Blogien kuolema
Ärsyttääkö muita blogien kuolema ja kaiken sisällön siirtyminen instaan? Tai eihän siinä mitään, mutta että blogiin ei saada lopetuspostausta aikaiseksi? Nämä vaikuttajat kun niin painokkaasti aina korostavat, kuinka heidän työnsä on ihan oikeaa työtä ja vaatii panostusta (niin kuin varmasti parhailla onkin), niin minkälainen työntekijä vai häviää tavallaan yhdestä työpaikastaan ilmoittamatta asiakkaille..? Tätä ihmettelen kovasti! Ammattimaisuus on kaukana.
Esimerkkejähän riittää, niin kauempaa kuin lähiajoiltakin: Magicpoks, In my ballerines, Linda Juhola, Kira Kosonen, Secret Wardrobe... varsin kauan postauksista on jo myös näillä: Avec Sofie, Strictly Style, Pupulandia, Metti Forssell jne.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät ymmärrä, että tekstin tekoon saattaa mennä työpäivän verran. Toki moni voi kirjoittaa myös nopeammin, mutta kyllä se sitten näkyy sisällössä. Eli kyllä se työtä on, koska siinä luodaan viihdettä.
En kylläkään itse ole kaupallisten blogien lukija. Parhaat on ihan tavallisten harrastajien kirjoittamia.
Juuri näin. Mä olen pitänyt omaa hönttiblogiani jo 10 vuoden ajan ja sitä ennen mulla oli kotisivut. Siis sellaiset menneen maailman sivut, jotka tehtiin html:llä. Kun mobiililaitteet alkoivat yleistyä, en kertakaikkiaan jaksanut alkaa koodaamaan kotisivujani mobiililaitteille skaalatuviksi vaan päätin suosista siirtyä Bloggeriin. Koska kirjoitan lähinnä omaksi huvikseni, ei postausten laadulla ole niin väliä. Joskus kirjoitan aiheista, joita olen pohdiskellut tarkemmin, mutta aika usein postaukseni ovat vain arjestani kertomista. Ja aika usein on niin, ettei ole mitään kertomistakaan. Olen myös Universumin surkein valokuvaaja ja lisäksi kännykkäni kameratosi huono, joten mulla menisi varmasti puoli päivää jo siihen, että ottaisin kaupallisten blogien tasoisia valokuvia. Ei kärsivällisyyteni edes riittäisi sellaiseen. Laadukkaat kuvat ja ajatuksella tuotettu sisältö vaatii aikaa, taitoa ja kärsivällisyyttä.
Haluaisitko linkata hönttiblogisi? Kuulostaa kivalta. :)
Voin mä sen linkatakin. Tykkään ruuanlaitosta ja se blogistani näkyykin. Jo nimestä. Mutta on siellä esim tammikuusta 2013 alkaen kirjoituksia mm siitä, kun mulla repesi munuaisvaltimo aiheuttaen massiivisen sisäisen verenvuodon, postauksia polven tekonivelleikkauksistani yms yms. Niin ja maaliskuussa 2020 aloitin kirjoittamaan joka päivä noin 100 päivän ajan pandemiasta. Tai siis arjestani ja ajatuksistani, kun "Suomi meni kiinni" jne jne. Hetki sitten tein sinne päivityksen, kun kuukausi vierähtänyt edellisestä. Välillä päivitän useammin ja välillä harvemmin.
Kiitos linkistä, mielenkiintoinen blogi.
Kiitos 😊
Ihmisten keskittymiskyky vaan huononee ja huononee. Siksikin tykkään lukea blogeja (ja toki myös kirjoja) enkä katsele mitään storeja ja kuvia. Ei mua kiinnosta vaan jotkut kuvat, haluan lukea kirjoittajan ajatuksia ja tekemisiä. Että sikäli, tekstin laadun huomioon ottaen, ihan kaikkien influenssereiden blogia ei jää ikävöimään ;)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikeaa työtä mikään blogaaminen, höpö höpö.
Totta kai se on työtä, jos siitä joku on valmis maksamaan. Ja moni on. On nimittäin yrityksille paljon edullisempi mainosalusta kuin vaikkapa radio, tv tai Hesari mutta kuitenkin keino tavoittaa tehokkaasti paljon ihmisiä.
Minusta monissa blogeissa on enemmän kuin tarpeeksi ihan tyhjänpäiväistä jaarittelya asioista jotka ei ehkä kaikkia jaksa kiinnostaa. Eivät nämä monet bloginpitäjät mitään ruudinkeksijöitä ole todellakaan. Hieman narsismiin viittaavaa kuvakieltä ja tarinointia, ja niitä pitäisi jaksaa kahlata läpi päivä toisensa jälkeen. Hyville sivustoille löytyy kyllä lukijoita jos niihin yhtään jaksetaan panostaa. En usko että niitä kaupallisia toimeksiantojakaan riittää loputtomasti kaikille halukkaille varsinkin jos lukijakunta alkaa pikkuhiljaa harvenemaan sieltä missä ei mitään laadukasta sisältöä juurikaan ole . Lopulta eihän niillä ole muutakaan vaihtoehtoa enään jäljellä kuin pillit pussiin, vaan.
Olen pärjännyt ilman blogeja 30.6.2022 klo 11.00 saakka, joten pärjään jatkossakin.
Samoin ilman instaa. En jaksa seurata minä edestä, minä takaa, minä sivulta, minä yläkulamsta, minä alakulmasta Ja sisältää tuotemainksia.. blablablaa
Itse luen lähinnä miesten kirjoittamia blogeja. Niissä ongelma on lähinnä taas päinvastainen, kun halutaan ottaa selvä ero perheblogeihin. Sieltä loistaa liika yritys olla jotenkin hienompi.
Pitäisi löytää tasapaino, asian ja viihteen välistä. Tuohon ei moni pysty. Naisista ehdoton lemppari on kyllä i don't speak polish, joka kirjoittaa vain tosi harvoin. Ehkä hyvä niin, sillä en hänenkään juttuja lukisi kolmea kertaa viikossa.
Kaikki selitykset miksi blogit kuolee, on toki ihan järkeenkäypiä. Ainakin kaupallisten blogien kohdalla. Mutta miksei voisi rehdisti ilmoittaa lopettavansa, sitä en minäkään ymmärrä! Vaikka olis se yhden ainokainen lukija jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki selitykset miksi blogit kuolee, on toki ihan järkeenkäypiä. Ainakin kaupallisten blogien kohdalla. Mutta miksei voisi rehdisti ilmoittaa lopettavansa, sitä en minäkään ymmärrä! Vaikka olis se yhden ainokainen lukija jäljellä.
Usein näitä ei ole niin tietoisesti lopetettu, vaan hiipuvat hiljalleen ja jää unohduksiin. Voi myös kyteä ajatus että bloggaa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Enemmän perinteisten webbisivujen ja niiden keskusteluosioiden kuolema/näivettyminen.
Monien harrasteiden ympärille on perustettu nettisivuja ja niiden yhteydessä yleensä on keskustelupalsta.
Nämä toimivat mainioina tiedonjakokanavina ja tietopankkeina.
Nyt niiden suosio on hiipunut ja sivut sulkeutuvat yksi toisensa jälkeen.
Tämä! Yhteisöllisyys ja harrastusten keskustelufoorumit katosivat ja kaikki se tieto meni bittiavaruuteen. Harmi.
Facen ryhmät eivät korvaa tarinointia eikä tietoa löydy kuten foorumeilta. FB on lähinnä huomion hakua omille jutuille ja kuville.
Aloitin erääseen harrasteeseeni liittyvällä keskustelusivustolla ketjun 2 päivää sitten. Ei ensimmäistäkään vastausta vielä.
Uuden kuun Emiliasta ei myöskään ole blogissa kuulunut sitten maaliskuun.
Asun ulkomailla ja minua on pitkään kiinnostanut aloittaa blogi jossa kerrotaan paikallisista, joskus huvittavistakin ilmiöistä. Kun ulkona liikkuu, saattaa usein mietiskellä millaista täällä oli vaikkapa parisataa vuotta sitten, kaikkia niitä kauheuksia ja mielenkiintoisiakin asioita joita silloin tapahtui.
Mutta en tiedä olisiko tällaiselle sisällölle kysyntää. Se olisi tavallaan matkailublogi jossa mennään pintaa syvemmälle, erityisesti historialliset tapahtumat kiehtovat minua.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ja minua on pitkään kiinnostanut aloittaa blogi jossa kerrotaan paikallisista, joskus huvittavistakin ilmiöistä. Kun ulkona liikkuu, saattaa usein mietiskellä millaista täällä oli vaikkapa parisataa vuotta sitten, kaikkia niitä kauheuksia ja mielenkiintoisiakin asioita joita silloin tapahtui.
