Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienin eläke?

Vierailija
30.06.2022 |

Paljonko jää verojen jälkeen pienimmästä eläkkeestä?
Kysyn koska ei mitään käsitystä millä eläkeläisten täytyy tulla toimeen.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoi paljonko sinä juuri saat eläkettä verojen jälkeen, mikäli olet eläkkeellä.

Onko yleistä saada alle 1000€/kk?

Vierailija
2/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän alle 1300 (työeläke ja kansaneläke), pienin on takuueläke noin 850. Mutta mahdollistahan on sitten saada lisäksi asumistukea (itse saan myös) ja toimeentulotukea (en saa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläke on 855 euroa kuukaudessa. Siitä ei mene käytännössä veroja eli vähintään tuon saa käteen.

Lisäksi eläkeläinen voi saada esim. eläkkeensaajan asumistukea tai toimeentulotukea, jos tulot jäävät tarpeeksi pieniksi.

Vierailija
4/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

855,48e on takuueläke. Itse saan tuon summan yhteensä, verottomana, koostuu siis työeläkkeestä, kansaneläkkeestä ja takuueläkkeestä. Muuta en saa, asun omassa asunnossa.

Vierailija
5/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiseni jäi aikanaan varhennetulle eläkkeelle ja sen määrä on noin 600 euroa kuukaudessa.

Vierailija
6/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

855,48e on takuueläke. Itse saan tuon summan yhteensä, verottomana, koostuu siis työeläkkeestä, kansaneläkkeestä ja takuueläkkeestä. Muuta en saa, asun omassa asunnossa.

Myös omistusasuntoon voi saada eläkkeensaajan asumistukea. Toki jos sinulla on suurempituloinen puoliso, tuloraja voi ylittyä.

Vierailija
7/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaiseni jäi aikanaan varhennetulle eläkkeelle ja sen määrä on noin 600 euroa kuukaudessa.

Jos tuo on nykytilanne, niin omaisesi kannattaa selvittää, olisiko hänellä oikeus saada lisäksi takuueläkettä. Vaikka varhennetulle eläkkeelle jääminen pienentää myös takuueläkettä, niin pienennyksen ei pitäisi olla noin iso.

Vierailija
8/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös omistusasuntoon voi saada eläkkeensaajan asumistukea. Toki jos sinulla on suurempituloinen puoliso, tuloraja voi ylittyä.

Asun yksin, en saa enää. Pari viimeistä vuotta sain 10e, mutta sekin loppui nyt viime tarkistuksessa. Kulut kyllä nousevat huomattavasti jatkuvasti...

Vierailija
9/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kun tuppaan tänne, mutta tietääkö joku pienentääkö työkyvyttömyyseläke takuueläkettä? Kaksi kertaa olen jo hakenut, kaikki paperit kunnossa b-lausunnot ja röntgenkuvat jne. mutta ei vaan onnistu. En siis nyt tarttis mitään "mene töihin lusmu" kannustushuutoja. 

Vierailija
10/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi kun tuppaan tänne, mutta tietääkö joku pienentääkö työkyvyttömyyseläke takuueläkettä? Kaksi kertaa olen jo hakenut, kaikki paperit kunnossa b-lausunnot ja röntgenkuvat jne. mutta ei vaan onnistu. En siis nyt tarttis mitään "mene töihin lusmu" kannustushuutoja. 

Ei pienennä.

Vierailija
11/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nytkö aletaan sitten miettimäön eläkkeitä, kun on viimeiset 20v oltu kuin ellun kanat - ei jaksa mennä töihin, kun saa vain 200e enemmän..

No, kohta näitä on vielä paljon enemmän, kun heräävät siihen todellisuuteen, että sitä eläkettä ei ole eikä tule, kun ei oo mitään tehty..

Vierailija
12/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on käsitteet sekaisin. Työkyvyttömyyseläke on vain nimike millä näistä eläkkeistä puhutaan, niitä voi maksaa myös kuntoutustuen nimikkeellä.

Vierailija
13/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin, en saa enää. Pari viimeistä vuotta sain 10e, mutta sekin loppui nyt viime tarkistuksessa. Kulut kyllä nousevat huomattavasti jatkuvasti...

Jos noihin nouseviin kuluihin kuuluu vastike, niin kannattaa tarkistuttaa tilanne uudelleen (tehdä uusi hakemus).

Omakotitalossa otetaan huomioon lähinnä lämmityskustannukset jonkin taulukon mukaan, johon ei ole vielä tehty mitään tarkistuksia.

Vierailija
14/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on käsitteet sekaisin. Työkyvyttömyyseläke on vain nimike millä näistä eläkkeistä puhutaan, niitä voi maksaa myös kuntoutustuen nimikkeellä.

Kuntoutustuki on määräaikainen ja työkyvyttömyyseläke on pysyvä. Työeläkeyhtiöt hylkäävät helposti kuntoutustuen vaikka olisi B- lausuntoja kuinka monta.

Lain mukaan kuntoutustuen pitäisi olla seuraava askel kun 300 päivää sairaspäivärahaa on täynnä mutta koska vakuutusyhtiöiden erikoislääkäri tekee päätöksen potilasta koskaan tapaamatta on hylätty päätös yhä yleisempi. Tämän päätöksen voi eläkevakuutusyhtiö tehdä muista lääkäreistä riippumatta.

Vierailija
15/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, mitä tarkoitat kysymykselläsi. Takuueläke ei tarkoita sitä, että muiden eläkkeiden lisäksi saisit 855 euroa kuukaudessa takuueläkettä. Vaan se tarkoittaa sitä, että jos muut eläkkeesi yhteensä jäisivät takuueläkkeen määrän alle, saisit muiden eläkkeidesi lisäksi takuueläkettä niin paljon, että saisit yhteensä 855 euroa kuukaudessa.

Mutta jos jo saisit työkyvyttömyyseläkettä esim. 900 euroa kuukaudessa, et saisi sen lisäksi lainkaan takuueläkettä.

Vierailija
16/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noihin nouseviin kuluihin kuuluu vastike, niin kannattaa tarkistuttaa tilanne uudelleen (tehdä uusi hakemus).

Omakotitalossa otetaan huomioon lähinnä lämmityskustannukset jonkin taulukon mukaan, johon ei ole vielä tehty mitään tarkistuksia.

Kyllä, omakotitalo. Mutta jatkuvastihan nousevat sähkö (lämmitys sähköllä), vakuutus, kiinteistövero, jätehuolto, jne. Tänä keväänä loppui tuo kympin asumistuki, kai takuueläke noussut niin paljon, ja ehkä lainan ja korkojen määrä vähentynyt myös, nekinhän vaikuttavat.

Vierailija
17/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin katsomassa oman tilanteen tulevasta eläkkeestä eli olen 52v ja vähän alle 800€ oli tuleva eläke.

Vierailija
18/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin katsomassa oman tilanteen tulevasta eläkkeestä eli olen 52v ja vähän alle 800€ oli tuleva eläke.

No sitten saat takuueläkettä päälle.

Vierailija
19/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleva eläke vai tähän asti kertynyt eläke? Ja jos työeläkkeen suuruudeksi jää 800 euroa, saa sen päälle kansaneläkettä.

Vierailija
20/26 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työeläke vai? Jos noin pieneksi jäisi niin päälle tulisi kansaneläkettä