Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (13230)
...jatkuu
Ei ole ok vääntää ja kääntää asiat voimakkaasti nurinkurin ja riipiä toisen itse kertomaa omasta elämästään jatkuvalla syötöllä kuin piru raamattua. Samastakin asiasta monia kymmeniä kertoja tuutaten, näin rakentaen aivan erilaista todellisuuskuvaa ja asioiden kulkua omasta hatusta vedettyyn tarinointiin perustuen.
Aivan kuin olisikin tarkoitus sekoittaa kerrottua ja todellisuuskuvaa voimakkaasti. Ihan törkeääkin mielestäni suoraan mitätöidä näin esimerkiksi kerrottua vaikka kokemastaan lasten vieraannuttamisesta.
Ja ei, näitä päälaelleen käännettyjä skenaarioita ei esitetä yleisellä tasolla aihetta muuten pohtien, vaan nimenoaan suoraan toisen elämää koskien uudestaan ja uudestaan. Ei sellainen ole oikein. Rajatonta toimintaa, ilman kunnioitusta toista ja toisen kertomaa kohtaan.
Jos on ollut narsitisessa suhteessa tai nähnyt läheltä vierestä, niin tämäntyyppinen asioiden todellisen laidan ja itse koetun hämärryttäminen (gaslighting) on usein hyvinkin tuttua. Se on yksi tunnuomainen narsistinen toimintatapa yhtenä osana manipulointia ja henkistä väkivaltaa.
Tuntuu että tässä viimeaikaisessa narsismi-keskustelussa oikein nyt esitellään enemmänkin näitä tyypillisiä epäterveitä toimintatapoja.
Eron jälkeen lapset ovat mielestäni tärkeää huomioida ja heidän elämäänsä pitäisi ajatella miten parhaiten eron jälkeen he pystyisivät jatkamaan mahdollisimman vähin lisätraumoin ja säilyttää välit molempiin vanhempiinsa. Silloin joutuu joskus asettamaan omat tunteensa taka-alalle.
Jos exä ei ole pahasti narsistinen tai ollut väkivaltainen tai muita pahoja elämänhallinnan ongelmia.
Mielestäni 28 vuotta yhdessä nimimerkin suhteessa oli jotain omituista. Hänen ex ei uskaltanut kertoa 28:lle, että haluaa erota, vaan hommasi itselleen ensin asunnon.
Eron tultua, 28 löysi itselleen heti uuden miehen. Sen jälkeen 28 pitänyt exää pihdeissään, suostumatta myymään yhteistä kotia. Syitä löytyi aina uusia, miksi asuntoa ei voi myydä. Kun tekosyyt loppuivat, hän ei enää suostunut täällä asunnon myymisestä enää puhumaan, kun asiaa kyseenalaistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni 28 vuotta yhdessä nimimerkin suhteessa oli jotain omituista. Hänen ex ei uskaltanut kertoa 28:lle, että haluaa erota, vaan hommasi itselleen ensin asunnon.
Eron tultua, 28 löysi itselleen heti uuden miehen. Sen jälkeen 28 pitänyt exää pihdeissään, suostumatta myymään yhteistä kotia. Syitä löytyi aina uusia, miksi asuntoa ei voi myydä. Kun tekosyyt loppuivat, hän ei enää suostunut täällä asunnon myymisestä enää puhumaan, kun asiaa kyseenalaistettiin.
No niin, älä nyt jaksa. Trollata.
Joo muistetaan nyt kanssa MP siinä oli pitkäsanainen ihminen haukutaanpa sekin.
Outia tämä jatkuva toisten asioita (kärkevästi) arvosteleva kirjoitus. Trolleja toki
Keskustelun säännötkin kehoittaa keskittymään omaan kirjoitukseen.
Kannattaisko kerrata? Ylhäältä löytyy :)
Mukavaa pyhäpäivää kaikille
Outia ei nähnytkään tuo kirjoitukseni...
Outoa tarkoitin
Ehkä tosiaan joku on ihan puhdas trollikin, joka haluaa kerrottua vääristää ja hämärryttää ilkeästi. Herättääkseen konfliktia, tunteita, sekoittaakseen ja manipuloidakseen omaksi huvikseen, myös satuttaakseen. Henkisenkin väkivallan keinot käytössä.
