen inssimme. Tänään siis kp1. Puregon/Pregnyl kombinaatilla siis yritellään (taisin kirjoittaa tuonne alkupuolen viestiini vähän väärinpäin noita lääkkeitä ;)). Ilmeisesti vielä Terolutteja tuohon loppukiertoon. Pe 10.11. ultra ja inssi riippuen tilanteesta samana päivänä tai ma 13.11. Joo - tavallaan kiva että taas yritetään, mutta luotto hommaan ei ole kamalan korkealla enää viime yrityksen pettymyksen jälkeen.

HelinäKeijulla taisi olla kierto aika samoissa kuin minullakin. Tosin mulla nyt tämä on niin lyhkäinen että inssipäivät ei välttämättä satu yksiin. Mites teillä se päivä näyttäisi sattuvan?

Annu73- Missä päin te olette hoidoissa? Maalailit, että inssi saattaa sattua sunnuntaille. Mietin vain, mikä hoitopaikka hoitaa homman myöskin sunnuntaina. Meillä tuo viikonloppu on nimittäin aika ikävästi inssin tietämillä. Tiedän 100% varmasti, että meikäläisen paras päivä olisi se lauantai..

Sunnuntaina sitten ensimmäinen piikki mahanahkaan.. Kiva kun on taas jännäys seuraa!

Terkuin

Leia

Vierailija
14/215 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leia: ma asun hollannissa ja taalla hoidetaan viikonloppusinkin -onneks, mulla nimittain eka inssi oli kans lauantaina! nyt huomenaamulla menen ultraan ja siita katellaan...

kuinka tarkasti samaan aikaan aina pistatte? onko puolen tunnun heitolla suuntaan tai toiseen haittaa?!

jorner: missa menet? joko mieli kohentunut?

onnea kaikille ja hyvaa mielta. (tiedan etta naitten hommien takia valilla masentaa niin vietavasti....)

Vierailija
15/215 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertaalleen. eilen siis pistin sen 150ky. nyt mulla kp4 ja huomenna taas tarkoitus pistää. eilisessä ultrassa kaikki hyvin, kysta joka kahdella viimeisellä kerralla ilmoitellut itsestään on kadonnut. ilmeisesti itsekseen puhjennut tai surkastunut, ihan miten vaan.

leia meillä todellakin taitaa olla suunilleen samat päivät menossa. mulla vaan kierto normaalisti sen 30-32päivää, joten ihan piinailemaan ei taideta päästä. tai enhän minä sitä tiedä miten tää nyt etenee, kun ekaa kertaa vasta mulla toi menopur käytössä.

miten tyä voitte tarkalleen tietää jo noinkin alussa teidän inssipäivät? aina ihmettelen sitä, mutta nyt vasta kysyn! onko teillä sitten niin kellontarkat kierrot?

ensiviikolla on taas keskiviikkona toinen ultra, palaanpa sitten kertoilemaan kuulumisia.

Vierailija
16/215 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..on nyt syöty, maanantaina ekaan ultraan =). Tuliko teille jotain ' oireita' Clomeista ? Mulla ei mitään, onko normaalia vai tarkoittaako se ettei ne tehoa?

Vierailija
17/215 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppu häämöttää - Ihanaa! Pakkasta on mutta ei haittaa, ulkoilua ja vähän autotallin maalausta tiedossa...

Annu - ilmankos teillä on viikonloputkin ihan samanlaista ' peliaikaa' . Suomessa nuo työelämän joustot, eikä palvelut muutenkaan ole ihan samalla tasolla kuin joissain paikoissa Keski-Euroopassa. No, yritetään täällä kylmässä pohjoisessa pärjätä näillä käytössä olevilla päivillä, vaikka kyllä harmittaa jos hoito menee mynkään vain viikonlopun takia.

