Laina minun nimissä, ex ei maksa.
Minulla on pankin kautta otettu kulutusluotto, jolla ostin meille yhteisen auton. Jäljellä 5000€. Auto kuitenkin miehen nimissä ja jäi eron myötä hänelle, että pääsee kulkemaan 100km päähän töihin. Sovittiin, että veronpalautuksista maksaa isomman summan ja kuukausittain pienemmän laskun, joka aina tulee.
Eroon ei liittynyt edes mitään draamaa vaan tehtiin yhdessä tuumin pitkien keskustelujen jälkeen.
Nyt mies ei suostu vastaamaan yhteydenottoihin tai maksamaan kuukausittaista 220€ vaikka varaa todellakin olisi. Mitä voin tilanteessa tehdä vai voinko mitään?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Mun serkkupoika sai 100 000e velat ku otti tarpeeksi pikavippejä. Yhdelle muijalleen otti just 8000e vipin (omiin nimiinsä)jota se muija ei maksa ja serkku koittaa kiristellä sitä 20e kuussa pois.
Tämmöisestä tapauksesta ei voi kun todeta, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis 🤷
Siis se autohan on lainan vakuutena, eli kyllä se silloin on sinun nimissä kuten velkakirjakin. Keksi parempi provo.
Sillä ei ole merkitystä, kumman nimiin elatusvelka on otettu. Mutta kannattaisi varmaan tehdä ositus ja selvittää kaikki talousasiat.
Voi miten ilkeitä kommentteja. Olin mieheni kanssa yläasteelta saakka yhdessä eli 16 vuotta. Kai sitä silloin luulee voivansa luottaa toiseen kuin kallioon. Laina otettiin minun nimiin, koska miehellä oli auto entuudestaan ja saimme hänen nimiinsä halvemmat vakuutukset. Mies sai töitä pitkän työttömyyden jälkeen ja halvan tutisevan kotteron vaihto parempaan oli välttämätöntä, että 200km päivittäinen työmatka onnistuu. Kai sitten todellakin opin tämänkin asian kantapään kautta ja toivon, ettei luottotiedot mene maksellessa pienestä palkasta autolainaakin kaiken muun eron tuoman rahanmenon lisäksi.
Ap
Huonomminkin voisi olla. Ex voisi olla auton omistaja, mutta sinä haltija ja joutuisit maksamaan kaikki verot ja vakuutukset.
Ole iloinen, jos noin halvalla pääsit exästä eroon.
tyhmästä päästä kärsii vähintäänkin lompakko.. kuten tässä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Voi miten ilkeitä kommentteja. Olin mieheni kanssa yläasteelta saakka yhdessä eli 16 vuotta. Kai sitä silloin luulee voivansa luottaa toiseen kuin kallioon. Laina otettiin minun nimiin, koska miehellä oli auto entuudestaan ja saimme hänen nimiinsä halvemmat vakuutukset. Mies sai töitä pitkän työttömyyden jälkeen ja halvan tutisevan kotteron vaihto parempaan oli välttämätöntä, että 200km päivittäinen työmatka onnistuu. Kai sitten todellakin opin tämänkin asian kantapään kautta ja toivon, ettei luottotiedot mene maksellessa pienestä palkasta autolainaakin kaiken muun eron tuoman rahanmenon lisäksi.
Ap
En nyt ymmärtänyt tätä: "Laina otettiin minun nimiin, koska miehellä oli auto entuudestaan ja saimme hänen nimiinsä halvemmat vakuutukset."
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka idiootti ostaa pankin kulutusluotolla auton kun autoliikkeen kautta saa murto-osan korolla rahoituksen.
Hän, joka haluaa auton heti omiin nimiin ja päättää itse autonsa vakuutukset, haltijan ja voi vaikka myydä tai lahjoittaa sen. Autoliikkeen kautta rahoitettu auto on autoliikkeen omaisuutta siihen saakka, että viimeinenkin osamaksuerä on maksettu. Jos autoon tulee vikaa, sinä et voi myydä sitä niin kuin voisit omasi. Pahimmassa tapauksessa sinulla ei ole autoa, mutta on vain autovelkaa. Tosin sama on pankin rahoittamassakin, mutta silloin auton voisi myydä vaikka varaosina.
23: ei auto ole silloin vakuutena, kun velkaa ei ole otettu sitä autoliikkeen luottona vaan kulutusluotolla. Auton voi maksaa vaikka luottokortilla.
Teittehän te sopimuksen avioliittoon astuessakin että se kestää kunnes kuolema teidät erottaa? Jos tuo sopimus ei pitänyt niin miksi tämän täytyisi pitää?
Täältä tulee vaan lämmin etähalaus.
Erot voi todellakin olla käsittämättömän julmia taloudellisesti. Ilkeimpiä tapauksia mitä tiedän on sellainen että mies oli säilyttänyt lahjojen kuitit ja osoitti niiden olevan maksettu hänen luottokortillaan - joten hän oli omistaja.
Itse olen käynyt läpi vaan sen, että maksoin suhteessa kaikki juoksevat kulut, mutta maksoi taloa ja autoa. Joten erossa toisella oli lapset ja tuulenhuuhtoma takamus, toisella talo, sijoitusasunto ja auto.
Naimisissahan me ei oltu, eikä avoeroajalla ollut vielä sitä turvaa mikä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Soita lakiasiahenkilölle ja kysy.
Meillä päin soitetaan miehelle eikä henkilölle kun tarvitaan logiikkaa ja järkeä.
Ap
Halvalla pisti 😂😂 opit toivottavasti jotain miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teidän ositussopimuksessa lukee? Vai suullisestiko jaoitte omaisuuden? Jos suullisesti, voit sanoa, että omaisuutta jäi osittamatta ja vaatia osituksen loppuun saattamista.
Tämä tietenkin sillä edellytyksellä, että olitte naimisissa.
asianajaja
Erinomainen neuvo. Ja sitten kun ihmiset vielä rakkauden huumassa muistatte mennä naimisiin, niin ei jää mustapekka käteen erossa. Mut tsemppiä ap! Toivottavasti saat rahasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin soitetaan miehelle eikä henkilölle kun tarvitaan logiikkaa ja järkeä.
Ap
No ainakin sun MIEHEN logiikan jäljiltä olet kusessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis yrititte keplotella vakuutusmaksuissa. Juu juu.....
Apua miten huonosti sitä voi hoitaa omat raha-asiat...
Eli olet ottanut lainan maksukyvyttömän miehen puolesta ja nyt itket asiasta? Olisit antanut miehen ottaa lainan omiin nimiinsä ja sen jälkeen vaikka lyhentänyt niitä kuukausimaksuja hänen puolestaan.
Täällä on päivittäin vastaavia ketjuja, joissa velka tai annettu raha on naisen ja tuote miehen nimissä, kuten auto, vene asunto.
Aikuisten oikeesti! Nyt katsokaa kotona peiliin osa lukijoista, Mites teillä nyt on? Miten käy, kun rakkaus loppuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kaikesta päätellen et ole kovin soitellut.
Mun serkkupoika sai 100 000e velat ku otti tarpeeksi pikavippejä. Yhdelle muijalleen otti just 8000e vipin (omiin nimiinsä)jota se muija ei maksa ja serkku koittaa kiristellä sitä 20e kuussa pois.