Tutkimus: Netin trollaajilla usein sadistisia ja narsistisia piirteitä:
"Ei ole ok vääntää ja kääntää asiat voimakkaasti nurinkurin ja riipiä toisen itse kertomaa omasta elämästään jatkuvalla syötöllä kuin piru raamattua. Samastakin asiasta monia kymmeniä kertoja tuutaten, näin rakentaen aivan erilaista todellisuuskuvaa ja asioiden kulkua omasta hatusta vedettyyn tarinointiin perustuen.
Aivan kuin olisikin tarkoitus sekoittaa kerrottua ja todellisuuskuvaa voimakkaasti."
Tämä. Itse löysin ketjun, kun sitä oli käyty noin puolisen vuotta.
Sain tästä vertaistukea, sillä jouduin myös jätetyksi yllättäen toisen naisen takia. Eikä mies jättäessä kertonut toisesta naisesta, vaan itse selvitin asian ja he jäivät verekseltään kiinni. Pitkä liitto meilläkin eli yli 20 vuotta. Pystyin paljonkin samaistumaan aloittajaan sekä 28:iin, jotka eivät alussa tienneet toisesta naisesta mitään. Ihan kuten en minäkään tiennyt.
Ymmärrän täysin, että tänne ei voi kertoa kaikkia asioita ja käänteitä, ihan tunnistamisen pelossa. Tämä on kuitenkin julkinen palsta. Ja kun kaikkea ei voi kertoa, silloin tarinat jäävät väkisinkin puolitiehen ja aiheuttavat kysymyksiä, mutta se pitää hyväksyä ja tajuta, miksi näin. Pitäisi olla ymmärrystä sille, että tähän ketjuun ei voi tuutata kaikkea alusta loppuun kertoen joka ikistä yksityiskohtaa.
En siis ymmärrä tuota yhtä jankkaajaa, eikö hän ymmärrä, ettei tämä ole mikään yksityinen terapiasessio tai julkinen päiväkirja? Tätä voi tulla lukemaan ihan kuka tahansa, joka suomea osaa. Eikä kukaan halua olla tunnistettavista täältä.
Lainaamani teksti oli hyvä tiivistelmä, mitä tuo jankkaaja on tässä ketjussa tehnyt. Ja pilannut siltä osin ilmapiiriä. Tuntuu, että hän haluaisi saada kirjoittajat kiinni valehtelusta ja että hänen on tosi vaikea hyväksyä sitä, että jotkut miehet nyt vain ovat tosi kusipäitä vaimoilleen ja hommaavat salarakkaan ja jopa jättävät salarakkaan takia. Hänen on vaikea uskoa, etteikö vaimoissakin olisi tämän perusteella jotain perusteellista vikaa sen takia, kun mieskin noin pystyi tekemään.
Nettitrolleista vähän lisää tutkimustietoa, jos jotakuta kiinnostaa. Mikä siellä käytöksen pohjalla vaikuttaa, on näitä synkempiä persoonallisuuden piirteitä; sadismi, machiavellismi, psykopatia ja nasismi (dark tetrad).
"Trolls just want to have fun"
"...Both studies revealed similar patterns of relations between trolling and the Dark Tetrad of personality: trolling correlated positively with sadism, psychopathy, and Machiavellianism, using both enjoyment ratings and identity scores. Of all personality measures, sadism showed the most robust associations with trolling and, importantly, the relationship was specific to trolling behavior."
"Thus cyber-trolling appears to be an Internet manifestation of everyday sadism."
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886914000324
Minua on useaan otteeseen täällä aiemmin nimitetty jankkaajaksi ja trolliksi. En ole nyt kirjoittanut esimerkiksi näitä 28 koskevia kommentteja, jos nyt niistä on puhe viimeisissä kommenteissa.
Edelleen ei siis ole "tuota yhtä jankkaajaa" tai trollia täällä kirjoittamassa. Tiedän sen, koska tiedän itse mitä olen kirjoittanut ja mitä en.
Trollaamisesta:
Esimerkiksi tällainen kommentti parin viikon takaa (9.2.) voisi sopia vain itseään huvittavan trollinkin kynään: Ilkeä yhtäkkinen vääristelty tölväisy toisen kertomaan kipeään aiheeseen. Ketjussa oli juuri ollut hyvänhenkistäkin vastavuoroista keskustelua, ja ap myös oli kommentoinut jotakin. Ja sitten:
"Nyt vasta ymmärrän tämän irti päästämisen niin, että yleensähän ongelma on niin, ettei narsisti päästä irti. Vaikka siis ottaisi eron, niin se n piinaa ja on kimpussa pahimmillaan vuosikaudet. Tässä aloituksessa taasen ap itse ei mitenkään halunnut päästää irti ja lopulta menetti kaiken.
Ei mulla muuta."
En väitä, että olisi välttämättä (vain) trollaamistarkoituksessa heitetty kommentti, kyllähän tänne mahtuu kaikenlaisia ihmisiä erilaisine lähtökohtineen, motiiveineen, persoonineen, mielipiteineen ja ajatusmaailmoineen muutenkin, mutta tämänkaltaista se puhdas trollaaminenkin voi olla.
Itse näen tuossa viestissä tällaista sadististakin otetta kommentoida toisen elämän kipukohtia, mikä siis on tutkimusten mukaan trolleille tyypillistä. Toki miksei jollain muullakin keskustelijalla voi olla sadistisia mieltymyksiä, tai halua olla muusta syystä ilkeä.
Narsisteja, sadisteja, psykopaatteja, synkkiä persoonallisuuden piirteitä, jaahas. Kovin on synkkää ja synkkiä diagnooseja. Tuskin nyt näinkään.
Eiköhän ole parempi olla tekemättä näitä diagnooseja toisista ihmisistä, ei ole järin fiksua sekään. Vaikka ei kommenteista aina tykkääkään tai eivät ole ole mieleisiä tai myötäileviä.
Vierailija kirjoitti:
Narsisteja, sadisteja, psykopaatteja, synkkiä persoonallisuuden piirteitä, jaahas. Kovin on synkkää ja synkkiä diagnooseja. Tuskin nyt näinkään.
Eiköhän ole parempi olla tekemättä näitä diagnooseja toisista ihmisistä, ei ole järin fiksua sekään. Vaikka ei kommenteista aina tykkääkään tai eivät ole ole mieleisiä tai myötäileviä.
Kun nyt puhutaan nettitrollaamisesta ja linkitetyistä tutkimuksista ja Hesarin jutusta aiheeseen, niin onhan se vähän synkkääkin usein perustaltaan, mutta näin nämä tutkimustiedot aiheen osalta nyt näyttää. Onkos yleisen faktatiedonkin kertominen nykyään diagnosointia?
Vierailija kirjoitti:
Minua on useaan otteeseen täällä aiemmin nimitetty jankkaajaksi ja trolliksi. En ole nyt kirjoittanut esimerkiksi näitä 28 koskevia kommentteja, jos nyt niistä on puhe viimeisissä kommenteissa.
Edelleen ei siis ole "tuota yhtä jankkaajaa" tai trollia täällä kirjoittamassa. Tiedän sen, koska tiedän itse mitä olen kirjoittanut ja mitä en.
Noh, voinet nyt sitten myöntää, kun kerran jostain syystä ilmoittauduit, ja jos näin on; että monta kommenttia on tullut tästä tietystä ko. vinkkelistä (lähinnä siis ap:n asioiden suhteen) viimeaikaisessa keskustelussa kirjoitettua, vaikka pari muutakin olisi ollut vähän samoilla linjoilla. Ehkä joku varsinainen trollikin joukossa hämmentämässä.
Esim. Tuo 28 vuotta koskeva viimeisin viesti voisi tosiaan hyvinkin olla sellainen pelkkä (epäonnistunut) trolliheitto. Enpä usko että kukaan tuohon lähtee mukaan.
"Taidokkaimmat" trolliansat ovat tietenkin sellaisia, joihin tartutaan hanakasti ja herättää ristiriitoja, mielipahaa, saa jonkun hermostumaan jne. ja sitten trolli laittaa tahallaan taas löylyä lisää.
Varsinaisella kunnon trollilla ei ole muuta tarkoitusta osallistua keskusteluun, kuin tällainen muilla pelaaminen, sillä itsensä huvittaminen ja keskustelun hämmentäminen. Vaikka trollata-sanan käyttö onkin vähän laveaa välillä.
Jankkaaminen on eri asia.
Ilkeämielistä toisten elämien rääpimistä, voi tehdä niin trolli, kuin keskusteluun muuten osallistuva kommentoija.
Selvensiköhän tämä asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Eron tultua, 28 löysi itselleen heti uuden miehen. Sen jälkeen 28 pitänyt exää pihdeissään
:D
Luoja.
