Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suojakerroin 50 iholla, silti olkapäät punottaa ja kiristää kipeästi pyöräiltyäni eilen

Vierailija
27.06.2022 |

Tänään en mene ulos.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wtf? Ei suomessa tarvitse 50 suojakerrointa. Itse ottanut koko kesän aurinkoa ilman mitään rasvoja enkä ole palanut kertaakaan vaikka punapigmentti.

Kiva juttu että UVB säteet eivät ole polttaneet ihoasi. Olet kuitenkin saanut reilun annoksen myös UVA säteilyä, joka vaikuttaa ihon pintakerroksen alla ja epäsuorasti vaurioittaa DNA:tasi.

Vierailija
42/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein usko. Tai uskon että paloit mutta jotain teit väärin.

Aurinkorasvaa pitää laittaa paljon, se pitää hieroa ihoon niin että imeytyy. Eli jos kyseessä ei ole fyysinen blokki (useimmat ei ole) niin jos iho on valkoisena niin homma ei ole tehty loppuun asti. Lisäksi ihan oikeasti se kuuluisi levittää n puoli h ennen aurinkoon menoa, jos laittaa 5 min ennen niin helposti palaa siinä alussa.

Jos hikoilee reilusti tai iho kastuu tai hankautuu jotain esim kangasta vasten, niin pitää lisätä. Ja taas hieroa. Palavimpaan aikaan eli 10-15 kannattaa silti suosia varjoa.

Itse toimin näillä säännöillä, ja jos tosiaan niitä noudatan niin en pala edes etelä-euroopassa tai esim Australiassa tai Uudessa-seelannissa. Ei ole Suomessa pahemi polte niihin verrattuna.

Ja ennenkuin tullaan pätemään niin olen punapää, jonka ihon värihaihtoehdot ovat valkoinen-punainen. En rusketu ikinä ollenkaan, vain palan. Silti en pala kun toimin oikein.

Lisäksi jättäisin lidlin aurinkorasvat. Netistä löytyy paljon kattavia vertailuja, ei niveankaan mitään huipputuotteita ole. Ja pitää olla UVA+UVB vähintään. Mutta se ei ole tae hyvästä tuotteesta.

Viitsitkö vielä tarkentaa mikä Lidlissä ja Niveassa on ongelma, liian matala suojakerroin? Mitä tarkoittaa UVA+UVB vähintään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wtf? Ei suomessa tarvitse 50 suojakerrointa. Itse ottanut koko kesän aurinkoa ilman mitään rasvoja enkä ole palanut kertaakaan vaikka punapigmentti.

Minkäs ikäinen olet? :) Palataan asiaan sitten kun olet käristänyt ihoasi puoli vuosisataa ja kysytään uudelleen että miten oli sen aurinkorasvan tarpeellisuuden kanssa.

Vierailija
44/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän täältä sivusta kommentin että itse käytän kerrointa 50 ja laitan vielä kasvoille puuterikerroksen (en yleensä käytä) koska sekin on fyysinen blokki.

Vierailija
45/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkorasva ei ole läpäisemätön, iankaikkinen panssari.

Vierailija
46/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fysikaaliset aurinkorasvat ovat toimineet mulla hyvin, vaikka olen ollut pitkäänkin auringossa. Ne ovat tahmaisempia kuin kemialliset rasvat ja iho saattaa näyttää hieman valkoiselta rasvauksen jälkeen, mutta enpä ole palanut.

Mä käytin näitä lapsilla etelässä, kun olivat pieniä. Tietty myös uv- suojaavia uima-asuja oli käytössä. Noi rasvat oli toimivia. Lapset oli ihan valkoisia rasvasta, mutta eivät koskaan palaneet. Tietty kuumpimpaan aikaan oleskeltiin vielä varjossa, kun ei uitu.

Vierailija
47/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nuo Suomen uv-indeksit ole vielä mitään etelä-Eurooppaan tai Aasiaan verrattuna. Nytkin lähellä päivän tasaajaa UV-indeksi jossain 12 kieppeillä, kuin täällä se on n. 4-5.  Ei siellä ihmiset on puolen tunnin välein rasvaa laittamassa, tuskin edes omistavat sellaista. Mitenkä se suomijunttien iho palaa niin herkästi?

Vierailija
48/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullut lähtee tämmöisellä kelillä ulos omasta tahdostaan, sitten motkotetaan. Järki käteen, ei se muutaman päivän liikkumattomuus tapa. Mutta ei, sinne halutaan vaikka lämpöhalvauksen uhalla.

Vierailija
49/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo Suomen uv-indeksit ole vielä mitään etelä-Eurooppaan tai Aasiaan verrattuna. Nytkin lähellä päivän tasaajaa UV-indeksi jossain 12 kieppeillä, kuin täällä se on n. 4-5.  Ei siellä ihmiset on puolen tunnin välein rasvaa laittamassa, tuskin edes omistavat sellaista. Mitenkä se suomijunttien iho palaa niin herkästi?

Jaahas, junttikortti vedetty. Miten se edes liittyy asiaan!? Rasisti!

Vierailija
50/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lähes koko juhannuksen ulkona kesähepeneissä ja aurinkorasvalla suojattuna ja olen nyt ruskettunut. En palanut yhtään.

Vierailija
51/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ihon pigmentillä mitään tekemistä sen asian kanssa?

Vierailija
52/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuntuu, että aurinko on polttavampi? 70 luvulla ulkoiltiin ilman mitään rasvoja. En muista, voi olla että iho paloi. Mutta ei siitä tehty numeroa, kuten ei punkeistakaan. Nykyään yritän vältellä aurinkoa.

70 ja 80 luvulla ulkoiltiin ilman voiteita ja palamiselta ei voinut välttyä. Kauhulla odotan, miten oma monesti palanut ihoni vanhenee, nykyään suojaudun ja käytän aurinkovoidetta kyllä, mutta lapsena en. Äidilläni on jo ihosyöpä, ei ole koskaan aurinkoa ottanut, mutta ulkotöitä tehnyt jonkun verran, eikä koskaan mitään voiteita, koska "ne on humpuukkia".

Vierailija
53/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on noi kemikaalit vaarallisia. Ap todisti asian.

Tuo on ihan totta. Itse olen aina käyttänyt kookosöljyä ja kesäisin karoten tapletteja. Ei ole koskaan iho palanut, vaikka paljon olen aurinkoa ottanut.n 50+.

Vierailija
54/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurinkorasva ei ole läpäisemätön, iankaikkinen panssari.

Ei olekaan, vaan kemiallista ainetta.

Vierailija
55/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voiteesta saa sellaista, että se suojaisi auringolta? Ei mitenkään.

Vierailija
56/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niin. Mutta iso markkinointi bisnes se on, kun vielä kerrotaan, ettei edelliskesästä jääneitä aurinkovoiteita kannata käyttää..

Vierailija
57/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin. Mutta iso markkinointi bisnes se on, kun vielä kerrotaan, ettei edelliskesästä jääneitä aurinkovoiteita kannata käyttää..

Huonoa markkinointia myös sellainen, että tuotteiden luvattaisiin suojaavan auringolta yhtä tehokkaasti vielä pitkän aikaa avattuna olleena vaikka näin ei olisi.

Kaikki kemialliset aineet kun eivät ikuisuutta pysy tehokkaina silloin kun esimerkiksi ilma ja lämpö pääsevät vaikuttamaan tuotteeseen.

Vierailija
58/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallisinta on, että iho palaa jo lapsena toistuvasti. Ihmettelen niitä vanhempia ja aikuisia, jotka antavat lasten olla ulkona auringossa, uimarannoilla ja puistoissa niin kauan, että lapsen iho palaa. Lapsen herkkä ja ohut iho ei kestä auringon UV-säteilyä.

Lapsen ihon ei saa antaa palaa yhtään ainutta kertaa. Jos iho palaa toistuvasti lapsuusiässä, se aiheuttaa altistuksen, joka lisää ihosyöpäriskiä aikuisena. Iho muistaa kaikki saamansa säteilyannokset lapsuudesta lähtien. Ongelmat voivat tulla esiin vasta myöhemmällä iällä. Lapset tulisi pitää kokonaan pois suorasta auringonpaisteesta kello 1115 keskipäivällä. Lapsi tarvitsee auringolta suojautumiseen pitkähihaiset vaatteet ja kunnollisen lierihatun.

Vierailija
59/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo Lidlin on UVA ja UVB suojaimilla. Ihan toimivia ovat itsellä olleet. Ei nykyään aa myydä toimimattomia rasvoja. Mulla palaa silloin, jos ihan suoraan olen auringossa keskipäivällä. Jopa 50 suojakertoimella tulee se punoitus, joka tosin poistuu seuraavaan päivään mennessä. Iltapäivällä kestää jo paremmin.

Vierailija
60/84 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat harrastivat ahkerasti auringonottoa. Rusketus oli 1960-1980-luvuilla muodissa. Rusketuksella pönkitettiin statusta. Lasten ihoa ei viitsitty suojata vaatteilla ja olemalla varjossa. Lasten iho paloi toistuvasti auringossa. Osa on pilannut ihonsa solariumissa. Jos iho on lapsena palanut toistuvasti, niin ihosyöpäriski on kohonnut.

Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan. Aina. Jos lapsen iho pääsee palamaan auringossa, niin syyttävä sormi on kohti aikuista - vanhempaa tai hoitajaa - joka on ulkoillessa vastuussa lapsesta.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuntuu, että aurinko on polttavampi? 70 luvulla ulkoiltiin ilman mitään rasvoja. En muista, voi olla että iho paloi. Mutta ei siitä tehty numeroa, kuten ei punkeistakaan. Nykyään yritän vältellä aurinkoa.

70 ja 80 luvulla ulkoiltiin ilman voiteita ja palamiselta ei voinut välttyä. Kauhulla odotan, miten oma monesti palanut ihoni vanhenee, nykyään suojaudun ja käytän aurinkovoidetta kyllä, mutta lapsena en. Äidilläni on jo ihosyöpä, ei ole koskaan aurinkoa ottanut, mutta ulkotöitä tehnyt jonkun verran, eikä koskaan mitään voiteita, koska "ne on humpuukkia".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi