Nyt kun hinnat vain nousee, mistä leikkaat kulutustasi?
Mietin tässä mistä luovun ja mistä en. Kaikkeen ei pian enää ole varaa.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloudessa kulutuksen leikkaaminen on vaikeaa, koska meillä ei ole tähänkään asti tilattu lehtiä, maksullisia tv-kanavia/suoratoistopalveluita, emme käy ravintolassa syömässä, emme käy missään kulttuuritapahtumissa jne. Eli käytännössä käymme vain töissä ja ruokakaupassa. Syömme, lenkkeilemme metsässä ja menemme nukkumaan.
Toki tingittävää olemme keksineet pakon edestä. Eli tänä kesänä joudumme jättämään mansikanpoiminnan väliin. Poimitaan mustikoita metsästä sitten senkin edestä. Hedelmiä vain viikonloppuisin. Lihaa vain kerran viikossa. Kalaa emme osta enää ollenkaan. Onneksi itse syön päiväkodissa ruokaa, joten kalaa saa kerran viikossa. Huuhteluaine oli oma arjen luksustuotteeni, mutta enää en sitä käytä. Shamppoon vaihdoin dovesta palashamppoohon. Talouspaperia emme enää osta.
Halvinta leipomusta on muuten pannari, lätyt, mokkapalat ja piimäkakku. Näitä teen jos tulee vieraita. Kahvia emme enää juo...tai mies sitä on tähän asti aamuisin juonut. Nyt juo töissä firman piikkiin. Tuossa nyt jotain mitä tuli ekana mieleen.
Sääliksi käy. Ja en tarkoita pahalla, vaan kurjaa kuinka kunnon työssäkäyvät ihmiset eivät saa palkkaa jotta voisi tehdä muutakin kuin töitä. Minäkin olin päikkyope helsingissä muutaman vuoden. Sain tarpeekseni siitä surkeasta palkasta joka meni suoraan asumiseen ja ruokaan. Vaihdoin alaa ja nyt on varaa jopa harrastaa.
Baareista en enää voi säästää kun korona-aikana totuin jo illanviettoihin ystävien kanssa jonkun kotona. Nyt kyllä vähennän alkoholin juontiakin eli näitä illanviettoja. Vain jos on jotain juhlan aihetta niin voidaan kilistellä.
Syön vain kerran päivässä, OMAD LCHF.
Tosin en alunperin rahan takia, mutta säästyyhän näin valtava summa rahaakin.
Mulla on pitkä tukka ja olen muutenkin käynyt kampaajalla aika harvoin. Yleensä kuitenkin joitakin kertoja vuodessa. Nyt tänä kesänä skippaan sen ja samoin kosmetologilla käynnin, ne on olleet semmoisia kesähemmotteluita mulla joihin olen satsannut lomarahoista. Myös hammasimplantin hankkiminen siirtyy tulevaisuuteen.
Kampaajasta, ennen värjäytin kampaajalla kerran vuodessa, nyt käyn vain leikkauttamassa sen kerran vuodessa.
Juon aamukahvit töissä.
Käyn lounaalla pari kertaa kuukaudessa, ennen korona pelleilyä kävin lähes päivittäin.
Vähennän alkoholin juontia.
Hankin kaneja, jotta saan jatkossakin edullista lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikesta! Telkkari ja valot päällä vaan kun ihan oikeasti tarvitsee. Kahvi vaihtuu halpikseen. Autolla ei ajeta yhtään turhaa reissua vaan suunnitellaan etukäteen ja yhdellä reissulla hoidetaan mahdollisimman monta asiaa. Kolmen viikon roadtrip kesälomareissu supistui kolmeen päivään. Ei varmaan tarvii kertoo etten aio mennä kampasjalle tai kosmetologille ennenkuin joko palkat nousee reilusti tai kaikki hinnat tippuu ennalleen.
Onneksi ei tarvitse sinunlaisia katsella missään.
Olipa todella ilkeä kommentti. Toivottavasti itsellesi edes tuli siitä hyvä mieli. Haluatko vielä kertoa mikä vastauksessani sinua kismitti?
En osta vaatteita. En käy parturissa koskaan enää. Päästään mä ja ke. En syö mitään. Teen näinä päivinä heikon työtuloksen.
Onneksi tuli viime vuonna hankittua kaikkea vähemmän välttämätöntä. Nyt ei tarvitse paljon muuta hankkia kuin ruokaa.
Ilmeisesti joudun luopumaan autosta. Olen eläkeläinen, enkä tarvitse enää autoa työmatkoihin. Täällä maalla se olisi kyllä muuten tarpeellinen, joudun kävelemään 43 minuuttia suuntaansa lähimmälle bussipysäkille... ja miten saan edes ruokaostokset kulkemaan talvella bussipysäkiltä kotiin ja harrastukset tähän päälle.
No ap, en juuri leikkaa kulutustani missään.
Meillä on peheessä vain yksi auto ja yksi lapsi.
Meillä on pienehkö omakotitalo kaupungin lähiössä.
Itse olen teveydenhullossa töissä, ja näin suuressa kapungingissa lähi liikenteen bussivuorot huomioivat myös vuorotyöntekijät.
Mies on joustavalla työajalla duunissa 07.00 - 20, joten hän huolehtii usein lapsemme hakemisen päiväkodissa.
Hän myös vastaa perhe-elämästä kun olen vkoloppuvuoroissa.
Ainakaan vielä tämä hintojen kiihkeä nousu ei ole vaikuttanut perheemme toimeentuloon mitenkään.
