Suojakerroin 50 iholla, silti olkapäät punottaa ja kiristää kipeästi pyöräiltyäni eilen
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Käytössä on Garnierin Ambre Solairen 50+ very high protection. Olin auringossa hyvin lyhyitä pätkiä ja ihoni oli koko ajan valkoisenaan rasvasta, sillä lisäsin sitä vähän väliä. Nyt sitten punoittaa kaikesta huolimatta. Ehkä punahiuksisen ihoon pitäisi olla vielä voimakkaampi suojakerroin?
Suomessa ei saa lukea purkissa yli 50 suojakerrointa vaikka litku olisi vielä korkeampaa kerrointa oikeasti. EU on kieltänyt sen. USA:ssa on suojakerroin 100 kamaa myynnissä. Suomesta saa jotain 75 kertoimella olevaa (purkissa lukee 50) mutta en muista nyt nimeä valitettavasti. Ihotautilääkäriltä kuulin.
Jos jollakulla on tiedossa tällaisen aurinkorasvan merkkiä, niin kertokaahan mulle?
Ne on niitä, joissa lukee suojakertoimen olevan 50 sijaan 50+.
UV-indeksi on ollut 6 monena päivänä, mutta onhan se vähän verrattuna ulkomaihin ja 50-kerrointa suurempaa suojaa ei ole :(. Pysyn sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Käytössä on Garnierin Ambre Solairen 50+ very high protection. Olin auringossa hyvin lyhyitä pätkiä ja ihoni oli koko ajan valkoisenaan rasvasta, sillä lisäsin sitä vähän väliä. Nyt sitten punoittaa kaikesta huolimatta. Ehkä punahiuksisen ihoon pitäisi olla vielä voimakkaampi suojakerroin?
Peittävät vaatteet ja varjossa oleilu ovat ensisijainen suojautumismenetelmä vaikka aurinkovoide olisikin käytössä. Purkissakin on "varoitusteksti", että voiteesta huolimatta suoraa keskipäivän aurinkoa on hyvä välttää.
Tiedän tämän kyllä:) Punahiuksisena en edes muista, milloin olisin uskaltautunut viettämään aikaa ulkona keskipäivän tienoilla. Joskus on vain tilanteita, hääjuhlia tms., jolloin on pakko luopua suojavaatetuksesta. Esimerkiksi mun tapauksessa ihon punakoituminen tapahtui ilta-aikaan rasvauksesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tuntuu, että aurinko on polttavampi? 70 luvulla ulkoiltiin ilman mitään rasvoja. En muista, voi olla että iho paloi. Mutta ei siitä tehty numeroa, kuten ei punkeistakaan. Nykyään yritän vältellä aurinkoa.
Alapeukuista huolimatta näin se on, monestakin syystä. UV säteilyn määrä kasvaa vuosi vuodelta kun otsonikerros vähentyy, lisäksi nykyään on paljon enemmän tutkimustietoa ja ymmärrämme enemmän UV säteilyn vaikutuksesta ihmisiin (ja muihin eliöihin). Lisäksi säteilyltä suojaavien kemikaalien kehitys on edennyt isoin harppauksin vasta viime vuosikymmeninä.
Liiku joskus aamukahdeksalta tai iltakahdeksalta niin ei pala ja on muutenkin viileämpää.
Ei nämä 29-32 asteen kelit ole sopivia ulkoiluun. Itse pysyn visusti sisällä, ainakin päiväsaikaan. Illalla voi mennä ulkoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tuntuu, että aurinko on polttavampi? 70 luvulla ulkoiltiin ilman mitään rasvoja. En muista, voi olla että iho paloi. Mutta ei siitä tehty numeroa, kuten ei punkeistakaan. Nykyään yritän vältellä aurinkoa.
Olen polttanut itseni niin monta kertaa nuorena 70- ja 80-luvulla etten näe mitään eroa. Silloin tosin aurinkovoiteet oli vähän mitä oli. Joka kesä käytännössä paloi jostain kohtaa.
"En ollut ulkona kuin toista tuntia." Kuka hölmö on ulkona yli tunnin, jos ei ole pakko, kun UV-varoitus on voimassa? Ei auta aurinkovoiteet kovin pitkää aikaa.
Älkää käyttäkö niitä huu-haa merkkien litkuja. Mikä tahansa apteekista saatava jossa on kertoimena vähintään 15 riittää suomen olosuhteissa oikein käytettynä. (Oikein käytetty = kaksi ohutta kerrosta puoli tuntia ennen aurinkoon menoa).
Palan helposti, ja vaikka tein eilen tuntitolkulla ulkotöitä ilman paitaa ei käytännössä edes punoitusta tullut.
Vierailija kirjoitti:
Älkää käyttäkö niitä huu-haa merkkien litkuja. Mikä tahansa apteekista saatava jossa on kertoimena vähintään 15 riittää suomen olosuhteissa oikein käytettynä. (Oikein käytetty = kaksi ohutta kerrosta puoli tuntia ennen aurinkoon menoa).
Palan helposti, ja vaikka tein eilen tuntitolkulla ulkotöitä ilman paitaa ei käytännössä edes punoitusta tullut.
Viitsitkö kertoa mitä nämä huuhaa merkit ovat ja miten niiden tuotteet eroavat apteekissa myytävistä? Kaksi ohutta kerrosta ei ole vielä tae aurinkosuojan riittävyydestä ja oikeasta käytöstä kun emme tiedä montako millilitraa tai grammaa käytät tuotetta minkäkin kokoiselle ihoalueelle.
Tiesithän muuten, että suojakerroin 15 kertoo vain tuotteen UVB suojasta? Sama tuote tarjoaa vain noin 1/3 osan tuosta suojasta UVA säteille, jotka ovat eivät varsinaisesti polta ihon pintaa mutta aiheuttavat vaurioita syvemmällä.
Pyöräillessä palaa huomaamatta. Muistan, kun muutama vuosi sitten pyöräilimme parissa päivässä ehkä yhteensä 12 tuntia. Lämmintä oli parikymmentä astetta ja aurinko oli pilvessä. Voitelin käsivarteni korkeasuojakertoimisella aurinkovoiteen. Ensimmäisenä päivänä kädet kuitenkin punoittivat ja toisena päivänä päälläni olikin jo pitkähihainen paita. Siitä huolimatta toisen päivän iltana käsivarsiin nousivat vesikellot eli iho oli kuitenkin palannut rakoille. Seuraava viikko menikin sitten rasvalappuja ja rakkolaastareita käytettäessä. Tyhmyyttäni en käynyt lääkärissä. Mitään pysyviä jälkiä ei jäänyt, mutta salakavala aurinko voi polttaa pilviselläkin säällä, jos auringossa on liian kauan.
Vierailija kirjoitti:
Sun ihoon on kertynyt se "säteilykuorma" sieltä 70-luvulta asti eikä ihosi ole enää entisensä, ihmekö tuo.
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä Espoossa UV-indeksi vain kohtalainen eli 5 vaikka aurinko on kohta korkeimmillaan.
Siis 3 on se raja jonka jälkeen pitää suojautua auringolta jos ei halua palaa ja rypistyä.
Wtf? Ei suomessa tarvitse 50 suojakerrointa. Itse ottanut koko kesän aurinkoa ilman mitään rasvoja enkä ole palanut kertaakaan vaikka punapigmentti.
Sen rasvan pitää antaa imeytyä kunnolla ennen ulosmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Wtf? Ei suomessa tarvitse 50 suojakerrointa. Itse ottanut koko kesän aurinkoa ilman mitään rasvoja enkä ole palanut kertaakaan vaikka punapigmentti.
Ei se palamattomuus silti sano ettei säteily tekisi vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin kun sä et pala, niin ei voi kukaan muukaan palaa. Äly hoi älä jätä.
Fysikaaliset aurinkorasvat ovat toimineet mulla hyvin, vaikka olen ollut pitkäänkin auringossa. Ne ovat tahmaisempia kuin kemialliset rasvat ja iho saattaa näyttää hieman valkoiselta rasvauksen jälkeen, mutta enpä ole palanut.
En oikein usko. Tai uskon että paloit mutta jotain teit väärin.
Aurinkorasvaa pitää laittaa paljon, se pitää hieroa ihoon niin että imeytyy. Eli jos kyseessä ei ole fyysinen blokki (useimmat ei ole) niin jos iho on valkoisena niin homma ei ole tehty loppuun asti. Lisäksi ihan oikeasti se kuuluisi levittää n puoli h ennen aurinkoon menoa, jos laittaa 5 min ennen niin helposti palaa siinä alussa.
Jos hikoilee reilusti tai iho kastuu tai hankautuu jotain esim kangasta vasten, niin pitää lisätä. Ja taas hieroa. Palavimpaan aikaan eli 10-15 kannattaa silti suosia varjoa.
Itse toimin näillä säännöillä, ja jos tosiaan niitä noudatan niin en pala edes etelä-euroopassa tai esim Australiassa tai Uudessa-seelannissa. Ei ole Suomessa pahemi polte niihin verrattuna.
Ja ennenkuin tullaan pätemään niin olen punapää, jonka ihon värihaihtoehdot ovat valkoinen-punainen. En rusketu ikinä ollenkaan, vain palan. Silti en pala kun toimin oikein.
Lisäksi jättäisin lidlin aurinkorasvat. Netistä löytyy paljon kattavia vertailuja, ei niveankaan mitään huipputuotteita ole. Ja pitää olla UVA+UVB vähintään. Mutta se ei ole tae hyvästä tuotteesta.
Peittävät vaatteet ja varjossa oleilu ovat ensisijainen suojautumismenetelmä vaikka aurinkovoide olisikin käytössä. Purkissakin on "varoitusteksti", että voiteesta huolimatta suoraa keskipäivän aurinkoa on hyvä välttää.