Mutta en tiedä olisiko tällaiselle sisällölle kysyntää. Se olisi tavallaan matkailublogi jossa mennään pintaa syvemmälle, erityisesti historialliset tapahtumat kiehtovat minua.
Mua kiinnostaisi lukea! Linkkaa tänne, jos joskus päätät blogin perustaa.
Hah, insta on tulossa maksulliseksi. Nyt näkee onko entisillä pissisblogien pitäjillä enään sellaisia seuraajia jotka oikeasti olisivat halukkaita maksamaan riihikuivaa rahaa jotta pääsisivät töllistelemään ihailunsa kohdetta.
Perinteiset blogit pitää kyllä pintansa edelleen ja nyt on itse asiassa blogien uusi tuleminenkin. Bloggaaminen vain on muuttunut paljon aikaisemmasta. Myös sisällöt on monipuolistuneet paljon.
Mä käytännössä lopetin blogini näin. Mutta se oli vaan pieni blogi, kirjoituksia luki vain joitain satoja ihmisiä yleensä, enkä koskaan saanut mitään tuloja siitä. Ihan omaksi ilokseni kirjoittelin, mainoskia en edes halunnut sinne.
Vuosien varrella vaan tuntui, että on aina vähemmän kirjoitettavaa ja sanottavaa. Niin ne sitten postausmäärät väheni ja väheni, kunnes viime vuonna enää 2 postausta. Usein olen miettinyt että ryhdistäytyisin, mutta en vaan saa aikaiseksi. Ehkä pitäisi poistaa koko blogi näkyvistä.
Minä pidin useamman vuoden blogia työhöni liittyen ja alkuun oli mukavaa. Ihmiset kommentoivat aktiivisesti, kommenttikentässä käytiin asiallista keskustelua aiheesta ja henki oli hyvä ja toisia kunnioittava. Ajan kuluessa ilmapiiri tuolla blogisivustolla muuttui: kommenttikentässä ilkeiltiin, kaksi lukijaa saattoi riidellä keskustelussa keskenään jostain täysin blogin ulkopuolisesta asiasta ja ihmisten kirjoitustyyli saattoi muuttua todella ikäväksi. Asiallisuus ja työhön liittyvä keskustelu hävisi. Oli inhottavaa julkaista blogissa mitään, kun tiesi, että taas siinä kommenttikentässä alkaa ikävä keskustelu. Pidin blogin kirjoittamisesta, mutta lopetin, koska en enää jaksanut tuota huonoa ilmapiiriä. Olen käynyt blogialustalla katsomassa, millaiseksi meno on nyt muutama vuosi lopettamiseni jälkeen muuttunut. Jäljelle jääneissä blogeissa ilkeily on vain pahentunut ja asiallisia kommentteja ei enää juuri ole. Olen iloinen, että tajusin lopettaa aikanaan.
Joskus blogin lopettamisen syynä voi olla se, että asiallista keskustelua ei enää ole. Ei motivoi kirjoittamaan, jos kommentteja ei tule (juuri) lainkaan tai keskustelu on asiatonta.
Mulla oli laihdutusblogi. Mulle riitti, kun eräs tuttu vinkkasi että "laudalla" on pitkä ketju jossa irvitään minun ulkonäköäni, on kaivettu esiin nimeni ja osoitteeni ja muuta yksityistietoa ja kaikkea sitä levitellään siellä. Jopa täällä Vauvalla oli ilkeilyä ulkonäöstäni eräässä ketjussa ja ihmettelyt siitä miten hoikka mieheni voi katsella minua.
Mielestäni on laiskuuden huippu etteivät saa aikaiseksi edes blogikirjoitusta moneen viikkoon..instaan räpsitään kuvia ha höpötellään jotain, väittävät vielä TYÖKSI?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikeaa työtä mikään blogaaminen, höpö höpö.
Jos sillä elantonsa saa ja verot maksaa niin kyllä se silloin on.
Odotellaan blogien ja harrastusryhmien uutta tulemista. Minäkin tahdon vanhan internetin takaisin! Nykysome on niin omanapainen ettei ihme että ihmiset jättää vuorostaan fb ja IG.