Mieheni on yksyitessä firmassa töissä erikois asiantuntijana, voi tehdä osan töistään etenä, esimerkiksi silloin, jos lapsemme sairastuu.
Kaikkiin, kuten esim. koulutettuhin, ja hyviin palkattahuihin töissä käyviin ihmisiin, nämä hintojen noussut ja muut korotukset energian hinnoissa sun muissa, eivät aiheuta mitään radikaaleja,muuoksia, joka päiväiseen elämään.
Lopetin hiusten värjäilyn ja leikkaan itse hiukset kotona.
Ostan aivan kaiken mahdollisen käyttötavaran alennuksella. Metsästän parhaat tarjoukset vaikka siihen menisi monta tuntia.
Värjään itse hiukset, leikkauttan kampaajalla koska hiuksia on niin runsaasti, etten itse saisi leikattua hyvin.
Auto vaihdettiin sähköautoon.
Kalaa syödään vain kalapuikkoina, paljon kaalia ym. edullista.
Käytän kotona vanhat, huonot vaatteet loppuun, sukatkin käännän reikäpuoli ylöspäin. Parempia vain töihin ja ulos.
Kesäretket ilmaiskohteisiin, syödään kotona. Jäätelöt haetaan kaupasta, ei kioskilta.
Lasken tarkkaan kalorit, syön ne ja kaiken ylimääräisen jätän kauppaan. 1800kcal riittää kokoiselleni naisihmiselle ja siinäkin on vielä vähän karsimisen varaa varsinkin passiivipäivinä.
Laimennan pesuaineet; fairyt, yleispesuaineet, pyykinpesunesteet, shampoot, suihkugeelit. Käsisaippuana palasaippua.
Kaikkia tiskejä ei tarvitse pestä koneessa eikä edes käsin, huuhtelu riittää.
Hiuksia ei tarvitse pestä joka kerta. Suihkussa on mukana ämpäri, johon valuu pesuvettä ja sillä voi huuhtoa vessanpöntön. Pissaan suihkussa ollessani, ei tarvitse käyttää vessapaperia ja huuhteluun ei mene ylimääräistä vettä.
En käy enää hiustenleikkuussa, panostin hyviin saksiin ja katsoin tutorialin youtubesta, nyt siis leikkaan itse hiukseni.
En osta vaatteita, niitä on paljon kaapeissa muutenkin. En käytä rahaa maksullisiin huvituksiin. En käytä alkoholia, en tupakoi. Ei ole lemmikkejä.
En ota miestä enää vaivoikseni ja elätiksi. Lapset ovat jo omillaan.
Lisätienestejä hankin tekemällä milloin mitäkin keikkatyötä, en ole nirso sen suhteen.
Shoppailusta varmasti vähennän, jossain vaiheessa. Säästöihin ja sijoituksiin haluan edelleen laittaa saman verran, joten siksi turhien ostosten teosta on parempi vähentää. Meillä tosin myös talouden tulot on jatkuvasti olleet noususuuntaiset joten ei välttämättä tarvi vähentää sieltäkään. Mutta ei siitä haittaakaan olisi.
Vierailija kirjoitti:
Ostan aivan kaiken mahdollisen käyttötavaran alennuksella. Metsästän parhaat tarjoukset vaikka siihen menisi monta tuntia.
Värjään itse hiukset, leikkauttan kampaajalla koska hiuksia on niin runsaasti, etten itse saisi leikattua hyvin.
Auto vaihdettiin sähköautoon.
Kalaa syödään vain kalapuikkoina, paljon kaalia ym. edullista.
Käytän kotona vanhat, huonot vaatteet loppuun, sukatkin käännän reikäpuoli ylöspäin. Parempia vain töihin ja ulos.
Kesäretket ilmaiskohteisiin, syödään kotona. Jäätelöt haetaan kaupasta, ei kioskilta.
Niin, tänä kesänä yksi irtojäätelöpallo näkyy maksavan neljä euroa! Nyt tuli kipuraja vastaan kulutusjuhlaa viettäneelle työssäkäyvälle sinkullekin! En vaan aio maksaa neljää euroa pienestä pallosta, vaikka rahaa olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Te v i t u n keskiluokkaiset saarnaatte täällä että JoKaiSen pItÄä säästää ja nyt sitten ette itse käytä niitå säästöjäSAATANA!🤦🏻🤦🏻🤦🏻
Mihin minä sitten kuluttaisin kun ei millään pysty tuhlaamaan kaikkea.
Käytän vanhat meikit ja vaatteet loppuun.
Luovun energiajuomista. Sanon irti Netflixin sitten kun Better Call Saul päättyy. En osta enää lehtiä. Syön vähemmän ja kulutan liikkuvan kotivarani (20 kg).
Vierailija kirjoitti:
Leikkasin työmatkoista ts lopetin työt kannattamattomana.
Kiitos piiperöt, nyt saan viettää ikuista lomaa valtion piikkiin eikä tarvi stressata töistä.
Kyllä naurattaa kun kohta leikataan tukiasi kun kokoomus ja PS pääsee valtaan.
Ps. Työt kannattaa aina ellet sitten istunut 6 tuntia päivässä työmatkaa tekemässä.
Tuota ruoan teko säästöä en ole ikinä ymmärtänyt, sähkökö siinä säästyy?
Minun ei tarvitse tinkiä mistään koska en ole ennenkään elänyt tuhlailevasti.