HelinäKeiju ihmettelit, miten sen tarkan inssipäivän tietää jo noin varmaksi. No mulla nyt aina on melkein kellontarkka kierto ja viime inssi kun meni tuolla mainitsemallani aikataululla voin olla ihan varma, että niin menee nytkin. Lääkitystäkään ei vaihdettu, joten epävarmuuksia on tosi vähän. Tai siis ainut ja pahin epävarmuushan on se, että tärppääkö vain ei ;)

Samalla lailla vähän itsekin viime lääkkeiden kanssa ihmettelin, että onko mitään tapahtunut kun ei tuntemuksia ollut, mutta hyvin olivat kuulemma lääkkeet tehonneet. Clomit aiheutti minulle epämiellyttävää tärinä arkuutta ja turvotusta enemmän sekä vielä limakalvon ohenemista. Vaikkakin ihan hienosti nekin munarakkulan kasvattivat. Joten huoli pois Giselle ja tsemppiä inssiin!

Hauskaa viikonloppua ihan kaikille - näkemisiin ensi viikolla!

Leia

Vierailija
18/215 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan mulla ollut puolen tunnin heitoilla väliä. En nimittäin ottanut niin kirjailmellisesti sitä samaan aikaan ohjetta vaan pistin aina aamulla n. tunnin sisällä sen piikin. Ultrassa lääkäri vai sanoi, että hienosti pistetty - hyvältä näyttää. Joten lopputulokseen ei niillä pienillä heitoilla ollut sitten merkitystä.

Leia

Vierailija
19/215 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annu: Täällä ollaan! Olen roikkunut palstalla ihan joka päivä, mutta en ole vaan oikeen kerennyt kirjottelemaan. Mieli aivan vuoristoratana, esim. tänään on ketuttanut ihan urakalla, päätä särkenyt ja huimannut ja muutenkin ' heikottanut' , heh. Onkohan flunssa tulossa takaisin? Mukavaa tänään on se, että saa miehen parin viikon reisulta vihdoinkin kotiin. Ikävä on ollut kova, joten eiköhän se olo oman kullan kainalossa parane.

Giselle kyseli clomeista. Mä ehdin käyttää niitä kaksi kiertoa, ekassa ei tullut mitään oireita mutta toisessa tulikin. Kuumia aaltoja ja limis jäi ohueksi. Clomeaja en sen koomin käyttänyt.

HelinäKeiju ihmetteli, miksi ultra oli kp3. Ei kai se ole ihmellistä, meillä hoitokierron eka ultra on aina ennen kp5:sta jolloin saadaan resepti ko. kierron lääkkeisiin. Pikemminkin ihmettelen sitä, että olet saanut pistää ennen kuin kierron ekaa ultraa on ollut.

ON: Tänään alkaa pistot (kp3), 150 IU Menopur ja keskiviikkona 8. päivä taas ultraan. Nyt on vaarana, että inssi ajoittuisi viikonloppuun ja menisi siksi ohi suun. Annu! Oon ihan kade sulle että teillä tehdään hoitoja viikonloppuna :) Gyne sanoi, että koitetaan ajoittaa inssi perjantaille (jo kp10 olisi se...), siksi aloitan jo nyt pistot. Yleensä olen alottanut vasta kp5. Lääkärinä oli tänää sijainen. Hän ei ollut juurikaan toiveikas onnistumisen suhteen...katseli vaan papereitamme, ja kommentoi jotenkin tyyliin: ' ...hmm, jo viides inssi teillä...' . Eli jos olin ensin itse nollilla omien odotusten suhteen, ne odotukset menivät kyllä nyt miinukselle. Kyselin, kuinka pitkät jonot IVF:ään on ja gyne ihmetteli, miksei olla saatu jo jotain viikkoa. Häh, viikkoa? Luulin että jonotusajan ollessa lähes puoli vuotta, mitään viikkoa kevätpuolelle ei tosiaan olisi vielä tiedossa. Mutta tämä selviää vasta kun oma lääkäri tulee taas töihin.

Hyviä viikonloppuja kaikille!

Vierailija
20/215 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna olisi tarkoitus aloittaa menopurin piikitys, ja sitä rataa taas mennään ja kp11 olisi ultra.

Lokakuussahan emme päässeet inssiin asti kun munis ei ottanut kasvaakseen, nyt pistän kp1-11 150iu menopuria joten toivottavasti nyt saamme vastetta kun annostusta isonnettiin.

Tsemppiä kaikille!