Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ostaa aina itselleen esim. Vaatteita 200€

Vierailija
01.07.2022 |

Ei katso hintoja, vaan ostaa just mitä haluaa. Minä taas ostan itselleni todella harvoin mitään, ja jos ostan niin hyvin tarkkaan katson hinnan, ja yleensä aletuotteita kun ei muuten raaski ostaa.

Minun rahat menee lasten tarpeisiin..

Esim. Toissapäivänä kävin lasten kanssa ostoksilla, meni 160€, lasten vaatteisiin. Kaikki tarpeeseen.
Eilen olin miehen mukana, kun osti itselleen vaatteita firman kesäjuhlia varten, ja muutenkin 170€. Eikä tämä ole ainut kerta. Ei todellakaan.
Ostanut nyt esim. 40/50€ vyönkin ainakin kolmella ostoskerralla mitä olen ollut mukana.
Tuntuu vähän epäreilulle näin avioliitossa, aivan eri elitaso. Ei varmaan pitäisi lähteä mukaan ostoksille hänen kanssa. Ei harmittaisi niin, kun ei kuulisi summia. Toki, näkeehän sitä ne uudet vaatteet.
Minä kuljen samoissa vuosia vanhoissa rytkyissä.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano miehelle, että haluat puolet hänen nettopalkastaan,jotta voit ostaa kauniita asuja.

Vierailija
82/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä taas tämä perinteinen kuvio, että asunto on vain miehen nimissä ja maksaa sitä itselleen samalla kun sinä hoidat talouden juoksevat kulut. Eron tullessa sulla ei ole mitään omaisuutta, miehellä sen sijaan se asunto...

Aika moni mies kusettaa noin. He ostaa asunnon, veneen, moottoripyörät, mönkijät, mökin itselleen jne ja nainen makselee sitten juoksevia kuluja. Naiselle ei jää mitään tästä ja miehelle jää kiinteä omaisuus erossa.

Meillä minä omistin omakotitalon ja mökin. Maksoin liitossa aivan kaiken, mies käytti rahansa omiin juttuihin eikä lapsikaan juuri kiinnostanut.Oli avioehto ja erossa mies vei vain oman autonsa, telkkarin ja vaatteet. Itseasiassa rahoitin autonkin oston, siitä oli velkakirja tehty ja kiltisti maksoi minulle rahat. Yksi lapsi joka tapasi kerran kuussa isäänsä. Maksoi kyllä elarit ja extraa suoraan lapselle.

Nykyinen avomies on eri maata. Yhteinen lapsemme on hänen silmäteränsä ja osallistuu joka tavalle arkeen. Käy kaupassa, hoitaa lapsen harrastukset ja maksaa osansa.

Tehkää avioehto ja kirjallinen sopimus miten vaimon talous turvataan ja miten lasten kulut jaetaan. Ja tämä ennen avioliiton solmimista.

Koulussa pitäisi olla yhtenä aineena elämänoppi. Siinä käsiteltäisiin ihan kaikkea elämässä eteen tulevaa esim.

- avioliitto, avioehto ja sopimukset

- takaus ja mitä se tarkoittaa

- työetiikka, liitot, sopimukset

- Mitä tietoa tarvitaan asunnon vuokraukseen tai ostoon

- pikavippi ja sen välttäminen

-kun syntyy lapsi, mitä juridisia asioita siihen liittyy

- kun läheinen kuolee, mitä pitää tehdä ( perunkirja jne.)

- Miten teen testamentin

Voi jatkaa listaa...

3 lasta 3 eri miehen kanssa? Elämänoppia tosiaan olisi hyvä opettaa..

Sisälukutaitoa opetetaan jo, mutta sinä et näemmä oppinut. Yksi tarinan lapsista oli ex-miehen edellisestä suhteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi tuollaiseen. Ei puhettakaan. Miksi ihmeessä aloittaja hyväksyy tuollaisen käytöksen? Eikö siinä ala mieskin jo ällöttämään?

Vierailija
84/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestään hän huolehtii lapsistaan. Enemmän kun minä. Maksamalla asumisen. Ja tekemällä töitä sen asunnon maksamisen eteen.

Ja lisähuomioksi tähän väliin, meillä ei todellakaan ole mikään ökykoti josta olisi valtava laina. Vaan ihan perustason asumus.

Toki miehellä on sitten lisäksi muuta lainaa.

