Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?

Vierailija
28.06.2022 |

Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.

Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.

Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.

Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.

Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.

Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.

Kommentit (11054)

Vierailija
11041/11054 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsensä takia pitää lähteä. Ei siksi, että ajattelisi nyt miehen tarvitsevan toimijuutta omaan elämäänsä. Tässähän nyt taas ajatellaan asioita miehen puolesta.

Vierailija
11042/11054 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vai olisiko hän vailla sitä, että vihdoinkin alkaa olemaan oma toimijansa, vastuussa tunteistaan ja teoistaan?"

MP meni taas ytimiin. Hirveän usein näissä toisen naisen jutuissa onkin kyse siitä, että toinen näkee miehen ihan eri valossa kuin se vaimo. Vaikka nyt sitten pärjäävänä, eikä autettavana. Ei ole sitä historiaa, johon toinen sinua peilaa. Voi aloittaa uudelta pöydältä. 

Tämäpä juuri. Kun ihminen ei pysähdy persoonana. Uudessa suhteessa voi todellakin olla itsekin uusi ilman edellisen suhteen mokia yms. Niin sitä oppii siinä toimimaan toisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11043/11054 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti näin sivullisena on entistä vaikeampi ymmärtää miestäsi, miksi mies on valmis riskeeraamaan kaiken. Sinä et pysty miestäsi "parantamaan", saamaan ehjäksi sitä mikä on aikoinaan mennyt rikki. Miehesi valitsema toiminta rikkoo Sinut, Sinun hyvinvointisi jää miehen halujen ja itsekkyyden alle. Pelkään, että jos jatkat elämääsi pitkään noin, Sinusta ei jää mitään jäljelle.

Halaus,

28v yhdessä 

Pystyn ymmärtämään miestä vaikka nainen olenkin. Kaikki voi näkyä ulospäin hyvältä, mutta sisimmässä on tyhjyyden tunne. Elämä menee ja tyhjyys kolisee. Jännä, että edelleen kuvitellaan, että jos ulospäin kaikki on hyvin niin ihminen ei kaipaa muuta. Jokaisella on yksilöllisiä tarpeita ja haluja. Kaikkea ei voi oma puoliso täyttää vaikka kuinka haluaisi. 

Hukassan mies on keksinyt hyvän tavan saada tuntea jotain ja vaimo vielä hyväksyy sen. 

Vierailija
11044/11054 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsensä takia pitää lähteä. Ei siksi, että ajattelisi nyt miehen tarvitsevan toimijuutta omaan elämäänsä. Tässähän nyt taas ajatellaan asioita miehen puolesta.

Olen samaa mieltä, mutta nämä asiat eivät sulje pois toisiaan. Tosiasia kuitenkin on, että niin kauan kun toinen kantaa vastuun, ei itse tarvitse sitä tehdä. Joten yhdestä asiasta seuraa toinen useimmiten.

Kun itse olin tilanteessa sisareni kanssa, katsoin ja katson edelleen, että me molemmat olimme läheissuhteessa, jossa on vinoutunut dynamiikka. Ja se todellakin kosketti ja satutti sitä vastuunkantajaa enemmän kuin minua, jota holhottiin. Mutta oli todella vaikeaa saada sisareni näkemään samoin.

Hän koki, että olen epäreilu ja kiittämätön, kun en ota vastaan sitä kaikkea hyvää, mitä hänellä oli tarjota: parempaa näkemystä, todellisuuden määrittelyä jne. Kamalia riitoja oli meillä näistä asioista. Minä koin, että haluan tehdä omat virheeni, jos ne sellaisiksi sitten osoittautuvat.

Tätä ei voi verrata parisuhteeseen, mutta toisaalta Hukassa itsekin kuvaa miestä lähisukulaiseksi tms. Se nosti mieleeni nämä vanhat jutut omasta sisarussuhteestani. Ja eihän niitä ihan kokonaan torpattu ole, sillä olemme joutuneet keskusteluun tästä siskon omien lasten kautta. Eli kyllä hän niissäkin suhteissa tätä kokee, vaikka lapsetkin on jo aikuisia. 

