AMK ja opiskeluoikeusjutut; apua?
Sain aikoinaan AMK:sta paikan ilman valintakoetta ja olin kiinnostunut opinnoista osin siksi, että en hirveästi osannut kuvitella itseäni missään paremmassa. Olen sen jälkeen käynyt avoimen yliopiston opintoja, saanut itseluottamusta ja huomasin ihan vasta saavuttaneeni hakukelpoisuuden useampaan yliopistoon.
Ennen tätä kerkesin kuitenkin leimata itseni sähköisesti läsnäolevaksi AMK:hon koko seuraavaksi lukuvuodeksi (opiskeluoikeus päättyy vasta 2025) ja opin tässä vasta, että moni yliopisto ei ota avoimen kautta opiskelijaksi opiskelijaa, jolla on tutkinnon suoritusoikeus missä tahansa muussa korkeakoulussa. Olin vasta oppinut, että ihmisillä voi olla useampi tutkintopaikka yhtä aikaa ja se oli osasyy siihen, miksi alunperin otin AMK-paikan vastaan, mutta tästä (uudesta?) nyanssista en ollut tietoinen. Minulla ei ole toisen asteen tutkintoa, jolla voisin erikseen hakea ja olisi kohtuutonta väsätä sellaista pelkän hakukelpoisuuden takia.
Nyt ilmeisesti AMK:n henkilökunta on lomilla ja ehkä palaa viikko tai pari ennen tuon ilmoittautumisajan umpeutumista, jos tällä on enää mitään merkitystä, koska olen klikannut itseni jatkajaksi.
Pystyyköhän klikkausta vielä avaamaan uudestaan ja miettimään vielä seuraavaa peliliikettä? AMK:ssani ei ole myöskään mitään kunnon kirjallista tietoa opiskeluoikeudesta luopumisesta (kokonaan), joskaan sitä en aio harkita vielä pitkään aikaan, sillä seuraava yliopistohaku olisi vasta ensi vuoden keväällä.
Toivoisin vastausta pelkästään tuohon itse ydinkysymykseen eikä mitään elämänohjeita ja miten jonkun mielestä minun pitäisi keskittyä käymään AMK loppuun eli kysymys koskee ilmoittautumisen avaamista uudelleen ennen ajan kulumista loppuun. Jos siihen ei ole mitään sanottavaa, ei ole pakko vastata ollenkaan. Kiitos lukemisesta!
Kommentit (3)
Oletko klikannut itsesi jatkavaksi opiskelijaksi Amk:n omassa järjestelmässä vai oletko ottanut opiskelupaikan vastaan Opintopolussa?
Jos et halua erota niin voit varmaan keskeyttää AMK opinnot tarvittaessa?
Vierailija kirjoitti:
Oletko klikannut itsesi jatkavaksi opiskelijaksi Amk:n omassa järjestelmässä vai oletko ottanut opiskelupaikan vastaan Opintopolussa?
Jos et halua erota niin voit varmaan keskeyttää AMK opinnot tarvittaessa?
Otin opiskelupaikan vastaan viime kesänä eri paikkakunnalta ja muutin sinne tänä vuonna. Klikkaus koski opiskeluoikeuden jatkoa ja tein sen Pepissä.
Tämän yliopistosäännön mukaan opiskeluoikeus pitäisi ilmeisesti olla täysin tuhottu entiseen korkeakouluun eli keskeyttäminen ei riitä ja pelkästään lupa palauttaa opiskeluoikeus olisi liikaa eli en ilmeisesti voisi käyttää tuota keskeyttämiskorttia, jos tutkinto-oikeus on vielä palautettavissa. Lisäksi tutkinnon jättäminen lepäämään vaatisi jotain erityistä sairauteen, äitiyteen tai asevelvollisuuteen liittyvää perustetta ymmärtääkseni.
Minuakin kiinnostaisi tietää.