Vierailija
85/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestään hän huolehtii lapsistaan. Enemmän kun minä. Maksamalla asumisen. Ja tekemällä töitä sen asunnon maksamisen eteen.

Ja lisähuomioksi tähän väliin, meillä ei todellakaan ole mikään ökykoti josta olisi valtava laina. Vaan ihan perustason asumus.

Laittakaa luvut paperille.

Itse en katsoisi tuollaista enää päivääkään.

Eroa ja pidä eron jälkeen puolesi.

Ei sekään ole hyvä, että lapset oppivat, että äidillä ei ole oikeutta huolehtia itsestään. Oppivat itse uhrautumaan tai olettavat kumppaninsa uhrautuvan.

Vierailija
86/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan lopeta lasten harrastuksia. Pidän niitä niin tärkeänä asiana, varsinkin nyt teini-iän kuohunnassa. On jotain järkevää tekemistä missä tulee energia purettua, ja jossa samanhenkisiä kavereita. Ja mikä rytmittää arkea. Lisäksi liikunta auttaa myös oppimista.

En todella halua lasteni notkuvan kaupungilla syleksimässä, kun ei ole muuta tekemistä.

Itse sain harrastaa, ja sain siitä paljon hyvää elämääni. Ja sen avulla pysyin myös pois hölmöilyistä, johon kaverit sortui.

Lapset kyllä tietävät kuka harrastuksen maksaa. Tosin, isä aina vetoaa siihen, että se on kyllä hän joka sen maksaa. Tarkoittanee sitä, että jos olisimme eronneet ja minä maksaisin vielä asumisenkin, ei rahat enää riittäisi harrastamiseen.

Meidän avioliitossa ei todella ole kaikilla sama elintaso. On mies ja miehen jutut. Ja hänellä on paljon kaverireissuja jne joihin palaa rahaa ja paljon. Ja sitten me muut.

Minä elän sen tason mukaan, mihin rahani riityävät. Jos ei riitä, pitää ottaa keikkatöitä lisäksi

MIKSI siis olet tuossa liitossa? Miten voit rakastaa?

Niin. Hyvä kysymys. Ehkä tässä on kiinni niin paljon. Ero olisi liian iso muutos kaikille. Niinkun joku aiemmin kirjoitti, jotainhan siinä on, esim. Asunto missä ei pystyisi asumaan yksin. Lasten koti. Silmät kiinni epäkohdilta, ja keskittyä hyviin asioihin??

Ja samalla opetat lapsillesi että naisen kannattaa sulkea silmät ja kestää ongelmat. Naisen ei kuulu ratkaista ongelmia vaan sopeutua niihin. Taloudelliset asiat ovat tärkeämpää kuin reiluus, oikeudenmukaisuus jne. Ja miehellä on oikeus olettaa naisen hoitavan kodin, lapset ja elättävän perheen suurelta osin. Naiselle ei tarvi jäädä lainkaan omaa rahaa vaan mies saa käyttää kaiken perheen ylimääräisen itseensä.

Jep ei muuta kuin jatkakaa samalla tavalla. Kannattaa seurata mielenkiinnolla sitä tilannetta jos lapsesi joskus hommaa oman lapsen. Taantumuksellinen poika siinä kohden siihen kotoaan oppimaansa isän rooliin. Ja vastaavasti tyttö muuttuuko hän lapsen saannin myötä ihmiseksi joka antaa kaiken ajan ja rahan miehelleen mikä vain lapsilta jää yli. Itselleen tyttö ei ota kuin sen että juuri ja juuri selviää. Mutta ei kun silmät kiinni epäkohdilta ja onnellisena eteenpäin

Vierailija
87/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa luvut paperille.

Itse en katsoisi tuollaista enää päivääkään.

Eroa ja pidä eron jälkeen puolesi.

Ei sekään ole hyvä, että lapset oppivat, että äidillä ei ole oikeutta huolehtia itsestään. Oppivat itse uhrautumaan tai olettavat kumppaninsa uhrautuvan.

Nimenomaan näin. Oikeasti näkyviin mitä kukin maksaa. Ja tosiaan, pidä puolesi, lastesi takia, jos et itsesi.

Ja onhan se asunto molempien nimissä? Muuten tuo on nimittäin törkeä huijaus.

Vierailija
88/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä paljonko mies maksaa asumisesta. Laske minkä verran sinä käytät rahaa lapsiin, ruokaan ym. Laske teidän kuukausikulut yhteen. Sitten katso miten tulot ja menot nyt jakaantuvat. Samoin kotityöt. On todella väärin lapsia kohtaan jos mies asuu kuin hotellissa. Se ei ole reilua.

Tilanteen mukaan ehdota

- vaihdatte päikseen maksut kuukaudeksi. Kerrotte tämän myös lapsille. Jos mies ei maksa lapsille kuukausirahaa, jäätelöitä ym niin sitten lapset ovat ilman. Mies näkee miltä se lapsista tuntuu. Mutta sinun pitää sitten olla pelastamatta tilannetta. Jos mies ei suostu maksamaan lasten harrastuksia niin miehellä ei ole oikeutta käyttää rahaa myöskään omiin harrastuksiinsa. Reilu peli.

- tai perustatte yhteisen taloustilin ja siirrätte tulojen suhteessa sinne sellaiset summat että voitte maksaa sieltä perheen yhteiset kulut ja lasten kulut.

- kotityöt voisitte jakaa kaikkien perheenjäsenten kesken.

Jos mies ei halua luopua saavutetusta edusta joka on muita kohtaan epäreilu niin kannattaa oikeasti harkita miten jatkat. Tee tilanteesta ainakin näkyvä. Sano tyynesti miehelle että hommaa itse äidilleen lahjan sinulla ei ole rahaa. Mies voi itse pestä vaatteensa jos ei osallistu yhteisiin kotitöihin. Keskity ostamaan ja tekemään muiden mieleistä ruokaa. Jos mies ei osallistu ruokakustannuksiin eikä siihen liittyvään työhön niin syököön sitä mitä on tarjolla.

Tai sitten vaan jatkat kuten tähänkin asti.

Vierailija
89/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt exceli auki, toki onnistuu ruutupaperillekin...

Lasket yhteen kaikki perheen menot (poislukien vanhempien omat jutut), asuminen, auto (jos se tai ne on yhteisessä käytössä, jos molemmilla omat ja kumpikin maksaa omien kulut niin ei lasketa mukaan, jos mies katsoo että yksi auto riittää ja hän käyttää sitä myös työmatkoihin, niin sitten lasket kuluksi myös omat mahdolliset työmatkakulut),ne lasten harrastukset, lasten vaatteet, lasten muu sälä ja myös ruokalaskut.

Ja sitten lasket yhteen teidän bruttotulot (tai nettotulot, on ehkä sulle vähemmän edullinen ratkaisu), myös ne lapsilisät. Sitten lasket kummankin prosentuaalisen osuuden perheen kaikista tuloista (myös mahdolliset pääomatulot mukaan lukien). Jonka jälkeen lasket molemmille oman osuuden perheen yhteisistä kuluista saman prosenttiosuuden mukaan kuin tulot on jakautuneet.

Esm kaikki tulot yhteensä per kk 10.000,00

josta sun osuus 3.000,00 eli 30% ja miehen osuus 7.000,00 eli 70%

kaikki menot yhteensä 6.000,00 josta sun osuus 30% 1.800,00 ja miehen osuus 70% 4.200,00

Toki asiaan vaikuttaa se onko asuntonne oma ja molempien nimissä, onko teillä avioehto. Jos miehen asunto on miehen nimissä ja olette avoliitossa tai teillä on avioehto niin en laskisi asunnon lyhennyksiä näihin laskelmiin sillä se on miehen säästöä itselleen, koron laskisin ja kaikki muut asunnon kulut. Jos olette vuokralla niin asia on helpompi.

Samoin jos auto on osarilla niin en laskisi sitä pääoman osuutta.

Sitten menet sen laskelman kanssa miehen luo ja sanot että näin se muilla menee tämä menojen jako, ja näin se on myös reilua. Ja tiesitkös että avioliitossa puolison elatusvelvollisuus, eli jos otat teidän elämiseen lainaa niin se on myös sinun miehesi vastuulla, viimeistään erotilanteessa.

Jos ukko ei tee muutosta asiaan, niin ryhtyisin hankkimaan halvinta mahdollista ruokaa ja jos siitä tulee sanomista, niin sanoisin että säästän uusiin housuihin kuin niissä ainoissa on reikä, eikä niillä kehtaa enää mennä töihin.

Näin meillä menee jako ja minä maksan 90% kaikesta. Välillä vähän kitisen, mutta maksan.

N50+

Vierailija
90/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toisekseen, se että eroaisin hänestä, ja joutuisi elareiden kautta osallistumaan, vaatisi varmasti oikeustaiston. En usko, että hän kovin helpolla suostuisi maksamaan yhtään mitään.

