Mies puhuu jatkuvasti
Ihan helvetin rasittavaa. Alkaa aamusta kun herää ja jatkuu yömyöhään. Selittää ääneen (voi €##_: soitti mulle oikeasti tässä välissä tuosta omasta pihasta!) kaiken mitä tekee. Soittaa valehtelematta toistakymmentä kertaa työpäivän aikanakin ja selittää ummet ja lammet. Ihmettelee joskus miksen kysy esim miten työpäivä on mennyt mutta mitä kysyttävää mulla siihen enää voisi jäädä kun soittaa joka välissä ja kertoo yksityiskohtaisesti mitä on tehnyt. Välillä lähden lenkille tai muuten kuntoilemaan yksin että saan edes jonkun hengähdystauon. Hän on sitä mieltä että voitaisiin lenkkeillä yhdessä, kiitos mutta ei kiitos. Ne on ainuita välejä kun kuulen omat ajatukseni.
Kommentit (35)
Äsken juttelin meidän tytön kanssa ja mies tuli puhumaan siihen päälle niin oli sanottava tytölle että jutellaan illalla kun iskä on töissä. Ei täällä voi kukaan muu käydä keskusteluja kun yksi tulee puuttumaan joka asiaan ja tekee noin että puhuu suoraan muiden päälle. Ap
"Suurimmalla osalla sairastuneista on nimenomaan edellä kuvailtu, käyttäytymismuutoksina näkyvä otsa-ohimolohkorappeuman muoto. Jonkin verran näkyy myös kielellisiä muotoja, jotka ilmenevät eri tyyppisinä puhevaikeuksina.
– Osa potilaista alkaa kadottaa nimisanoja. On vaikea löytää sanaa vaikka sille, mikä on kynä tai auto. Pikkuhiljaa puhe kapeutuu.
– Toisilla puhe on hyvinkin vuolasta, mutta tavallaan sisällötöntä puheripulia. Ei oikein ymmärretä, mistä keskustelussa on kyse, ja vastataan vähän eri asioihin kuin kysytään. Ihminen on siis kyllä hyvin puhelias, mutta hänen kanssaan kommunikointi ei oikein suju. Tämä on monesti vaikeasti tunnistettava oire, Remes kertoo."
Mä deittailin kerran tuollaista miestä. Ei edennyt se juttu.
En pystyisi olemaan suhteessa sellaisen miehen kanssa. Miksi ihmeessä sinä olet? Tuo alkaa hipoa jonkinlaista väkivaltaa.
Epäilen että kyse on jonkin asteisesta ADHD:sta. Ehkä siinä on mukana myös puhdasta itsekkyyttä ja kontrollin tarvetta. Tekee niin että kun kuulee mun käyvän keskustelua vaikka jonkun meidän lapsista kanssa että puuttuu siihen heti. Jos sattuu olemaan vaikka vessassa sen aikana niin huutelee sieltä oven läpi kommentteja. Lapset on jo isoja ja ovat oppineetkin että jos haluavat jutella mun kanssa, puhuvat niin hiljaa ettei mies kuule tai pyytävät juttelemaan toiseen huoneeseen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Istu sen naamalle
Juu meillä toimii vain tämä, saa hetken olla rauhassa
Pakko tehdä parikertaa päivässä, että kuulee oman sisäisenäänensä
Eikä lapset tietty miehen kanssa halua edes jutella mistään kun ei toinen kuuntele vaan puhuu vain omia juttujaan ja kääntää kaiken niin että keskustelu ei koske enää varsinaista asiaa vaan miehen omia ajatuksia ja kokemuksia. Ei siis osaa yhtään kuunnella sitä toista osapuolta. Mutta lähinnä tässä viime aikoina on alkanut rasittaa tuo jatkuva puheripuli. Kun ihan kaikki tekemiset pitää selittää ääneen. "Minäpäs katson löydänkö pattereita tähän vehkeeseen. Voisi ottaa vielä yhden kupin kahvia. Pitäisköhän pestä auto. Kannattaiskohan mun nyt nukkua unet että jaksan tehdä töitä yön. Mitä me syödään tänään? Monelta me syödään tänään? Mitä neinaat tehdä tänään? Onpa muuten kuuma. Voi että onkin kuuma...." Koko ajan ja katkeamatta. Sitten tosiaan valittaa mulle etten kysele kuulumisia ja esitä lisäkysymyksiä hänen puheisiin liittyen. Teen etätöitä ja työpäivät kotona on aivan mahdottomia jos mies on kotona. Ja jos ei ole kotona niin soittaa sen 10-15 kertaa. Ai niin ja siitäkin jurputti kun minä en soita koskaan kesken työpäivän 😅 Sanoin suoraan että en ehdi kun hän soittaa vajaan puolen tunnin välein. Eikä tuossa välissä ehdi mitään asiaakaan tulla. Ap
Juu, minä säikähdin samaa asiaa tuossa kaksi vuotta sitten. Mulle alettiin pitämään luentoja politiikasta ja politikoista. En ole vähääkään kiinnostunut noista.
Sitä onkin jatkunut nyt jo kaksi vuotta. Syynä ilmeisemmin se, että mies alkoi työskennellä kotitoimistosta. Olen nyt hänen hiljainen keskustelukumppaninsa. Parempi tietysti kuin ei ketään.
Mies harrastamaan liikuntaa niin tarpeeksi ettei jaksa enää kouhkata joka asiasta.
Kummasti pää tyhjenee kun keho liikkuu.
No tuo on kyllä totta että oikein todella väsyneenä on ehkä hieman väsyneempi 😅 Ja kun tätä kirjoitin heräsi päiväuniltaan niinkuin pelkäsin ja selittää mulle taas kaikenlaista... Ap
Mitenhän sekaisin ap on päästään kun katselee tuollaista, tietenkin niitä lapsiakin tehty. Huhhuh
Isäni on tuollainen, melko itsekeskeinen tyyppi. Selittää aina omia juttujaan ja omia onnistumisiaan eikä ole muiden asioista kiinnostunut.
Todella toivon että tämä on provo. Pakko olla.
Kaksisuuntaiselta vaikuttaa. Manian oire
Oletko koskaan sanonut, että nyt en jaksa keskittyä kuuntelemaan, koska ajattelen tai yritän ajatella jotakin asiaa. Tai jos tulee häiritsemään lasten kertomaa asiaa, että nyt olet hiljaa, haluan kuulla Tiinapekan kertoman asian. Voit myös joskus sanoa, että yleensä keskustelulla tarkoitetaan tilannetta, missä molemmat puhuvat.
Miten tulit menneeksi hänen kanssa kimppaan?
Eroa? Ei tuosta suhteesta tule mitään? Miehellekin sopisi samantyylinen nainen enemmän tai joka kestää hänen soitot, jorinat ja puheet. Sinulle taas maltillisempi mies. Muuten olet vuosia tai ainakin päiviä rasittunut, jos hommaa ei ratkaise suuntaan eikä toiseen. Minusta pahimmilta kuulostaa tuo 20 kertaa soitto vaikka joillekin pareille se on normaalia arkea. Ei mies muutu ja hän tykkää elää puhuen. Joillekin sopii puhuva mies, joskin kai puhetaukoja yleensä on.
Ettei joku aivosairaus? Lyönyt päänsä ja saanut vaurion?