Miksi aikuinen ihminen mököttää ja suuttuu jos toinen puhuu ihan vaikka uutisista?
Miehestäni on tullut tuollainen. Hänestä oikein huokuu kihisevä kiukku ja äänetön syytös jostain, jotain en ymmärrä tällä järjellä. Sen lisäksi hän mököttää. Saattaa olla vastaamatta, vaikka hänelle puhuu suoraan. Sen lisäksi hän saattaa suuttua todella paljon kun puhun jostain uutisissa olevasta elämäämme koskettavasta asiasta.
Kun kysyn, että haluaako erota niin sekään ei käy. Minä en enää tiedä että kuinka häneen pitäisi suhtautua. Jos en puhu hänelle niin silloin tunnelma käy vielä painostavammaksi kun hän ei voi tyhjästäkään räjähtää.
Mitä hänelle pitää tehdä tai sanoa? Ei minua kiinnosta pohtia, että mikä häntä nyt sattuu taas kiukuttaa. Minua on alkaneet ärsyttää hänen mielenosoitushuokailunsakin aika lailla. Hän huokaisee aina kun ilmeisesti teen jotain väärin hänen mielestään. Esimerkiksi kyljen kääntyäminenkin saattaa herättää hänet eläytymään marttyyrin elämään.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa nyt olevan erityisen hedelmällinen maaperä parisuhdeneuvoille.
AP:llekin ihan yks lysti ollaanko vai eikö olla.
Mutta joo, eiköhän tuo raiskausjuttu kertonut kaiken -> 0/5.
Voit heittää roskiin sen listan niistä lopuista hekumallisista paljastuksista ja juonenkäänteistä mitä olit suunnitellut illankuluksi.
Ei tämä ole provo. Kyllä minä saan kertoa tunteistani. Miksi ihmeessä olisi pakko olla yhdessä jos häntä ei selvästikään ole nyt aikoihin kiinnostanut? Siitä huolimatta ei kerää kamppeitaan ja lähde. Olen ymmälläni.
Tein aloituksen siksi, että ihan aidosti ihmettelen mikä toiseen on mennyt ja onko tuollainen käytös normaalia? Kukaan ystävistäni ei ole kertonut minulle, että hänen miehensä olisi jotenkin muuttunut vuosien varrella noin radikaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa nyt olevan erityisen hedelmällinen maaperä parisuhdeneuvoille.
AP:llekin ihan yks lysti ollaanko vai eikö olla.
Mutta joo, eiköhän tuo raiskausjuttu kertonut kaiken -> 0/5.
Voit heittää roskiin sen listan niistä lopuista hekumallisista paljastuksista ja juonenkäänteistä mitä olit suunnitellut illankuluksi.
Ei tämä ole provo. Kyllä minä saan kertoa tunteistani. Miksi ihmeessä olisi pakko olla yhdessä jos häntä ei selvästikään ole nyt aikoihin kiinnostanut? Siitä huolimatta ei kerää kamppeitaan ja lähde. Olen ymmälläni.
Tein aloituksen siksi, että ihan aidosti ihmettelen mikä toiseen on mennyt ja onko tuollainen käytös normaalia? Kukaan ystävistäni ei ole kertonut minulle, että hänen miehensä olisi jotenkin muuttunut vuosien varrella noin radikaalisti.
Höpöhöpö
Herää kysymys, miksi sinä et kerää kamppeitasi ja lähde.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka on oppinut kommunikoimaan epäsuorasti, eikä ole toistaiseksi huomannut sitä toimimattomaksi. Häntä ärsyttää jokin, mutta ei vain saa sanotuksi sitä asiaa, joten ilmaisee se epäsuorasti mököttämällä ja passiivis-aggressiivisella käytöksellä. Ehkä on jo pidempään padonnut ärsytyksiä sisäänsä ja nyt ne purkautuvat ulos tuollaisella tavalla.
Ei tuohon oikein auta muu kuin se, että mies itse alkaa huomata toimintatapojaan ja havaitsee ne toimimattomiksi. Siihen et voi oikein myötävaikuttaa kuin itse kommunikoimalla suoraan ja niin, ettet siedä tuota käytöstä. Toisin sanoen pyydät häntä sanomaan suoraan, mikä ärsyttää. Jos näin ei tapahdu, niin sitten kerrot, ettet halua olla tällaisessa suhteessa, jossa mökötetään ja että haluat eron, jos ei tähän tule muutosta. Jos ei vieläkään muutosta tule, niin sitten otat eron.
