Suojakerroin 50 iholla, silti olkapäät punottaa ja kiristää kipeästi pyöräiltyäni eilen
Kommentit (84)
Ihon pitäisi antaa olla ensi kerran auringossa vain 15-10 minuuttia. Kyllä rusketuskin suojaa sillä eivät tässä ketjussakaan palamisesta kertoneet palaneet kasvoistaa kun niiden iho on vähitellen kevään ja kesän aikana ruskettunut.
Kertokaapa te jotka tiedätte, miten voiteeseen saa suojakertoimen? Mitä se on?
Itse laitoin suojakerrointa 30 ja olin miltei koko päivän ulkona. Pyöräilin 12 km, kävin rannalla ym. Olin oikeastaan yllättynyt etten palanut yhtään. Nätti rusketus tuli. Niin on ihotyypit erilaisia.
Samoin ja en tosiaan edes ollut kauaa auringossa. Mun iho on todella ohut, isot verisuonet loistaa rinnuksilla, rinnoissa, käsivarsissa ja nänneissä. Olen vitivalkoinen ja ihoa ohentaa tällä hetkellä entisestään isotretinoiini -kuuri akneen.
Ihan hirvittää, miten jotkut ottaa aurinkoa tarkoituksella, mukaanlukien siskoni.
N28
Minä pyöräilin tänään kotoani kaupungin keskustaan päällä narutoppi ja väljät pitkät housut, päässä lippis kun lierihattua ei saa pyöräilykypärän alle..
Levitin tunti ennen kotoa poistumista kasvoihin Lidin aurinkovoidetta sk 30 ja ylävartaloon myös Lidin aurinkovoidetta sk 50. Levitin kunnes olin vitivalkea, valkeus tosin hävisi voiteen imeytyessä.
Hetkin sitten kävin suihkussa ja en näytä onneksi punottavan vaikka olinkin huolissani, hirveästi nyt ollut nimittäin näitä tapauksia että iho palanut aurinkovoiteesta huolimatta
Jos iho punoittaa, kutisee/kirvelee ja on vähän vesikellukan näköisiä nyppyjä 50 + aurinkovoiteesta huolimatta, niin voi olla kyseessä aurinkoihottuma.
Palan myös herkästi, joten pysyttelen mahdollisuuksien mukaan aina varjossa. En käytä hihattomia narutoppeja, koska olkapäät palavat tosi herkästi. Aurinkovoidetta pitää levittää tosiaan n. puoli tuntia ennen kuin menee ulos.
Olen huomannut, että jos käytän 50-suojakerrointa, saan aina jonkun reaktion ihooni. Punaisia läiskiä ja iho vaikuttaa palaneelta. Viimeksi käytössä Avenen aurinkovoide kun sääret alkoivat helottaa. Pienemmillä suojakertoimilla esim 30 ei ole tätä ongelmaa.
Itse käytän vain fysikaalisen suojan aurinkorasvoja, en luota kemiallisten tehoon tai turvallisuuteen. Käytin mm. Italiassa kovassa uv-säteilyssä suojakerrointa 30 enkä palanut vaikka olin paljon ulkona käsivarret paljaina. Palan auringossa ilman suojatoimia hetkessä (valkoinen iho ja punaiset hiukset) ja olen normaalisti paljon sisätiloissa kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Samoin ja en tosiaan edes ollut kauaa auringossa. Mun iho on todella ohut, isot verisuonet loistaa rinnuksilla, rinnoissa, käsivarsissa ja nänneissä. Olen vitivalkoinen ja ihoa ohentaa tällä hetkellä entisestään isotretinoiini -kuuri akneen.
Ihan hirvittää, miten jotkut ottaa aurinkoa tarkoituksella, mukaanlukien siskoni.
N28
Niin, ihotyyppejä on erilaisia. Sinun iholla en ottaisikaan aurinkoa tarkoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Käytössä on Garnierin Ambre Solairen 50+ very high protection. Olin auringossa hyvin lyhyitä pätkiä ja ihoni oli koko ajan valkoisenaan rasvasta, sillä lisäsin sitä vähän väliä. Nyt sitten punoittaa kaikesta huolimatta. Ehkä punahiuksisen ihoon pitäisi olla vielä voimakkaampi suojakerroin?
Lisäsit vähän väliä... kun aurinkovoide on laitettu iholle aurinkoon ei pidä mennä heti. Takuulla iho palaa kun vielä lisäilee aurinkorasvaa.
Nykyään myydään vaatteita jotka torjuu UV säteitä.
Olen 60-vuotias ja voin kertoa, että viimeistään tässä iässä voi hyvin nähdä ketkä ovat sitä auringonpalvontaa harrastaneet. Itse en ole, en edes pysty olemaan suorassa auringonpaisteessa kovin kauan ilman huonovointiseksi tuloa. Uimassa käyn vasta illalla, enkä silloinkaan makaa auringossa muutamaa minuuttia kauempaa.
Mun kalpeudelle on moni aikoinaan naureskellut, mutta tosiasiassa näytän nyt ihoni puolesta huomattavasti nuoremmalta kuin auringonpalvojat. Mulla ei oikeastaan ole juurikaan ryppyjä edes silmänympäryksissä ja dekoltee-alueellakaan ei yhtään. Toki osasyynä auringon välttelyn lisäksi rasvainen iho.
Monilla mun ikäisillä ja jo 50-kymppisillä on iho kuin kengänpohjaa, jota ei enää millään rasvalla silitä.
Jossain dokumentissä näytettiin tietynlaisen valon avulla miten hirveitä vaurioita uv-säteily
tekee jo lyhyessä ajassa.
Omassa ystäväpiirissäni kuoli mies ihosyöpään 50-vuotiaana. Jäi vaimo ja pienet lapset. Tämäkin vaaleapigmenttinen mies vain naureskeli aurinkovoiteille, vaikka harrasti kalastusta ja vesillä oloa ja poltti ihonsa säännöllisesti. Silloisen tyttöystävän varoittelut kaikuivat kuuroille korville. No, saipa maksaa varomattomuudestaan kovimman hinnan.
Pois auringosta. Minäkin pysyn sisällä koko päivän ja illalla menen puutarhuroimaan. En käytä lainkaan rasvaa enkä pala. Päivällä jos täytyy altistua säteille, silloin paras on iso hattu ja pitkähihainen pellava.
Minä joudun työni puolesta käymään keskipäivälläkin pelloilla, laitumilla jne. todella aurinkoisilla paikoilla ja joskus menee parikin tuntia yhdellä alueella. Käytän pitkähihaista väljää pellavapaitaa ja pellavahousuja. Aivan ihanat vaatteet, suosittelen!! Minimaalisinkin tuulenvire viilentää näissä vaatteissa.
Ja lippiksestä olen luopunut, käytän leveälieristä hattua. Näytän siis ihan joltain etelä-euroopan turistitädiltä, mutta tää toimii. Naamani ja kämmenselät rasvaan silti.
Lidlin aurinkorasva kids 50+ toimii minulla hyvin.
Käytän lasten aurinkorasvaa +50 en löytänyt aikuiselle tarkoitettua samaa suojakerrointa.
Mukavavasti kosteuttaa ja pehmentää ihon samalla.
Mitenköhän toimii +40-vuotiaalla?
Onko eroa, käyttääkö lapsille tarkoitettua vai
ns. aikuisten omaa?
Tosi hyvä neuvo tuo "älä mene ulos" varsinkin niille jotka joutuu töissä olemaan ulkona näillä keleillä, sanoo vaan pomolle "olen nyt pari viikkoa pois kun liian kova uv-säteily", varmasti saa vapaata ja pysyvää vapaata kyseisestä työstä pysyvästi.
Uv indeksi ja keskipäivä pitää huomioida, suojaavat vaatteet, sk50 riittävästi levitettynä ja usein lisättynä ja varjoon usein.
Tässä hyvä esimerkki siitä kun aurinkorasvoja arvostellaan ja jopa syytetään syövistä - rasvaa levitetään liian harvoin ja liian vähän ja sen jälkeen mennään pahimpaan käristyskupoliin tirisemään. Sitten iho palaa joten rasvat on humpuukia, ja kun palaa ja saa vuosien päästä syövän, se on rasvan eikä säteilyn syytä.
Sitä rasvaa laitetaan suurimmalla kertoimella, paljon ja usein, ja sen jälkeenkin ollaan varjossa mahdollisimman paljon. Esim. Itse en voisi missään nimessä olla tällaisella UV-indeksillä yli tuntia auringonpaisteessa, vaikka laittaisin sitä viiskymppistä.