Epäilen, tuleeko Hukassa koskaan tekemään valintoja, jotka ovat hyviä vain hänelle ja viis miehestä. En ole toisaalta millään tavalla varma, miksi hänen pitäisi siten toimia. Heidän suhteensa on kehittynyt siten kuin on ja välittäminen siinä suhteessa on jotain, jonka menettäminen on menetys myös Hukassalle. Siinä ei ole mitään vikaa. Sen sijaan toivon, että voisin antaa Hukassalle ajattelemisen aihetta myös siltä kantilta, mitä tämä riippuvuussuhde MYÖS tarkoittaa. Eli sillä on mielestäni myös se toinen puoli kolikosta.

T: MaratonParkuja

Vierailija
11045/11054 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta Hukassa ei nyt pysty pelkästään itseään ajattelemaan vaan kokee sen itsekkäänä ja hylkäämisenä. Siksikin on niin tärkeää tuoda esille sekin näkemys, että tämän tilanteen pitkittäminen ja miehen toiminnan pysäyttämättömyys voi ollakin haitaksi miehelle, eikä hyväksi, niin kuin Hukassa uhrautuvasti ajattelee. Hyväksymällä miehen yhä hullummat teot, Hukassa hukkaa itsensä ja mieskään ei löydä omaa vastuutaan ja toimijuttaan vaan ajelehtii elämässään teosta toiseen sen kummemmin miettimättä, koska se hänelle sallitaan. Rajat ovat rakkautta! Ja pelastamalla itsensä, Hukassa voi pelastaa myös miehensä

Vierailija
11046/11054 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eli kyseessä on pettymyksen, vihan, jne. kierre, joka vaan yritetään väkisin kääntää kiertämään vastapäivään. Olemaan johtamatta katkeruuteen, mutta joka juuri sitä välttelemällä jatkaa kiertoaan. En tiedä, saako tästä kukaan kiinni, mitä tarkoitan." 

Minä sain, koska olen kokenut tämän. Hyvin sanottu taas MP. Juuri noin on asia, siinä yrittää kääntää kelloa taaksepäin niihin hyviin aikoihin ja vaikka väkisin. Sen tekee, kun on täysin denial vaiheessa, jossa vain niin toivoo, että asiat paranisivat, koska siinä toisessa on kuitenkin hyvääkin.

Kuinka usein huomasin vain toivovani, että jotain ei olisi ollenkaan tapahtunut. Mutta olihan se.

Ei katkeruuden vastakohta ole vihan tunteiden ja ongelmien kieltäminen ja menneeseen takertuminen.

Päinvastoin, katkeruuden vastakohta on se, ettei mennyt herätä enää oikein mitään tunnetta.

T. katkeruudesta luopunut

Vierailija
11047/11054 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ihmettelen minäkin. Miksi nyt aktiivisesti neuvotaan ajattelemaan miehen kannalta, miehen puolesta, miehen motiiveja..

Se on mitä se on. Hukassa tekee sitten päätökset oman elämänsä kannalta, omasta näkökulmastaan. Ei päätöstä, on muuten myös päätös. Toisen puolesta ajatteleminen ja päättäminen, sekin on päätös.

Vierailija
11048/11054 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti näin sivullisena on entistä vaikeampi ymmärtää miestäsi, miksi mies on valmis riskeeraamaan kaiken. Sinä et pysty miestäsi "parantamaan", saamaan ehjäksi sitä mikä on aikoinaan mennyt rikki. Miehesi valitsema toiminta rikkoo Sinut, Sinun hyvinvointisi jää miehen halujen ja itsekkyyden alle. Pelkään, että jos jatkat elämääsi pitkään noin, Sinusta ei jää mitään jäljelle.

Halaus,

28v yhdessä 

Pystyn ymmärtämään miestä vaikka nainen olenkin. Kaikki voi näkyä ulospäin hyvältä, mutta sisimmässä on tyhjyyden tunne. Elämä menee ja tyhjyys kolisee. Jännä, että edelleen kuvitellaan, että jos ulospäin kaikki on hyvin niin ihminen ei kaipaa muuta. Jokaisella on yksilöllisiä tarpeita ja haluja. Kaikkea ei voi oma puoliso täyttää vaikka kuinka haluaisi. 

Hukassan mies on keksinyt hyvän tavan saada tuntea jot

100% totta. Sekä se tyhjyyden tunne, että tuo suoraan sanottuna aika ahne mentaliteetti, että näin saan kaiken: turvan, pysyvyyden ja tunnetta. Joku kirjoittikin miten homma tulee todennäköisesti etenemään. [Huom tod.näk, ihmiset voi toki oppia oivaltaa jne]. Tarve on miehellä yhä turvaan, pysyvyyteen ja tunteisiin. Hetkellisesti jostain varmasti on valmis luopumaan kun pakotetaan, mutta tarve säilyy. Jos ei jotain muutu, mies alkaa jälleen hakemaan sitä puuttuvaa palasta, rakentavalla tavalla tai ei, riippuu olosuhteista.

Vierailija
11049/11054 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vai olisiko hän vailla sitä, että vihdoinkin alkaa olemaan oma toimijansa, vastuussa tunteistaan ja teoistaan?"

MP meni taas ytimiin. Hirveän usein näissä toisen naisen jutuissa onkin kyse siitä, että toinen näkee miehen ihan eri valossa kuin se vaimo. Vaikka nyt sitten pärjäävänä, eikä autettavana. Ei ole sitä historiaa, johon toinen sinua peilaa. Voi aloittaa uudelta pöydältä. 

Tämä on niin totta.

Vierailija
11050/11054 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halaus,

28v yhdessä 

Hukassan mies on keksinyt hyvän tavan saada tuntea jot

Hieman on kuin sieltä "lapsuuden kodin turvasta" käsin tapailee muita naisia. Nyt on puolinaisesti molemmissa suhteissa ja se ei ole hyväksi kenellekään noista.

Vierailija
11051/11054 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ihmettelen minäkin. Miksi nyt aktiivisesti neuvotaan ajattelemaan miehen kannalta, miehen puolesta, miehen motiiveja..

Se on mitä se on. Hukassa tekee sitten päätökset oman elämänsä kannalta, omasta näkökulmastaan. Ei päätöstä, on muuten myös päätös. Toisen puolesta ajatteleminen ja päättäminen, sekin on päätös.

Eihän neuvota aktiivisesti ajattelemaan miehen tarvitsemista vaan pointataan, että tuo Hukassan ajattelutapa ei auta edes miestä. On siis aivan hukkaan heitettyä kun lopulta siitä ei edes mies hyödy. Mä ymmärrän tämän täysin, sillä olen itse yrittänyt myös pelastaa liittoni liialla ymmärtämisellä ja kaiken hyväksi kääntämisellä. Lopulta oltiin aivan paskana molemmat ja oli kova paikka itselle myöntää, että iso osa ongelmaa se mun oletettu hyvyys ja ymmärrys.

Enitenhän Hukassa ajattelee miehen puolesta kun on ihan varma, että hän on pakko ottaa kaikki paska vastaan kun miehellä on niin huono lapsuus, ettei pysty. Mä pidin itseäni vahvempana ja parempana kuin vaimo. Se laukas takaisin aika tavalla.

Vierailija
11052/11054 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ollut hyvää keskustelua. Otan lyhyesti kantaa katkeruudesta käytyyn keskusteluun.

Minusta ensinnäkin negatiiviset tunteet kuten suuttumus, viha, suru, mustasukkaisuus ovat täysin normaaleja tunteita tilanteissa, joissa tulee kohdelluksi väärin tai jossa tunteita tai rajoja loukataan. Varsinkin tahallaan ja jatkuvasti. Näen enemmän ongelmia siinä, että tuollaisessa tilanteissa negatiiviset tunteet tukahdutetaan. Ei ole normaalia leikkiä päivänpaistetta jos joku lyö sinua vasaralla - kärjistetysti.

Sen sijaan katkeruuden näen jonain pitkäaikaisena tunteena, jonka vangitsi jää vaikka itse tapahtuma olisi ollut ohi jo kauan sitten. Silloin katkeruus voi halvaannuttaa omaa elämää ja estää eteenpäin menemistä. Se on kuin kaksinkertainen rangaistus. Ensin on joutunut toisen ihmisen kaltoin kohtelemaksi. Ja sitten vielä antaa katkeruuden pilata elämänsä sen jälkeen. Ikään kuin olisi edelleen kaltoinkohtelijan vankina ja anta

Perheessä kun on ollut näitä vanhoja loukkauksia ja niistä muistuttelemista, niin mulla on tähän näkemys: kun on loukattu ja suuttunut, eikä oikein tunne saaneensa riittävää 'korvausta' suuttumuksestaan ja loukkaantumisestaan tapahtumahetkellä, niin vaikkei enää oikein tuntisikaan itseään suuttuneeksi ja loukkaantuneeksi, siitä pitää silti toista osapuolta muistuttaa, jottei tämä pääsisi kuin koira veräjästä. 

Tunnistin itsessäni nimittäin tämän piirteen hetken verran. Koin että puolisoni vaan sai ja saavutti, tilanteessa missä hän oli minulta vienyt. Hänelle ei seurannut mitään. Paha mieli oli yksin minun. Huomasin, että palaan asiaan vaikkei se enää edes satuta minua, ihan vaan jotten antaisi asian unohtua häneltä. Koska hän oli mielestäni päässyt liian vähällä. Ihan hullua! Pidin siis elävänä itselleni pahaa mieltä aiheuttanutta tilannetta, ilman että siihen oli mitään muuta tarvetta kuin oma kostonhimoni tai jokin epäreiluuden kokemus. Silloin tajusin että lapsuuden perheessäni vastaava asetelma kiehui ja mätäni kymmeniä vuosia. Yhden vuoden tapahtumat määrittelivät ilmapiiriä säännöllisesti seuraavat 20 vuotta. Mitä järkeä?

Anna anteeksi jos haluat jäädä ja rakentaa yhdessä uutta yhteistä. Jos et pysty siihen, älä jää. Anna anteeksi silloinkin jos lähdet, koska muuten pidät elämässäsi elävänä satuttavaa asiaa, samalla kun satuttanut osapuoli on päässyt päivittäisestä muistutuksesta ja rakentaa jo uutta elämäänsä. Turha sitä korvausta tai riittävää katumuksen osoitusta on jäädä odottamaan; ei sen sinua loukanneen kipu koskaan yllä itse kokemaasi, joten et tule koskaan olemaan tyytyväinen siihen että loukkaava osapuoli olisi nyt kärsinyt riittävät seuraukset tekosistaan. Puntteja ei pysty tasoittamaan, eikä pahan mielen määrä vähene jakaessa vaan moninkertaistuu.

Vierailija
11053/11054 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta Hukassa ei nyt pysty pelkästään itseään ajattelemaan vaan kokee sen itsekkäänä ja hylkäämisenä. Siksikin on niin tärkeää tuoda esille sekin näkemys, että tämän tilanteen pitkittäminen ja miehen toiminnan pysäyttämättömyys voi ollakin haitaksi miehelle, eikä hyväksi, niin kuin Hukassa uhrautuvasti ajattelee. Hyväksymällä miehen yhä hullummat teot, Hukassa hukkaa itsensä ja mieskään ei löydä omaa vastuutaan ja toimijuttaan vaan ajelehtii elämässään teosta toiseen sen kummemmin miettimättä, koska se hänelle sallitaan. Rajat ovat rakkautta! Ja pelastamalla itsensä, Hukassa voi pelastaa myös miehensä

Todellakin, mieshän pelaa aikaa pelkuruuttaan ja näköalattomuuttaan ja samalla lopulta stressaa itsensä puoli kuoliaaksi kun ei pysty päättämään. Ihan kuin 28 mies.

Vierailija
11054/11054 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos lähden tästä, tuntuu kuin kääntäisin selän perheenjäsenelleni. Tiedän, että hänhän se tässä on selkänsä minulle kääntänyt."

Tuossahan se on yllä sanottu Hukassan omin sanoin: mieshän tässä on se, joka on kääntänyt vaimolle selkänsä. Vaimo kuitenkin kipittää uudestaan ja uudestaan selkänsä kääntäneen miehen etupuolelle, ettei kenenkään vain tulisi paha mieli. Tai ainakaan muiden kuin vaimon itsensä. Hän kyllä kestää.

Vai kestääkö sittenkään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän