Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet, jos näet jonkun käyttävän käteistä?

Vierailija
29.06.2022 |

Onko sillä sinulle jotain merkitystä?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt ainakin tällaisiin syihin käyttää käteistä, suorien käytännön syiden lisäksi:

1. On tarkka yksityisyydestä, ei todellakaan ole Facebookissa tms. Ei käytä kanta-asiakaskortteja ja suosii käteismaksua ihan siksi, ettei hänen liikkumisistaan tai mieltymyksistään kerry niin paljon dataa mihinkään.

2. Vaikkei ole ihan niin tarkka omasta yksityisyydestään kuin edellisen kohdan tyyppi, pitää tärkeänä että on mahdollisuus käteisen käyttöön. Pitää aina mukana käteistä varmuuden vuoksi, vaikka maksaa yleensä kortilla. Osan ostoksista maksaa käteisellä ja käy nostamassa rahaa automaatista ihan kannatusperiaateella, että sekin järjestelmä pysyy pystyssä.

(lukeudun itse tohon kakkosryhmään)

Vierailija
42/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on ihan absurdi. Tottakai virallista rahaa käytetään eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Jotain vikaa päässä on niillä, joita hävettää itsensä tai muiden puolesta käteisen rahan käyttö. Joku voisi vielä luulla köyhäksi, rikolliseksi tai narkkariksi, hui. Kyllä te jotkut ootte sitten pikkusieluisia.

Systemaattinen aivopesu on toiminut ihmisiin. Pitäähän sitä käteistä nyt alkaa karttaa asenteita myöten, kun ollaan kokonaan digitaaliseen rahaan siirtymässä. Kyllä ihmiset on vietävissä, oli suunta mikä tahansa...kunhan on helppoa ja vaivatonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteinen on vähän muinaisjäänne. Toimii kyllä, mutta on niin paljon kätevämpiäkin tapoja nykyään. Vähän kuin lankapuhelin vs älykännykkä

Vierailija
44/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset, edunvalvonnanalaiset ja jotenkin raha-asioissa rajoittuneet käyttää käteistä. Eipä juuri muut nykyään. Kaupan kassalla käteinen käy, mut hankalaa sähköisissä välineissä, jos muuta ei oo.

Missä sähköisissä välineissä? Et kai oikeasti kuvittele, että joku yrittää esim. nettikaupassa maksaa käteisellä :D:D:D:D

No just se, jos ei ole muuta kuin automaattikortti ja käteinen, et voi ostaa mitään nettikaupasta. Ei junalippua, elokuvalippua, konserttilippua. Pakko mennä jonnekin luukulle ostamaan.

Automaattikortit poistuivat käytöstä jo vuosikymmeniä sitten. Ja electronitkin ovat poistumassa, uusia ei enää saa.

Olen aikuisen lapseni edunvalvoja ja hänellä on pankkikortti, jossa maksaminen kortilla estetty. Joten käytännössä pelkkä automaattikortti.

No jaa, eihän tuollaisella visa electronilla voi sen enempää tuhoa saada aikaan kun käteiselläkään, ellei tilanne, että sinä annat sen käteisen käyttöön, ettei itse voi ottaa tililtä.

Itse käytän kumpaakin, käteistä ja korttia.

Ei kyse olekaan mistään tuhon aikaansaamisesta, vaan siitä, että hänellä ei ole muuta mahdollisuutta tarkistaa tilin saldoa kuin automaatilla. Käteisestä näkee, paljonko vielä käytössä. Laitan käyttötilille vain sen mitä kuukauden aikana tarvii ja tarvittaessa enemmän.

No vaikka itselläni ihan oma tili ja kaikki toiminnot käytettävissä, otan käteistä juuri sen takia että näkee paljon on käytettävissä. Joskus tarkistan vaan saldon. Joillain on sen verran vanhanaikaiset systeemit, että ei voi tarkistaa saldoa esim. heti kännyllä. Hankalaa sitten keskellä ostoksia tarkistella nettipankkia eikä tule tehtyä kotonakaan ennen ostoksille lähtöä.

Tietenkin jos niin hyvä tilanne, että tilillä aina useita satasia tai tonneja ei tarvetta tuollaiselle.

Vierailija
45/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaapi olla, että moni olii ajatellut käteisen tarvetta, kun viimeksi oli joku katko pankkiliikenteessä.

Itse en voinut tankata kortilla, mutta onneksi oli käteistä.

Vierailija
46/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset, edunvalvonnanalaiset ja jotenkin raha-asioissa rajoittuneet käyttää käteistä. Eipä juuri muut nykyään. Kaupan kassalla käteinen käy, mut hankalaa sähköisissä välineissä, jos muuta ei oo.

Minä käytän käteistä. On pari pankkikorttiakin.

En ole vanhus, edunvalvonnassa enkä mitenkään rajoittunut raha-asioitteni hoidossa.

Niin monta kertaa ei ole kortti kelvannut mm. takseissa että on simppelimpää kun on rahnaa.

Vierailija
47/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän sitä käteistä käytä kuin luottotiedottomat, tukihuijarit ja narkkarit. 

Enpä tiennytkään isovanhempieni olevan mitään noista.

Vierailija
48/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteinen on vähän muinaisjäänne. Toimii kyllä, mutta on niin paljon kätevämpiäkin tapoja nykyään. Vähän kuin lankapuhelin vs älykännykkä

Minä olen muinaisjäänne. Käytän käteistä ja minulla Nokia 3310. (ei en ole narkki, vaan ihan normaalissa palkkatyössä käyvä lähiömuija)

Vierailija
49/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes osaa maksaa kortilla, jos käyn yksin kaupassa, maksan käteisellä, jos ukon kanssa, niin hän maksaa kortilla, pitäis vissiin kattoo kuinka se toimii kortilla

Vierailija
50/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen törmännyt ainakin tällaisiin syihin käyttää käteistä, suorien käytännön syiden lisäksi:

1. On tarkka yksityisyydestä, ei todellakaan ole Facebookissa tms. Ei käytä kanta-asiakaskortteja ja suosii käteismaksua ihan siksi, ettei hänen liikkumisistaan tai mieltymyksistään kerry niin paljon dataa mihinkään.

2. Vaikkei ole ihan niin tarkka omasta yksityisyydestään kuin edellisen kohdan tyyppi, pitää tärkeänä että on mahdollisuus käteisen käyttöön. Pitää aina mukana käteistä varmuuden vuoksi, vaikka maksaa yleensä kortilla. Osan ostoksista maksaa käteisellä ja käy nostamassa rahaa automaatista ihan kannatusperiaateella, että sekin järjestelmä pysyy pystyssä.

(lukeudun itse tohon kakkosryhmään)

👍. Tämä. Lukeudun molempiin ryhmiin.

Vierailija
51/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomer.

Vierailija
52/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei muiden käteisen käyttö kiinnosta muuten mutta se on röyhkeää tulla kauppaan pahimpaan ruuhka-aikaan ja lyödä kassalla tiskiin helvetillinen läjä kolikoita. Jos on pakko maksaa sillä rautaromulla niin sitten mennään kauppaan hiljaisemmalla hetkellä.

Vierailija
53/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen, että hänellä on rahaa. Jotkuthan ostavat luotolla!! ap

No mitäs sitten jos ostaa luotolla. Takaisin se luottokin pitää maksaa.

Sitäpaitsi ihan pienillä tuloilla ei luottokorttia edes saa.

Vierailija
54/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin aiemmin useita vuosia Keski-Euroopassa ja siellä käteistä käytetään edelleen usein. Maksan edelleen kauppaostokset useimmiten käteisellä. Joskus myyjät ovat hämmentyneet kun heille työnnetään kortin sijaan oikeaa rahaa.

En pidä siitä että ostokseni rekisteröityvät milloin millekin taholle.

Vierailija
55/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lähdössä kauppaan ja aion maksaa ostokset 50e setelillä. Sain sen naapurilta kun myin yhden jutun hänelle. Haluan rikkoa tuon rahan kun olemme lähdössä vuokramökille ja jos matkan varrella tulee näitä marjanmyyntikojuja tai vastaavia, on sitten käteistä millä maksaa jos kortit ei käy. 

Muiden käteisen käytöstä en ajattele mitään. Mun sisko käyttää aina vain käteistä ja kun olen tivannut syytä tähän, hän mumisee jotain, että on helppo tarkistaa/pysyä kärryillä tms.

Vierailija
56/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään mitään merkitystä minulle.

Ei sinänsä merkitystä, paitsi jos jonku käyttää aina vain ja ainoastaan käteistä kiinnittäisin ehkä huomiota. Misä sitä edes tietäisi kuka käyttää käteistä ja koska.

Vierailija
57/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sähköisissä välineissä? Et kai oikeasti kuvittele, että joku yrittää esim. nettikaupassa maksaa käteisellä :D:D:D:D

No just se, jos ei ole muuta kuin automaattikortti ja käteinen, et voi ostaa mitään nettikaupasta. Ei junalippua, elokuvalippua, konserttilippua. Pakko mennä jonnekin luukulle ostamaan.

Automaattikortit poistuivat käytöstä jo vuosikymmeniä sitten. Ja electronitkin ovat poistumassa, uusia ei enää saa.

Olen aikuisen lapseni edunvalvoja ja hänellä on pankkikortti, jossa maksaminen kortilla estetty. Joten käytännössä pelkkä automaattikortti.

No jaa, eihän tuollaisella visa electronilla voi sen enempää tuhoa saada aikaan kun käteiselläkään, ellei tilanne, että sinä annat sen käteisen käyttöön, ettei itse voi ottaa tililtä.

Itse käytän kumpaakin, käteistä ja korttia.

Ei kyse olekaan mistään tuhon aikaansaamisesta, vaan siitä, että hänellä ei ole muuta mahdollisuutta tarkistaa tilin saldoa kuin automaatilla. Käteisestä näkee, paljonko vielä käytössä. Laitan käyttötilille vain sen mitä kuukauden aikana tarvii ja tarvittaessa enemmän.

No vaikka itselläni ihan oma tili ja kaikki toiminnot käytettävissä, otan käteistä juuri sen takia että näkee paljon on käytettävissä. Joskus tarkistan vaan saldon. Joillain on sen verran vanhanaikaiset systeemit, että ei voi tarkistaa saldoa esim. heti kännyllä. Hankalaa sitten keskellä ostoksia tarkistella nettipankkia eikä tule tehtyä kotonakaan ennen ostoksille lähtöä.

Tietenkin jos niin hyvä tilanne, että tilillä aina useita satasia tai tonneja ei tarvetta tuollaiselle.

Juu itse joskus tarkistellut kaupassa kesken ostosten saldoa. Hieman häiritsevää siinä kirjautua kännyllä nettipankkiin, mutta pakko, jotta tietää paljon on. Tuon takia monesti käyn automaatilla jos on siinä kaupan yhteydessä, vähän makuasia otanko rahoja ulos vai tarkistanko vain saldon. Koska korttihäiriöitä on sattunut itselleni n. 5 vuoden aikana, olen alkanut ottamaan käteistä.

Vierailija
58/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ajattele mitään, en yleensä edes kiinnitä huomiota. Mä maksan lähes ainq kortilla tai kännyllä, mutta kyllä toisinaan käteiselläkin. Aina kuitenkin käteistäkin löytyy jonkin verran, vaikkei paljon.

Tukia en saa enkä ole narkkari. Kummallisia kuvitelmia. Käteisellä vain näkee rahan kulumisen aivan konkreettisesti.

Vierailija
59/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon lähdössä kauppaan ja aion maksaa ostokset 50e setelillä. Sain sen naapurilta kun myin yhden jutun hänelle. Haluan rikkoa tuon rahan kun olemme lähdössä vuokramökille ja jos matkan varrella tulee näitä marjanmyyntikojuja tai vastaavia, on sitten käteistä millä maksaa jos kortit ei käy. 

Muiden käteisen käytöstä en ajattele mitään. Mun sisko käyttää aina vain käteistä ja kun olen tivannut syytä tähän, hän mumisee jotain, että on helppo tarkistaa/pysyä kärryillä tms.

Miksi sitten olet tivannut syytä siskosi käteisenkäyttöön?

Vierailija
60/66 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä se kenellekään kuuluu, käyttääkö käteistä?

Olen työeläkkeellä ja eläke kohtuullisen hyvä.

Nytkin nostin 200 euroa. Esim. vihannes/mansikkakojuilla käy vain käteinen, muksuille voi antaa jätskirahaa ja kaupassa maksan alle 10 euroa käteisellä. Tai kun itse poikkean jätskikioskille. Jos sitä pussissa vielä on.

Visa ja Tuohi Mastetcard, en edes muista, koska käytetty.

Isoissa ostoksissa vilautan debit-puolta.

Käteisestä on myös hyötyä, kun pankkiongelmien vuoksi kortti ei pelittänyt.

Kummallisia kansalaisia, kukin käyttäköön rahansa ostoksiin kortilla tai rahalla, maailmassa on isompiakin ihmeteltäviä asioita.

Voi elämän kevät! Mua ei voi vähempää kiinnostaa, kuka ostaa ja mitä ja millä maksaa. Mutta ihme kyyläreitä riittää joka lähtöön.