Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako ottaa toinen koira?

Vierailija
27.06.2022 |

Meille tarjoutui mahdollisuus ottaa koiranpentu nyt 10-vuotiaan koiramme kaveriksi. Nyt käynnissä kuumeiset pohdinnat mitä tehdään, otetaanko pentu nyt vai joskus vuosien päästä kun vanhasta koirasta aika jättää. Meillä lisäksi lapset 4v ja 7v, joiden pärjääminen pennun kanssa vähän epäilyttää, samoin oma jaksaminen töiden ja perheen lisäksi myös pennun koulutukseen. Lisäksi mietityttää miten rauhaa rakastava koiramme jaksaa pentua enää tässä iässä, ja miten toinen koira pärjää sitten kun väistämättä jää muutaman vuoden päästä ainoaksi? Onko meidän sitten pakko taas hankkia toinen koira, ettei toinen olisi yksinäinen? Toisaalta tilaisuus olisi nyt hyvä, pentu olisi juuri meille sopiva ja varsinkin mies kaipaisi vähän virkumpaa lenkki- ja harrastuskaveria, vanhalla koiralla alkaa nivelrikko hidastaa tahtia eli sen kanssa ei enää kovin rankkoja reissuja voi tehdä.

Nyt siis ilmoille kokemuksia, plussia ja miinuksia toisesta koirasta, onko joku ottanut pennun vastaavassa tilanteessa ja miten on mennyt? Semmoiset älä ota ollenkaan koiraa- jutut voi nyt jättää pois kokonaan, kyllä me jo tiedetään mitä koiran omistaminen vaatii ja halutaan sitä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö silloin jo järki sano että ei, jos kerran noinkin moni asia mietityttää?

Niin, kun en osaa oikein arvioida miten realistisia nämä minun huolet on. Isoin on ehkä se vanhan koiran jaksaminen, ja myös oman energian riittäminen pennun kanssa. Miehen mielestä kumpikaan ei ole ongelma, minun mielestä on. Eli tässä nyt on semmoinen klassinen tilanne että puolet perheestä haluaa pennun ja puolet epäröi.

Teidän pitää ennen päätöstä sopia vastuunjaosta pentuaikana. Eli se, kumpi teistä aikuisista olisi pennulle se ihminen numero 1, ja kantaa päävastuun pennin hoidosta, kasvattamisesta ja kouluttamisesta. Kuka siivoaa pissalätäköt?

Kun perheeseen tulee uusi lapsi, yleensä se päävastuu vauva-ajasta lankeaa äidille. Koiranpennun tullessa taloon käy helposti samalla tavalla, jos asiasta ei ole keskusteltu, sovittu, päätetty ja luvattu.

Meillä sovittiin, että minun ei tarvitse tehdä koiran kanssa mitään, jos en ihan itse halua. Jouduin kuitenkin siivoamaan lätäköitä. Ja koska koin helpommaksi käyttää koiran ulkona kuin siivota lätäkön, käytin sitä myös pihalla. Kyseessä on siis täysi-ikäisen lapseni koira, joka ei enää asu meillä.

Vierailija
22/28 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi tuossa vaiheessa, kun toinen on jo 10-vuotias. Antaa elää vanhuus ihan rauhassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö silloin jo järki sano että ei, jos kerran noinkin moni asia mietityttää?

Niin, kun en osaa oikein arvioida miten realistisia nämä minun huolet on. Isoin on ehkä se vanhan koiran jaksaminen, ja myös oman energian riittäminen pennun kanssa. Miehen mielestä kumpikaan ei ole ongelma, minun mielestä on. Eli tässä nyt on semmoinen klassinen tilanne että puolet perheestä haluaa pennun ja puolet epäröi.

Teidän pitää ennen päätöstä sopia vastuunjaosta pentuaikana. Eli se, kumpi teistä aikuisista olisi pennulle se ihminen numero 1, ja kantaa päävastuun pennin hoidosta, kasvattamisesta ja kouluttamisesta. Kuka siivoaa pissalätäköt?

Kun perheeseen tulee uusi lapsi, yleensä se päävastuu vauva-ajasta lankeaa äidille. Koiranpennun tullessa taloon käy helposti samalla tavalla, jos asiasta ei ole keskusteltu, sovittu, päätetty ja luvattu.

Meillä sovittiin, että minun ei tarvitse tehdä koiran kanssa mitään, jos en ihan itse halua. Jouduin kuitenkin siivoamaan lätäköitä. Ja koska koin helpommaksi käyttää koiran ulkona kuin siivota lätäkön, käytin sitä myös pihalla. Kyseessä on siis täysi-ikäisen lapseni koira, joka ei enää asu meillä.

Ilman muuta koira olisi ensisijaisesti miehen homma. Hän on enemmän kotona kuin minä ja innokkaampi ulkoiluttamaan nykyistäkin. Mutta onhan se ihan selvä juttu että hommaa jäisi minulle myös, nytkin heti viikko siitä kun pentu tulisi on miehellä joku reissu jonka takia on pari päivää poissa, semmoinen jota ei voi perua. Eikä lapsia voi vielä jättää yksin kotiin koiralenkin ajaksi, ei ainakaan pienempää.

Vierailija
24/28 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhus koira 12v ja pentu 13vk.Vanhus piristyi silmissä kun sai kaverin.Pentu on aika hulivili mutta hyvin vanhus jaksaa ja on todella pitkäpinnainen pennun kanssa.Pentu on opetettu olemaan yksin portin takana heti tultuaan ja välillä laitetaan molemmat huilaamaan.Taatan siis lepo molemmille.Vanhus koira saa myös ilman pentua olla kainalossa jne...

Tosin sinua näyttää huolestuttavan moni asia.Ehkä aika ei ole viellä oikea pennulle teidän tapauksessa.

Vierailija
25/28 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi tuossa vaiheessa, kun toinen on jo 10-vuotias. Antaa elää vanhuus ihan rauhassa. 

Säälittää se vanha koira. Muut kilpailevat siitä, kuka saa lenkittää uutta koiraa ja vanhus jää sivuun juuri kun alkaa tarvitsemaan itse apua, huolta ja ihan vaan seuranpitoa kun ei jaksa enää remuta itse mukana omistajien tahtiin.

Vierailija
26/28 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä vanhus tavannut pentukoiria ja suhtautunut niihin hyvin? Vaikka näin olisi, niin juuri näiden koirien kemiat ei välttämättä silti kuitenkaan kohtaa. Itselläni oli kaksi koiraa, mutta ne olivat alle vuoden ikäerolla ja eri sukupuolta.

Meillä oli niin että vanhempi sieti nuorempaa, mutta olisi varmaan pärjännyt hyvin ilman kaveriakin jos siltä olisi kysytty. Sen virheen tein itse etten opettanut nuorempaa jäämään ypöyksin kotiin, ja se ahdistui jos kaveri ei jäänyt sen seuraksi kotiin. Tuo kannattaa siis ehdottomasti opettaa.

Vierailija
27/28 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jonkun otatte, ottakaa joku koronakoira. Saatte parivuotiaan, jota ei jakseta enää omassa kodissaan katsoa.

Ei ole kyllä energiaa alkaa kouluttaa jotain ongelmakoiraa jota ei ole kahteen vuoteen koulutettu kunnolla. Jos löytyisi joku josta luovutaan esim allergian tai eron tms. takia niin sehän olisi erinomainen vaihtoehto! Yhtään halutun rotuista ei vaan ole tullut vastaan missään, ikinä. Oltaisiin saatettu ottaa semmoinen jo paljon aiemmin nimittäin.

Vierailija
28/28 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä vanhus tavannut pentukoiria ja suhtautunut niihin hyvin? Vaikka näin olisi, niin juuri näiden koirien kemiat ei välttämättä silti kuitenkaan kohtaa. Itselläni oli kaksi koiraa, mutta ne olivat alle vuoden ikäerolla ja eri sukupuolta.

Meillä oli niin että vanhempi sieti nuorempaa, mutta olisi varmaan pärjännyt hyvin ilman kaveriakin jos siltä olisi kysytty. Sen virheen tein itse etten opettanut nuorempaa jäämään ypöyksin kotiin, ja se ahdistui jos kaveri ei jäänyt sen seuraksi kotiin. Tuo kannattaa siis ehdottomasti opettaa.

Ei vanhus kyllä kovin tykkää pentukoirista, vain joistain tietyistä. Tuossa lähellä on koirapuisto ja pari kertaa ollaan siinä käyty tämä toteamassa, nykyään ei mennä sinne enää ollenkaan koska koiramme on hyvin valikoiva koiraseuransa suhteen. Toisaalta tuttujen nyt 2-vuotiaan aivan ylivilkkaan koiran kanssa ovat ylimpiä ystäviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän