Pienin eläke?
Paljonko jää verojen jälkeen pienimmästä eläkkeestä?
Kysyn koska ei mitään käsitystä millä eläkeläisten täytyy tulla toimeen.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kun tuppaan tänne, mutta tietääkö joku pienentääkö työkyvyttömyyseläke takuueläkettä? Kaksi kertaa olen jo hakenut, kaikki paperit kunnossa b-lausunnot ja röntgenkuvat jne. mutta ei vaan onnistu. En siis nyt tarttis mitään "mene töihin lusmu" kannustushuutoja.
Riippuu siitä, mitä tarkoitat kysymykselläsi. Takuueläke ei tarkoita sitä, että muiden eläkkeiden lisäksi saisit 855 euroa kuukaudessa takuueläkettä. Vaan se tarkoittaa sitä, että jos muut eläkkeesi yhteensä jäisivät takuueläkkeen määrän alle, saisit muiden eläkkeidesi lisäksi takuueläkettä niin paljon, että saisit yhteensä 855 euroa kuukaudessa.
Mutta jos jo saisit työkyvyttömyyseläkettä esim. 900 euroa kuukaudessa, et saisi sen lisäksi lainkaan takuueläkettä.
Minä tässä on epäselvää? Jos saat työkyvyttömyyseläkkeenä takuueläkettä niin se sama takuueläke jatkuu muuttumattomana myös silloin kun siirryt vanhuseläkkeelle. Summa ei muutu miksikään. Ihan samaa takuueläkettä, työeläkettä ja kansaneläkettä on niin työkyvyttömyyseläke, kuntoutustuki kuin vanhuuseläkekin. Nämä kolme viimeistä on kattonimitykset näille eläkkeille. Jos olet kuntoutustuella ja saat takuueläkettä niin se jatkuu työkyvytömyyseläkkeellä ja vanhuseläkkeelläkin muuttumattomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
855,48e on takuueläke. Itse saan tuon summan yhteensä, verottomana, koostuu siis työeläkkeestä, kansaneläkkeestä ja takuueläkkeestä. Muuta en saa, asun omassa asunnossa.
Kuinka on mahdollista että työeläkkeensaaja saa vain takuueläkkeen summan? Eikö sen pitäisi mennä niin että työeläke tulee niin sanotusti takuueläkkeen päälle niin kauan kunnes kansaneläkkeen tuloraja ylittyy. Nythän voidaan sanoa että et ole mitenkään hyötynyt kertyneestä työeläkkeestäsi koska jokatapauksessa saisit saman verran
Työeläke on aina ensisijainen etuus mihin muut eläkkeet vertautuu. Toissijainen etuus ei vähene kun työeläkkeeseen tehdään korotuksia vaan se nousee myös indeksitarkistusten myötä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
855,48e on takuueläke. Itse saan tuon summan yhteensä, verottomana, koostuu siis työeläkkeestä, kansaneläkkeestä ja takuueläkkeestä. Muuta en saa, asun omassa asunnossa.
Kuinka on mahdollista että työeläkkeensaaja saa vain takuueläkkeen summan? Eikö sen pitäisi mennä niin että työeläke tulee niin sanotusti takuueläkkeen päälle niin kauan kunnes kansaneläkkeen tuloraja ylittyy. Nythän voidaan sanoa että et ole mitenkään hyötynyt kertyneestä työeläkkeestäsi koska jokatapauksessa saisit saman verran
Työeläke on aina ensisijainen etuus mihin muut eläkkeet vertautuu. Toissijainen etuus ei vähene kun työeläkkeeseen tehdään korotuksia vaan se nousee myös indeksitarkistusten myötä
Näin minäkin ajattelin. Olisihan se aivan päätöntä olla töissä keräämässä eläkettä, jos se yhtään kertyisi minimistä ylöspäin.
Minä saan kuntoutustukea niin, että työeläkeyhtiö maksaa 662 euroa ja Kela kansaneläkkeenä 307 euroa eli yhteensä 969 euroa. Siitä ei mene veroa. Kuntoutustuki muuttuu lähiaikoina toistaiseksi voimassa olevaksi työkyvyttömyyseläkkeeksi. Kansaneläke taitaa muutaman euron nousta elokuun alussa. Tässä on tulos siitä, että olen tehnyt pienipalkkaista työtä yli 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Ei minulle pätkätöistä kertynyt kuin 50e työeläkettä, johon päälle siis kansaneläke, ja koska tuli tämä takuueläke, vielä siihen kunnes täyttyy tuo 850e.
Jos saisit 750 työeläkettä, saisit päälle kansaneläkettä 333,21, takuueläkettä ei tällöin tulisi.
Minulle ei myöskään laskettu ns. tulevan ajan eläkettä ollenkaan, koska olin ollut kotihoidontuella liian kauan työssä olon jälkeen tulikohan tuohon muutos juuri kun jäin tk-eläkkeelle, eli nykyään laskettaisiin kaikille tuleva aika?