Joo, tollaisesta mlkusta ei edes voi erota kun se omistautuu sitten vaimon piinaamiseen niin kauan kun voi, lasten kautta ja toki sieltä oikeuden kautta.

Nyt ehdotan, että laitat kovan kovaa vasten ja ryhdyt keksimään saman tason kepposia miehelle. Kaikki av:n mammat ja papat nyt tänne keksimään jotain vttumaisuuksia mitä ap voi ukolleen tehdä.

Näytät sille mistä kana pissii, noille ei vikinät auta vaan on oltava ovela.

Vierailija
91/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä ostan lapsille siksi, että muuten olisivat ilman.

Eivät lapset edes pyydä isältä ikinä mitään. Tai kerro jostain tarpeesta.

Kyseessä ei ole uusperhe. Vaan ihan nämä ovat aviomieheni itse tähän maailmaan haluamia lapsia. Joista on nyt vanhemmiten tuntunut tulleen rasite.

Ja ikävä kyllä, tämä ei ole provo. Vaan ihan meidän todellisuutta.

No käy lastenvalvojalla. Miehellä on elatusvelvollisuus omiin lapsiin myös ilman avioeroa.

Siis oikeesti, voiko noin tehdä. Jos voi, niin hienoa!

Vierailija
92/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä taas tämä perinteinen kuvio, että asunto on vain miehen nimissä ja maksaa sitä itselleen samalla kun sinä hoidat talouden juoksevat kulut. Eron tullessa sulla ei ole mitään omaisuutta, miehellä sen sijaan se asunto...

...jonka on maksanut isolti ap:n kustannuksella. Miesten mies.

Vierailija
93/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero varmaan on siinä, että mies ostaa kerran vuodessa vaatteita tarpeeseen?

Vierailija
94/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee, mies investoi aina itseensä ja jättää lasten kulut naiselle. Näin se on aina mennyt ja tulee niin menemäänkin. Miksi naiset yllättyvät tästä? Mies on synnynnäinen loinen ja ahne otus. Mies näkee ensimmäisenä ja viimeisenä aina itsensä. Mies on itsekäs, itsekeskeinen ja häijy. Mies mieluusti kurjistaa naisen asemaa liitossa, niin ettei naisella olisi edes varaa erota ja luoda itselleen mielekäs, oikea elämä jossa nainenkin saa mitä haluaa.

Vierailija
95/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, yhdessä olemiselle on monia syitä.

En minä tarvitse häneltä vaatteita. Ostan itse omani, jos ostan. Tosin yleensä en, kun rahat menee niihin lasten juttuihin. Ostaisi joskus edes lapsille jotain. Mutta, ei koskaan. Osallituisi edes niihin harrastuskuluihin. Jotka on jo isoja. Ja joita varten joudun säästämään kokoajan, pystyäkseni harrastamisen kolmelle lapselle tarjoamaan.

Minä käyn töissä. Valitettavasti vaan minulla on pieni palkka.

Niin. Se on yksi taloudellisen väkivallan muoto näännyttää puoliso peruselämisen kulujen alle kieltäytymällä osallistumasta niihin, vaikka olisi mahdollisuus. Hän pitää sinua tahallaan varattomana. Hänelle kuuluu naimisissa olevana elatusvelvollisuus sinusta ja lapsista. Avioliittolaki määrittelee sen että avioliitossa puolisoila on sama elintaso. Lopeta lasten harrastukset ja sano lapsille että heidän isänsä ei niitä halua rahoittaa eikä sinun kuulu uhrata hyvinvointiasi toisten huvitusten takia ja lopetat tuon marttyyrina elämisen ja itsesi kutistamisen. Jos eroat niin sitten miehen on pakko maksaa puolet lasten harrastus ja vaatekuluista.

Avioliittolaki EI TODELLAKAAN määritä puolisoille samaa elintasoa, ainoastaan osallistumista elatukseen kykynsä mukaan. Oikeuden päätöksellä on todettu, että riittää katto pään päälle ja ravintoa, harrastuksia ei tarvitse maksaa, jos ei halua. Ei laissa lähdetä siitä, että toinen tienaa ja toinen saa tuhlata niin paljon kuin tahtoo.

Jos ap:lla mies maksaa esim. asumisesta 1000 e/kk, niin tuolla samalla summalla tulisi ap:n osallistua lasten kuluihin, jotta elatus menisi tasan.

No mutta eihän sitä tasan lasketa kun tulojen suhteessa maksetaan kulutkin.

Vierailija
96/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan lopeta lasten harrastuksia. Pidän niitä niin tärkeänä asiana, varsinkin nyt teini-iän kuohunnassa. On jotain järkevää tekemistä missä tulee energia purettua, ja jossa samanhenkisiä kavereita. Ja mikä rytmittää arkea. Lisäksi liikunta auttaa myös oppimista.

En todella halua lasteni notkuvan kaupungilla syleksimässä, kun ei ole muuta tekemistä.

Itse sain harrastaa, ja sain siitä paljon hyvää elämääni. Ja sen avulla pysyin myös pois hölmöilyistä, johon kaverit sortui.

Lapset kyllä tietävät kuka harrastuksen maksaa. Tosin, isä aina vetoaa siihen, että se on kyllä hän joka sen maksaa. Tarkoittanee sitä, että jos olisimme eronneet ja minä maksaisin vielä asumisenkin, ei rahat enää riittäisi harrastamiseen.

Meidän avioliitossa ei todella ole kaikilla sama elintaso. On mies ja miehen jutut. Ja hänellä on paljon kaverireissuja jne joihin palaa rahaa ja paljon. Ja sitten me muut.

Minä elän sen tason mukaan, mihin rahani riityävät. Jos ei riitä, pitää ottaa keikkatöitä lisäksi

Niin. Hyvä kysymys. Ehkä tässä on kiinni niin paljon. Ero olisi liian iso muutos kaikille. Niinkun joku aiemmin kirjoitti, jotainhan siinä on, esim. Asunto missä ei pystyisi asumaan yksin. Lasten koti. Silmät kiinni epäkohdilta, ja keskittyä hyviin asioihin??

Ja samalla opetat lapsillesi että naisen kannattaa sulkea silmät ja kestää ongelmat. Naisen ei kuulu ratkaista ongelmia vaan sopeutua niihin. Taloudelliset asiat ovat tärkeämpää kuin reiluus, oikeudenmukaisuus jne. Ja miehellä on oikeus olettaa naisen hoitavan kodin, lapset ja elättävän perheen suurelta osin. Naiselle ei tarvi jäädä lainkaan omaa rahaa vaan mies saa käyttää kaiken perheen ylimääräisen itseensä.

Jep ei muuta kuin jatkakaa samalla tavalla. Kannattaa seurata mielenkiinnolla sitä tilannetta jos lapsesi joskus hommaa oman lapsen. Taantumuksellinen poika siinä kohden siihen kotoaan oppimaansa isän rooliin. Ja vastaavasti tyttö muuttuuko hän lapsen saannin myötä ihmiseksi joka antaa kaiken ajan ja rahan miehelleen mikä vain lapsilta jää yli. Itselleen tyttö ei ota kuin sen että juuri ja juuri selviää. Mutta ei kun silmät kiinni epäkohdilta ja onnellisena eteenpäin

No, tuollaisissa perheissä kasvaneet normaaliälyiset lapset miettivät kahteen kertaan lasten hankkimisen järkevyyttä. Pojat saattavat perustaa perheen, jos löytävät äitinsä kaltaisen höynäytettävän. Tytöt yleensä jättävät lapset tekemättä.

Vierailija
97/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee pikku lunt tu töihin.

Vierailija
98/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt exceli auki, toki onnistuu ruutupaperillekin...

Lasket yhteen kaikki perheen menot (poislukien vanhempien omat jutut), asuminen, auto (jos se tai ne on yhteisessä käytössä, jos molemmilla omat ja kumpikin maksaa omien kulut niin ei lasketa mukaan, jos mies katsoo että yksi auto riittää ja hän käyttää sitä myös työmatkoihin, niin sitten lasket kuluksi myös omat mahdolliset työmatkakulut),ne lasten harrastukset, lasten vaatteet, lasten muu sälä ja myös ruokalaskut.

Ja sitten lasket yhteen teidän bruttotulot (tai nettotulot, on ehkä sulle vähemmän edullinen ratkaisu), myös ne lapsilisät. Sitten lasket kummankin prosentuaalisen osuuden perheen kaikista tuloista (myös mahdolliset pääomatulot mukaan lukien). Jonka jälkeen lasket molemmille oman osuuden perheen yhteisistä kuluista saman prosenttiosuuden mukaan kuin tulot on jakautuneet.

