Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kun hinnat vain nousee, mistä leikkaat kulutustasi?

Vierailija
28.06.2022 |

Mietin tässä mistä luovun ja mistä en. Kaikkeen ei pian enää ole varaa.

Kommentit (228)

Vierailija
41/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kahvinjuonnin ja tupakanpolton

Vierailija
42/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaateostoksista itselle voin luopua, vaatetta on vuosiksi. Kasvavat lapset tarvii uutta kyllä. Ruokaa voi hieman yksinkertaistaa, eihän aina tarvitse olla jääkaapissa kylmäsavulohta, fetaa, oliiveja yms. vaikka siihen oon tottunut. Ollaan alettu käyttämään enemmän papuja ja linssejä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää kalliita ruokia, mm. lohen syönnin lopetin. Tilalle enemmän jauhelihaa ja makkaraa.

Autoon tankkaan lähinnä etanolia, ajan enemmän fillarilla.

Vierailija
44/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kampaaja ja kahvilakäynnit, turhat ajot. Kesällä tehdään viiden sijasta yksi reissu. Muuten ollaan kotona ja pihalla. Kaupasta vaihdoin kalliit lihat halvempiin, tehdään itse ruokaa ja leipää lähes kaikki ateriat. Aikaisemmin käytiin useasti ulkona. Ihan kaikesta pitää nyt säästää, kun sähkön hinta on alkaen kolminkertainen mitä viime vuonna, bensan hinta jne. ei tiedä yhtään mitä tulee, niin parempi olla nyt ostamatta kuin minimi. 

Palaan takaisin kuluttamisen piiriin, kun palkat yliopiston maisterilla asiantuntijatyössä nousee kunnolla ja samaan aikaan hinnat ja etenkin verojen osuus hinnasta roimasti alas. Valtio voisi todella halutessaan tulla vastaan ja leikata isosti turhaa julkisen talouden koneistoa ja palveluita, mutta ei kiinnosta. 

Vierailija
45/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvetta ei sinänsä ole vähentää, mutta tupakoinnin nyt lopetin. Myös päivittäinen kahvinjuonti loppu ja harvoin kun juon, juon laatua.

Vierailija
46/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta alusvaatteita/sukkia/kenkiä.

Tää on kai vitsi?

Mä ostan juuri alusvaatteita, sukkia ja kenkiä, jotta olen puhdas vaikkei upouusia päällysvaatteita joka sesonki olisi. Sekä lämpimiä kerrastoja joissa elän 24/7 talvella.

Vierailija
47/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oikeastaan mistään. Luovuin monista asioista (matkustelu, ravintolat, tapahtumat jne)  jo maaliskuussa 2020. Rahaa on jäänyt säästöön ihan mukavasti, vaikka teetin jo keittiöremontinkin. 

Vierailija
48/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvin hinta per kuppi itse keitettynä on noussut muutaman sentin. Haloo.

Vierailija
49/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeata on oikeastaan säästää enää mistään. Uusia vaatteita en tosin tarvitse moneen vuoteen, varastokaapista löytyi siivotessa vetimiä, joiden olemassaoloa en edes ole muistanut.

Ruokaa teen jo nyt paljon kotona ja lisäksi leivon. Pakastimeen aina osa tuotoksista. Kaupasta ostan ruokatarvikkeita tarjousten perusteella ja suosin punalaputettuja.

Pyykinpesua pitää harventaa ja pestä vain pikaohjelmalla. Olen ollut aina vähän turhan innokas pyykinpesijä. Kotona voi niitä samoja vaatteita pitää useammankin päivän, elleivät nyt suorastaan tahraannu.

Elokuvat, keikat, ravintolassa syömiset, kampaaja - näihin minimaalisesti rahaa. Lehtien tilaamisen olen jo lopettanut aika päivää sitten. Fressille ei enää mennä, käytän kaupungin uimahallin kuntosalia jatkossa.

Tilanteeni on siinä mielessä ehkä muille opettavainen, että jäin keväällä työkyvyttömyyseläkkeelle ja tulot putosivat reilusti. Nyt sitten elinkustannukset nousevat samalla. Se eläkkeellejääminen on asia, johon en ole varautunut aikanani riittävästi. Vähäiset säästöt ovat kuluneet tänä vuonna uuden pesukoneen ostoon, välttämättömiin silmälaseihin ja rikkoutuneen kännykän tilalle ostettuun puhelimeen.

Viime kädessä on vaihdettava edullisempaan asuntoon, ei mahda mitään. Ehkä voin tehdä myös jotain kevyttä työtä osa-aikaisesti.

Vierailija
50/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kilpailuttanut autojen vakuutukset sekä irtisanonut pari vakuutusta joille ei ole ollut käyttöä. Näillä säästyi vuositasolla useita satasia.

Vierailija
51/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkasin työmatkoista ts lopetin työt kannattamattomana.

Kiitos piiperöt, nyt saan viettää ikuista lomaa valtion piikkiin eikä tarvi stressata töistä.

Kyllä naurattaa kun kohta leikataan tukiasi kun kokoomus ja PS pääsee valtaan.

Ps. Työt kannattaa aina ellet sitten istunut 6 tuntia päivässä työmatkaa tekemässä.

Ei tulla tukia leikkaamaan. Indeksikorotus korkeintaan tulossa.

Laske ihan itse kannattaako varastotyöt 11e/h palkalla kun matkaa töihin 50km ja vanha auto vie 7-8el/100km. Ja julkisia ei ole eikä kämppiä lähellä työpaikkaan.Ihan niin tyhmä en ole jos ei palkka riitä edes työmatkakuluihin pakollisten kulujen jälkeen että töitä tekisin.

Ja mitä vähemmän meitä duunareita enää töissä käy, sitä enemmän otetaan teiltä. Se on luonnonlaki 🙂

Vierailija
52/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo varmaan kuluista leikanut yksin asuvana vimeset 12v.. En kapakoi en tupakoi,en risteile,en lomaile,en käy pampaaja.En menen minekän minne en jaksa kävellä ja sieltä takaisin.En myöskään enää meikaa.Nivea dödö pidän kinni kuin Juhla Mokka,makso mitä masoi. Luovuin Embo wc paperi ja pio luvil.mutuneet lidi nestemäiset pesuainet ja wc paperi. Mistä voi tinkiä enää?Ai nii: parfum Nina Ricci en luovu ! Maksoi mitä makoi ostan.Talvi hajuveteni Opium luivuin.kyneleet..Nike ja N.B- lenkarit en luovu. Kutet ostan lidi 50% - 70% alenusksella,väriä en siis voi valita. Alusvateita myöten.kestävät eivät mene pesussa huonksi. Mutta väriä en todella itse ale tuote voi valita,mitä nillä jää mymättä lähtee 50% -70 % ale

Vierailija
53/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talous on reilusti ylijäämäinen, joten tässä ei suurempaa hätää ole. Mutta laitan vähemmän hyväntekeväisyyteen, vähän järkeillään ruokaostoksia, lohesta tulee harvinaista herkkua, ostetaan vähemmän leipää ja syödään puuroa enemmän, seuraan alennuksia ja olen hintatietoisempi. Jos lähdetään päiväksi ulos, otan eväät mukaan ja kahvin termariin. Olen aina juonut kalliimpaa kahvia, sen hinta ei ole noussut niin paljon.

Vierailija
54/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole mistä leikata, kun kaikesta on jo leikattu vuosien saatossa. Palkka ei ole noussut hintojen tahtia, kiitos kikyn ja useiden porvarihallitusten.

Vierailija
55/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuasta voisi jättää pois:

Juuston

Kahvin

Useimmat leikkeet, joita ennen söin.

Kaikki erikoiset ja kalliit leivät, pullat, jugurtit, rahkat.

Lähes kaikki valmisruuat, ainakin valmissalaatit.

Vain harvoin kotimaisia marjoja.

Terassilla istuminen pois.

Ei uusia vaatteita.

Ei kampaajalla käyntejä.

Ei matkustelua.

Ei viinaa eikä tupakkaa.

Terv. Ankeuttaja

Paha kun tämä on ollut tehtynä jo aiemmin. Tupakkaa en ole koskaan polttanut tosin. Mutta mistä enää leikkaan?

Vierailija
56/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvennan suihkukäyntejä ja pyykinpesua, ja ostan halvempaa ruokaa. En aja autolla kuin ihan pakolliset.

Kahdella ensimmäisellä säästät ehkä 8 e vuodessa 😂

Säästöä sekin on.

Vierailija
57/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilu on vähentynyt huomattavasti ja kaupasta tarttuu yhä enemmän punalaputettuja matkaan - toisaalta...planeettaa kiittää.

Vierailija
58/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoilu on vähentynyt huomattavasti ja kaupasta tarttuu yhä enemmän punalaputettuja matkaan - toisaalta...planeettaa kiittää.

Kuule planeetta ei kiitä yhtään mitään sinun punalappus ja muuan bensalitras 🤭😅😅

Vierailija
59/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä oikein ymmärrä noita pakotteita kun ne iskee vain omaan kansaan. Toisaalta omaa kansaahan Suomen päättäjät on aina halunneet kiusata ja kurittaa. Varmaan näin on nyt sitten hyvä.

Vierailija
60/228 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mistään,kulutan kuten ennenkin.

Oikea asenne, edellyttäen, että pinkka on kunnossa.

Ihmisten pitää kuluttaa niin paljon kuin mahdollista.

Mieluimmin kotoperäistä tuotetta, palvelua yms.

Silloin ollaan isänmaan asialla.

Ja valtiokin kiittää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi