Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajelen sähköllä 1.37 €/100 km

Vierailija
27.06.2022 |

Kyllä naurattaa tuo itku polttoaineiden hinnasta. Herätkää jo ja ostakaa sähköauto! Jos ei ole rahaa, niin ota lainaa. Etkö mitään ymmärrä? Sähköauto on sijoitus. Fiksun ihmisen kulkuväline.

DI, Espoo

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuuluu Kongon lapsiorjille kobolttikaivoksissa?

hakusanat cobolt kongo battery slavery

Ajattelitko että öljyn tuotanto on jotenkin kauhean eettistä ja kestävää kun suuria tuottajamaita ovat mm. Saudi-Arabia, Iran, Venäjä ja Venezuela?

Sähköauton valmistamisessa ympäristö joutuu koville, kun uusia kaivoksia sekä akkutehtaita ja kaikkea muuta toimintaa tarvitaan lisää.

Tehtiin sitten mitä autoja tahansa, niin ympäristö ei siitä parane.

Ihmiskunta on ajanut itsensä nurkkaan elämäntavoillaan, eikä pysty sitä muuttamaan.

Vierailija
42/49 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon saan ostaa bensaa sillä rahalla mitä maksoit siitä kalliista autostasi. En usko että autoiluni tulee ihan heti maksamaan enemmän kuin sinun vaikka bensan hinta tuplaantuisi tästäkin.

-5l/100km-

Totta. Mutta entäs jos sinulla ei olisi autoa lainkaan ja ostat vasta auton nyt. Tai edellinen autosi on tullut tiensä päähän.

Ostaisin silti pikkuturbon ja sillä rahamäärällä mitä sinä laitat autoon ostan bensaa koko auton elinkaaren ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, kyllä se verokertymä peritään kohta sähköautoiltakin. Kilometrivero tasaa kulut kaikille ja jarruvero + kumisaastevero tulee painottumaan sähköautoihin niiden ison painon takia. Huomioitakoon muuten, että osaan nykyisistä sähkäreistä ei pysty lainkaan vaihtamaan akustoja, koska ne on valettu osaksi komposiittirunkoa. Toki jatkossa tämä varmaan tulee helpommaksi, kun kehitetään helposti vaihdettavia akkupaketteja.

Vierailija
44/49 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ajetaan noin 30 000 km vuodessa. Talvella pakkasta 10-30 C.

Ei tulisi mieleenkään hankkia sähköautoa.

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/01681a37-670e-4a8f-be44-07643f93d…

Mä ajan noin 40 000 ja sähköautolla. Talvella meillä lämpötilat kaikkea muutamasta plusasteesta siihen -30.

Hyvin ollaan pärjätty.

Toki jos pakkasta on toi 30, niin en mä töihin ole lähdössäkään.

Vierailija
45/49 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin alkanut harkita sähköautoon sijoittamista, kun kaikki kehuvat sitä niin hyväksi sijoitukseksi. Minulla on tilillä 13e. Kannattaisiko sijoittaa koko summa sähköautoon vai sijoitanko puolet (6,5e) autoon ja säästän loput latausasemaan, renkaisiin, katsastuksiin, huoltoihin, vakuutuksiin, autoveroihin ym?

Vierailija
46/49 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan velattomalla bensa autolla ja autoilun kaikki kulut noin 250€/kk. Sisältäen mm. hankinta-, arvonalenema-, vakuutus- ja polttoaine kulut.

Terveisin: laskutaitoinen inssi. Ja rahasi riittää.

Hengenvaarallinen kotterosi on paalauskunnossa.

Meillä taitaa olla kulut vielä vähän vähemmän. Mutta katsos, kun auton toinen omistaja ei ole kädetön tippainssi niin se auto pysyy halvalla turvallisessa kunnossa :) Toki olen erittäin iloinen, että uusien autojen kädettömiä ostajia piisaa, koska he takaavat sen, että töitä ja rahaa riittää jatkossakin.

Vierailija
47/49 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kuluttaa noini 15kWh/ 100km kesällä. Sähkön hinta siirtoineen 18s /KWh. Auringosta osa. Emme pääse noin alas :(

Siis välittömät käyttövoimakulut ostosähköllä ovat 2.7 senttiä per kilometri. Itse pääsen bensahybridillä alhaisimmillaan jopa 10 senttiin kilometriltä. Tosin tiukkaa tekee ja vaatii hitaaksi koettua ajoa.

Nyt olisi aika varautua sähkön- ja bensanjakelun keskeytyksiin ja rajoituksiin. Ehkä itse tuotetulla sähköllä saisi hieman ajomatkaa käyttövoiman tarjonnan loppuessa.

Loppupeleissä pitäisi taloudellisuuslaskelmissa mukaan ottaa auton hankinta- ja huoltokulut sekä arvonalenema. Menee vaikeaksi.

Vierailija
48/49 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan velattomalla bensa autolla ja autoilun kaikki kulut noin 250€/kk. Sisältäen mm. hankinta-, arvonalenema-, vakuutus- ja polttoaine kulut.

Terveisin: laskutaitoinen inssi. Ja rahasi riittää.

Hengenvaarallinen kotterosi on paalauskunnossa.

Meillä taitaa olla kulut vielä vähän vähemmän. Mutta katsos, kun auton toinen omistaja ei ole kädetön tippainssi niin se auto pysyy halvalla turvallisessa kunnossa :) Toki olen erittäin iloinen, että uusien autojen kädettömiä ostajia piisaa, koska he takaavat sen, että töitä ja rahaa riittää jatkossakin.

Uusimpien autojen itse tehty huolto voi olla vaikeaa. Jopa ajovalojen polttimoiden vaihto voi olla hankalaa. Polttimon hinta 45 euroa, vaihtotyö 30 euroa, polttimon kesto 300 tuntia. Autoa hankkivan kannattaa perehtyä huollon kustannuksiin. On kuin jotkut valmistajat olisivat tarkoituksella suunnitelleet autot vaikeasti itsehuollettaviksi.

Vierailija
49/49 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuljen 100% halvemmalla kävellen kuin sinä sähköautollasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän