Joku sanoi palstalla "komentavansa lapset sängystä". Onko teillä sellaista?
Minulla 15- ja 13-vuotiaat, enkä ole koskaan komentanut heitä sängystä pois. He heräävät ihan normaalisti aamulla ja syövät aamiaisen.
Kuulostaa oudolta, että joku komentaisi lapsia sängystä pois. Ongelmia päivärytmissä?
Millaista teillä?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Mä yläasteen opettajana näen ihan tarpeeksi vanhempia, jotka kesälomalla on antaneet lastensa nukkua miten haluaa.
Syksyllä menee sitten kauan sen täysin kääntyneen vuorokausirytmin korjaamiseen. Joten joo komennan lapseni 11v, 14v ja 16v illalla kesälomalla viimeistään yhden aikaan yöllä nukkumaan ja herätän viimeistään puolilta päivin koko porukan.
Omat teinit osasi ihan itse ajatella, että lukuvuoden alkaessa pitää unirytmiä muuttaa. Kasvaville lapsille on kurjaa, jos joka ikinen aamu herätetään kesken unien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä yläasteen opettajana näen ihan tarpeeksi vanhempia, jotka kesälomalla on antaneet lastensa nukkua miten haluaa.
Syksyllä menee sitten kauan sen täysin kääntyneen vuorokausirytmin korjaamiseen. Joten joo komennan lapseni 11v, 14v ja 16v illalla kesälomalla viimeistään yhden aikaan yöllä nukkumaan ja herätän viimeistään puolilta päivin koko porukan.
Omat teinit osasi ihan itse ajatella, että lukuvuoden alkaessa pitää unirytmiä muuttaa. Kasvaville lapsille on kurjaa, jos joka ikinen aamu herätetään kesken unien.
Sulla on sitten harvinaisen fiksut ja filmaattiset teinit 😘
Kyllä käyn 10 maissa herättelemässä, lojukoon sängyssä kunhan ei nuku, nukkukoon yöllä. Eipä ole ollut kovin sikeässä unessa tuohon aikaan. Ja jos jotain spesiaalia ollut, että on valvonut kaverin kanssa tai ollut reissussa, niin toki lomalla nukutaan univelat pois.
Menee pari viikkoa ennen koulun alkua töihin, herätys ennen kuutta, niin tulee se rytmin korjaus kaupan päälle :) Mulla on siinä vielä muutama päivä lomaa, aion kyllä hyvinkin suurieleisesti vain kääntää kylkeä, kun on lähdössä.
Minua ei ole koko elämäni aikana komennettu sängystä. Huolehdin heräämiseni pienestä asti niin kouluaikoina kuin lomillakin. ap
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole koko elämäni aikana komennettu sängystä. Huolehdin heräämiseni pienestä asti niin kouluaikoina kuin lomillakin. ap
No voi raukkaa kun oot ollut ihan heitteillä pienestä asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi raukkaa kun oot ollut ihan heitteillä pienestä asti.
Heitteillä? Siis pitäisikö lapsista kasvattaa jotain lusmuja, jotka eivät osaa itse edes nousta ajoissa? ap
Siskoni on aamuvirkku ihminen, ja mennyt aina ihmisten aikaan nukkumaan ja herännyt aamuaikaan.
Minä taas iltavirkku, ja aina kun elämäntilanne antanut myöten, rytmi siirtynyt myöhäiseksi. Saatoin teininä lomalla valvoa aamuyöhön ja nukkua iltapäivään. Mukavaa että minun annettiin näin tehdä eikä kukaan ollut potkimassa elämään oikein. Ihan hyvin olen elämässä silti pärjännyt.
Maalla on sanonta "nukkuu talonsa" eli maatila meni nurin jos laiskoteltiin eikä tehty maatilan töitä. Monessa perheessä kesä oli työleiriä ja rentoilu oli kuin syntiä!
Teini nukkukoon ja valvokoon. Koulussa taas on tiukka heräämisrytmi.
Vanhempi on aamuvirkku, ollut vauvasta saakka. Tyypillisesti oli pienenä hereillä jo kuudelta, pirteänä kuin peipponen. Vaikka hän onkin nyt teini ja hänellä vuorokausirytmi ihan fysiologisista syistä on erilainen kuin aikuisella, niin hän herää lomallakin viimeistään kahdeksalta (yleensä kuitenkin jo seitsemän paikkeilla) ja menee oma-aloitteisesti nukkumaan kymmenen maissa. Nuorempi teini taas on selkeästi iltavirkku, oli jo pienenä. Iltaisin ei uni yksinkertaisesti tule ja aamulla nukuttaa. Piirre on alkanut vahvistua ja tästä syystä hänen nukkumisiaan pitää hieman seurata, jotta rytmi ei käänny ihan mahdottomaksi kesän aikana.
Itse olen iltavirkku, perinteisesti minä olen viikonloppuisin ja lomalla se, joka herätetään. Olen keski-ikäinen ja elämänhallintani on ihan kunnossa, mutta sille ei voi mitään, että luontainen vuorokausirytmini olisi iltapainotteisempi kuin mitä yhteiskunnassa on normina.
Vierailija kirjoitti:
Maalla on sanonta "nukkuu talonsa" eli maatila meni nurin jos laiskoteltiin eikä tehty maatilan töitä. Monessa perheessä kesä oli työleiriä ja rentoilu oli kuin syntiä!
Miehen isä koneellisti tilaansa reilusti, kun lapset muuttivat pois kotoa. Yhtäkkiä ilmestyi järeä klapikone. Aikaisemmin oli ikuisuusurakoita, jotka eivät loppuneet edes valmistuttuaan. Ai tee ootte jo valmiita, tehkää lisää. Maatilalla ei ole jatkajaa, vaan menee lopulta myyntiin.
Kun olin n.10v niin jos en ollut noussut sängystä klo 07 mennessä niin vanhempani käänsi sänkyni nurin, kyllä sihen viimeistään heräsi.
Mä käyn nyt komentamassa omat teinini ylös.
Lapsuuskodissani komennettiin sängystä. Vietiin peitot ja tyynyt jos ei muuten totellut. Koska "mitä ne ihmisetkin aattelee jos puoleen päivään makaa".
Omat lapset saavat lomillaan nukkua niin pitkään kuin haluavat.
Nuorempi on uniongelmainen jo muutenkin. Ei tulisi mieleenkään herättää häntä silloin kun saa nukuttua.
Hän nukahtaa huonosti, heräilee useita kertoja kesken unien eikä pysty lainkaan nukkumaan päivällä. Olen vain iloinen jos hän välillä saa nukuttua vähän pidempään.
Hänellä on lääkitys tähän ongelmaan. Syö siihen peräti kolmea eri lääkettä. Yhdessä ne toimivat melko hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on sitten harvinaisen fiksut ja filmaattiset teinit 😘
Eikös vaan? He ovat jo aikuisia, fiksuja ja filmaattisia edelleen.
hra z kirjoitti:
"komennan" 16v "lapsen" sänkyyn
Ketkä yläpeukuttaa tuon pervon kommenttia?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käyn 10 maissa herättelemässä, lojukoon sängyssä kunhan ei nuku, nukkukoon yöllä. Eipä ole ollut kovin sikeässä unessa tuohon aikaan. Ja jos jotain spesiaalia ollut, että on valvonut kaverin kanssa tai ollut reissussa, niin toki lomalla nukutaan univelat pois.
Menee pari viikkoa ennen koulun alkua töihin, herätys ennen kuutta, niin tulee se rytmin korjaus kaupan päälle :) Mulla on siinä vielä muutama päivä lomaa, aion kyllä hyvinkin suurieleisesti vain kääntää kylkeä, kun on lähdössä.
Ei se sinun teini tule makuuhuoneeseesi katsomaan kääntyilyäsi.
Tätä ihmettelen. Ei 60-luvulla lapset kesälomallakaan nukkuneet aamupäivää, ei ainakaan maaseudulla, Helsingistä en tiedä. Ylös ja ulos jo aamulla 7-8 paikkeilla. Veli on parimetrinen ja minä naisena 176 cm. Kuinka ihmeessä meistä näin pitkiä tuli, vaikka emme aamupäivää nukkuneet?