Esm kaikki tulot yhteensä per kk 10.000,00

josta sun osuus 3.000,00 eli 30% ja miehen osuus 7.000,00 eli 70%

kaikki menot yhteensä 6.000,00 josta sun osuus 30% 1.800,00 ja miehen osuus 70% 4.200,00

Toki asiaan vaikuttaa se onko asuntonne oma ja molempien nimissä, onko teillä avioehto. Jos miehen asunto on miehen nimissä ja olette avoliitossa tai teillä on avioehto niin en laskisi asunnon lyhennyksiä näihin laskelmiin sillä se on miehen säästöä itselleen, koron laskisin ja kaikki muut asunnon kulut. Jos olette vuokralla niin asia on helpompi.

Samoin jos auto on osarilla niin en laskisi sitä pääoman osuutta.

Sitten menet sen laskelman kanssa miehen luo ja sanot että näin se muilla menee tämä menojen jako, ja näin se on myös reilua. Ja tiesitkös että avioliitossa puolison elatusvelvollisuus, eli jos otat teidän elämiseen lainaa niin se on myös sinun miehesi vastuulla, viimeistään erotilanteessa.

Jos ukko ei tee muutosta asiaan, niin ryhtyisin hankkimaan halvinta mahdollista ruokaa ja jos siitä tulee sanomista, niin sanoisin että säästän uusiin housuihin kuin niissä ainoissa on reikä, eikä niillä kehtaa enää mennä töihin.

Näin meillä menee jako ja minä maksan 90% kaikesta. Välillä vähän kitisen, mutta maksan.

N50+

Tämän teen. Tiedän toki, paljonko lainanlyhennykset on kuukausittain.

Vierailija
99/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, yhdessä olemiselle on monia syitä.

En minä tarvitse häneltä vaatteita. Ostan itse omani, jos ostan. Tosin yleensä en, kun rahat menee niihin lasten juttuihin. Ostaisi joskus edes lapsille jotain. Mutta, ei koskaan. Osallituisi edes niihin harrastuskuluihin. Jotka on jo isoja. Ja joita varten joudun säästämään kokoajan, pystyäkseni harrastamisen kolmelle lapselle tarjoamaan.

Minä käyn töissä. Valitettavasti vaan minulla on pieni palkka.

Niin. Se on yksi taloudellisen väkivallan muoto näännyttää puoliso peruselämisen kulujen alle kieltäytymällä osallistumasta niihin, vaikka olisi mahdollisuus. Hän pitää sinua tahallaan varattomana. Hänelle kuuluu naimisissa olevana elatusvelvollisuus sinusta ja lapsista. Avioliittolaki määrittelee sen että avioliitossa puolisoila on sama elintaso. Lopeta lasten harrastukset ja sano lapsille että heidän isänsä ei niitä halua rahoittaa eikä sinun kuulu uhrata hyvinvointiasi toisten huvitusten takia ja lopetat tuon marttyyrina elämisen ja itsesi kutistamisen. Jos eroat niin sitten miehen on pakko maksaa puolet lasten harrastus ja vaatekuluista.

Avioliittolaki EI TODELLAKAAN määritä puolisoille samaa elintasoa, ainoastaan osallistumista elatukseen kykynsä mukaan. Oikeuden päätöksellä on todettu, että riittää katto pään päälle ja ravintoa, harrastuksia ei tarvitse maksaa, jos ei halua. Ei laissa lähdetä siitä, että toinen tienaa ja toinen saa tuhlata niin paljon kuin tahtoo.

Jos ap:lla mies maksaa esim. asumisesta 1000 e/kk, niin tuolla samalla summalla tulisi ap:n osallistua lasten kuluihin, jotta elatus menisi tasan.

No mutta eihän sitä tasan lasketa kun tulojen suhteessa maksetaan kulutkin.

Puolisoni muutti Suomeen ennen EU-aikaa, ja meidän piti asioida Maahanmuuttovirastossa (nyk. Migri). Meille nimenomaan painotettiin, että puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan. Onko tämä jotenkin muuttunut?

Vierailija
100/105 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset on jo teinejä, niin voithan ajatella että kun lähtevät kotoa opiskelemaan niin sitten sinulle vapaus koittaa. Ja viet puolet kaikesta, siis ihan kaikesta, etkä anna sille pskapäälle yhtään armoa vaikka kuinka metelöisi. Siinä vaiheessa lapset jo tietävät mikä isänsä on eivätkä asetu hänen puolelleen.