Minkä hintaiseen asuntoon sinulla on varaa?
Kommentit (32)
Oluttöllkki panteilla rakennettuun. Tai sitten ihan niillä oluttölkeilllä rakennettuun.
Maksan vuokraa 320e/kk. Tai oikeastaan kela maksaasiitä osan, minulle jää maksettavaa 98e. Tähän on varaa.
Mulla ei oikein ole, asunnon hinta määrittyy enemmän miehen tulojen mukaan. Jos tulisi ero, niin tyytyisin johonkin 200-300k€ asuntoon ja laittaisin loput rahat osakkeisiin.
Vähän reilu 2 miljoonan asunnon voisin ostaa yksin käteisellä. Vaimon kanssa reilu 3 miljoonaa. Kalliimpaa jos haluaisi, pitäisi mennä hattu kourassa pankkiin. Tyydytään tähän mitä meillä nyt on.
Nordean asuntolainalaskurilla en kuulemma saisi lainkaan lainaa heiltä eli asunto saisi maksaa vain säästöjen 60 000e verran.
Olen nyt maksanut 693 € kuukaudessa, ja näemmä se on riittävän monen mielestä tarpeeksi, muttei liikaa. Toki jos minulta joku kysyisi sopivaa hintaa, niin satasen pari vähemmän olisi parempi, mutta olen vain vuokralainen.
Myimme edellisen talomme 620ke ja ostimme pienemmän ja uudemman talon samalta alueelta ja 2. talonItaliasta
Eli 620 000e
3150 €/kk brutto + 2 lapsen lapsilisät
Omaksi ostettuna olettaen, ettei vuodessa mene yli 2000 € talon ylläpitoon (uusi talo, ei remonttotarpeita)
Näillä koroilla olisi järkevää ottaa max. 125 000 € lainaa
5% nousu korkoihin max. 100 000 €
10% nousu korkoihin max. 75 000 €
Toisin sanoin, en asuisi omakotitalossa ilman miehen tuloja.
Vuokralla max. 800 €/kk, jos netti jne. kuuluvat vuokraan.
3-400 000 voisin ostaa käteisellä. Asun kuitenkin vuokralla ja aion asuakin ainakin jokusen vuoden.
osuuspankin asuntolaskurin mukaan voisin ostaa koko pankin.
Jos realisoisin kaiken kiinteän omaisuuteni, noin 600 000 käteisellä. Kannattaa kuitenkin hajauttaa ja asua halvemmassa. asunnossa.
Periaaatteessa mulla olis laittaa omaa rahaa 300000 ja 15 vuoden laina tonnin lyhennyksellä päälle, mieheltä vois saada vähän lainaan lyhennysapua jos se haluais muuttaa. Mutta mulla on puolikas okt noin satatonnia yhteensä, kaupunkiasunto reilu satatonnia ja velkainen sijoitusluukku ehkä 80000. Ei kaikkia munia samaan koriin.