Nyyttäriperiaatteella illanvietto, kenelle "jämät"
Juhannuspäivänä kaveriporukalla istuttiin meillä iltaa saunoen ja paljukin lämmitettiin. Sovittiin syömiset nyyttäriperiaatteella. Itse vastaaviin osallistuessani olen aina pitänyt itsestään selvyytenä, että jos tuomisistani jotain jää, saa se jäädä isäntäväelle.
Huomasin lähtönsä jälkeen että suht uusi tuttavapariskunta olikin pakannut mukaansa ylijääneen karkki- ja sipsipussin (olivat heidän tuomiaan). Leipomuksia jaettiin ja tyrkytettiin kaikille mukaan, ne kun eivät kuitenkaan päivätolkulla hyvinä säily ja myös tämä pari sai mukavasti niitä kotiin vietäväksi. Eikä ole kyse siitä, ettenkö voisi itse hakea karkkia kaupasta jos mieli tekee, ihmettelin ihan vaan periaatteesta kun ei tosiaan itselle tulisi mieleenkään.
Miten teillä?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Yksi pariskunta vei mennessään tyhjät olut ja siideritölkkinsäkin. En olisi itse ikinä kehdannut.
Öh... Siis siivosivat vielä omat jälkensäkin? Todella huomaavaista ettei jää isäntäväelle jätesäkillistä roskaa pois hoidettavaksi. Kyllä sitä tosiaan voi ajatella monella tavalla. Kai ne tyhjät tölkit sitten ovat jollekin aarteita.
Mun mielestä isäntäväelle kannattaa viedä tuliaiset erikseen.
Nyyttäriasiat erikseen.
Jokainen vie mukanaan pois jämänsä.
Isäntäväelle yleensä jätetään, paitsi elleivät he niitä halua/saa syötyä ja tyrkyttävät vieraille mukaan. Omat ylimääräiset juomani vien pois.
Jämät ja hylsyt jää aina isännälle
Mäkin tiedän yhden pariskunnan, joka vie tyhjät tölkkinsä ja pullonsa pois. 😀
Mulla taas käsitys, että jokainen vie omansa pois. Toki voi tarjota että haluaisiko joku muut ottaa. Monesti noissa on kuitenkin joku tarjoiluastia messissä, niin hirveä homma alkaa siirtää ruokia että toiset saa astiansa mukaan, tai alkaa niitä sitten pestä ja säilöä, kunnes ehtivät hakea omansa joskus.
No, on kyllä vähän kummallista käytöstä... Joskus on "pakotettu" ottamaan sipsejä tms. mukaan, kun niitä ei isäntäväki halunnut, kun jäi niin paljon yli. En kuitenkaan oma-aloitteisesti rupea pakkaamaan yli jääneitä tuomisiani mukaani, vaan tarjoan ne ensisijaisesti isäntäparille.
Mä pitäisin lähinnä kohteliaana viedä omat tölkit pois. Ei niistä niin paljon rahaa saa että huvikseni syöttaisin montaa kymmentä tölkkiä palautusautomaattiin.
Kyllä jättäisin jo avatut pussit ja pakkaukset isäntäväelle. Itsetehdyn piirakan voi viedä mukana jos haluaa sen astian mukaan.
Eri juttu yhdessä jakaa ylijäämää kuin vaan ottaa itsekkäästi omat tuomiset mukaan. Siis tulee mieleen juuri piheys ja itsekkyys tuollaisesta.
Me ollaan aina jätetty isäntäväelle, samoin nyt kun juhlapaikkana oli tänä juhannuksena meidän mökki, jämäruuat jäi meille. Ei kukaan halua lähteä mitään kotiin raahaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan aina jätetty isäntäväelle, samoin nyt kun juhlapaikkana oli tänä juhannuksena meidän mökki, jämäruuat jäi meille. Ei kukaan halua lähteä mitään kotiin raahaamaan.
Juuri näin toimitaan ensisijaisesti ja JOS isäntäväki sanoo, ettei halua niitä jämiä ja viekää pois tai menee tyyliin muuten roskiin, niin tottakai sitten jaetaan ja otetaan mukaan.
Kysellään kuka haluaa. Yleensä se kenen luona ollaan ei saisi kaikkea itse käytettyä joten muut vievät jotain mukanaan.
Minulla on kanssa yksi tuttu, joka toimii noin kaveriporukassa. Ottaa vaan mitään kysymättä mukaansa omia tuomisiaan, jos on jäänyt yli ja kelpaa myös muidenkin ylijäämät mukaan. Ei kysy mitään, että haluaisiko joku muukin näitä tms., vaan pakkaa omiin laukkuihinsa. Joskus nuorempana kelpasi mukaan myös tupakka-askien jämät, joita jäi bileistä pöydille ja joku sitten aina ihmetteli, että mihin se hänen askinsa katosi tuosta pöydältä, jossa oli hetki sitten... On kyllä luonteeltaan aika itseriittoinen ja ajattelematon. Ei osaa nähdä asioita oikein muiden näkökulmista. Yleensä hän on muutenkin se, joka osallistuu yhteisiin juttuihin pienimmillä panostuksilla.
Sain käsityksen, ettei niitä tuomisia ollut edes avattu?
Joskus mentiin kavereiden kanssa bileisiin ja vietiin tuliaisina jotain syömisiä jotka ajateltiin siis avattaviksi siellä. Bileiden järjestäjä tuskin huomioi koko tuomisia ja jätti ne vain jonnekin pöydälle, joten vastaavasti ajattelimme että ilmeisesti ei kelpaa ja veimme ne sitten mukanamme lähtiessä.
Vierailija kirjoitti:
Sain käsityksen, ettei niitä tuomisia ollut edes avattu?
Joskus mentiin kavereiden kanssa bileisiin ja vietiin tuliaisina jotain syömisiä jotka ajateltiin siis avattaviksi siellä. Bileiden järjestäjä tuskin huomioi koko tuomisia ja jätti ne vain jonnekin pöydälle, joten vastaavasti ajattelimme että ilmeisesti ei kelpaa ja veimme ne sitten mukanamme lähtiessä.
Niin no, yleensä kyllä tuollaiset karkit ja sipsit kelpaa aina, mutta niitä vaan jää yli. Että jos jää muutama pussi yli, niin on se vähän outoa, että joku vaan alkaa pakkailemaan niitä mukaansa kysymättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kanssa yksi tuttu, joka toimii noin kaveriporukassa. Ottaa vaan mitään kysymättä mukaansa omia tuomisiaan, jos on jäänyt yli ja kelpaa myös muidenkin ylijäämät mukaan. Ei kysy mitään, että haluaisiko joku muukin näitä tms., vaan pakkaa omiin laukkuihinsa. Joskus nuorempana kelpasi mukaan myös tupakka-askien jämät, joita jäi bileistä pöydille ja joku sitten aina ihmetteli, että mihin se hänen askinsa katosi tuosta pöydältä, jossa oli hetki sitten... On kyllä luonteeltaan aika itseriittoinen ja ajattelematon. Ei osaa nähdä asioita oikein muiden näkökulmista. Yleensä hän on muutenkin se, joka osallistuu yhteisiin juttuihin pienimmillä panostuksilla.
Kauhee lokki. Ja toi tupakoiden vieminen on jo pöllimistä.
Meillä annetaan aina köyhimmälle mukaan. Kyllä kaveriporukassa hyvin tiedetään kuka niitä tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhee lokki. Ja toi tupakoiden vieminen on jo pöllimistä.
Kyllä, sellainen lokki hän onkin. Ei mikään erityisen läheinen kaveri eikä niin väliäkään. Kuitenkin nykyisin ihan aikuinen työssäkäyvä ihminen.
Meillä on kanssa tapana jaella halukkaille ylijäämiä mukaan. Loput jää isäntäperheelle.
Jos ollaan oltu vaikka jossain piknikillä, ettei varsinaista isäntää ole, niin jokainen vie omansa ja/tai jääkaappiin kuuluvat viedään lähimpänä asuvan osallistujan jääkaappiin, mikäli ovat vielä syömäkelpoisia.