"Minua on useaan otteeseen täällä aiemmin nimitetty jankkaajaksi ja trolliksi. En ole nyt kirjoittanut esimerkiksi näitä 28 koskevia kommentteja, jos nyt niistä on puhe viimeisissä kommenteissa.
Edelleen ei siis ole "tuota yhtä jankkaajaa" tai trollia täällä kirjoittamassa. Tiedän sen, koska tiedän itse mitä olen kirjoittanut ja mitä en."
Noh, voinet nyt sitten myöntää, kun kerran jostain syystä ilmoittauduit, ja jos näin on; että monta kommenttia on tullut tästä tietystä ko. vinkkelistä (lähinnä siis ap:n asioiden suhteen) viimeaikaisessa keskustelussa kirjoitettua, vaikka pari muutakin olisi ollut vähän samoilla linjoilla. Ehkä joku varsinainen trollikin joukossa hämmentämässä.
Esim. Tuo 28 vuotta koskeva viimeisin viesti voisi tosiaan hyvinkin olla sellainen pelkkä (epäonnistunut) trolliheitto. Enpä usko että kukaan tuohon lähtee mukaan.
"Taidokkaimmat" trolliansat ovat tietenkin sellaisia, joihin tartutaan hanakasti ja herättää ristiriitoja, mielipahaa, saa jonkun hermostumaan jne. ja sitten trolli laittaa tahallaan taas löylyä lisää.
Varsinaisella kunnon trollilla ei ole muuta tarkoitusta osallistua keskusteluun, kuin tällainen muilla pelaaminen, sillä itsensä huvittaminen ja keskustelun hämmentäminen. Vaikka trollata-sanan käyttö onkin vähän laveaa välillä.
Jankkaaminen on eri asia.
Ilkeämielistä toisten elämien rääpimistä, voi tehdä niin trolli, kuin keskusteluun muuten osallistuva kommentoija.
Selvensiköhän tämä asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt puhutaan nettitrollaamisesta ja linkitetyistä tutkimuksista ja Hesarin jutusta aiheeseen, niin onhan se vähän synkkääkin usein perustaltaan, mutta näin nämä tutkimustiedot aiheen osalta nyt näyttää. Onkos yleisen faktatiedonkin kertominen nykyään diagnosointia?
Faktatiedon linkittäminen tarkoituksella kun yhdistetään ko.asiat tänne kirjoittaviin ihmisiin.
"Faktatiedon linkittäminen tarkoituksella kun yhdistetään ko.asiat tänne kirjoittaviin ihmisiin."
On hyvä tiedostaa faktoja trollaamisesta, sillä sitä tapahtuu paljon keskustelupalstoilla.
No toki trolli ei tykkää siitä, jos ihmiset tunnistaa trollaamisen, (tai muuten asiattoman kommentoinnin), eikä lähde provosoiviin riitaa ja pahaa mieltä aiheuttaviin loukkaaviin täkyihin ja pyöritykseen mukaan.
Minusta on joskus hyödyllisempää kääntää katse siihen, että olisinko nyt kuitenkin reagoinut tai käsittänyt väärin. Koskien nyt esimerkiksi exän toimintaa.
Joskus on, mutta jos on kyse väkivaltaisesta, alistavasta ja kontrolloivasta suhteesta, mitä esimerkiksi suhde narsistin kanssa aina on, niin siinä kohtaa nauvosi on itse asiassa haitallinen. Tällöin ensisijaisesti tärkeää on tunnistaa ensinnäkin tämä pitkään jatkunut monitahoinen henkinen väkivalta, toiseksi sitten tiedostaa, että väkivallan tekijä on vastuussa siitä.
Se narsistinen on varmasti muistanut jo kertoa kaikki ne vuodet, miten on vain käsittänyt väärin, ja onkin itse syypää, sumuttaessaan eri asioissa. Siitä nimenomaan pitää päästä pois ja alkaa nähdä asiat realistisesti ja enemmän omalta kantilta.
Juuri tällaisten eroavaisuuksin takia, miten kannattaa vaikkapa eroissa toimia tai ylipätään tällaisen ihmisen kanssa, olisi narsismi hyvä osata tunnistaa, sillä silloin hyvät keinot, neuvot ja tavat toimia ovat osin aika erit.
jatkuu...