Siis eihän ruumiillinen kurittaminen ollut enää yleistä 90-luvulla? Vai oliko? Poikaystävä ei suostu uskomaan,
että minua ei kuritettu kertaakaan. Väittää vaan, että kaikkihan silloin sai remmiä, ja että ei siinä ole mitään noloa myöntää sitä. No myöntäisin jos olisi, mutta kun ei ole! Onko tässä sukupuoleen liittyvä ero vai paikkakuntakohtaisia eroja vai mitä?
Kommentit (120)
Olen syntynyt vuonna 1991, paras kaverini sai remmistä viikoittain. Itse sain kerran tukkapöllyä, pääosaa kavereista en tiedä koskaan kuritetun. Toki se ei tarkoita, etteikö niim olisi voinut olla.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt vuonna 1991, paras kaverini sai remmistä viikoittain. Itse sain kerran tukkapöllyä, pääosaa kavereista en tiedä koskaan kuritetun. Toki se ei tarkoita, etteikö niim olisi voinut olla.
No mitäköhän järkeä tuollaisessa säännöllisessä kurittamisessa on ollut? Enkä tarkoita, kurittamisessa nyt ylipäätään on ollut mitään järkeä, mutta vielä sitäkin vähemmän, jos se tulee säännöllisesti eikä liity johonkin tiettyyn tekoon.
Sain tukkapöllyä, luunappeja ja poskelle läpsäisyjä. Nyt kun mietin, en ole kenenkään kaverin kuullut kertovan samanlaisesta kohtelusta 😳
-92
Tähän liittyen tuli mieleen. Mulle sanottiin vielä aika isonakin tyttönä, että nyt uskot, tottelet, lopetat tms. tai tulee remmiä. Ja muistan, että silloin vihlaisi mahassa ja tottelin heti. Mutta en kuitenkaan muista, että olisin koskaan oikeasti saanut vyöstä. Mutta miten näin vahva tottelemisreaktio muuten olisi selitettävissä, jos en olisi joskus sitä kokennut. Mitä luulette?
Luther: Joka vitsaa säästää lastenkasvatuksessa, vihaa lapsiaan...
Ja tätä herraa täälläkin on kumarreltu satoja vuosia...
Kyllä minua kuritettiin fyysisesti vielä 2010-luvulla. Olen syntynyt -98.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän liittyen tuli mieleen. Mulle sanottiin vielä aika isonakin tyttönä, että nyt uskot, tottelet, lopetat tms. tai tulee remmiä. Ja muistan, että silloin vihlaisi mahassa ja tottelin heti. Mutta en kuitenkaan muista, että olisin koskaan oikeasti saanut vyöstä. Mutta miten näin vahva tottelemisreaktio muuten olisi selitettävissä, jos en olisi joskus sitä kokennut. Mitä luulette?
Itellä on taas ihan päinvastaiset reaktiot. En tottele kusipäitä ja tekis mieli vaan tappaa ne :D
Oletko mies? Voi olla, että tyypillisesti tytöt ovat alistuneet siihen, että saavat rangaistuksen, ja pojat kapinoivat sitä vastaan.
Olen syntynyt -86 ja teini-ikään asti sain ruumiillista kuritusta perseilyistäni. Tukkapöllöä yleensä mutta joskus piiskaa. Kertaakaan ei aiheetta kuritettu vaan aina olin tehnyt jotain pahaa.
M35
Se on yleistä vielä 2020-luvullakin, ei tosin välttämättä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti kasvatusmielessä vai joku alkoholisti-isä veti muuten vaan turpaan?
Kasvatusmielessä. Mun vanhemmat on uskovaisia absolutisteja. Eivät koskaan muuten väkivaltaisia.
Minä ainakin sain selkääni vielä 2000 -luvulla. Olen syntynyt -90. Ihan keskiluokkaisesta hyvin toimeentulevasta perheestä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti kasvatusmielessä vai joku alkoholisti-isä veti muuten vaan turpaan?
Kasvatusmielessä. Mun vanhemmat on uskovaisia absolutisteja. Eivät koskaan muuten väkivaltaisia.
Oho, aika karua? Mitä oli niin kamala teko, että piti kurittaa? Ja miten, vyölläkö? Vaikea uskoa, että 2010-luvulla on tapahtunut tuollaista. :(
80- ja 90-lukujen vaihteessa syntyi meidän katras. Saatiin tukkapöllyä jos tehtiin tahalteen jotain todella väärin. Ei traumoja.
Kyllä isä useamman kerran uhkaili, että jollet nyt tottele niim lyön. Kerran teininä vastasin, että jos se on tapasi kasvattaa niin lyö sitten. Ei lyönyt eikä sen koommin uhkaillut.
-93
Oon syntynyt 1991 ja tukkapöllyä tai luunapin joskus sain. Aina kyllä syystä, jos vaikka tein jotain mitä oli monta kertaa jo kielletty että ei saa, enkä saanut traumoja, mutta tuota tapaa en halua ikinä siirtää omaan lapsenkasvatukseen.
Mun vanhemmat oli silloin vanhahkoja, saivat mut siinä neljänkympin tienoilla, että varmaan siitäkin johtuu että heille fyysinen kuritus oli vielä ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -86 ja teini-ikään asti sain ruumiillista kuritusta perseilyistäni. Tukkapöllöä yleensä mutta joskus piiskaa. Kertaakaan ei aiheetta kuritettu vaan aina olin tehnyt jotain pahaa.
M35
Täällä myös ja tehtiin kaikkea typerää. Samaa temppua ei tehty uudestaan mutta villi lapsi keksii uusia temppuja. Kivitettiin varaston ikkunat rikki ja sotkettiin naapurin terassi mustikoilla. Opettajan auton pakoputkeen kynttilä niin meni moottorista kannentiivisteet. Itsekin kurittaisin lapsiani tuollaisista!
Olen syntynyt vuonna 1974, eikä minun mielestäni ruumiillinen kurittaminen ollut tavallista, vaan poikkeavaa ja yleensä sellainen "kasvatustapa" liittyi perheisiin, joissa oli muitakin ongelmia.
Ei siitä varmaan silloin vielä niin puhuttu, mutta sitä ei myöskään tapahtunut niin paljon ja niin rajusti kuin aikaisempina vuosikymmeninä.
Olen syntynyt -95 ja olen saanut tukkapöllyä ja luunappeja pienenä ja suu on myös pesty saippualla kiroilun takia. Ei ole sentään remmistä tullut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, aika karua? Mitä oli niin kamala teko, että piti kurittaa? Ja miten, vyölläkö? Vaikea uskoa, että 2010-luvulla on tapahtunut tuollaista. :(
Minä en koskaan saanut vyöstä,muutamaa vuotta vanhempi veli sai kyllä. Milloin mistäkin tottelemattomuudesta, ei nyt tule mitään erityistä mieleen.
Myös mun samana vuonna syntynyttä poikaystävää on kuritettu fyysisesti, eikä ole alkoholisteja hänenkään vanhemmat :D
Sanoisin, että ei yleistä, mutta ei ihan harvinaistakaan.