Jos joudut ottamaan eron, niin saat helpomman elämän. Ehkäpä mieskin muutaman ihmissuhteen kariuduttua alkaa huomata, että jokin hänen toiminnassaan saa muut ihmiset katoamaan ympäriltään. Se ei sinua enää lohduta, mutta ainakaan et mahdollista enää hänen huonoa käytöstään.
Kun minä kysyn, että mikä häntä suututtaa niin hän tokaisee ettei ole vihainen. Siitä huolimatta ärähtelee todella asiattomasti. Välillä olen miettinyt, että hän ei viitsi tai uskalla ottaa eroa ja hiillostaa minua tekemään sen. Voisi sitten jälkikäteen esiintyä uhrina.
No ilmotat sille että nyt riitti ja erotaan. Miksi siltä kysyt, voit ihan itse päättää että ei enää. Se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys, miksi sinä et kerää kamppeitasi ja lähde.
Sen verran pitää toista ihmistä mielestäni kunnioittaa, että kertoo syyn kun on hankala toisen seurassa. Tähän päivään mennessä ei ole selitystä tullut. Jos nyt omaisuudesta puhutaan niin hänen pitäisi kerätä kamppeensa ja lähteä minun asunnostani.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää aiheet on tarkalleen mistä se alkaa mököttää, ja minkälaiseen pisteeseen on päästy saman aihepiirin sisällä aiemmin?
Suomalainen on usein passiivisaggressiivinen mököttäjä. Tulee lapsuudenkodissa nähdystä mallista.
No hän ei ilmiselvästi kunnioita.
Jos asunto on sinun, ilmoitat hänelle, että hänen on irtisanomisajan jälkeen poistuttava muualle.
Kirjoita esimerkki keskustelusta jossa hän suuttuu. Olisi kiinnostavaa nähdä konkreettisesti mistä hän oikein kiehahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka on oppinut kommunikoimaan epäsuorasti, eikä ole toistaiseksi huomannut sitä toimimattomaksi. Häntä ärsyttää jokin, mutta ei vain saa sanotuksi sitä asiaa, joten ilmaisee se epäsuorasti mököttämällä ja passiivis-aggressiivisella käytöksellä. Ehkä on jo pidempään padonnut ärsytyksiä sisäänsä ja nyt ne purkautuvat ulos tuollaisella tavalla.
Ei tuohon oikein auta muu kuin se, että mies itse alkaa huomata toimintatapojaan ja havaitsee ne toimimattomiksi. Siihen et voi oikein myötävaikuttaa kuin itse kommunikoimalla suoraan ja niin, ettet siedä tuota käytöstä. Toisin sanoen pyydät häntä sanomaan suoraan, mikä ärsyttää. Jos näin ei tapahdu, niin sitten kerrot, ettet halua olla tällaisessa suhteessa, jossa mökötetään ja että haluat eron, jos ei tähän tule muutosta. Jos ei vieläkään muutosta tule, niin sitten otat eron.
Jos joudut ottamaan eron, niin saat helpomman elämän. Ehkäpä mieskin muutaman ihmissuhteen kariuduttua alkaa huomata, että jokin hänen toiminnassaan saa muut ihmiset katoamaan ympäriltään. Se ei sinua enää lohduta, mutta ainakaan et mahdollista enää hänen huonoa käytöstään.
Minkälaisessa perheessä oppii kommunikoimaan epäsuorasti ja miksi?
Jos oma puoliso alkaisi tuollaiseksi niin kuukauden armon ajan jälkeen olisi sian jätön aika.
Onko miehelläsi huono itsetunto? Mikä on hänen koulutustaustansa? Entä sinun? Millainen oli hänen lapsuudenkotinsa dynamiikka?
Ne solmut löytyy yleensä ihan muualta kuin parisuhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä kysyn, että mikä häntä suututtaa niin hän tokaisee ettei ole vihainen. Siitä huolimatta ärähtelee todella asiattomasti. Välillä olen miettinyt, että hän ei viitsi tai uskalla ottaa eroa ja hiillostaa minua tekemään sen. Voisi sitten jälkikäteen esiintyä uhrina.
Tässä ehdotuksia, että mitä voit sanoa:
"Sanot, ettet ole vihainen, mutta se ei selvästikään pidä paikaansa, koska ärähtelet/mökötät/huokailet jne. Kerrotko nyt, että mikä on vikana vai olisiko parempi erota? En halua olla suhteessa, jossa toinen mököttää, eikä sano suoraan, mikä vaivaa."
Jos vastaa tähän, ettei halua erota niin sitten voit sanoa, että minkä ajan odotat, että hänen käytöksensä muuttuu (esim. viikko/kuukausi). Ilmoita, että jos muutosta ei tule, niin haet eroa. Jos käytös ei muutu, niin sitten eropaperit vetämään.
Ihan sama, että yrittääkö mies saada sinut tekemään eropäätöksen vai ei. Huonoa käytöstä ei pidä sietää ja saat paljon paremman elämän, kun et tuollaista katsele.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita esimerkki keskustelusta jossa hän suuttuu. Olisi kiinnostavaa nähdä konkreettisesti mistä hän oikein kiehahtaa.
Totesin eilen, että kiva kun tänä juhannuksena ihmiset ovat olleet tavallista siivommin eikä ole tullut hukkuneita ja kolareita. Hän suuttui ja pahoitti mielensä. Puhisi ja löi mielenosoituksellisesti yöpöytäänsä vielä aamuyöllä neljän aikoihin.
Sinä olet itse se sika, joka pitäisi jättää, koska liittonne on sulle ihan se ja sama. Sinä olet se hylkääjä. Sinä olet se syyllinen.
Eroa. Ota kivempi mies, joka ei jatkuvasti kihise kiukuta. Tuo mies ei halua joko uutisia tai keskustelua. Ei innostu. Joku toinen keskustelee. Kysy miksi ei tykkää keskustella jostain, se on ihan ok, älä yritä väkisin puhua. Soita vaikka kaverille tai sukulaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Onko miehelläsi huono itsetunto? Mikä on hänen koulutustaustansa? Entä sinun? Millainen oli hänen lapsuudenkotinsa dynamiikka?
Ne solmut löytyy yleensä ihan muualta kuin parisuhteesta.
Olemme ihan koulutettua väkeä. Sellaista keskivertoa kai? Ei hän ole ikinä minulle itsetuntoaan ruotinut. Pitää kyllä itseään iskunkestävänä ja tavallista rankempaa menoa kestävänä kaverina. Hän on erolapsi. Niin minäkin.
Hänen lapsuudenkotinsa dynamiikasta on paha sanoa mitään. Hän ei puhu siitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ehdotuksia, että mitä voit sanoa:
"Sanot, ettet ole vihainen, mutta se ei selvästikään pidä paikaansa, koska ärähtelet/mökötät/huokailet jne. Kerrotko nyt, että mikä on vikana vai olisiko parempi erota? En halua olla suhteessa, jossa toinen mököttää, eikä sano suoraan, mikä vaivaa."
Jos vastaa tähän, ettei halua erota niin sitten voit sanoa, että minkä ajan odotat, että hänen käytöksensä muuttuu (esim. viikko/kuukausi). Ilmoita, että jos muutosta ei tule, niin haet eroa. Jos käytös ei muutu, niin sitten eropaperit vetämään.
Ihan sama, että yrittääkö mies saada sinut tekemään eropäätöksen vai ei. Huonoa käytöstä ei pidä sietää ja saat paljon paremman elämän, kun et tuollaista katsele.
Tämä oli ehkä huonoin parisuhdeneuvo ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet itse se sika, joka pitäisi jättää, koska liittonne on sulle ihan se ja sama. Sinä olet se hylkääjä. Sinä olet se syyllinen.
Minä en pakota toista kulkemaan kuin munankuorien päällä enkä huokaile ja valita. Sekö minusta tekee sian? Joku olisi antanut maiharia jo aikoja sitten miehelle. Olkoon kiitollinen jos joskus ymmärtää, että olen näinkin kauan jaksanut.